ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak przerobiłem Spartę ION
Autor Wiadomość
AdamJab 
początkujący
AdamJab


Dołączył: 20 Lip 2018
Posty: 12
Skąd: Kosmos
Wysłany: Wto 25 Sie, 2020   Jak przerobiłem Spartę ION

Witam wszystkich.
Właśnie kończę przeróbkę roweru Sparta ION i udało mi się zrobić kilka zdjęć, więc pomyślałem że podzielę się doświadczeniami.
To druga Sparta, którą przerobiłem (za pierwszym razem nie bardzo robiłem zdjęcia). Poprzednia jeździ już dwa lata bez żadnych problemów, więc mogę śmiało polecić zarówno podzespoły jak i rozwiązania.
Zaczynamy:
Rower kupiony jako używany na alledrogo.
Założenia były takie, że rower po przeróbce ma wyglądać jak fabryczny więc nie było mowy o żadnych dodatkowych obudowach na baterie czy elektronikę. Wszystko miało się zmieścić w ramie.
Poprzednio się udało z tym, że zasięg przy lekkim pedałowaniu to około 25 km.
Zakupione części (oprócz roweru):
- nowe rączki (z jakiegoś sklepu online)
- sterownik GT250W
- manetka lewa
- stacyjka z woltomierzem (bardzo przydatna, ponieważ rower nie ma wyświetlacza)
- ogniwa Sanyo GA 3500 mAh od kolegi PiotrW
- BMS 10s 35A (jest za mocny ale nie było innego)
- blaszki do zgrzewania 6x0,15
- kable wodoszczele 5-cio żyłowe do podłączenia czujników Halla
- taśma kaptonowa
- filament ABS

Dodatkowo użyłem trochę koszulek termokurczliwych, trochę cyny do lutowania, izolacji i trochę innych rzeczy.

cdn...

20200717_125309 1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 691 raz(y) 1,82 MB

Ostatnio zmieniony przez AdamJab Wto 25 Sie, 2020, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
AdamJab 
początkujący
AdamJab


Dołączył: 20 Lip 2018
Posty: 12
Skąd: Kosmos
Wysłany: Wto 25 Sie, 2020   

Na początek rozbiórka roweru.
W sumie z rozbiórki nie mam za bardzo zdjęć.
Wystarczy rozłączyć kabel, który biegnie od silnika do baterii, odkręcić gniazdo ładowania, powyciągać i porozłączać kable, które się tam znajdują (zasilanie oświetlenia, kabel ładowania i kabel od wyświetlacza), odkręcić śrubkę od spodu ramy bliżej kierownicy - klucz imbusowy, odkręcić dwie śrubki po bokach ramy od dołu i wyjąć baterię.
Ja do wyjęcia baterii z ramy musiałem spuścić powietrze z opony :)
Wyjęcie koła z silnikiem też nie jest trudne.
Moim zdaniem ważne jest, żeby nie pracować w pośpiechu. Wszystko ma wyjść dosyć łatwo - bez szarpania a przynajmniej bez mocnego szarpania. W przeciwnym razie można urwać jakiś przydatny kabelek. Jeśli odkręciliśmy wszystko a część nie chce "wyjść" to poszukajmy lepiej bo prawdopodobnie jakaś śrubka nie została odkręcona.

Bateria tak jak się spodziewałem trzyma napięcie. Czytałem na tym forum, że te baterie a raczej ogniwa są dobre jakościowo, tylko elektronika jest wadliwa. Nie ma sensu jej rozbierać. Odciąłem tylko kawałek kabla ze złączką, której użyję do nowej baterii. Wiem, że to nie bardzo profesjonalne i że mogłem kupić nową złączkę hermetyczną ale po pierwsze: nie jestem profesjonalistą a po drugie: następnym razem kupię tę złączkę :)
Zdjęcia baterii wrzucam z poprzedniej przeróbki - wtedy rozebrałem całą baterię.

cdn...

20180817_152128.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1541 raz(y) 1,67 MB

20180816_212852 2.jpg
Banan
Pobierz Plik ściągnięto 816 raz(y) 523,76 KB

Ostatnio zmieniony przez AdamJab Wto 25 Sie, 2020, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
AdamJab 
początkujący
AdamJab


Dołączył: 20 Lip 2018
Posty: 12
Skąd: Kosmos
Wysłany: Wto 25 Sie, 2020   

Teraz zaczyna się ciekawie.
W Spartach sterownik silnika znajduje się w samym silniku. Niektórzy twierdzą, że da się uruchomić silnik korzystając z fabrycznego sterownika ale ja nie znalazłem (w 2018 roku i wcześniej) żadnego konkretnego pradnika jak to zrobić a ponieważ elektronik ze mnie słaby to postanowiłem zrobić wszystko na gotowych podzespołach. Ot polutować kabelki według instrukcji/poradnika i działa jak należy.
Trzeba zatem wyrzucić całą elektronikę z silnika a do tego trzeba go rozebrać.

Rozbiórka silnika.
Do silnika dochodzą trzy przewody zakończone złączką hermetyczną. Złączka jest w bardzo dobrym stanie co oznacza, że faktycznie jest hermetyczna i dobrze spełnia swoją role. Nie widzę powodu, żeby po przeróbce miała jej nie spełniać.
Silnik skręcony jest z obydwu stron za pomocą małych śrubek M5. Trzeba oczywiście wszystkie powykręcać a potem podwadzić dekle? jakimiś śrubokrętami.
Ważne, żeby nie wkładać śrubokrętów zbyt głęboko, ponieważ można uszkodzić uzwojenie silnika.

Jak już zdejmiemy pokrywy z obydwu stron zobaczymy ukryty w silniku sterownik. Zasadniczo cała elektronika będzie zbędna, więc możemy poodcinać kabelki - najlepiej przy samej płytce. Ja za pierwszym razem wylutowałem wszystkie kabelki z płytki a za drugim - poodcinałem. Trzy grube kable to fazy silnika. Niektórzy radzą, żeby uciąć je jak najbliżej uzwojenia ale jako że nie mam z tym doświadczenia to zostawiłem kable tak jak były - uciąłem od strony płytki.
To co mnie jeszcze interesowało to pięć cienkich kabelków. Są to kabelki od czujników Halla. Te również odciąłem przy płytce z zamiarem przedłużenia.

Po wyrzuceniu zbędnej elektroniki zabrałem się za przeciąganie nowych kabli. Nie jest to takie proste. Miejsca jest niewiele i trzeba czasem pokombinować. Najpierw przełożyłem kable fazowe 3 x 1,5 mm2 a potem kabelki do hallotronów. W tym rowerze użyłem specjalnych kabli, które kupiłem głównie ze względu na złączki wodoszczelne. Kable okazały się bardzo cienkie i całkiem sztywne. Ich przekrój to około 0,5 mm2. Do przeciskania kabli użyłem WD-40.

Wszystkie kabelki polutowane i zabezpieczone koszulkami termokurczliwymi. Dodatkowo zamocowałem je do obudowy silnika za pomocą trytytek dzięki czemu będą nieruchome.

20180827_150345.jpg
Silnik przed przeróbką cały
Pobierz Plik ściągnięto 1234 raz(y) 3,95 MB

20180827_150646.jpg
Zdjęty hamulec
Pobierz Plik ściągnięto 984 raz(y) 4,49 MB

20180827_151822.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 962 raz(y) 4,49 MB

20180827_171212.jpg
Czujniki Halla
Pobierz Plik ściągnięto 973 raz(y) 4,51 MB

20180827_171223(1).jpg
Nie wiem po co są te kable
Pobierz Plik ściągnięto 1071 raz(y) 5,01 MB

20180830_133400.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 865 raz(y) 4,05 MB

20180830_133411.jpg
"Czysty" silnik
Pobierz Plik ściągnięto 962 raz(y) 4,26 MB

20200820_180002.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1081 raz(y) 3,07 MB

20200820_180359.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 999 raz(y) 2,77 MB

Ostatnio zmieniony przez AdamJab Wto 25 Sie, 2020, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
AdamJab 
początkujący
AdamJab


Dołączył: 20 Lip 2018
Posty: 12
Skąd: Kosmos
Wysłany: Wto 25 Sie, 2020   

Silnik zmontowany, więc czas na baterię.
Jak już wcześniej pisałem oryginalna bateria (wyłączając elektronikę) jest podobno trwała, jednak nie ma to jak Li-Ion 18650. Przy dość wymagającym "kliencie" (żona) nie miałem wyboru i musiałem całą elektronikę zmieścić w ramie przez co pojemność baterii przy ogniwach 3500 mAh wynosi nominalnie zaledwie 14 Ah co przy 9Ah oryginału itak jest sporym postępem. Może zawodowcy, których wehikuły (bo to już nie są rowery - bez urazy to coś więcej, niż rowery) mają zasięgi rzędu 100 - 200 km moje 14 Ah nie zrobi żadnego wrażenia ale dla "normalnej" rowerowej jazdy ze wspomaganiem w zupełności wystarczy.

Bateria 10s 4p została wykonana głównie w oparciu o druk 3d. Zaprojektowałem specjalne koszyczki, które idealnie pasują do ramy roweru. Dodatkowo zaprojektowałem i wydrukowałem obudowę na sterownik oraz BMS.
Całość jest skręcona dwoma prętami gwintowanymi M4, które doskonale stabilizują baterię oraz pozwalają na uzyskanie charakterystycznego kształtu "banana".
Wszystkie elementy zostały wydrukowane z filamentu ABS, który jest trwały i ma dobrą odporność na temperaturę.

Zgrzewałem za pomocą urządzenia zrobionego z transformatora mikrofalówki z samodzielnie wykonanym sterownikiem ale to dość długi temat. Warto zauważyć, że taka zgrzewarka nie jest droga a jest naprawdę dobra (jeśli spróbujemy oderwać zgrzaną blaszkę to w miejscu zgrzewu blaszka oderwie się od całości i zostanie przy baterii) i dzięki niej można zaoszczędzić sporo czasu. Ja bardzo sobie chwalę. Oczywiście rozumiem, że są ososby które wolą lutowanie i to też jest opcja.

Kable lutowałem na podstawie narysowanego odręcznie "projektu". nie wiem czy to się nadaje do publikacji. Ogólnie trzeba połączyć po 4 ogniwa równolegle a koszyczek mieści ich 6 co trochę komplikuje zadanie. Dodatkowo trzeba przez specjalne otwory w koszyczkach przepleść przewody z BMS - do ładowania baterii i balansowania oraz ze sterownika - do manetki, stacyjki, ew. wyświetlacza czy czujników hamowania.

cdn.

Bateria projekt.jpg
Projekt baterii
Pobierz Plik ściągnięto 1094 raz(y) 63,08 KB

20200805_140112.jpg
Koszyczki
Pobierz Plik ściągnięto 845 raz(y) 1,59 MB

20200812_152224.jpg
BMS
Pobierz Plik ściągnięto 807 raz(y) 4,65 MB

20200812_152251.jpg
Sterownik w obudowie
Pobierz Plik ściągnięto 851 raz(y) 3,32 MB

20200815_141734.jpg
Pierwsza przymiarka
Pobierz Plik ściągnięto 936 raz(y) 1,08 MB

20200817_133135 2.jpg
Ogniwa wyczyszczone z resztek po blaszkach
Pobierz Plik ściągnięto 682 raz(y) 1,26 MB

20200818_083931.jpg
Pakiety gotowe do zgrzewania
Pobierz Plik ściągnięto 783 raz(y) 817,42 KB

20200818_203409 2.jpg
Przeplatanie kabli
Pobierz Plik ściągnięto 877 raz(y) 984,27 KB

20200822_195034.jpg
Gotowa bateria
Pobierz Plik ściągnięto 1068 raz(y) 1,29 MB

 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Śro 26 Sie, 2020   

gratki. to tyle się trzeba narobić, żeby w poniedziałki była pomidorowa? :razz:
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
AdamJab 
początkujący
AdamJab


Dołączył: 20 Lip 2018
Posty: 12
Skąd: Kosmos
Wysłany: Śro 26 Sie, 2020   

Nie tylko pomidorowa.

Jest jeszcze schabowy z ziemniakami i mizerią.
 
 
AXIZ 
początkujący


Wiek: 40
Dołączył: 08 Wrz 2021
Posty: 1
Skąd: WŁOCŁAWEK
Wysłany: Śro 08 Wrz, 2021   

AdamJab napisał/a:
Nie tylko pomidorowa.

Jest jeszcze schabowy z ziemniakami i mizerią.




jaki koszt takiej przeróbki ?
 
 
piotom13 
początkujący


Wiek: 55
Dołączył: 24 Wrz 2021
Posty: 1
Skąd: Puławy
Wysłany: Czw 30 Wrz, 2021   

Czy można gdzieś znaleźć pliki stl do tego projektu
chciałbym przerobić swoją spartę
 
 
Mariusz19845 
początkujący


Dołączył: 09 Cze 2021
Posty: 6
Skąd: Wyszkow
Wysłany: Sob 20 Lis, 2021   Bateria

Jaki koszt budowy takiej baterii i czy w ogole chcialby Pan ja zrobic???
 
 
Sokol 
początkujący


Wiek: 35
Dołączył: 15 Maj 2022
Posty: 3
Skąd: białystok
Wysłany: Nie 15 Maj, 2022   

Cześć właśnie przerabiam moją spartę. Czy mógłbyś podesłać projekt koszyczków i uchwytu na sterownik i BMS. Czy BMS 10(kabelków) z każdych podpinałeś pod 4 podpięte równolegle akumulatory? (zastanawiam się czy nei urzyć 4 bms 36V i je równolegle spiąć, lub 10 małych 3.6V na 4 baterie równoległe, i do tych 10 podpiąć jeden 36V.
 
 
zeeltom 
prezes
zeeltom



Pomógł: 12 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Gru 2021
Posty: 735
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Nie 15 Maj, 2022   

Coś kombinujesz. W BMS 10S masz 11 kabelków i nimi podpinasz się do każdego pietra od minusa do plusa. Dlatego jest ich 11.
_________________
http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 17 Maj, 2022   

Jego koszyki są na 6 aku ale laczy tylko po 4P. Czyli z dwóch modulow z 6 ogniwami ma 3S4P.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
dvjcodec 
początkujący
dvjcodec


Dołączył: 21 Maj 2022
Posty: 15
Skąd: Darłowo
Wysłany: Sob 21 Maj, 2022   

Bardzo fajny zestaw elementów do budowy pakietu. U siebie wykorzystałem patent z obudową z Thingiverse - pasuje bardzo fajnie, jednak brak zakończenia, przez co trzeba jeszcze pokombinować.
https://www.thingiverse.com/thing:4638679

Czy możesz się podzielić plikami STL twojego projektu? Z chęcią bym taką wykonał.
 
 
AdamJab 
początkujący
AdamJab


Dołączył: 20 Lip 2018
Posty: 12
Skąd: Kosmos
Wysłany: Sob 06 Sie, 2022   

Trochę czasu nie zaglądałem na forum i nie wiedzałem, że jest zainteresowanie.
Specjalnie dla was założyłem konto na Thingiverse i opublikowałem pliki STL mojej baterii.
https://www.thingiverse.com/thing:5450025

Raczej mało prawdopodobne, żeby udało się Wam kupić identyczne sterowniki i BMSy, więc pewnie jakieś przeróbki będą potrzebne. Ja sam kupowałem te części na Ali... ze względu na cenę.
 
 
Sokol 
początkujący


Wiek: 35
Dołączył: 15 Maj 2022
Posty: 3
Skąd: białystok
Wysłany: Czw 18 Sie, 2022   

Dzięki Adam dałem do druku kieszonki na baterie i przekładki, natomiast chcę jeszcze wbudować w baterię odbiornik GPS bms i sterownik. zastanawiam się czy nie dać tego górą aby środek ciężkości był niższy. Puki co jeżdżę na baterii samoróbce 8Ah

https://ibb.co/d6r1SYC
https://ibb.co/FgrnMJ0
https://ibb.co/7G1Jwxr
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group