ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
samochód elektryczny 2x4kW Rudzika:)
Autor Wiadomość
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   samochód elektryczny 2x4kW Rudzika:)

A niech tam...w końcu jest juz rama i części;), założę swój elektro konstrukcyjny dział:))
Miał byc pojazd całkowicie na bazie malucha, ale trafiły sie bułgarskie silniki każdy po 4kW/22V więc koncepcja uległa zmianie, jutro przyjeżdzają mcpersony kompletne z wahaczami od cinquocento, do tego półosie od cc700. Tyl będzie od malucha, zawieszenie i półosie sztywne.
Do tego dwa maluchowskie mech róznicowe napędzane bezposrednio z silników. Akumulatory juz mam 6xVARTA 80Ah (6x50kg:)) Zobaczę, czy dam wszystkie 6 szt (36v/160Ah) czy tylko 3 szt. (36V/80Ah).
Teraz szukam taniego malucha..jako dawcę;)....oj to robota na kilka miesięcy.....
Obiecuje, jutro położę ramę, przednie zawieszenie, układ kierowniczy z kierownicą, silniki i akumulatory i zrobie zdjęcie..dla Was :)

pozdrawiam

Wiesiek
 
 
RAMZES
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

moge ci sprzedac malusza tyle ze musisz sie uwinac do konca tygodnia bo oc wychdzi
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   maluszek...

Gdzie jest i za ile?

Niestety nie dam więcej niz 200zł z wszelkimi kosztami dojazdu....

Wiesiek

PS. ja jestem w poblizu Olsztyna
 
 
RAMZES
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

bełchtów moge ci go oddać za 200
bo tyle dostane na zlomie 45gr za kg.-80zł papier ze wyzłomowany
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   kawał drogi

daleko...koszt dojazdu i powrotu ze 150 zł....mam upatrzony ok 150 km ode mnie...zobaczymy....Ale powinienem sobie z miesiąc dwa dac na wstrzymanie...bo niedługo komprnik mnie odwiedzi i prad wyłączą....:(
jednak takie zabawy to kosztują trochę....


Wiesiek
 
 
RAMZES
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2006   

no troche kosztuja
mnie jak zona wyliczyla ile wydalem na swoje pierdoly w ostatnim czasie
czyli:
e rower pond 800
nagłośnienie do auta pond 1000
alufelgi 600
telefon 800
nazedzia do pracy 1600
wiatrówka z oprzyządoaniem 500
3 maluchy 1500
i wiele innych pierduł
to awntura z tego wynikła i musze jej teraz kupić sypilnie
ale mysle ze jak juz jej kupie to jej przejdzie.
i bede mugl sobie kupic spawarke el. silniki aku i skuter i bede dzialal
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Sie, 2006   Moje akumulatory

Pogrzebałem w sieci i znalazłem o moich akumulatorach do samochodzika.
Mam 6 akumulatorów VARTA 12V/86Ah (c10) model przemysłowy VbV 12124 o wadze 52kg, teoretyczny prad zwarcia 1600A.
Czasy rozładowania do napięcia 10,5V z pełnego naładowania dla prądu:
8,65A - 10godzin
10,6A- 8godzin
15,7A - 5godzin
23,7A - 3godziny
32,3A - 2godziny
52,1A - 1godzina
79,4A - 30 minut
98,3A - 20minut
111A - 15minut
129A - 10minut
154A - 5minut
180A - 1minuta

z tego wniosek, ze pojemnośc akumulatora silnie zalezy od poboru pradu..ale to wiadomo:)
Mając 6 akumulatorów w połaczeniu takim aby uzyskac 36V/172Ah (c10)
mogę oddac do silników łacznie ze stratami ok 3,6kW przez godzinę...
Na szczęście to jest moc średnia...więc chwilowe moce, na ruszanie i górki powinny sie zawrzec w tej średniej mocy...

I jak tu nie robic pojazdu..akumulatory w prezencie;)..silniki sa, zawieszenie prawie tez...tylko składac i jechac:)

Wiesiek
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Sie, 2006   Re: Moje akumulatory

A tu jest link do wiecej informacjii: http://www.kyocerasolar.c...2VbV%2012124%22
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Sie, 2006   Re: Moje akumulatory

rudzik6 napisał/a:
Pogrzebałem w sieci i znalazłem o moich akumulatorach do samochodzika.
Mam 6 akumulatorów VARTA 12V/86Ah (c10) model przemysłowy VbV 12124 o wadze 52kg, teoretyczny prad zwarcia 1600A.
Czasy rozładowania do napięcia 10,5V z pełnego naładowania dla prądu:
8,65A - 10godzin
10,6A- 8godzin
15,7A - 5godzin
23,7A - 3godziny
32,3A - 2godziny
52,1A - 1godzina
79,4A - 30 minut
98,3A - 20minut
111A - 15minut
129A - 10minut
154A - 5minut
180A - 1minuta

z tego wniosek, ze pojemnośc akumulatora silnie zalezy od poboru pradu..ale to wiadomo:)
Mając 6 akumulatorów w połaczeniu takim aby uzyskac 36V/172Ah (c10)
mogę oddac do silników łacznie ze stratami ok 3,6kW przez godzinę...
Na szczęście to jest moc średnia...więc chwilowe moce, na ruszanie i górki powinny sie zawrzec w tej średniej mocy...

I jak tu nie robic pojazdu..akumulatory w prezencie;)..silniki sa, zawieszenie prawie tez...tylko składac i jechac:)

Wiesiek


Nie jest to moc srednia niestety.
Jak wdzisz z tych danych jesli przez 5 minut obciazysz ten swoj zestaw 3-krotnie wieksza moca wtedy rozladujesz go juz po
5-minutach i na pozostale 55 minut niewiele zostanie.

Dodatkowo przy polaczeniu rownoleglym w zestawie
sytuacje moze jeszcze pogorszyc sytuacja gdy zestawy
beda sie rozladowywac nierownomiernie np. ze wzgledu na
rozny stan ogniw np. rezystancji wewnetrznej.

Tak wiec do zasilania dwoch silnikow ten zestaw jest juz troche
niebezpiecznie zbyt slaby. Zbyt latwo go mozna obciazyc
niebezpiecznie (ze wzgledu na ekonomicznosc/wydajnosc)
wysokimi pradami.

Zasilanie w Melexie jest znacznbie bezpieczniejsze przy jednym
silniku 2 kW i szeregowym polaczeniu wszystkich ogniw.
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Sie, 2006   ale gdy porównam...

Ale jak spojrzę na moją pierwsza inspirację.... http://www.cree.ch/facts/e_FactsSAM.pdf
to mamy tutaj:
silnik 15kW
akumulatory 168V/21Ah czyli 3528Wh przy 140kg
cięzar całkowity pojazdu z 2 osobami 695kg
zużycie energii ok 5kWh/100km w cyklu miejskim
zasięg ok 50-70km
85km/h max
pojazd ma 5Wh/kg
co prawda posiada odzysk energii...

Wnioski , skoro zużywa 5kWh/100km a ma zasięg najgożej 50km, to po jednym ładowaniu zużyje 2,5kWh , co dla prędkosci ok 50km/h (dla uproszczenia) daje średnią 2,5kW....To skad takie parametry??

A teraz mój przypadek:
silniki 8kW
akumulatory 36V/170Ah czyli 6120Wh przy 312kg
cięzar całkowity..szacuję na ok. 900kg
zużycie energii..hm...ile przegladałem róznych samochodów, konwersji...to max 10kWh/100km..ale mam nadzieje, ze te 7kWh/100km bedzie.
Zasięg..no moze 20km...
6,8Wh/kg
nie ma odzysku energii (na razie) ale ma o połowe gorsze osiagi...
Wydaje mi sie, przez porównanie ..nie tylko z tym pojazdem...ze jednak te parametry bedą lepsze niz tu załozyłem....a mysle nawet, ze moze byc całkiem zadowalająco na 3 akumulatorach....no ale żeby to sprawdzi, trzeba to zbudowac:)

Wiesiek
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Sie, 2006   Re: Moje akumulatory

154A - 5minut
180A - 1minuta

Nie jest to moc srednia niestety.
Jak wdzisz z tych danych jesli przez 5 minut obciazysz ten swoj zestaw 3-krotnie wieksza moca wtedy rozladujesz go juz po
5-minutach i na pozostale 55 minut niewiele zostanie.

Nie sądzę abym przez 5 minut pobierał te 11kW ..to długo

Dodatkowo przy polaczeniu rownoleglym w zestawie
sytuacje moze jeszcze pogorszyc sytuacja gdy zestawy
beda sie rozladowywac nierownomiernie np. ze wzgledu na
rozny stan ogniw np. rezystancji wewnetrznej.

Jeden zestaw z kontrolerem do jednego silnika , a drugi do drugiego...wiec nie bedzie równolegle...

Tak wiec do zasilania dwoch silnikow ten zestaw jest juz troche
niebezpiecznie zbyt slaby. Zbyt latwo go mozna obciazyc
niebezpiecznie (ze wzgledu na ekonomicznosc/wydajnosc)
wysokimi pradami.

Zobaczymy...

Zasilanie w Melexie jest znacznbie bezpieczniejsze przy jednym
silniku 2 kW i szeregowym polaczeniu wszystkich ogniw.[/quote]

Hi hi..2kW, to ma mój skuterek;)


Wiesiek
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Sie, 2006   Re: ale gdy porównam...

rudzik6 napisał/a:
Ale jak spojrzę na moją pierwsza inspirację.... http://www.cree.ch/facts/e_FactsSAM.pdf
to mamy tutaj:
silnik 15kW
akumulatory 168V/21Ah czyli 3528Wh przy 140kg
cięzar całkowity pojazdu z 2 osobami 695kg
zużycie energii ok 5kWh/100km w cyklu miejskim
zasięg ok 50-70km
85km/h max
pojazd ma 5Wh/kg
co prawda posiada odzysk energii...

Wnioski , skoro zużywa 5kWh/100km a ma zasięg najgożej 50km, to po jednym ładowaniu zużyje 2,5kWh , co dla prędkosci ok 50km/h (dla uproszczenia) daje średnią 2,5kW....To skad takie parametry??


Blad w zalozeniach: 50 Wh/km to nie jest stale zuzycie
w kazdych warunkach, ale minimalne w petli tzn. poczatek i koniec trasy sa na tym samym poziomie/wysokosci.

Jezeli porusza sie z v=50 km/h to prawdopodobnie zuzycie
bedze nieco wieksze.
Przypuszczam ze zasieg 70 km mozna osiagnac przy predkosci
30-40 km/h czyli przy oporach powietrza mniejszych o 1/3-2/3.
A zatem przy 50km/h pobiera moc 3-3.5 kW, a byc moze
jeszcze nieco wieksza jezeli uwzglednimy ze czesc energii
odzyskuje 5-15% .

Gdyby przy 50 km/h nie zuzywal wiecej niz 50 Wh/km
to z pewnoscia przy nieco nizszych predkosiach mialby
jeszce mniejsze zuzycie i wiekszy zasieg - ponad 70km
i na pewno by sie tym pochwalili.
Jezeli podaja przy tym zuzyciu warunek City to znaczy
ze chodzi im o mniejsza predkosc niz 50 km/h i wyglada
to nieco lepiej niz gdyby podali ze chodzi tutaj o predkosc
25 km/h lub np. 30 km/h.

Parmetry sa wynikiem zastosowanego silnika
bezszczotkowego o bardzo wysokiej sprawnosci
rzedu 90-94% oraz wysokiego napiecia jakim ten silnik
jest zasilany.
Zapas mocy najprawdopodobniej nie pochodzi bezposrednio
z akumulatorow tylko z mechanizmu odzysku czyli
pewnie superkondensatorow.
Charakterystyka sprawnosci tego silnika sprawia
ze po zwiekszeniu mocy o 300% na wale rowniez
wzrasta moc oddawana mniej wiecej o ten sam procent.
I to jest zagadka skad te magiczne 85km/h.
Przypuszczam ze z ta predkoscia to po 10 minutach by
rozladowal akumulatory na plaskim, a zuzycie by mu wzroslo
do 120-150 Wh/km.
Przypuszczam ze tego gazu nie ma tam wiecej niz na
1/2-1 minute..


rudzik6 napisał/a:

A teraz mój przypadek:
silniki 8kW
akumulatory 36V/170Ah czyli 6120Wh przy 312kg
cięzar całkowity..szacuję na ok. 900kg
zużycie energii..hm...ile przegladałem róznych samochodów, konwersji...to max 10kWh/100km..ale mam nadzieje, ze te 7kWh/100km bedzie.
Zasięg..no moze 20km...
6,8Wh/kg
nie ma odzysku energii (na razie) ale ma o połowe gorsze osiagi...
Wydaje mi sie, przez porównanie ..nie tylko z tym pojazdem...ze jednak te parametry bedą lepsze niz tu załozyłem....a mysle nawet, ze moze byc całkiem zadowalająco na 3 akumulatorach....no ale żeby to sprawdzi, trzeba to zbudowac:)

Wiesiek


Obawiam sie ze jestes zbyt wielkim optymista.
Z dokladniejszego porownania wychodzi ze Twoj pojazd
bedzie o 30% ciezszy.
Silniki prawdopodobnie beda mialy sprawnosc w okolicach 75%
gdy jego BLDC okolo 90% czyli kolejne 20% na jego korzysc
75%* 120% =90%

Przyjmujac zblizone straty w przekladniach -choc tam jest
tylko 1 silnik a u ciebie 2 to i tak na dzien dobry potrzebujesz
1.3*1.2= 1.56 raza wiecej mocy by mu dorownac predkoscia.

W przypadku wiekszych mocy i predkosci to sprawa
jest jeszce gorsza dla Ciebie bo w twoich silnikach
sprawnosc zaczyna szybko leciec na pysk a u niego
utrzymuje sie dlugo dlugo na wysokim poziomie.
Tak wiec gdy nawet depniesz po gazie i dostarczysz
chwilowo o 200% wiecej mocy to na wale moze pojawi sie gora
100% wiecej lub nawet nie tyle.

Przykladowo jezeli on potrzebuje 3.2 kW by utrzymac 50 km/h
to twoj pojazd bedzie potrzebowal 3.2 *1.56 czyli okolo 5 kW
do tego samego. W tym tempie wyczerpiesz swoje aku
w pol godziny czyli zasieg wyjdzie Ci okolo 25km a moze i mniej
np. pod wiatr.
Przy spokojnej jezdzie 30-35 km/h moze uzyskasz zasieg
35 km, wiecej bym raczej nie oczekiwal choc expertem nie
jestem i moze niedocenilem sprawnosci Twoich silnikow
lub jeszcze czegos istotnego.

Innym czynnikiem ktorego nie powinno sie bagatelizowac
sa straty w przewodach doprowadzajacych prad do
silnikow.

Z prostego rachunku wychodzi ze aby dostarczyc taka
sama moc do swoich obu silnikow jak tam do jednego
to bedziesz mial 168/(36+36) =2.33 raza wieksze prady
w przewodach. Do tego dochodzi ze w twoim aucie
musisz dostarczyc 1.56 raza wiecej mocy by miec taka
sama predkosc jak tam, wiec prady beda
2.33*1.56 =3.6 raza wieksze.

Gdybys mial przewody o takich samych srednicach jak tam
to mialbys 3.6*3.6 =13razy wieksze straty na kazdy metr
przewodow.
A masz dwa zestawy przewodow po jednym dla kazdego silnika
a wiec prawdopodobnie beda w sumie 2 razy dluzsze.

Musisz wiec stosowac 2-3 razy grubsze przewody i odpowiedznio potezne klemy.

Przy mocnym depnieciu po gazie moze sie okazac ze
calkiem spory procent mocy pozostaje w przewodach
np 5-10%

Nie zamierzam Cie zniechecac, ale mysle ze powinienes
byc swiadomy ze z tanich czesci cudow nie zbudujesz.

pozdr.
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Sie, 2006   Re: Moje akumulatory

rudzik6 napisał/a:
154A - 5minut
180A - 1minuta

Nie jest to moc srednia niestety.
Jak wdzisz z tych danych jesli przez 5 minut obciazysz ten swoj zestaw 3-krotnie wieksza moca wtedy rozladujesz go juz po
5-minutach i na pozostale 55 minut niewiele zostanie.

Nie sądzę abym przez 5 minut pobierał te 11kW ..to długo


Zauwaz ze to po 5.5 kW na silnik.
Silniki te beda juz pracowaly z niska sprawnoscia
np. 66% czyli na wale beda oddawaly po 3.6 kW
to w sumie mniej niz 10 kM

Z taka moca w 5 minut moglbys podniesc 900 kg
na wysokosc 230m nie uwzgledniajac oporow toczenia
i powietrza.
Jezeli je uwzglednimy to zostanie okolo 160m, to jest 8%
wzniesienie/gorka o dlugosci 2 km.
I to przy swiezo naladowanych na maksa akumulatorach.

A gdybys do tego chcial podpiac nieduza przyczepke
to nawet na 80m moga byc problemy z wjechaniem
zwlaszcza jezeli zabraknie momentu obrotowego
i spadnie sprawnosc.

Te 5 min to nie tak wiele jeslibys gdzies niedaleko
chcial podjechac np. 60km/h po plaskim.

rudzik6 napisał/a:

Dodatkowo przy polaczeniu rownoleglym w zestawie
sytuacje moze jeszcze pogorszyc sytuacja gdy zestawy
beda sie rozladowywac nierownomiernie np. ze wzgledu na
rozny stan ogniw np. rezystancji wewnetrznej.

Jeden zestaw z kontrolerem do jednego silnika , a drugi do drugiego...wiec nie bedzie równolegle...


A to przepraszam - wycofuje te uwagi

rudzik6 napisał/a:


Tak wiec do zasilania dwoch silnikow ten zestaw jest juz troche
niebezpiecznie zbyt slaby. Zbyt latwo go mozna obciazyc
niebezpiecznie (ze wzgledu na ekonomicznosc/wydajnosc)
wysokimi pradami.

Zobaczymy...

Zasilanie w Melexie jest znacznbie bezpieczniejsze przy jednym
silniku 2 kW i szeregowym polaczeniu wszystkich ogniw.


Hi hi..2kW, to ma mój skuterek;)

Wiesiek
[/quote]

Tu nie chodzi o kilowaty ktore potrafi zjesc silnik
tylko o to ile on odda na wale i skad go nakarmisz
tymi kilowatami zeby mogl oddac na wale.

Przy takich silnikach i takim zasilaniu bedziesz sie
musial bardzo pilnowac zeby te aku Ci szybko nie padly.
Jak zaczna tracic pojemnosc to sie okaze ze wozisz
kupe zelastwa ktora z ledwoscia sama siebie jest w stanie
pociagnac.
A w melexie te aku potrafia zasilac ten silniczek
przez 4-5 godzin, wiec ja bym nie porownywal go do
skuterka.

pozdr
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Wto 12 Wrz, 2006   przybywa komponentów:)

No mam już wszystkie koła, dwie skrzynie biegów...zaraz je rozbieram:)
I własnie otrzymałem kabek (spawalniczy) okazyjnie nowy 70mm2 4m :)
Brakuje tylko tylnych wahaczy i pojazd można stawiac na koła

Wiesiek
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Wto 12 Wrz, 2006   

rudzik - wahacze to nei problem, cisninesz na szrot i masz calkiem dtanio.. tlyko czy gdzies teraz znajdziesz malucha na szrocie :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group