|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
samochód elektryczny 2x4kW Rudzika:) |
Autor |
Wiadomość |
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
Taka moc do normalnej jazdy jest niepotrzebna, a sprawność wynika z obejrzenia dokładnych charakterystyk w całym przedziale obrotów i innych parametrów.
Ja pisałem, że napięcie w PRIUSIE jest około 200V, bo jest przedział napięcia (naładowanie i rozładowanie).
Nowy silnik PRIUSA i jego sterowanie znacznie kilka krotnie przekracza wartość mojego układu.
Zwolennicy wysokiego napięcia powinni użyć np.: 15 kV, jest jeszcze wyższe.
U mnie w ogrodku leci kabel 15kV, ale w domu mam instalację 230V, a w USA używają w domach 110V i są bogatsi. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Użytkownik [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
a jak rozumiesz "normalną jazdę" ?
Jaki przedzial napiecia jakie ładowanie i rozladowanie ? chcesz ladowac 270 woltowa baterie napieciem 200 V ?
A kto mowi o nowym silniku od priusa ? ja pisze o uzywanym w 100x lepszym stanie od silnika z 30 letniej sztaplarki a sterowanie ? jak bys chcial użyc falownika z priusa do EV ? możesz najwyzej uzyć koncówke mocy z falownika a program i uklad PWM trzeba zrobic swój bo EV nie ma spalinowego silnika jak prius. Albo cały swoj falownik albo kupic jakis uzywany fabryczny.
15 kV strasznie ciezko zaizolowac, do samochodu sie nie nadaje, najwyzej do jakiejs wielkiej ruskiej lokomotywy.
Amerykanie mamja 110V i sa bogatsi to ja zaloze sobie w domu instalacje 12 V i bedze jeszcze bogatszy od amerykanów |
|
|
|
|
Użytkownik [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
w kwestii formalnej jeszcze dodam ze nowy prius ma napięcie znamionowe 500V, a nowy lexus ma 650V, kable prowadzone są dla bezpieczeństwa w alumionowych rurkach pod podwoziem autka komputer starujący ładowaniem i rozładowaniem akumulatorów ma czujnik upływu który odłącza je w momencie stwierdzenia pogorszenia izolacji silniki mają specjalne złącza odłączające akumulatory w momencie próby dostania się do strefy wysokiego napięcia, komputer nadzowujący akumulatory wyłącza też zasilanie w momencie kolizji (np zadziałania poduszek powietrznych) japoczycy strasznie rozbudowali układ zabezpieczeń żeby się nie okazało że jakiś ogladajacy przechodzien zginął jak grzebał pod maską priusa taka "zła fama" mogła by załamać sprzedaż takiego samochodu, to tak skoro juz mowimy o bezpieczenstwie .... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
PRIUS jest prawie hybrydowy. Tu napęd elektryczny służy jako "elektryczne koło zamachowe".
Do jazdy (bez zrywów) potrzeba średniej mocy 3kW do 4kW, a tu sprawność elektrycznej części PRIUSA jest bardzo niska.
Sam widzisz, że trzeba tworzyć sterowanie, a to jest bardzo drogie.
Dawid zrób wreszcie jakieś auto elektryczne, wówczas będziemy mieli jakieś porównanie; mogą to być elementy nawet z PRIUSA.
Rower ładnie zrobiłeś. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
Dodam:
Zachodnie koncerny są zależne od "lobby paliwowego". Chodzi o to, żeby większość kupowała od nich paliwa płynne i gazowe przy niskiej sprawności, a sami mieszkają za miastem lub w dzielnicach z zakazem ruchu dla spalinowych.
Co by było, gdyby ruszyła wielkoseryjna produkcja takich silników jak LEMCO; w Polsce używany kosztowałby góra 70,-zł; wszyscy by przerabiali auta., a paliwo musieliby spalać w elektrowniach, co przy tej sprawności elektrycznej zmniejszyło by sprzedaż paliw.
Tymczasem pokazują, że coś się robi i że to jest bardzo skomplikowane, mało sprawne, niebezpieczne i bardzo drogie, żeby osiągnąć wysoką cenę montują tam wszelkie drogie gadżety (nawet GPS).
A tak lekarze mają więcej roboty (nawet ponoć uczulenia na pyłki mają przyczynę w spalinach). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
A do mnie przemawia cena, falownik Siemens 11kW mozna kupic za ok 900zł, do tego silnik np. 6kW przy 50Hz np. 1500rpm i zasilic go zwiekszonym napieciem i 100Hz z falownika, pozwoli to na wyciagnięcie ok 9kW i 3000rpm przy silniku ok 25kg cena uzywanego ok 300zł.Do tego ok 500V akumulatorów np. 7Ah..żelówki nie sa takie drogie.
A ile kosztuje Lemko? , kontroler DC do niego? Akumulatory trojan?
Czy takim kontrolerem mozna sobie dowolnie kształtowac charakterystykę sterowania silnikiem?
A i jeszcze metr kabla spawalniczego kosztuje ok 50zł ) taki kabel niezbędny do wielkich prądów, cięzki i drogi jak złoto
pozdrawiam
Wiesiek
PS. Ale, skoro mam silniki od staplarki to spróbuję, a potem zobaczę...falowniki tanieja w oczach, sam kupiłem siemensa 2,2kW za ok 200zł. |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
Dawid R napisał/a: | niech ktos mi powie jedna rzecz jak samochód na 400 V moze kopnąc kierowce podczas gdy auto jest nie uziemione |
To nie prąd z gniazdka, gdzie potrzebna jest faza z gniazdka i zero z ziemi.
Różnica potencjałów jest w akumulatorach i nie jest wymagane uziemienie. Porażenie kierowcy możliwe by było przy wypadku jednak mniej prawdopodobne. Wiecej prawdopodobny jest pozar samochodu przy zwarciu - ogromne prady i duże napiecia wiec łuk elektryczny moze być nieporownywalny do żadnej spawarki - np 200A i 200V to juz troszkę jest |
|
|
|
|
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
Wydaje mi sie, że energia w chwili zwarcia może byc porównywalna i dla 200V i dla 80 V, przy nizszych napięciach dajemy odpowiednio większej pojemnosci akumulatory a przy wyszych napięciach odpowiednio mniejsze. Ale wymagana dla danej masy pojazdu ilośc kWh jest w przyblizeniu równa, np. 80V i 240Ah czyli ok. 20kWh. I odpowiednio dla 200V wystarczy ok. 100Ah, a dla silnika 3fazowego 400V to bedzie ok. 50Ah bateria akumulatorów. kazdy z tych typów akumulatorów bedzie miał inne prądy zwarcia ..a łuk elektryczny powstanie juz przy 36V )
Więc sprawa ochrony przed pożarem występuje juz przy 36V i ok 50A albo i mniej...
Wiesiek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
Rudzik6 !
Te akumulatory (nowe) są o wiele droższe od TROJANÓW (ilość złotówek za kilowatogodzinę), więcej waży kilowatogodzina i mają tylko 25% ilości cykli.
Absolutnie nie wolno użyć kabli spawalniczych, grozi to pożarem (za wielka oporność). Linka 25mm2 jest o wiele tańsza i się nadaje.
Arbiter !
Święta racja.
UWAGA:
Silniki elektryczne mają tak dużą siłę, że przy jakiejś awarii, jak popłynie przez silnik prąd, którego nie da się wyłączyć (awaria), to auto idzie do przodu pomimo potężnego naciskania na hamulec. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
rudzik6 napisał/a: | Wydaje mi sie, że energia w chwili zwarcia może byc porównywalna i dla 200V i dla 80 V |
Mi sie też wydawało ze niskie napiecie to niskie i zwarcie bedzie podobne. Do czasu kiedy nie zrobiło mi sie zwarcie 36V z akumulatorów 14AH. Przy 12V to jest trzask i iskra a przy 36 to był ogień a kable paliły się jak włókno w żarówce. Wiec przy 200V i np akumulatorach 20Ah myśle ze zwarcie byłoby koszmarne |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: |
Silniki elektryczne mają tak dużą siłę, że przy jakiejś awarii, jak popłynie przez silnik prąd, którego nie da się wyłączyć (awaria), to auto idzie do przodu pomimo potężnego naciskania na hamulec. |
Zbyszek, czy miałeś już takie hece? |
|
|
|
|
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
Arbiter napisał/a: | rudzik6 napisał/a: | Wydaje mi sie, że energia w chwili zwarcia może byc porównywalna i dla 200V i dla 80 V |
Mi sie też wydawało ze niskie napiecie to niskie i zwarcie bedzie podobne. Do czasu kiedy nie zrobiło mi sie zwarcie 36V z akumulatorów 14AH. Przy 12V to jest trzask i iskra a przy 36 to był ogień a kable paliły się jak włókno w żarówce. Wiec przy 200V i np akumulatorach 20Ah myśle ze zwarcie byłoby koszmarne |
Spawarka ma ok 40V..o ile pamietam..przy 12V łuk spawalniczy chyba nie powstanie. Więc przy lekko wyższych napięciach juz jest niebezpieczeństwo pożaru. A kwestia prądu zwarcia zalezy od wielkości akumulatora. Mój Varty 12V 80Ah ma ok 1000A o ile pamietam, takie trzy szeregowo to mozna kase pancerna przepalic Ale pewnie sie szybciej przewody upalą. Gdzies widziałem jakieś zdjęcie przetopionego klucza , który spadł na instalację 36V w przerabianym samochodzie bezposrednio na zaciski ...zostały momentalnie dwie częsci
Wiesiek |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Absolutnie nie wolno użyć kabli spawalniczych, grozi to pożarem (za wielka oporność). Linka 25mm2 jest o wiele tańsza i się nadaje.
|
Nie za mało te 25mm2? Jak to jest..te kable spawalnicze sa inne??..Pytam bo mam ok 8m 35mm2..o ile pamietam własnie spawalnicze??
Wiesiek |
|
|
|
|
Użytkownik [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007
|
|
|
nie mam nic do powiedzenia bo co miałem to już powiedzialem, możemy isc sie napic
Moje EV zbuduje jak skoncze elektrownie i samolot, ewentualnie jak skoncze elektrownie. Zobaczymy co z tego wyjdzie |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|