ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Przerobka hulajnogi elektrycznej
Autor Wiadomość
danlancher
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Maj, 2007   Przerobka hulajnogi elektrycznej

WItam

Chcilabym podrasowac hulajnoge/skuter elektryczny ,ale zabardzo nie wiem czy to sie oplaca itd wiec pisze tu zeby sie was poradzic :)

Planuje kupic jakis skuterek elektryczny tudziez hulajnoge uzywana,zlom... Chcialbym w nim wymienic silnik,akumulatory,kola i moze przelozenie. W przypadku skutera zdjalbym ta obudowe i ja zmodyfikowal...

Silnik wymienilbym na jakis 400-600W. NApewno na napiecie 24V. Salilibym to z 3x12V xxAh bo wiecej chyba bym nie upchal...Regulator sam bym zrobil.
Kola wzilabym z jakiegos malego rowerku dzieciecego chyba ze w skuterze bylyby juz dobre...

Bym BYm... narazie to takie gdybanie wiec nie wchodze w szczegoly bo nie wiem czy sie oplaca w to wchodzic. Chcialbym to zrobic,ale zebym potem nie zalowal...

Za wszelkie opd bede wdzieczny.
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Maj, 2007   Jak podejść do tematu.

Mam trochę praktyki i jeśli zamierzasz mieć coś o większej mocy to musisz jednak założyć, że zasób energi będziesz musiał mieć większy więc wymiana akumlatorów jest potrzebna. Gdy chcesz mieć minimum 500W to radziłbym ci użyć conajmniej akumlatory na 20Ah. Przy takich ciężarach w jakie wejdziesz przy tych już założeniach koła z hulajnogi lub rowera będą miały za małą nośność, bo gumy będą ci się uginać ponad przeciętność i będziesz miał straty na oporach toczenia. Ja radziłbym ci np kupić używany i z zajechanym silnikiem skuter spalinowy, i na bazie tej konstrukcji przy jej odchudzenu z zbędnego balastu i ewentualnie jakiejś przeróbce pod względem masy stworzyć pojazd elektryczny. Masz wtedy porządne koła i dobre zawieszenie. Możesz też użyć już znajdującej się przekładni pasowej wariatorowej i przerobić ją na sterowaną od twojej decyzji, a nie z automatycznych sygnałów sterujących. Osiągniesz e-maszynę, która bez problemu będzie ci wjeżdżać pod wzniesienia. Jeśliby ci nie odpowiadała przekładnia pasowa co do stratności energetycznej, (poślizgi i przeginanie pasa) to możesz tam w obudowie po prostych przeróbkach zastosować łańcuch, ale zachowujesz wtedy przekładnię zębatą główną, co pomoże ci w doborze kół łancuchowych, bo będziesz już miał od głównej przekładni znacznie już zredukowane obroty. Równie dobrze, a nawet lepiej zamiast łańcucha, byłoby użyć szerokiego cienkiego pasa zębatego zamiast łańcucha, bo takie pasy mają już znacznie mniejszą stratność energetyczną, niż grubsze pasy wariatora, albo równie dobrze cienkiego szerokiego pasa wieloklinowego. Aku zmieścisz na pokładzie skutera pod obudowami, jak i silnik, napewno bez kłopotów, a jeśliby coś nie pasowało, to i obudowę też możesz przerobić, lub stworzyć nową, żeby pomieścić te "bebechy", albo żeby twój skuter był inny niż przeciętny. Pomysły będą ci się mnożyć i nasuwać, gdy już nabędziesz ten skuter, spojrzysz na niego i uruchomisz w głowie twórczość wstępnego projektowania.
 
 
danlancher
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Maj, 2007   

WItam

Dzieki za odp. Widze , ze masz pojecie o tym,ale ze skutera musze jednak zrezygnowac. Za duzy,za ciezki... Chcialbym miec cos wymiarow twojej przerobki...

Skoro moc bylaby za duza moze dalbym silnik 350W 24V i zasilil z 36V Mialbym wtedy ponad 500W i wyzsze obroty. Moze udaloby mi sie zrobic jakas przekladnie 2-3 biegowa...Ale chyba przy wiekszych obrotach nie bedzie potrzebna.Zwiekszylbym tylko przelozenie. Co do kol To jeszcze nie wiem jakby byl tu dal,bo nie wiem jakie beda widelce w tej hulajnodze...
ale mysle ze cos ala kola z motorynki,ale wezsze.

Aha,akumulatory. Wiec tu nie wiem... nie orientuje sie zabardzo w cenach ,ale napewno sa drogie... z tego co wyczytalem aku >18Ah zle znosza rozladowania duzym pradem. A ten napewno by dochodzil do 25-30A. A moze sie myle.

Wiec taki mam zamiar,co o tym sadzisz/cie? JEstem otwarty za wszelkie propozycje dot. zmian...

dzieki i pozdrawiam
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Nie 13 Maj, 2007   

Ja niestety nie mam doświadczenia w tych pojazdach. Dopiero buduje swój pierwszy i nie mogę znaleźć czasu by coś z nim robić. Ale zajrzyj na EV galerie. Jest tam wiele przeróbek czy to GłowySkrzydłowej czy eAndre. eAndre zrobił chyba to, o co tobie chodzi skuterek nazywa się mrówa.
Tu link:http://ev.arbiter.pl/galeria/skuter.elektryczny
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Maj, 2007   Jak ugryźć temat

Mysląc kategorią, że podniesienie obrotów ponad nominalne przez zastosowanie wyższego napięcia osiągniesz korzyść, że będziesz miał większą moc, nie do końca jest słuszne. Otóż owszem zyskujesz na mocy stosując ten sam prąd płynący przez silnik czyli nominalny, jednak zapominasz o tym, że dostawiasz do balastu kolejny akumlator. Było na napięcie 24 i robisz na napięcie 36V. A przecież dla silnika 24V jak sobie np zakładałeś użyłbyś przy równorzędnej mocy co prawda stosownie zasobniejszych i większych akumlatorów, jednak miałbyś ich 2, a nie 3. Bilans ostateczny masa aku i osiągana moc jest ten sam. Po prostu zagadnienie moc silnika i zasób energi w aku musisz tak dobrać, aby przeciętnie już osłabione aku mogło ci zapewnić przy założonej mocy silnika jakiś konkretny zasięg jazdy.
Wg mnie skuter spalinowy jako baza początkowa do projektu wydaje mi się dobra. Są różne skutery co do wielkości. Generalnie rozeznasz to po wielkości kół jezdnych. Są tam jakieś przynajmniej dwa typy rozmiarów opon. Po tym się możesz wstępnie orientować pragnąc dobrać jakiś najmniejszy. Te z mniejszymi kołami mogą być też i krótsze. Poznasz jego wagę oszacujesz ile możesz odjąć masy, (silnik spalinowy i to co z nim związane) a ile będziesz dokładał i poznasz wstępnie ile ten pojazd będzie miał kg. Jak gorliwie podejdziesz do tematu ciężaru ramy, to być może będą rezerwy w jego konstrukcji. Można coś np eliminować i zastępować czymś lżejszym tam gdzie to można będzie robić bez uszczerbku na nośność ramy. Jeśli nie będziesz musiał tego pojazdu wtaczać na schody, to poradzisz sobie z jego przestawianiem. Jak uważasz, że OMEGA Kazuki jest w sam raz co do wielkości i to że w pojedynkę wniesiesz ją po schodach, pozostaje ci tylko czekać na allegro jak się jakaś pojawi i może ci cena spasuje. Potem tylko działać i korzystać z moich doświadczeń opisanych na galerii.
Nie rozumię czemu jakieś 18Ah z pewnego typoszeregu odmian jakiegoś producenta miałyby być jakieś gorsze niż pozostałe aku o innych pojemnościach tego samego producenta. Tutaj na forum dowiesz się bez problemu gdzie kupować dobre aku i za dobrą cenę. Ja z tej rady już tu skorzystałem.
Szerokie opony w e-skuterach to dobra rzecz. Nie bój się stosowania tego. Po pierwsze mniejsze ugięcie opon, bo naciski rozchodzą się też w bok. Ślad kontaktu z podłożem jest szerszy niż w wąskim kole. Dzięki temu wymiar tego śladu w kierunku toczenia koła jest mniejszy i tarcie toczne staje się mniejsze. Powierzchnia tego śladu razy ciśnienie w kole to po prostu nacisk tego koła na jezdnię. Maleją więc opory jazdy od ugiętej opony, bo inne są proporcje wymiarowe tego śladu dla wąskiego i szerokiego koła. Druga zaleta to ta, że pojazd jest stabilniejszy w prowadzenu. Cięższe koła to większe momenty żyroskopowe.
 
 
danlancher
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Maj, 2007   

Witam

Jak juz pisalem,skuter odpada. Za duzy i za ciezki a chce ten sprzet trzymac w domu i mam podrodze troche schodow.

Z tym problemem z zasilaniem juz nie rozumiem. Przeciez jezeli zasile silnik 300W 24V, z aku 3x12 obroty beda wyzsze a silnik bedzie pobieral nominaly prad. Cos kolo 13A.
Dodatkowy akumulator wazyl by z 4kg,wiec to nie duzo... Wysokie obroty przydaja sie przy ruszaniu ,przyspieszaniu...
Chcem tez zastowosac piaste 3 biegowa z zebatka >80z. co polepszy osiagi.

Wiec nie lepiej zostac przy tym rozwiazaniu niz pokowac silnik 300-500W Co do kol to jeszcze nie wiem skad wezme,ale beda to 10 lub 12" i na jak najszerszych oponach :)

Sam skuterek kupie chyba na ebay'u. Wypatrzylem juz pare w cenie 10-30 euro. Nie mam innej mozliwosci zakupu bo mieszkam za granica a nowego skuterka przeciez nie bede kupowac.
 
 
Emil 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 31
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007   lepiej będzie przerobić rower...

danlancher, z tego co poszesz wnioskuję, że najlepszy dla Twojej przeróbki będzie amortyzowany rower o kołach 24''.
W sumie pojazd może ważyć max. 35kg.

Piasta 3-biegowa wpleciona w koło tego roweru, w połączeniu z zebatką 80z, może spełniać role skrzyni biegów.
U mnie w rowerze mam piaste 3-biegową w kołe 26'', napęd z silnika przechodzi na koło łańcuchowe 80z.
Podczas eksploatacji przekonałem się, że przełożenie to jest nieodpowiednie, dlatego proponuję Ci zastosować rower o kołach 24'' lub mniejszych.
Większej zębatki niż 82 zęby nie znajdziesz.

Koła od skutera 12'' nie dają możliwości założenia piasty 3-bieg. Chyba że koło takie posiada szprychy, wtedy wystarczy wpleść piastę w felgę.

Mały e-scooter nie posiada amortyzacji, nadaje sie raczej dla dzieci.
Posłużył mi tylko jako dawca części do przeróbki roweru.

Przy podłączeniu silnika pod wyższe napięcie, będzie się w nim wydzielać więcej ciepła, musisz się z tym liczyć.
_________________
Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny :)
http://ebike1.blogspot.com/
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Pon 14 Maj, 2007   

Widzę, że masz ten sam problem co miałem ja z wnoszeniem pojazdu po schodach. Musisz więc ograniczyc moc do góra 500W, bo wiesze silniki beda wymagały większych aku i pojazd bedzie wtedy ciężki. Wiedz, że projektować zasób energi tak trzeba, aby silnik wyczerpywał aku z intensywnościa nie większą niż jednogodzinne wyładowanie. Po prostu jeżdżąc z predkościa 25km/h lub nieco wiekszą w przeciągu czasu poniżej jednej godziny nie pokonasz praktycznych odległości. Po co budować pojazd na zasięg niepraktyczny np kilka km.
Nieprawdą jest też to, że do alu felgi nie da się wpleść piasty wielobiegowej od rowera. Ja jestem na etapie projektowania tego, a jak to już zrobię, to tu opiszę. Po prostu wycina się żebra i piastę, wierci otwory w otrzymanej w ten sposób aluminiowej rawce i wplata się wtedy tę rowerowa piastę.
 
 
Emil 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 31
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007   

GlowaSkrzydlowa napisał/a:
wycina się żebra i piastę, wierci otwory w otrzymanej w ten sposób aluminiowej rawce i wplata się wtedy tę rowerowa piastę.


Można i tak zrobić.
Moim zdaniem jednak znacznie prościej jest użyć felgi koła ze szprychami. Nie trzeba nic ciąć ani wiercić. Dostępne są mniejsze rozmiary.

Tak zrobił eAndre w swoim skuterku elektrycznym:

_________________
Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny :)
http://ebike1.blogspot.com/
 
 
danlancher
[Usunięty]

Wysłany: Pon 14 Maj, 2007   

Hmm... Jakos nie zabradzo chce mi sie bawic w przerabianie roweru. NIe podoba mi sie to. Chce miec cos nieduzego co moglbym zabrac ze soba i gdzies posmigac.

Skuterek moze i jest troche maly,ale moze molgbym w nim wydluzyc o pare cm rame lub poprostu przesunac siodelko lekko do tylu... cos by sie zrobilo. Ja sam nie jestem ciezki,nawet lekki i napewno bym sie zmiescil.

Co do zasilania i silnika to chyba zdecyduje sie zostawic seryjnie montowany silnik 250W 24V ;/ NIe mam innego wyboru. Wtedy podlaczylbym do pod 36V i milabym niecale 400W. Taki silnik pobiera z 11A co przy aku np. 20Ah wydaje sie byc sensownym rozwiazaniem.

W silniku nawiercilbym otwory i przymocowal wiatrak do PC na 12V zeby go chlodzil lub jakis wirnik w zrodku,na osi silnika.


Kola. Kola bym wzial z bmx'a malego. 10 lub 12" i wtedy wplotalbym te piaste w obrecz lub jakies od motorka jakbym znalazl.

O przelozeniu jeszcze pomysle i policze jakie byloyby najlepsze.


MAm pytanko. Jezeli saile ten slinki z 36V jakie bedzie on mial obroty? Mozna to jakos policzyc? Przyjmujac,ze przy nominalnym napieciu kreci 2500-2700 obrotow.
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pon 14 Maj, 2007   

http://maleautko.republika.pl/trojkolowiec.html

Może to cię zainspiruje, ja od tego zacząłem się interesować tym tematem.
Małe, tanie i materiały łatwo dostępne, od tąd zacząłem planować swój pojazd.
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Maj, 2007   

Wiesz co Emo, w pełni się z tobą zgadzam. Też bym tak wolał zrobić, jednak mam taki rozmiar opony, że nie mam szansy na zdobycie takiej gotowej blaszanej obręczy. Nie wiem czy się orientujesz, ale w definiowaniu rozmiarów opon jest totalny brak jednorodności. Np rowerowe opony do których takie rawki można by jeszcze znaleźć są definiowane w calach i podaje się średnicę zewnętrzną opony w calach.
W skuterach podaje się np rozmiar opon 120/60 - 12 Oznacza to 120 mm szerokość opony Szerokość ta stanowi 60% wysokości opony, a obręcz w miejscu osadzenia opony ma 12"
Moja "guma" ma oznaczenie 3.00 - 8 To zaś oznacza 3.00 cala szerokości i 8 cali średnicy obręczy w miejscu osadzenia. Nie mam szans na taką rawkę w wersji na szprychy. Pozostaje więc jedynie ją wykonać.

danlancher, jeśli chodzi o zapytanie co do tych obrotów silnika na podniesione napięcie to teoretycznie będą one wyższe proporcjonalnie do napięcia. Możesz z przybliżeniem wystarczającym na praktyczne wstepne analizy zakładać podniesienie obrotów o 36/24 tj. 1.5 raza.
Zajrzyj sobie też na alternatywne małe hulajnogi inne niż delfinki. http://serwisy.gazeta.pl/...16,3356273.html
 
 
danlancher
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Maj, 2007   

WItam

Wiec policzylem jaka predkosc bym mogl uzyskac z roznymi obrotami silnika przy kolach 12" i przelozeniu 6/1 (66/11)

2500 rpm - ~24km/h
3750 rpm - ~ 35km/h (2500 x 1.5)
i 8000 rpm - ~ 75km/h :D

TEraz nie wiem. Gdybym mial silnik 250W 24V ,podlaczylbym go pod te 36V mialby wieksze obroty ,ale czy z takim przelozeniem bede on mial w ogole jakis moment obrotowy zeby sie rozpedzic do tych 35km/h?

PAtrzylem teraz silniki

250W 24V 14A 2500rpm
300W 24V 16.4A 2750 rpm
350W 36V 14A 2400rpm
350W 36V 12,8A 2750 rpm

I sie zastanawiam ktory bylby najlepszy.W tym wypadku 350W 12,8A bylby dobry. PObiera mniej pradu i ma wieksza moc od 250W. Silnik 250W 24V pod 36V mialby 500W mocy i wysokie obroty,ale moment obrotowy mierny... Za to ten 350W pod 36V (napiecie nominalne,i napewno bym go nie spalil) pobiera tylko 12.8A i napewno ma wiekszy moment.

Wiec przy takim przelozeniu i silnikiem 350W 2750 rpm wyciagnalbym z 25km/h. NIE za duzo,ale chyba bylo by ekonomiczniej niz z silnkiem 250W.

Ale chcem przeciez zastosowac piaste 3 biegowa i zebatke ok. 80z. To moze silnik 250W by sie jednak sprawdzil?

Czekam na wasza opinie.
 
 
Emil 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 31
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Wto 15 Maj, 2007   

Zgadzam się z Tobą, silnik 350W 36V będzie lepszy niż pozostałe wymienione.
_________________
Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny :)
http://ebike1.blogspot.com/
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 15 Maj, 2007   

Silnik do roweru zawsze z najmniejszymi obrotami bo beda mniejsze problemy z przelozeniem

NIezłym pomysłem jest podlaczenie silnika 24V na 36V - tylko wtedy dobrze by byl to silnik 2000rpm

250W 24V mozesz podlaczc na 36V ale z takim przelozeniem by vmax byl do 35kmh
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group