ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
M.in. wykorzystywanie energii hamowania
Autor Wiadomość
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Gdy nie wiadomo o co chodzi, chodzi o pieniądze! Polecam http://www.wolnyswiat.pl/7h5.html
Ucieszyłem się, czytając:"ZWRACAM SIĘ Z PROPOZYCJĄ UDZIELENIA KREDYTU", ale dalsza lektura pozbawiła mnie nadziei...
Oprócz krytyki - podziękowanie. Za zestaw ciekawych linków. I dodam, że bliższy mi jest p. PK niż inny naukowiec, prowadzący stronę http://doktorjanpajak.blox.pl/html

PS Rozczula wprost takie zdanie elaboratu:
Przydałby się elektrorower, czyli pojazd łączący zalety roweru i elektrycznego skutera, ale bardziej dopracowany. A mianowicie z fotoogniwami jako okrywy kuł, oraz możliwością doładowania akumulatora podczas jazdy w duł.
Ostatnio zmieniony przez JerzyZ Śro 29 Lut, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Co innego marzyć o jakichś wynalazkach, to każdy z nas widzi coraz to nowe rozwiązania i pomysłów ma wiele, ale co innego wykonać i stwierdzić, że taki pomysł działa i jest efektywny; potem można go opatentować.
Rysowników było wielu, a Leonardo daVinci jeden, tylko że on robił prawdziwe wynalazki.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Wynalazki (te prawdziwe) dobrze się sprzedaje w USA, a w Polsce ................ .
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Wynalazki (te prawdziwe) dobrze się sprzedaje w USA, a w Polsce ................ .


W Polsce wszystko b. dobrze się sprzedaje, już prawie nic nie zostało! Tylko trzeba być - na tym - nieoficjalnie - zarabiającym - politykiem...

Ale ponieważ już się nie zajmuję polityką (dzisiaj miała mse ostatnia aktualizacja moich stron internetowych), to powróćmy do elektrorowerów.
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Wynalazki (te prawdziwe) dobrze się sprzedaje w USA, a w Polsce ................ .


W POlsce trzeba najpierw dać na kampanię zwycięskiej grupy... (znów polityka!)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Czyli inaczej już w temacie.
Nie opłaca się inwestować w odzysk energii z hamowania pojazdu na oponach, bo przy normalnej prawidłowej eksploatacji pojazdu (też EV) w zasadzie ta ewentualnie odzyskiwana energia równa sie zero.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

jerzyz napisał/a:
Gdy nie wiadomo o co chodzi, chodzi o pieniądze! Polecam http://www.wolnyswiat.pl/7h5.html
Ucieszyłem się, czytając:"ZWRACAM SIĘ Z PROPOZYCJĄ UDZIELENIA KREDYTU", ale dalsza lektura pozbawiła mnie nadziei...
Oprócz krytyki - podziękowanie. Za zestaw ciekawych linków. I dodam, że bliższy mi jest p. PK niż inny naukowiec, prowadzący stronę http://doktorjanpajak.blox.pl/html

PS Rozczula wprost takie zdanie elaboratu:
Przydałby się elektrorower, czyli pojazd łączący zalety roweru i elektrycznego skutera, ale bardziej dopracowany. A mianowicie z fotoogniwami jako okrywy kuł, oraz możliwością doładowania akumulatora podczas jazdy w duł.


Uwaga! Proekologiczna, prozdrowotna, proekonomiczna, prospołeczna, proludzka; uświadamiająca działalność jest niezwykle dochodowa, o czym można się przekonać tutaj...
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Czyli inaczej już w temacie.
Nie opłaca się inwestować w odzysk energii z hamowania pojazdu na oponach, bo przy normalnej prawidłowej eksploatacji pojazdu (też EV) w zasadzie ta ewentualnie odzyskiwana energia równa sie zero.


http://motoryzacja.wnp.pl...6610_1_0_0.html | Mazda, wnp.pl (AG) - 29-11-2011 08:04
i-ELOOP: patent Mazdy na odzyskiwanie energii podczas hamowania
Mazda Motor Corporation skonstruowała pierwszy na świecie układ hamulcowy odzyskujący energię, przeznaczony dla aut osobowych, w którym zastosowano kondensator. Przełomowy system, nazwany przez Mazdę "i-ELOOP", pojawi się w samochodach japońskiej marki w 2012 r. W warunkach jazdy w ruchu drogowym, obfitującej w częste przyspieszenia i hamowania układ ma zmniejszać zużycie paliwa o ok. 10 %.
Układ hamulcowy Mazdy, umożliwiający odzyskiwanie energii podczas hamowania, jest wyjątkowy ze względu na zastosowanie w nim kondensatora, w którym na pewien czas można zmagazynować dużą ilość energii elektrycznej. W porównaniu do akumulatorów, kondensatory mogą być błyskawicznie naładowane i rozładowane, a przy tym są odporne na pogorszenie właściwości podczas długotrwałego użytkowania. "i-ELOOP" zamienia energię kinetyczną samochodu w energię elektryczną podczas hamowania i pozwala użyć jej do zasilania klimatyzacji, systemu audio i innych odbiorników.

Układy hamulcowe odzyskujące energię, jako technologie oszczędzania paliwa, stają się coraz popularniejsze. Używają silnika elektrycznego lub alternatora do wytwarzania prądu elektrycznego gdy samochód zwalnia, by w ten sposób nie dopuścić do straty części energii kinetycznej pojazdu. W odzyskujących energię systemach pojazdów hybrydowych zazwyczaj stosuje się duże silniki elektryczne i dopasowane do nich akumulatory.

Badania Mazdy nad tym, co dzieje się podczas przyspieszenia i opóźnienia ruchu samochodu doprowadziły do stworzenia systemu hamowania, który odzyskuje dużą ilość energii elektrycznej za każdym razem, gdy pojazd zwalnia. W przeciwieństwie do hybryd, system Mazdy unika także konieczności użycia specjalnego silnika elektrycznego wraz z odpowiednim, dedykowanym akumulatorem.

Układ "i-ELOOP" obejmuje nowy alternator o zmiennym napięciu 12-25V, niskoopornościowy, dwuwarstwowy kondensator elektryczny i przetwornicę napięcia. System zaczyna odzyskiwać energię w chwili, gdy kierowca cofnie nogę z pedału gazu i samochód zacznie zwalniać. Wtedy alternator wytwarza energię elektryczną o napięciu do 25V (żeby uzyskać maksymalną wydajność tego procesu), która przesyłana jest do dwuwarstwowego kondensatora (Electric Double Layer Capacitor - EDLC) i tam przechowywana. Kondensator, który zaprojektowano specjalnie do zastosowania w samochodzie, można w krótkim czasie pełni naładować. Zanim prąd elektryczny zostanie przekazany z kondensatora do urządzeń samochodu, przetwornica musi obniżyć napięcie prądu z 25V do 12 V. System doładowuje także akumulator pojazdu, jeśli zajdzie taka potrzeba. "i-ELOOP" działa zawsze ilekroć samochód zwalnia, zmniejszając konieczność zużywania dodatkowego paliwa przez silnik, gdy musi on wyprodukować energię elektryczną. W rezultacie, w warunkach jazdy "stop-and-"o", zużycie paliwa ma zmaleć o ok. 10%.

Nazwa "i-ELOOP" powstała od "Inteligent Energy Loop", czyli "Inteligentnej Pętli Energetycznej". Układ działa również w połączeniu z unikatowym "i-stop" Mazdy - technologią wydłużającą czas wyłączenia silnika.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

MAZDA kombinuje marketinggowo i do bardzo agresywnych jazd na bardzo krótkich odcinkach.
Ja już dawno temat przemierzyłem i przećwiczyłem oraz powyliczałem i sprawa juz jest oczywista.
Prawdą jednak jest, że w mocno górzystym terenie takie hamowanie powinno być montowane, żeby oszczędzać hamulce mechaniczne i też faktem jest, że np. autobusy i ciężarówy muszą w górach mieć zamontowany hamulec elektrodynamiczny, a tę energię hamowania można skierować w ogrzewanie górskiego powietrza (teraz się zazwyczaj tak robi), lub wykorzystać do ponownego zmagazynowania tej energii na dalsze wykorzystanie.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
MAZDA kombinuje marketinggowo i do bardzo agresywnych jazd na bardzo krótkich odcinkach.
Ja już dawno temat przemierzyłem i przećwiczyłem oraz powyliczałem i sprawa juz jest oczywista.
Prawdą jednak jest, że w mocno górzystym terenie takie hamowanie powinno być montowane, żeby oszczędzać hamulce mechaniczne i też faktem jest, że np. autobusy i ciężarówy muszą w górach mieć zamontowany hamulec elektrodynamiczny, a tę energię hamowania można skierować w ogrzewanie górskiego powietrza (teraz się zazwyczaj tak robi), lub wykorzystać do ponownego zmagazynowania tej energii na dalsze wykorzystanie.


Jeśli tak jest, to kolejny* przykład manipulacji, której ofiarami są miliony! Dlaczego tego nie demistyfikują fachowcy? A czy oni opłacają tzw. reklamy, tzw. polityków...

Inny przykład to hurraoptymizm związany z turbinami wiatrowymi.

W polskich warunkach wietrznych energetyka wiatrowa ma sens ekonomiczny przy zastosowaniu wysokich masztów i innych rozwiązań zwiększających efektywność wykorzystywania energii wiatru.

W Polsce wiatry o prędkości powyżej 10 m/s, występują około 20 dni w roku

Przeciętna prędkość wiatru w Polsce wacha się, zależnie od rejonu, msa, wysokości*1, od około 2 do 5 m/s, średnio wynosi 3,5 m/s (latem poniżej 3 m/s, zimą blisko 4 m/s). Wykorzystywanie elektrowni wiatrowych (a więc zestawów zapewniających prąd o odpowiednich parametrach i stale) ma sens ekonomiczny*2 przy prędkości wiatru powyżej 4 m/s.
*1 Stąd, by wykorzystywać jak najwyższą prędkość i ilość wiatru należy stosować jak najwyższe wieże, ale koniecznie z zabezpieczeniem na wypadek zbyt silnego wiatru.
*2 Stąd najlepiej stosować także elementy osłaniająco-naprowadzające wiatr (turbina będzie otrzymywać większą energię, a więc uzyskiwać większą prędkość obrotową; praca turbiny będzie bardziej efektywna).

Następnym sposobem zwiększenia sprawności turbiny - gdy zastosowana jest osłona przed zbyt silnym wiatrem - jest zastosowanie do konstrukcji ruchomych elementów turbiny (łopaty, osadzenie łopat) cieńszych, o mniejszej masie elementów, gdyż nie będą one poddane działaniu silnego wiatru. Dzięki czemu będą one stawiały mniejszy opór dla powietrza, będą miały mniejszą bezwładność, więc turbina będzie pracować podczas jeszcze mniejszego wiatru i z większą siłą.


https://docs.google.com/v...qoqOFxpq6i_EJaw
W Polsce średnia roczna prędkość wiatrów waha się od 2,8 do 3,5m/s. Prędkości powyżej 4m/s (wartość minimalna do efektywnej pracy) występują na wysokości 25 i więcej metrów na 2/3 powierzchni naszego kraju. Z kolei prędkości powyżej 5m/s występują na niewielkim obszarze, na wysokości 50 metrów i powyżej.
Zasoby energii wiatru przedstawia mapa autorstwa prof. Haliny Lorenc z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

--------------------------------------

A więc najpierw trzeba włożyć sporo pieniędzy (całość musi mieć wysokość 30 metrów (do tej wysokości nie trzeba specjalnych pozwoleń) i nie może być przeszkód w terenie, a więc koszt kupna, transportu, fundamentów, ustawienia wieży to kilkadziesiąt tys. zł), i niekoniecznie się one zwrócą. Chyba, że zrobi się to maksymalnie profesjonalnie - czyli wykona to wykwalifikowana firma - w tym wykorzystując stal nierdzewną.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

"Dlaczego tego nie demistyfikują fachowcy?" - przecież jestem fachowcem w tym temacie i Cię ponownie tu poinformowałem.

Nie myl tematów. Odzysk i wiatraki, to różne sprawy i z różnych WATKÓW.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
"Dlaczego tego nie demistyfikują fachowcy?" - przecież jestem fachowcem w tym temacie i Cię ponownie tu poinformowałem.

Nie myl tematów. Odzysk i wiatraki, to różne sprawy i z różnych WATKÓW.


"Jeśli tak jest, to kolejny* przykład manipulacji, której ofiarami są miliony! Dlaczego tego nie demistyfikują fachowcy? A czy oni opłacają tzw. reklamy, tzw. polityków..."

Ja nie mylę tematów, tylko je urozmaicam, poszerzam.

A ten, jeśli rzeczywiście tak się sprawy mają, trzeba albo oznaczyć, że jest dla użytkowników górzystych terenów, albo zamknąć. Chyba, że system odzysku będzie niezwykle efektywny, w tym lekki i zajmujący mało msa.
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 29 Lut, 2012   

http://kopalniawiedzy.pl/...ergii-8558.html | 22-09-2009 13:50
SPRĘŻYNY JAK BATERIE
Najnowsze badania przeprowadzone na Massachusetts Institute of Technology wskazują, że sprężyny wykonane z węglowych nanorurek mogą przechowywać tysiąc razy więcej energii niż sprężyny stalowe. Ich zdolność magazynowania energii, w przeliczeniu na jednostkę wagi, jest równa możliwościom najnowocześniejszych baterii litowo-jonowych.
Oznacza to, że w przyszłości mogą powstać liczne urządzanie napędzane za pomocą sprężyn, które sprawdzą się m.in. tam, gdzie baterie litowo-jonowe są mało przydatne. Wyobraźmy sobie np. ręczne odkurzacze do liści, które nie powodują hałasu i nie trzeba w nie wlewać benzyny czy też urządzenia opuszczane do odwiertów geologicznych i wykonujące swoje zadania w warunkach, w których baterie litowo-jonowe ulegają szybkiej degradacji.
Profesor Carol Livermore i jej zespół opublikowali dwie prace dotyczące możliwości nanorurkowych sprężyn. W lipcu ukazał się teoretyczny artykuł, który rozważał potencjał drzemiący w tego typu urządzeniach. Teraz w Journal of Micromechanics and Microengineering pani profesor opisuje wyniki testów laboratoryjnych, które potwierdziły wcześniejsze teorie.
Livermore zauważa, że w wielu zastosowaniach sprężyny przewyższają możliwości baterii. Mogą one bowiem, w przeciwieństwie do baterii, dostarczać energię bardzo szybko lub bardzo powoli. Kolejna ich zaleta to fakt, że energia z nich nie ucieka. W sprężynie może być ona przechowywana całymi latami, w baterii jest to niemożliwe. To z kolei oznacza, że sprężyny lepiej nadają się np. do awaryjnych systemów zasilania, które całymi miesiącami czy latami pozostają bezczynne. W przypadku baterii konieczne jest regularne kontrolowanie poziomu ich naładowanie oraz wymiana lub doładowywanie urządzeń. Ponadto węglowe nanorurki są słabo podatne na działanie czynników zewnętrznych, mogą więc pracować w bardzo różnych warunkach. Mogą więc być stosowane np. w przestrzeni kosmicznej, gdzie zostaną poddane bardzo niskim i bardzo wysokim temperaturom.
Zdaniem pani profesor, nanorurkowe sprężyny najpierw pojawią się w dużych urządzeniach i będą przechowywały energię mechaniczną oraz ją oddawały, a nie zamieniały ją w elektryczną. Zamiana rodzajów energii wiąże się bowiem z ich niepotrzebną stratą. Taki system może np. przydać się w rowerach, gdzie podczas hamowania w czasie zjazdu z górki sprężyna będzie nakręcana, a zmagazynowaną energię rowerzysta będzie mógł wykorzystać podjeżdżając pod górę. Jest to z pewnością rozwiązanie bardziej efektywne niż systemy stosowane w pojazdach hybrydowych, gdzie energia mechaniczna pozyskiwana podczas hamowania jest zamieniana na energię elektryczną doładowującą baterie, a następnie odzyskiwana do napędzania silnika. Mamy tu zatem do czynienia z dwukrotną konwersją energii. W systemie czysto mechanicznym konwersja nie zachodzi.
Wyprodukowanie odpowiednio długich nanorurek, z których będzie można produkować sprężyny, nie powinno być problemem, gdyż poszczególne molekuły mają bardzo silną tendencję do przyczepiania się, co ułatwia tworzenie z nich długich włókien.
Uczeni z MIT-u przyznają jednak, że minie jeszcze sporo czasu, zanim na rynek trafią pierwsze urządzenia z nanorurkowymi sprężynami. Naukowcy muszą m.in. opracować technologie masowej produkcji tanich nanorurkowych materiałów.

Autor: Mariusz Błoński

Źródło: MIT
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 01 Mar, 2012   

Ciągle piszesz o jakichś marzeniach, teraz o sprężynowych też jakiegoś naukowca.
Trochę realiów, jakbyś napisał za ile i gdzie można kupić sprężynę o malutkich wymiarach, ale o momencie napędowym chociaż 40Nm i energii chociaz 12kWh, to by była dobra sprawa, a tak nadal zaśmiecasz FORUM.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Czw 01 Mar, 2012   

Najlepsze są błędy ortograficzne na tych stronach, aż głowa boli :shock:

Pomysł zasilania pociągów wiatrakiem też jest dobry. Ciekawe co jak wiatr nie wieje, pasażerowie mają dmuchać przez okna?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group