ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Pomiar prądu mikrokontrolerem.
Autor Wiadomość
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 26 Lut, 2012   Pomiar prądu mikrokontrolerem.

Witajcie - chciałbym zapytać czy ma ktoś pomysł jak zrealizować pomiar prądu za pomocą mikrokontrolera Atmega? Nie chodzi tutaj o napisanie kodu programu tylko o zrobienie hardwear'u...

Wiem że najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest dać bocznik pomiarowy odpowiednio obliczony i mierzyć napięcie na jego końcach. Ale mnie interesuje by pomiar realizować na zasadzie działania przekładnika napięciowego. Przepływający prąd jest mierzony i wynik transportowany jest analogowo w zakresie od 0 do 5V... Chciałbym zrealizować to by móc otrzymać zależność ze np. dajmy na to układ będzie mieć max 50A możlowości zmierzenia i da to równo 5V na wyjściu na mikrokontroler i dalej proporcojnalnie - 40A prądu mierzonego to 4V na mikrokontrolerze, 30A to 3V - 20A to 2V, 10A to 1V, 5A to 0,5V. Oczywiście może być to również układ który zmierzy max 30A i pokaże 5V na swoim wyjściu, 15A to 2,5V, 7,5A to 1,25V i tak kolejno... Ma ktoś pomysł? Drogie przetworniki nie wchodzą w grę... No i nadmierne wydzielanie ciepła w układzie też nie jest pożądane...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 26 Lut, 2012   

http://www.pitlab.pl/czujnik-pradu.html
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 26 Lut, 2012   

No i gitara gra! Miało być niedrogo no i jest! Nanab, masz u mnie duże piwo i dozgonne podziękowania! Bardzo mi to pasuje :) Pytanie tylko czy jest to czujnik liniowy który przekłada proporcjonalnie prąd na napięcie? Bo jeszcze nie doczytałem się o tym...

PS - zapunktowałeś "pomógł" u mnie bo Ci się należało!
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 26 Lut, 2012   

Nostusek napisał/a:
Pytanie tylko czy jest to czujnik liniowy który przekłada proporcjonalnie prąd na napięcie?

Na dole strony są charakterystyki-są "mniej-więcej" liniowe :)
Jeszcze dopiszę, żeby ktoś z rowerem 48V się nie naciął-ten układ jest zrobiony na ina139 czyli napięcie dla tego czujnika to max 40V. Trzeba by spytać Pitlaba czy nie ma czasem dostępu do ina169 czyli wersji na 60V-wtedy można by takie coś wpakować do prawie każdego roweru.
 
 
pitlab
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Lut, 2012   

nanab napisał/a:
Trzeba by spytać Pitlaba czy nie ma czasem dostępu do ina169 czyli wersji na 60V-wtedy można by takie coś wpakować do prawie każdego roweru.

W zastosowaniach modelarskich zwykle nie przekracza się napięcia 20V stąd w ofercie jest wersja 36V. Jednak miałem kilka pytań o wersję 60V do celów niemodelarskich, więc kupiłem wzmacniacze INA169 i niedługo czujniki na wyższe napięcie będą w ofercie.
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Pon 27 Lut, 2012   

nanab napisał/a:
http://www.pitlab.pl/czujnik-pradu.html

W "schemacie"
http://www.pitlab.pl/auto...uj_mocy_i00.pdf
podanym na tej stronie jest drobny błąd w wewnętrznej strukturze układu scalonego INA139. Ale ponieważ numerki końcówek są dobrze, to całość działa :-)
Piszę, bo może ktoś zechce sobie zbudować taki układ ze zwykłego wzmacniacza operacyjnego za 2zł zamiast układu INA. Jak najbardziej realne.
 
 
pitlab
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Lut, 2012   

Szwed napisał/a:
W "schemacie" http://www.pitlab.pl/auto...uj_mocy_i00.pdf
podanym na tej stronie jest drobny błąd w wewnętrznej strukturze układu scalonego INA139.

Dziękuję za informacje o błędzie. Już poprawiłem bibliotekę i zaktualizowałem schemat.
 
 
pitlab
[Usunięty]

Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Kupiłem garść wzmacniaczy INA169 i zmontowałem po 10 sztuk czujników z serii 75, 50 35 i 20A. Ta seria czujników może pracować przy napięciu do 60V. Nazwałem ją wersją rozszerzoną. Ponieważ te wzmacniacze są wyraźnie droższe i kupuję je w trochę mniejszych ilościach, więc cena wersji rozszerzonej jest wyższa od podstawowej (36V) o 5zł.
Gdyby ktoś potrzebował to są dostępne w Pit.Lab.Sklepie.
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Czw 01 Mar, 2012   

Nie że bym się czepiał, ale dalej jest źle :-P
"+" wzmacniacza musi być podłączony do tranzystora i do baterii. "-" do obciążenia. Prawidłowy schemat tu:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ina139.pdf
 
 
pitlab
[Usunięty]

Wysłany: Czw 01 Mar, 2012   

O rety, zupełnie nie patrzyłem się na wyprowadzenia, tylko przepiąłem kolektor tranzystora. :oops:
Już jest poprawione: http://www.pitlab.pl/auto...uj_mocy_i01.pdf
Dziękuję za korektę.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 05 Kwi, 2012   

zamiaruję w bardzo niedługiej przyszłosci zakupic czujnik z tego tematu w wersji 50A ( spodziewam się do ok. 40A przy 24V). Moje pytanko jak to podpiąć pod np. mikrokontroler atmega644p ? Ma on z tego co pamiętam 8 przetworników ADC - z czego 6 mam już zarezerwowane dla innych celów ( pomiary napięcia cel baterii). Tylko zastanawia mnie jedna rzecz - na schemacie masz że czujnik ten wstawia się po stronie plusa baterii między obciążenie a dodatni biegun baterii. A jak sie podpina mikrokontroler do tego? Normalnie z wyjścia dzielącego 1/16 dopinam się do nogi przetwornika ADC w moim uP? co mam zrobić z masą GND układu ? Czy to jest ta sama masa co masa baterii? Mi by pasowało by mierzyć swoim uP względem masy napiecia zasilającego mikrokontroler a te chciałbym podać zupełnie z innej baterii. Prosze o wyjasnienie...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
pitlab
[Usunięty]

Wysłany: Czw 05 Kwi, 2012   

Nostusek napisał/a:
zamiaruję w bardzo niedługiej przyszłosci zakupic czujnik z tego tematu w wersji 50A ( spodziewam się do ok. 40A przy 24V). Moje pytanko jak to podpiąć pod np. mikrokontroler atmega644p ? [...] zastanawia mnie jedna rzecz - na schemacie masz że czujnik ten wstawia się po stronie plusa baterii między obciążenie a dodatni biegun baterii. A jak sie podpina mikrokontroler do tego? Normalnie z wyjścia dzielącego 1/16 dopinam się do nogi przetwornika ADC w moim uP?

Tak. Do wyjścia dzielnika podpinasz nogę z ADC aby mierzyć napięcie a do wyjścia prądowego kolejnym wejściem ADC aby mierzyć prąd.


Nostusek napisał/a:
co mam zrobić z masą GND układu ? Czy to jest ta sama masa co masa baterii? Mi by pasowało by mierzyć swoim uP względem masy napiecia zasilającego mikrokontroler a te chciałbym podać zupełnie z innej baterii.

Masy wszystkich źródeł zasilania, kontrolera i czujników musza być połączone. Najlepiej w gwiazdę w jednym punkcie, tak aby spadek napięcia na rezystancjach przewodów nie powodował pływania wskazań czujników. Obwody zasilania poszczególnych części mogą być osobne, ale masa musi być wspólna.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 05 Kwi, 2012   

Czyli jeżeli dobrze pojałem wg tego schematu:

http://www.pitlab.pl/auto...uj_mocy_i01.pdf

W złączu SV1 pin 3 oznaczony jako GND dopinam do masy zasilającej mikrokontroler niskim napięciemna poziomie 5V ( czy to ma być PRZED czy ZA stabilizatorem napięcia używanym do zasilania mikrokontrolera) Dodam że mikrokontroler bedzie zasilany z innej baterii niż bateria której prąd będzie mierzony! Czy masy tych baterii mam ze sobą połączyć?

Do pinu 2 oznaczonego jako UWE/16 dopinam nóżkę procesora gdzie mam swoje przekształtniki ADC by mierzyć napięcie. Pytanie czy nie będzie tam więcej niż 5V bym nie popalił mikrokontrolera?

Do pinu 1 będącego wyjściem układu INA dopinam drugą nogę mojego mikrokontrolera z drugim ADC i mierzę sobie prąd ( na tym wyjściu w tym układzie napięcie będzie się zmieniało proporcjonalnie do płynącego pradu w zakresie 0A -> 0,0000....nic V i 50A~= 5V. dodam ze znamionowe napięcie dla mojej baterii będzie wynosić 22,2V znamionowo.

Dobrze to zrozumiałem?

Dodam jescze że na pozostałych 6-ciu nóżkach mikorokontrolera ( Atmega 644p ma z tego co pamiętam 8 szt ADC) będę mial poprzez dzielniki podpięte poszczególne cele by je mierzyć napieciowo. I na żadnym z wejść nie mogę mieć więcej niż 5V względem masy zasilania mikrokontrolera! Jak myślicie - zadziała toto cudo?
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
pitlab
[Usunięty]

Wysłany: Czw 05 Kwi, 2012   

Nostusek napisał/a:
Czyli jeżeli dobrze pojałem wg tego schematu:

http://www.pitlab.pl/auto...uj_mocy_i01.pdf

W złączu SV1 pin 3 oznaczony jako GND dopinam do masy zasilającej mikrokontroler niskim napięciemna poziomie 5V ( czy to ma być PRZED czy ZA stabilizatorem napięcia używanym do zasilania mikrokontrolera)

Masa przed i za stabilizatorem jest ta sama. Stabilizowane jest tylko dodatnie napięcie względem masy. Masa jest po prostu punktem odniesienia dla wszystkich napięć w układzie, dlatego musi być wspólna.


Nostusek napisał/a:
Dodam że mikrokontroler bedzie zasilany z innej baterii niż bateria której prąd będzie mierzony! Czy masy tych baterii mam ze sobą połączyć?

Tak.

Nostusek napisał/a:
Do pinu 2 oznaczonego jako UWE/16 dopinam nóżkę procesora gdzie mam swoje przekształtniki ADC by mierzyć napięcie. Pytanie czy nie będzie tam więcej niż 5V bym nie popalił mikrokontrolera?

Tak. Tam podłącza się pomiar napięcia. Dzielnik zmniejsza napięcie 16 razy, więc dla 24V sygnału będzie tam 24/16= 1,5V. Jeżeli to jest za mało, to możesz zmienić oporniki w dzielniku, albo wykorzystać inny dzielnik.

Nostusek napisał/a:
Do pinu 1 będącego wyjściem układu INA dopinam drugą nogę mojego mikrokontrolera z drugim ADC i mierzę sobie prąd ( na tym wyjściu w tym układzie napięcie będzie się zmieniało proporcjonalnie do płynącego pradu w zakresie 0A -> 0,0000....nic V i 50A~= 5V. dodam ze znamionowe napięcie dla mojej baterii będzie wynosić 22,2V znamionowo.

Tak będzie z dokładnością do offsetu czujnika, czyli pokaże prąd dopiero gdy jest większy niż 100-300mA. Dla mniejszych prądów będzie wskazywał 0. Napięcie baterii nie może przekraczać 36V wiec jest OK.

Nostusek napisał/a:
Dodam jescze że na pozostałych 6-ciu nóżkach mikorokontrolera ( Atmega 644p ma z tego co pamiętam 8 szt ADC) będę mial poprzez dzielniki podpięte poszczególne cele by je mierzyć napieciowo. I na żadnym z wejść nie mogę mieć więcej niż 5V względem masy zasilania mikrokontrolera! Jak myślicie - zadziała toto cudo?

Jeżeli dasz odpowiednio duży dzielnik to zadziała. Tyle że duży dzielnik to mała rozdzielczość pomiaru.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 05 Kwi, 2012   

pitlab napisał/a:
Tyle że duży dzielnik to mała rozdzielczość pomiaru.


Dodwóch miejsc po przecinku mi wystarczy, nie potrzebuję więcej,
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group