ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
samochód elektryczny 2x4kW Rudzika:)
Autor Wiadomość
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 21 Wrz, 2006   

rudzik6 napisał/a:
.
A silnik elektryczny prądu stałego szeregowy ma przebieg momentu obrotowego prawie w całym zakresie obrotów zbliżony bardzo blisko do idealnego :) ) Tak więc nie wymaga skrzyni biegów...


moim zdaniem to powielany mit niezgodny z prawdą. POjazd elektryczny potrzebuje skrzyni biegów, chyba ze posiada ogromny nadmiar mocy.

POwiedzmy tak - pojazd ktory rozwija 20kmh jeszcze sie moze bez niej obejsc, ale jesli cos ma jechac 50kmh i miec moc na podjazd pod górę, to albo silnik powinien mieć 4x wiecej mocy, albo skrzynia biegów. Inaczej ruszanie z miejsca wiaze sie z przeciazeniami silnika i mizerna dynamika
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Wrz, 2006   

Wiesz, nie jestem praktykiem, jeszcze nie uruchomiłem tego pojazdu..jedynie co jechałem troszke na silniku 500W ( co poten trafił do Dawida) , ale przy małych prędkościach i podjazdach nie moc ale moment obrotowy ma znaczenie ( co prawda jest zaleznośc z mocą) a scisle wymaganie aby dysponowac zwiekszona mocą przy mniejszych obrotach i wydaje mi sie że silnik elektryczny jest w stanie ten moment oddac, przypominam sobie, ze jak ruszałem to manetka szła dosy daleko i w miare nabierania prędkosci cofałem ją, to znaczy, ze dawałem przy starcie prawie całe wypełnienie PWM..czyli pełne napięcie a silnik nie posiadał wtedy duzych obrotów ale czóło sie, ze ma moment obrotowy...
Ale moze sie myle, własciwie zostało mi tylko teraz oparcie sie na teorii maszyn elektrycznych ( a nie za bardzo czuje sie fachowcem..wymagam dokształcenia;)) . Napisałem do pana Zbyszka Kopcia..on biał jeden pojazd bez skrzyni..ciekawe jak wrażenia z eksploatacji...


Wiesiek

PS. Acha silnik trójfazowy AC ma chrakterystyke momentu obrotowego w funfcji predkosci zblizony do spalinowego...taka górka;) ...ale tutaj mozna mocno wpływac falownikiem:)
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Wrz, 2006   errata

ERRATA

rudzik6 napisał/a:
Wiesz, nie jestem praktykiem, jeszcze nie uruchomiłem tego pojazdu..jedynie co jechałem troszke na silniku 500W ( co poten trafił do Dawida) , ale przy małych prędkościach i podjazdach nie moc ale moment obrotowy ma znaczenie ( co prawda jest zaleznośc z mocą) a scisle wymaganie aby dysponowac miało byc zwiekszonym momentem obrotowym przy mniejszych obrotach i wydaje mi sie że silnik elektryczny jest w stanie ten moment oddac, przypominam sobie, ze jak ruszałem to manetka szła dosy daleko i w miare nabierania prędkosci cofałem ją, to znaczy, ze dawałem przy starcie prawie całe wypełnienie PWM..czyli pełne napięcie a silnik nie posiadał wtedy duzych obrotów ale czóło sie, ze ma moment obrotowy...
Ale moze sie myle, własciwie zostało mi tylko teraz oparcie sie na teorii maszyn elektrycznych ( a nie za bardzo czuje sie fachowcem..wymagam dokształcenia;)) . Napisałem do pana Zbyszka Kopcia..on biał jeden pojazd bez skrzyni..ciekawe jak wrażenia z eksploatacji...


Wiesiek

PS. Acha silnik trójfazowy AC ma chrakterystyke momentu obrotowego w funfcji predkosci zblizony do spalinowego...taka górka;) ...ale tutaj mozna mocno wpływac falownikiem:)
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 21 Wrz, 2006   

rudzik6 napisał/a:
trafił do Dawida) , ale przy małych prędkościach i podjazdach nie moc ale moment obrotowy ma znaczenie ( co prawda jest zaleznośc z mocą) a scisle wymaganie aby dysponowac zwiekszona mocą


Teoretycznie tak, ale liczy się moment na kołach. jesli silnik ma 1NM na wale a przełozenie jest 1:10 to mamy 10NM na kołach. A jeśli silnik ma ten sam 1NM a przełozenie jest 1:100, to juz mamy 100NM na kołach. Czyli 10x wieksza siła. A silnik pracuje z tym samym momentem. Tylko powiedzmy w pierwszym przypadku mamy 300rpm na silniku a w drugim 3000rpm.

mozna nawet załozyc ze silnik ma 2x wiekszy moment przy obrotach 300rpm niz 3000rpm, ale to i tak przy tych przełozeniach osiagamy 5krotna roznicę w sile napedowej. I to czuc. Nawet silnik ktory pozwala na jazde bez problemu 45kmh w przypadku ruszania z miejsca i przyspieszania bez biegów jest strasznym mułem
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Zaobaczymy, trzeba spróbowac , może masz rację, nawet jak ten moment obrotowy jest duży to przełożenie zawsze je zwiekszy...tylko czy koniecznie potrzebne takie duże, mi wystarczy przyśpieszenie malucha..podobno 40s do 100km/h :) . ...Jest jednak wiele pojazdów bez skrzyni....np www.cree.ch

Wiesiek
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

nawet nie wyobrażasz sobie ile ważą te bebechy od skrzyni biegów co je wywaliłem :) ...Sam mechanizm róznicowy tez troszke waży...ale drugie tyle skrzynia:)
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

ja nie mam skrzyni ale czujej jej brak. Skuter eAndre posiada i to jest super, bo na wolnym bhiegu moze całkiem niezle wjezdac pod góre. A w moim sprzecie jak jechalem pod wiatr to sie spalił kontroler. Gdyby byla skrzynia, silnik pracowałby na mniejszym pradzie i by było git. Wlasciwie to skrzynia 2 biegowa by wystarczyła - 1 bieg do okolo 30kmh, drugi powyzej (dla pojazdu 70kmh). Wydaje mi sie ze elektryk moze miec 2x mniej biegów niz spalinka
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Rudzik, a moze masz nowe fotki, jak cos to popycjhaj do mnie
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Nie, chwilowo bez zmian, kupiłem tylko aluminium na zaslepki i brąz na tulejki...czekam na wahacze tylne...chciałbym w końcu postawic pojazd na koła:) jak cos bede miał dam znac...ale czy nie zapcham ci serwera...bo lubie robic zdjęcia:) ma troszkę już starszego olympusa c-645...ale fajne fotki wychodzą.

Wiesiek
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

spokona głowa, miejsca na serwerze dostatek
 
 
witoo
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

ustalmy ze skrzynia biegów musi byc jedna wystarczy , druga powoduje tylko straty ( przyklad samochód terenowy z dolaczanym przednim napedem zuzycie paliwa wzrasta i to znacząco ) silniki dwa polaczone osiami przez lacznik(delikatnie elastyczny) dwa kola zębate spięte lancuchem tego typy laczniki nie sa nowoscia i sa bardzo proste .
 
 
krzysztof1980r
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Koniecznie planuj maszyne ze zmiennym przełożeniem. Tak jak napisał Arbiter liczy sie moment na kole a nie na silniku. To że silnik elektryczny ma lepszą charakterystyke momentu obrotowego (prawie idealną) niż spalinowy oznacza to że ruszy bez skrzyni tylko że moja babcia będzie miała lepsze przyspieszenie:) spalinowy w tej konfiguracji nie będzie miał szans na ruszenie (chyba że będzie sprzęgło) więc można twierdzić że silnik elektryczny nie potrzebuje skrzyni ale można tak twierdzić w przypadku gdy nie liczymy sie z pożeranym prądem lub gdy chcemy zminimalizować ilość mechaniki.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 678
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

po polaczeniu silnikow w jeden mozna tez zastosowac przelaczny naped tzn przelozenie na 1 osi pojazdu ustawic do ruszania i rozpedzania, a 2 na jazde i utrzymywanie predkosci, wtedy wystarczylo by ci sprzeglo przelaczajace naped z przedniej osi na tylnia i z powrotem w zaleznosci od potrzeby
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

A ja będe uparty...nic nie zmieniam, dwa silniki, naped na 4 koła, bez skrzyni biegów;))
Zawsze mogę przerobic, skrzynia do malucha tylko 50zl :)
Nie mogę co chwila smieniac koncepcji..bo nic nie zrobię.
To musi działac, skoro pan Zbyszek miał takie rozwiązanie w cięzkim samochodzie z silnikiem o ile pamietam 15kW, a mój pojazd bedzie stosunkowo lekki, jego samochód był eksploatowany i jeździł :)
Najważniejsze, abym teraz pojazd postawił na koła, zawieszenie, rama, układ kierowniczy...potem mogę kombinowac, naped na 4 koła bez skrzyni, napęd na tył ze skrzynią, na przód ze skrzynia, nic nie bedzie przeszkadzac na takie rozwiazania....
Fajna zabawa, pozdrawiam
Dziękuje za wszelkie uwagi, daja mi do myslenia, to w części bedzie wasz pojazd:)

Wiesiek
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Krzysztof, rozumiem ciebie, jestes fanem przyśpieszenia, ale tez specjalistą od przeciazania silnika, wiec jezeli do ruszania przeciąże silniki ( nominalnie 8kW) to bez skrzyni tez z nich wiecej wydusze...moze 16-20kW?? To po co mi skrzynia biegów? Poradź jak bezpiecznie przeciazyc silniki.? I tak zamiast 22V nominalnych ma byc 36V..wiec jest zapas.
Może jakis system chłodzenia? itp...


Wiesiek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group