ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Elektryczny rower "Pusiatron" Pn=800W, DISC MOTOR
Autor Wiadomość
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Sob 31 Mar, 2012   

3 * XPG ludziom oczy poodpadają jak to zaświecisz :-P skąd wziąłeś soczewkę?
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Sob 31 Mar, 2012   

oooo w morde, ja mam taką latarkę z jedną diodą i razi ludzi po oczach, najlepsze jest oświetlanie domu o 23 z 300 metrów :twisted:
 
 
Jarol 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2011
Posty: 99
Skąd: Zabrze
Wysłany: Nie 01 Kwi, 2012   

Robsonik20 napisał/a:
oooo w morde, ja mam taką latarkę z jedną diodą i razi ludzi po oczach, najlepsze jest oświetlanie domu o 23 z 300 metrów :twisted:


Co to za głupoty gadacie :) ja mam na rower latarke z 5 diodami XM-L świeci dużo mocniej niż reflektory w samochodzie :)

Jest to coś takiego:


 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Nie 01 Kwi, 2012   

Pooglądajcie moją konstrukcję w podtytule - W lesie
http://sites.google.com/s...u-2012-na-ed-ev
Jest tam również opis gdzie kupione ledy i sterownik. Foto były robione w jasny, słoneczny dzień. Lampka jest ok. W nocy, dzięki rozproszenie soczewki 20 stopni, widoczność jest wystarczająca do jazdy przez leśne i terenowe wertepy, na szosie czasem kierowców denerwuje i migają do zmiany świateł (sporadycznie).
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
CzesławT 
młodzik
Elektronik


Wiek: 41
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 50
Skąd: Starachowice
Wysłany: Nie 01 Kwi, 2012   

Do Szwed - co do soczewki to zakupiona z ledami na alledrogo - mogę dac Ci namiary na priv (89zł całośc - tzn diody i soczewka).
Osobiście mam latareczkę na 3 x XM-L świecą naprawdę mocno, przy pięciu takich diodach faktycznie latarka powinna świecic mocniej niż reflektor samochodowy.
Do Jarol - w zimie pewnie śnieg Ci się topi przed kołami, gdy włączysz na max te XMLe :)

Jeszcze raz wznawiam prośbę o podanie namiarów na wkłady suportu ok 150mm
jęsli ktoś wie gdzie takie coś dostac to prosze o kontakt.
 
 
CzesławT 
młodzik
Elektronik


Wiek: 41
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 50
Skąd: Starachowice
Wysłany: Pon 23 Kwi, 2012   

Kolejne etapy przeróbki - mam nadzieję że do zlotu będzie jeździło



Zamontowany już silnik - ten aluminiowy dekiel na silniku (szerokośc 40 mm) z wtyczką zniknie, jest zbyt szeroki - muszę dorobic inny węższy dekielek na 12mm, żeby korby mi się zmieściły.



widok z góry



widok z lewej strony



Widok całości



Zdjęcie koncepcyjne - korba i zębatka napędowa zamontowane tylko do pomiaru na opaski kablowe, brakuje dolnego wałka (wkładu suportu).



Zamiast wkładu suportu będą dwa łożyska maszynowe wbite w ramę - między nimi aluminiowa tuleja zablokowana śrubą od spodu, aby nie przesuwała się. Ta częśc bedzie pełniła funkcję wahacza dla dodatkowego wałka z korbami i kołem pasowym. A wszystko to ze względu na pomiar siły pedałowania. Może zamieszałem, ale wszystko bedzie jasne gdy zamieszczę aktualne zdjęcia. Większośc elementów mam już dorobionych tylko kwestia zamontowania.

Widok z lewej strony



Koło pasowe jest na stałe połączone z zębatką napędową na oś tylną.
Osadzone na łożyskach jednokierunkowych - na zdjęciu poniżej, jeszcze nie wbite na wałek.
Korby też będe musiał dorobic całkiem nowe - mają byc mocowane na wałku fi 20 z klinem.

Ostatnio zmieniony przez Pon 23 Kwi, 2012, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
CzesławT 
młodzik
Elektronik


Wiek: 41
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 50
Skąd: Starachowice
Wysłany: Śro 23 Maj, 2012   

Po miesięcznej przerwie, pragnę przedstawic kolejne etapy powstawania roweru. Praktycznie każdy element jest dorabiany indywidualnie do mojej konstrukcji - więc wymaga to czasu i pieniędzy - no ale cóż - podjąłem się i zrobię - a jak !
Rower, a raczej rowerzysko niebawem wyruszy już na pierwsze testowe przejażdżki.
Od zlotu w Żyrardowie zmieniło się dużo, na zdjęciach widac postępy.
Widok z lewej strony, dorobiłem napinacz i rolkę specjalnie pod dany łańcuch.

Widok z prawej strony. Zamontowana odpowiednia zębatka napędowa - stara mi się nie mieściła. Musiałem zmienic dolne koło pasowe na mniejsze ze względu na prowadzenie łańcucha pomiędzy wahaczami.


Zbliżenie na przekładnię
Widok od góry:

Wszystkie napinacze i wahacze na łożyskach maszynowych.
Do dorobienia pozostało: Dekielek na silnik i jedna częśc napinacza (obecnie tylko na próbę zamontowana blacha ), oraz sprężyna korb.
Na zdjęciu poniżej zasada działania.
Korby są osadzone na wahaczu, zamiast oryginalnego suportu są dwa łożyska pomiedzy nimi tulejka, zamocowany jest wałek z 2 wahaczami aluminiowymi, a dopiero na wahaczu osadzony jest wałek przekazania napędu z korb. Korby tez musiałem dorobic z alu- są mocowane na klin na wałku fi20mm w tym celu musiałem zrobic przejściówki - tulejki ze stali, pomiedzy korbami a wałkiem. Aluminium nie dało by rady przenieśc takich obciążeń.

Po naciśnięciu na korbę, napręża się przednia strona paska- wahacz korb wykonuje niewielki ruch po łuku do przodu (kolorem zielonym) w tym czasie napinacz paska "wchodzi" głębiej (kolorem czerwonym) - czujnik analogowy indukcyjny (brak na zdjęciu) wykrywa zmianę położenia wahacza korb i w zależności od stopnia wychylenia zwiększa lub zmniejsza moc silnika - stopień wspomagania będzie też płynnie regulowany potencjometrem przy kierownicy
Widok całości:

CDN...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 23 Maj, 2012   

Trochę to skomplikowane się robi.
Im mniej mechaniki, tym bardziej niezawodne urządzenie ;)
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 23 Maj, 2012   

Rower posiada pedały - to każdy wie. Jeśli pedały się zepsują i nie kręcą się - to nadal jest to rower.
Ale czy jest rowerem coś, w czym pedały nie kręcą się z założenia konstruktora?

PS Nie żebym krytykował konstrukcję - jest super!
 
 
CzesławT 
młodzik
Elektronik


Wiek: 41
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 50
Skąd: Starachowice
Wysłany: Czw 24 Maj, 2012   

jerzyz napisał/a:

Ale czy jest rowerem coś, w czym pedały nie kręcą się z założenia konstruktora?

Ależ korby się kręcą. Możliwa jest
- jazda na samym silniku
- napęd tylko siłą mięśni
- jazda z płynnym wspomaganiem
takie są moje założenia i są spełnione (tzn będą).
Może źle napisałem wcześniej "Po naciśnięciu na korbę, napręża się przednia strona paska- wahacz korb wykonuje niewielki ruch po łuku do przodu"
Korby się normalnie kręcą a są osadzone na oddzielnym wahaczu nie widac go na zdjęciu bo akurat z tej perspektywy jest zasłonięty.
Wahacz służy tylko do pomiaru naprężenia paska zębatego - czyli siły pedałowania.
Mam nadzieję że wyprostowałem ;)
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 24 Maj, 2012   

Jeszcze raz gratuluję konstrukcji.
Moje obawy wzięły się z zamieszczonych zdjęć - na przedostatnim i dwóch poprzednich wyraźnie korba koliduje z obudową silnika.
Grunt, że pedały są pedałami!
 
 
CzesławT 
młodzik
Elektronik


Wiek: 41
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 50
Skąd: Starachowice
Wysłany: Czw 09 Sie, 2012   

Witam po dłuższej przerwie.
Znalazłem chwilę wolnego i prace ruszyły znów pełną parą.
W korbę jest wpita tulejka stalowa z kołnierzem, elementy są dodatkowo skręcone razem.

Mocowanie wahacza

wahacz z kołem zębatym pasowym - brakuje na zdjęciu jednego uchwytu

dorobiona osłona szczotek i dekielek, oryginalny dekiel był zbyt szeroki

Napinacze widok od dołu - prawa strona roweru


Lewa strona, został zamontowany czujnik analogowy indukcyjny położenia wahacza korb, za pomocą tego czujnika będzie mierzona siła pedałowania.
 
 
CzesławT 
młodzik
Elektronik


Wiek: 41
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 50
Skąd: Starachowice
Wysłany: Czw 09 Sie, 2012   

Baterie zostały połączone szeregowo równolegle w pakiet 5S (zdjęcie poniżej), łącznie 25 sztuk - pozostałe posiadane aku znalazły już inne zastosowanie ale też w konstrukcji EV :)


Ładowanie pakietu, do zasilania ładowarki używam przerobionego zasilacza ATX 450W. Pewnie się ktoś doczepi - na zdjęciu ładowane są tylko 3 sekcje pakietu a to dlatego że pozostałe 2 sekcje były ładowane wcześniej. Obecnie napięcia są wyrównane na wszystkich celach. Ładowany jest cały pakiet 25 sztuk na raz.
 
 
CzesławT 
młodzik
Elektronik


Wiek: 41
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 50
Skąd: Starachowice
  Wysłany: Czw 09 Sie, 2012   

Sterownik czas zacząc !
Zabrałem się za sterownik - w moim wypadku będzie to przetwornica impulsową pełnomostkowa o mocy znamionowej liczonej na 1200W, dlaczego tak - już napisałem wcześniej.
Przetwornica takiej mocy to niezłe wyzwanie, przede wszystkim ze względu na prądy.
Pakiet akumulatorów ma 16V, a silnik znamionowo ma 105V i 800W.
Prąd po stronie pierwotnej przy uwzględnieniu wszystkich strat nie powinien przekraczac 70Amper - przy znamionowych parametrach pracy silnika.
Silnik zasilany będzie napięciem symetrycznym +60V/-60V, jedyne sensowne rozwiązanie - problem ze stosunkowo wysokim napięciem zasilania silnika.
Masa akumulatorów i masa strony wtórnej przetwornicy połączona z ramą roweru.

Wady takiego zasilania:
Wprowadza niepotrzebne straty mocy
komplikuje całą konstrukcję,
większe prawdopodobieństwo usterki.

Zalety:
Bezpieczeństwo,
Uproszczone ładowanie i kontrolowanie napięc na ogniwach podczas pracy.

Zaprojektowałem i wykonałem płytki do przetwornicy, oparłem się na poprzednich moich działających konstrukcjach (wzmacniacze CarAudio), dlatego nie robiłem prototypów.
Założenia są optymistyczne - ma działac od pierwszego kopa :)
Laminaty przygotowane do oklejania i nanoszenia ścieżek


Przerobiony laminator do przenoszenia tonera z papieru na płytkę, pomysł zaczerpnięty z poprzedniej pracy :) .

Wytrawione już płytki.

Płytka sterownika do Elektrycznego skuterka - dla mojego przyjaciela zarażonego EV manią

Niebawem uruchamianie przetwornicy.
P.S.
Rowerkiem już jeździłem ale tylko na pakiecie 48V (bez sterownika tylko włącz wyłącz) - bardzo przyjemnie jako wspomaganie pedałowania.
Nie mogę się doczekac pełnej mocy.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 11 Sie, 2012   

To nie lepiej było zrobić pakiet na wyższe napięcie a sterownik na nominalne 100V to wydaje mi się że mniejszy problem niż dobra przetwornica podwyższająca napięcie
Możesz mi podać ceny na priw za obróbkę detali na frezarce może bym skorzystał.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group