|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Mocny rower z silnikiem 3000W |
Autor |
Wiadomość |
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011 Mocny rower z silnikiem 3000W
|
|
|
Witam
Od jakiegoś czsu myślę nad zbudowaniem roweru z mocnym silnikiem. Interesuje mnie moc w okolicach 3kW i żeby rower rozpędzał się do prędkości około 60km/h.
Chce do tego celu użyć silnik Crystalyte HS3540 do tego sterownik 72V/40A, oraz 20 baterii 40160S 16Ah LiFePO4.
Była by to dość mocna i szybka maszyna wiec przydał by się odpowiednio mocny i wytrzymały rower. I tu mam problem bo nie wiem jaki rower byłby odpowiedni.
Co w ogóle myślicie o takim projekcie?? |
Ostatnio zmieniony przez Jarol Śro 21 Wrz, 2011, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
nemo
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 34 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
Biorąc pod uwagę, że jeżdżę na takim rowerze to uważam, że ten pomysł jest realny
Mam HS3540, ale sterownik 45A - 48V, i akumulator LiPo 10Ah.
Prędkość maksymalna z górki 64km/h
prędkość max/przelotowa na prostej 54km/h
prędkość pod większość górek - 46km/h
opony 2.1 z paskudnie terenowym bieżnikiem, napompowane na 3bar, strasznie głośne
Zasięg przy pełnej rurze ile lipol pozwala to 19-22km w zależności od różnicy wysokości punktów
Maksymalna moc około 2,2kW (osiągnięta na Cycle Analyst), po rozbujaniu się do 50km/h na prostej wcina około 600-700W przy moich oponach.
Waga jeźdźca 76kg, roweru bez osprzetu EV 12kg.
Niestety wsadziłem to wszystko w tani rower (tymczasowo i tymczasowo się przeciąga;))i teraz będę to zabudowywał w nowym rowerze. Też długo się zastanawiałem co wziąć i niestety nie ma złotego środka.
Z jednej strony chciałem mieć pełną amortyzację ramy, żeby pobawic się w terenie, a z drugiej strony na prędkości 50-60km to choćby przełożenia się nie nadają nie mówiąc o geometrii ramy... chciałem rower downhillowy ale one mają ramę przystosowaną do ośki z tyłu i może być problem z montarzem tego crystalyte.
Wygrałą amortyzacja bo ten silnik crystalyte o którym piszesz jak się go oszprychuje tymi szprychami rodem z motoru, to paskudnie twardo przenosi dziury w asfalcie na kręgosłup.
Weż też pod uwagę hamowanie... z takich prędkości trudno się zatrzymać bez dobrych tarczowych hamulców.
Reasumując będę to teraz wsadzał w rame Giant reign, jak skończe i oblatam do dam znać czy to ze sobą gra.
Już widzę, że nici ze zmieszczenia w trójkącie ramy 20Ah.... z aktualnymi 10Ah będę miał problem...
Będę też testował wersję silnika 25km/h, bo te prędkości 50-60 to naprawdę sporo dla roweru.... Skoro wersja 40km lata bez wysiłku na 50-60 to może wersja 25km poleci w okolicach 35km./h co wydaje się optymalne to roweru z amortyzowaną rama, ale to tylko takie moje gdybanie bo raczej nie zrezygnuję z prędkości przelotowej zbliżonej w mieście do samochodu..
BTW: ten silnik to demon... i przy obciążeniu 1-2kW grzeje się zjadliwie, kontroler zimny. Najcieplejszy element to akumulator....
Pozdrawiam,
Marek |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
Dzieki za informacje. Możesz coś więcej napisać o sterowniku jaki masz do tego silnila. Bo moze faktycznie 48v wystarczy. Ja też myśle o rowerze amortyzowanym ale jeszcze nie wiem jaki. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
7h7 też ma również taki rowerek (mam na myśli parametry i osiągi).
Był do obejrzenia (z możliwością przejechania się) na zlocie |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
No i jak wrazenia z jazdy warto taki rower budowac? |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
nemo napisał/a: | Już widzę, że nici ze zmieszczenia w trójkącie ramy 20Ah.... z aktualnymi 10Ah będę miał problem... | Muszę Cię poprawić bo ja u siebie zamontowałem 20Ah w trójkącie ramy bezproblemowo a na dodatek znalazło się miejsce jeszcze na sterownik, BMS(taka większa plastikowa puszka dodawana do baterii duck tape) i automatyczny wyłącznik
Jarol napisał/a: | No i jak wrazenia z jazdy warto taki rower budowac? |
Pewnie że warto, niesamowita przyjemnośc z jazdy, wpadasz do centrum miasta i wszystkich omijasz jak Ci sie podoba |
|
|
|
|
Robsonik20
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Mar 2011 Posty: 363 Skąd: LBN
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
Kolego przede wszystkim jest niebezpiecznie... Obowiązkowy kask plus bardzo dobre hamulce. |
|
|
|
|
nemo
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 34 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
MixhaL napisał/a: | Muszę Cię poprawić bo ja u siebie zamontowałem 20Ah w trójkącie ramy bezproblemowo a na dodatek znalazło się miejsce jeszcze na sterownik, BMS(taka większa plastikowa puszka dodawana do baterii duck tape) i automatyczny wyłącznik
|
Ale ja pisałem, że w amortyzowaną ramę nie zmieszcze... zobacz jaką konstrukcje ramy ma giant reign nawet połowa tego miejsca co mam teraz. w hardtail jasne że bym wszystko w trójkąt zmieścił
Co do kasku to racja, ja akurat jeżdzę w kasku motocyklowym do enduro.
Kontroler mam tez produkcji crystalyte. Sprzedają go jako 40A, ale w istocie ma 45A.
Jakby co to uczulam, że wszystkie nowe modele kontrolerów crystalyte oprócz tego że wreszcie bardzo dobrze działa ruszanie z prędkości 0km/h to maja niekompatybilne złącza CA (Cycle Analyst). bo crystalyte chce wprowadzic własny licznik i na wszelki wypadek standardowe z ebikes.ca nie działają, trzeba przelutowywać kable.
W zasadzie będę teraz testował jeszcze mniejszy kontroler - 25A i zobaczę bo może mi wystarczy.
pozdrawiam,
Marek |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
Faktycznie, zwracam honor, nie doczytałem.
Kask to podstawa, ja równiez kupiłem sobie kask crossowy ale jeszcze w nim nie jezdziłem, zazwyczaj staram się nie przekraczać 40km\h a jak przekraczam to kasku nie mam
Ja mam hamulce hydrauliczne i z 50km zatrzymuje mi rower w zadziwijąco krótkim odcinku,myślałem że będzie ze 2x dłuższy odcinek. Niestety nie zmierzyłem długości drogi hamowania ale tak na oko to około 3-3.5 długości przeciętnego samochodu.
Postaram się zmierzyć wkrótce. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Wto 13 Wrz, 2011
|
|
|
Na 48V piszesz że masz 54km/h na prostej to już bardzo duża prędkość i myślę że taka by mi wystarczyła. Zawsze moge kupić sterownik 72V40A który pracuje już od 36V i podłączyć do tego 16 ogniw 40160S. Jak by było za mało to zawsze można dorzucić 2 czy 4 ogniwa w szerg bo sterownik i silnik będą na to przygotowane.
Co do roweru to Giant Reign to bardzo fajny rowerek tylko bardzo drogi z tego co widze to nowy kosztuje koło 8 tyś zł.
Ma ktoś pomysł na inny rower ale żeby był troche tańszy??
Chciałbym się zmieścić za rower+sterownik+silnik tak w 5 tyś zł. Do tego dodatkowo bateria. |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 13 Wrz, 2011
|
|
|
wydaje mi się że najrozsądniejszym wyborem byłby rower do DH, żaden freeride. DH jest stabilny i do silnika powinien być też bardzo wygodny. Hamulce hydrauliki przód 203 tył, 180. Opony dobre byłby by kendy flame 3.0. Troche wyszedł by motorowy, ale bezpieczny jak na takie prędkości. |
|
|
|
|
nemo
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 34 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Wto 13 Wrz, 2011
|
|
|
Jarol napisał/a: | Na 48V piszesz że masz 54km/h na prostej to już bardzo duża prędkość i myślę że taka by mi wystarczyła. Zawsze moge kupić sterownik 72V40A który pracuje już od 36V i podłączyć do tego 16 ogniw 40160S. Jak by było za mało to zawsze można dorzucić 2 czy 4 ogniwa w szerg bo sterownik i silnik będą na to przygotowane. |
54km/h to aż za duża prędkość jak na rower. Naprawdę na słabszym sprzęcie (rowerze) jest to niebezpieczne. Dobre hamulce, dobre opanowanie geometrii ramy a i tak możesz mieć pecha w postaci dziury w drodze...
Dopisz do budżetu dobry kask motocyklowy i ochraniacze, bo poruszasz się z prędkością motocykla.
Napięcie 72V pomimo niewątpliwych zalet ma też swoje wady (to moje prywatne zdanie):
- jest już dość wysokie z punktu widzenia bezpieczeństwa, przeskoku iskry na stykach itp
- żaden sprzedawca sprzętu do ebikeów, nie gwarantuje niczego dla napięcia 72V, gwarantują do 48V.
- mniejszy wybór fabrycznie gotowego osprzętu
- większość manetek ze wskaźnikami jest przewidziana do napięć 48V
- wiem że są niby gotowe kontrolery na 72V... ale większość to po prostu przerobione te na 48V.
- nie jestem pewny czy w specyfikacji silnika jest przewidziane 72V (choć widziałem konstrukcje kanadyjskie 100V/100A )
- ustawa mówi między innymi o 48V, może lepiej spełnić choć jeden warunek ustawy dławiki mocy oddawanej zawsze można zrobić w formie opcji do kontrolera limitując prąd, napięcia aku "w locie" nie zmienisz" idealny byłby kontroler kilkubiegowy, gdzie np bieg 1 = 250W + odcięcie przy 25km/h, a bieg drugi z przyciskiem override do wyzwolenia demona
- na 36 i 48V jest większy wybór oświetlenia przedniego do ebików
Polecam zrobić 48V i myślę, że na tym silniku nie będzie potrzeby zmieniać na 72V, przy założeniu odpowiednio wydajnej prądowo baterii.
Kontroler zalecają umieścić w przewiewnym miejscu jakby co i pamiętaj że do tych silników musi być kontroler do silników bezszczotkowych bez czujnika hala (brushless sensorless) ze startem od zera. Kierunek obrotów regulujesz w razie czego zmieniając dowolną parę przewodów miejscami (do silnika idą trzy) lub przy kontrolerze (crystalyte) masz zworkę na jednym z kabli.
Jarol napisał/a: |
Co do roweru to Giant Reign to bardzo fajny rowerek tylko bardzo drogi z tego co widze to nowy kosztuje koło 8 tyś zł.
Ma ktoś pomysł na inny rower ale żeby był troche tańszy??
|
Dowolny rower się nadaje, pytanie czy chcesz z tylną amortyzacją i o jakim skoku i z jaką prędkością chcesz jeździć.
Ja chciałem skonstruować rower o skoku w okolicach 15cm, jeśli zejdziesz z wymaganiami do okolic 8-10cm to i cena idzie w dół. Nie zapomnij jednak o wybraniu roweru przeliczonego na takie prędkości, energia rośnie z kwadratem prędkości... a nikt w formule 1 nie jeździ np pandami, bo są nie zaprojektowane do takich prędkości.
Co innego zrobić rower elektryczny, ale mieszczący się w prędkościach użytkowania danego roweru, a co innego zrobić maszynę która jeździ jak motocykl, bo do tego nie została zaprojektowana i wyliczona. Kupienie dobrego roweru jedynie zmniejsza ryzyko wypadku ale go nie likwiduje do zera.
A reign jakby co ma kilka wersji i dość mocno są przecenione teraz roczniki 2009 i 2010 (nowych nie polecam bo już mają kasety na 10 przerzutek, a nie da się dostać takich wolnobiegów do tego silnika.)
Ostatnio doszedłem do wniosku, że najpierw trzeba sobie wybrać rower na któym się dobrze jeździ i bez silnika a dopiero potem motać. Oczywiście nie jest to gwarancją sukcesu, ponieważ prawie żaden z rowerów nie jest do końca przewidziany na napędzaną silnikiem tylną oś. Np sam jestem ciekaw jak się zachowa amortyzacja tylna bo... w rowerach tłumione jest odbicie, a w motocyklach dobicie, jak widać tylko pozornie to wszystko jedno
pozdrawiam,
Marek
[ Dodano: Wto 13 Wrz, 2011 ]
wwojciech napisał/a: | wydaje mi się że najrozsądniejszym wyborem byłby rower do DH, żaden freeride. DH jest stabilny i do silnika powinien być też bardzo wygodny. Hamulce hydrauliki przód 203 tył, 180. Opony dobre byłby by kendy flame 3.0. Troche wyszedł by motorowy, ale bezpieczny jak na takie prędkości. |
Też tak myślałem na początku ale.. jak zwykle są ale, moje spostrzeżenia są takie:
- DH jest przewidziany do dużych prędkości zjazdowych to prawda, ale zobacz na przednią przerzutkę a właściwie jej brak, taki talerz z przodu to prędkość pedałowania = 20km/h max. jak włączysz się do pedałowania jak rower będzie miał 50km/h?
- główny nacisk DH to skok 16-20cm + jak sama nazwa wskazuje zjazd w dół, próbowałeś tym rowerem jechać pod górę?
- popatrz jak w DH jest montowana tylna ośka... inny standard mocowania, może być spory problem z zamocowaniem silnika, kompletnie inne wymiary i filozofia działania
- jeśli myślisz że wsadzisz duży talerz z przodu... to neistety też tak myślałem ale tylny wachacz a konkretnie jego szerokość Ci to uniemożliwi, nie wchodzi większa zębatka chyba że na dużych dystansach a wtedy kąt łańcucha robi się fatalny
- co do hamulców nie będę polemizował, ale przód 180 i tyl 160 mi wystarcza jak urwę to będę zmieniał ale i tak to lepsze niź vbreak.
- reign to raczej all-mountain nie freeride, też uważam że freeridowe średnio się do tego nadają (imho za bardzo "myszkują" i jest to niebezpieczne przy większych prędkościach)
- pokaż mi rower DH do którego w trójkąt ramy cokolwiek zmieścisz
Tak czy siak na 100% nie ma rozwiązania idealnego, są tylko kompromisy.
Ja wybrałem rower trochę mniej hardcorowy niż DH, za to może trochę bardziej uniwersalny do normalnego pedałowania. I nie był to wybór podyktowany kosztem.
Ale chętnie się przedjadę czyimś elektrycznym DH jak ktoś ma, żeby porównać
Pozdrawiam,
Marek |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Wto 13 Wrz, 2011
|
|
|
No ja też roweru do DH raczej bym nie chciał.
Skok tylniego amortyzatora nie musi być duży 50-80mm wystarczy tak żeby nie były wyczówalne nierówności na drodze.
Ja będe się raczej poruszał po drogach asfaltowych z prędkością 40-45km/h ale chce żeby był minimalny zapas więc dobrze żeby rower jechał max koło 55-60km/h
Co myślicie o takim rowerku:
http://www.rowerzysta.pl/...beast-2010.html |
|
|
|
|
nemo
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 34 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Wto 13 Wrz, 2011
|
|
|
Jarol napisał/a: | No ja też roweru do DH raczej bym nie chciał.
Skok tylniego amortyzatora nie musi być duży 50-80mm wystarczy tak żeby nie były wyczówalne nierówności na drodze.
Ja będe się raczej poruszał po drogach asfaltowych z prędkością 40-45km/h ale chce żeby był minimalny zapas więc dobrze żeby rower jechał max koło 55-60km/h
Co myślicie o takim rowerku:
http://www.rowerzysta.pl/...beast-2010.html |
W tej mojej kompletacji bardzo ciężko będzie Ci jeździć "tylko" 40km/h. Niewygodnie się manetkę trzyma w pozycji pośredniej. Na razie mam kciukową, zmienię na rollgaz i zobaczymy czy to cos pomoże.
Ten rower co podałeś ma 2 razy więcej miejsca w trójkącie niż mój więc masz szansę wiecej zmieścić, ale za poważną wadę uważam brak hamulców tarczowych z tyłu i przodu. Uważam że bez tarcz będzie masakra przy tych prędkościach, a vbreak jak jest źle ustawiony będzie Ci krzywił obręcz. Poszukaj czegoś z tarczówkami, niekoniecznie hydraulicznymi (nawet na tych na linkę będzie Ci prościej wymienić klamki na takie z czujnikiem do odcinania kontrolera Crystalyte ma gotowe mocowanie do tarczy to grzech tego nie wykorzystać
Zobacz ten sam co proponujesz ale rocznik 2011: http://www.rowerzysta.pl/...beast-2011.html
Nawiasem mówiąc nazwa ta sama, a diamtralnie różna geometria... różne opony, różne rowery moim zdaniem
Pozdrawiam,
Marek |
|
|
|
|
Jarol
młodzik
Dołączył: 08 Kwi 2011 Posty: 99 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Wto 13 Wrz, 2011
|
|
|
[quote="nemo"] Jarol napisał/a: | No ja też roweru do DH raczej bym nie chciał.
Zobacz ten sam co proponujesz ale rocznik 2011: http://www.rowerzysta.pl/...beast-2011.html
Nawiasem mówiąc nazwa ta sama, a diamtralnie różna geometria... różne opony, różne rowery moim zdaniem
Pozdrawiam,
Marek |
O co chodzi z ta geometrią na czym polega różnica między tymi rowerami??
Ten rocznik 2011 faktycznie wygląda lepiej tylko że 2010 moge mieć za 1899zł Do tego dołoże hamulec tarczowy z przodu powiedzmy 500zł i powinno wystarczyć bo z tyłu myślę że te co są na początek wystarczą a jak nie to też można dołożyć bo jest uchwyt w ramie.
A co z mocowaniem silnika czy uchwyty w tej ramie są odpowiednie i wytrzymją moc silnik?? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|