|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
2 silniki BLDC, sterowanie, zasilanie, rozwiązanie, jakie? |
Autor |
Wiadomość |
bartusia
początkujący Electra Vince 3i
Dołączył: 25 Sty 2012 Posty: 47 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 05 Lut, 2012 2 silniki BLDC, sterowanie, zasilanie, rozwiązanie, jakie?
|
|
|
Witam,
Przymierzam się do zamontowania 2 silników BLDC do roweru przód i tył. Zakładam to samo napięcie (36V) oraz sterowanie 1 manetką.
I teraz pytanie:
Czy muszę mieć 2 sterowniki? Jeśli tak to rozumiem, że manetkę podłączam równolegle do obu sterowników?
Czy ten konkretny sterownik http://www.maxev.pl/p23,k...oldenmotor.html można ewentualnie podłączyć do 2 silników 250W i 500W czy głównie chodzi o to, że silniki są sterowane w zależności "od fazy" i sterownik może działać w innym cyklu i stąd konieczność 2 niezależnych?
Czy mechanicznie ma znaczenie wielkość i umiejscowienie 250, 500, 750 przód tył? Co proponujecie, żeby uzyskać maksymalny efekt. Minimalna (maksymalna) prędkość to 40km/h jaką chcę uzyskać i maksymalne przyspieszenie.
Może macie jakieś ciekawe doświadczenia?
Pozdrawiam, |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 06 Lut, 2012
|
|
|
Dwa silniki z czujnikami Halla muszą mieć dwa osobne kontrolery. |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 355 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 06 Lut, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Dwa silniki z czujnikami Halla muszą mieć dwa osobne kontrolery. |
Z czujnikami czy bez nie ma znaczenia. Do wszystkich bezszczotek potrzeba po jednym sterowniku na silnik.
bartusia napisał/a: | Czy mechanicznie ma znaczenie wielkość i umiejscowienie 250, 500, 750 przód tył? |
Ja dałbym mocniejszy na tył-zawsze to mniejsze prawdopodobieństwo ułamania widelca, poza tym na tylne koło jest zdecydowanie większy nacisk.
Możesz mieć jeszcze problemy z prędkościami tych silników/sterowników. Powiedzmy silnik 250W jest zbudowany do prędkości ~25km/h. Nie wiem czy przy tych 40km/h albo więcej będzie jeszcze ciągnął. |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pon 06 Lut, 2012
|
|
|
1. Koniecznie dwa silniki o tego samego typu o takiej samej mocy nominalnej - w przeciwnym wypadku jeden bedzie przeciazony (ciagniety przez mocniejszy).
2. Wskazane zeby sterowniki posiadaly synchronizacje - inaczej podczas startu jeden moze startowac szybciej niz drugi.
3. Jezeli jest tylko mozliwość lepiej zastosować jeden siilnik o odpowiedniej mocy niz dzielić ukłąd na dwa napędy. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
motyl
początkujący Warior EV
Wiek: 43 Dołączył: 31 Sty 2012 Posty: 38 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Pon 06 Lut, 2012
|
|
|
To ja powiem inaczej troszkę :]
Mocno byłem zaangażowany w modelarstwo i tam silniki BLDC zrobiły karierę jako pierwsze i tam były robione najróżniejsze testy i doświadczenia
Nie wiem jak sterownik steruje silnikiem z czujnikami halla, ale na pewno istnieje możliwość sterowania 2 silników jednym kontrolerem, pod jednym warunkiem. Oba silniki muszą mieć sprzężone mechanicznie wały!! !!
Kontrolery modelarskie nie wymagają sygnału zwrotnego od czujnika Halla, tam sterownie odbywa się przez podanie napięcia na 2 fazy, a trzecia jest sygnałem zwrotnym iż dany silnik wykonał obrót, po czym następuje zmiana faz itp itd.
Jak sterowane są kontrolery w EV nie mam pojęcia, ale podejrzewam że troszkę inaczej skoro wymagają czujniki :]
Z modelarskich zastosować można kontroler ale z tego co patrzyłem to można znaleźć na razie taki max 24V, bo prądy są już sięgające 200A
Generalnie podsumowując, chyba nie ominie cię stosowanie 2 sterowników, tylko jak to zsynchronizować nie mam pojęcia |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 68 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 06 Lut, 2012
|
|
|
Nie wiem jak będzie ze stabilnością jazdy,przy rożnych silnikach i opłacalnością tego rodzaju przedsięwzięcia.Ja osobiście jeśli już miałbym kombinować na dwa silniki celem zwiększenia mocy, tudzież eksperymentowania z dwoma napędami,to zrobiłbym tak: dwa takie same silniki,dwa takie same kontrolery i dwie takie same manetki najlepiej kciukowe i zblokowawałbym je razem , wcześniej zainstalowałbym czujniki prędkości(komputerki rowerowe) czy jednakowo się rozkręcają i mają oba kola podobne prędkości max. Również wydaje mi się ze do tego rodzaju napędu lepiej mogą nadawać się silniki z przekładnią planetarna które są bardziej elastyczne jeśli chodzi o jakieś niewielkie niedopasowanie prędkości jednego i drugiego kola(tyle tylko ze maja z reguły mniejsza moc niż DD )W internecie jest trochę wykonanych tego rodzaju pojazdów tyle ze na stronach anglojęzycznych,np.z najnowszym Magic Pie3 |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 06 Lut, 2012
|
|
|
Dwa identyczne kontrolery zasilane z tego samego akumulatora mogą mieć wspólną manetkę. Sterowanie odbywa się przez podawanie napięcia z przedziału 0 - 5V, masa będzie wspólna, więc napięcie z manetki można podać na dwa wejścia sterujące. Nie robiłem tego nigdy w praktyce, ale powinno to zadziałać. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|