ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Projekt 1-1,5kW ...od podstaw
Autor Wiadomość
VVoVV 
początkujący


Dołączył: 11 Lut 2016
Posty: 11
Skąd: Wrocław
  Wysłany: Czw 31 Mar, 2016   Projekt 1-1,5kW ...od podstaw

Witam wszystkich !

Chcę zacząć budowę eBike od zera, tzn. zero sprzętu, zero praktyki za to godziny spędzone na forach, blogach. Myślę, że jestem w stanie to zrobić, choć niewiadomych jest wiele...
Stąd prośba o pomoc w dwóch pierwszych pytaniach (od czegoś trzeba zacząć)

Po pierwsze chcę zakupić nowy rower pod projekt rama 19-21"
Koła nie wiem czy lepiej 26 czy 28-29" dodam, że ma to być rower MTB, użytkowany głównie w miejskiej dziczy :) czasem teren za miastem.

Chcę zbudować pakiet od 12s8p do 12s13p na sterownik 30A No i pierwszy poważny problem ogniwa 18650 używane markowe o poj. powyżej 2000mAh i min. 4V za 4pln z aukcji czy nowe jak poniżej za 12,30pln różnica w cenie kolosalna. Na dodatek nowe aku prąd ładowania tylko 600mA i co oznacza cyt.: "do osiągnięcia max. pojemności wymaga podłączenia do spejalnych ładowarek np. Ładowarka XTAR SP1" czy normalny BMS 12s + ładowarka obsłużą prawidłowo te ogniwa ?

Dane techniczne:
producent: GP
model: ICR18650-30U
napięcie znamionowe: 3,78V
pojemność typowa: 3000mAh
pojemność minimalna: 2900mAh
technologia: litowo-jonowa (Li-ion)
standardowy prąd ładowania: 600mA
maksymalne napięcie ładowania: 4,35V! (do osiągnięcia max. pojemności wymaga podłączenia do spejalnych ładowarek np. Ładowarka XTAR SP1 )
standardowy prąd rozładownia: 600mA
maksymalny prąd ładowania: 1500mA
maksymalny prąd rozładowania: 6000mA
wymiary: 18,3x65,4mm
waga: 48g
Akumulator nie posiada elektronicznego zabezpieczenia przed przeładowaniem i głębokim rozładowaniem.

Proszę o pomoc
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 31 Mar, 2016   

A jaka jest chemia tych ogniw? Bo jak kobaltowe czy manganowe albo hybryda to nie ladowalbym powyzej 4.2V, szkoda tych ogniw.
Ladowarka zwykla + BMS nieraz o wiele lepiej dzialaja niz nie jedna "profesjonalna" ladowarka dedykowana z wbudowanym balancerem itd.. Pod warunkiem jak sa dobrze dobrane.
Dla elektryka zawsze byla zasada ze kola im mniejsze tym lepiej bo sie silnik mniej meczy i pracuje blizej nominalnych parametrow. Przy duzych kolach powyzej 26 cali koniecznie silnik wolnoobrotowy
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 31 Mar, 2016   

Cytat:

Po pierwsze chcę zakupić nowy rower pod projekt rama 19-21"
Koła nie wiem czy lepiej 26 czy 28-29"


Jak najwieksza rama z jak największym trójkątem wewnetrznym żeby wszystko zgrabnie tam wcisnąć a nie dawać na bagażnik.
Koła zdecydowanie 26" tak jak kolega mówi im mniejsze tym lepsze.

A co do baterii to te używane odrazu odrzuć..nie warto sobie zawracać głowy i marnować czasu, ja poltora roku temu tak samo myslalem i kilka miesięcy tylko zmarnowalem na testowanie ogniw.

Nowe ogniwa lecz nie jakieś GP tylko normalnych firm Samsung, sanyo, Panasonic, może być jeszcze LG. Reszta się nie liczy na rynku poza jakimiś malymi wyjatkami.

Dobrze dobrana ilosc ogniw tylko 12s zamienilbym na 13. Jeżeli sterownik na 48v to lepiej wykorzystasz baterie (nie będzie odcinał za wcześnie). Ilość p też dobra, nie za mało.
 
 
SylwekK 
młodzik
sylwekk


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Czw 31 Mar, 2016   

Ogniwa nowe po 4zł za szt jakich pełno na allegro i innych serwisach to żart producenta i kijem tego bym nie tknął.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 31 Mar, 2016   

To prawda. Zanim zrobisz jakieś zakupy na allegro czy gdzieś to podpytaj czy to dobry wybór. Bo na allegro sprzedają 18650 po 6800, 8800 mAh, gdzie takiej pojemnosci liiony nie istnieją:)
 
 
SylwekK 
młodzik
sylwekk


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Czw 31 Mar, 2016   

Dodam jeszcze, że te pojemności kosmiczne łatwo można przeliczyć (tak z przymrużeniem oka, ale wychodzi blisko) odcinając jedno zero z tyłu czyli jak pisze 6800mAh to w praktyce 680mAh ma takie ogniwo. Dla tych największych (to już czarodzieje) gdzie pisze 12000 to najlepiej odjąć dwa zera i pewnie będzie ok wtedy :mrgreen:
 
 
PiotrW 
dyrektor


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 17 Gru 2014
Posty: 451
Skąd: Wawa
Wysłany: Czw 31 Mar, 2016   

A jaki budzet przewidujesz na sama elektryfikacje?
 
 
VVoVV 
początkujący


Dołączył: 11 Lut 2016
Posty: 11
Skąd: Wrocław
  Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

Witam ponownie i pozdrawiam,

Dziękuję za porady.
qaz33 Odnośnie chemii ogniw to szczerze nie mam żadnej wiedzy w tym temacie i nie wiem nawet jaka jest lepsza. Jak już uda mi się kupić ogniwa to poproszę o podpowiedź w sprawie dobrania ładowarki i BMS'a.
SylwekK, maniekrox Natomiast jeżeli chodzi o ogniwa nowe 8800mAh tym podobne to wiem, czytałem na forum testy i rozumiem, że realną wartość można dzielić przez 4 jak nie 8. Natomiast ja pytałem o ogniwa firmowe np.: Samsung, Sanyo, LG ale używane o pojemności realnej około 2000mAh i min. 4V a wartość nominalna tych ogniw to 2200-2250mAh. Czy warto brać taką opcję pod uwagę czy w grę wchodzą tylko ogniwa nowe ?
Druga sprawa, która mnie cieszy, udało mi się nawiązać kontakt z osobami z forum. Odnośnie nowych ogniw (marek jakie polecaliście) w dobrej cenie 12-16zł za sztukę gdzie cena na alle..bym-zareklamował.pl ;) wynosi dwa razy tyle. Zastanawia mnie tak duża dysproporcja i gdzie jest haczyk ?
Kolejna sprawa to pomoc w doborze rozmiaru koła. Byłem na 95% pewien, że chcę 28-29" jednak polecacie 26" wiec wpadłem na pomysł aby zelektryfikować obecny rower a jakąś część z budżetu na nowy przeznaczyć na elektryfikacje bo jak to liczę po raz kolejny to wychodzi co raz to więcej :/
Ja puki co dalej drążę temat ogniw...

Pozdrawiam wszystkich forumowiczów forum.arbiter.pl
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

Nie składałem nigdy baterii z Lion, ale z tego co się naczytałem i nasłuchałem od kolegów z forum, to używki są nieopłacalne. Testowali już temat wielokrotnie i wiedzą co mówią. Myślisz, że jako jedyny chcesz coś taniej zrobić :wink: ? Wydasz pieniądze, a za miesiąc i tak kupisz nowe :razz: .
 
 
VVoVV 
początkujący


Dołączył: 11 Lut 2016
Posty: 11
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

Czyli jednak koszty muszą wzrosnąć skoro w grę wchodzą baterie wyłącznie nowe.
Niebawem postaram się napisać na co chcę się zdecydować.
umbur ogladając filmiki youtuba z Twojego opisu naprawdę można się uśmiechnąć i zmotywować się i uwierzyć, że można zrobić coś choć w części podobnego.

Pozdrawiam i jeszcze raz super sprzęt
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

Rower weź taki jak TOBIE się bardziej podoba. Jak jesteś wysoki to naprawdę opcja typowy mtb hardtail 29 jest okej. Jak masz do 180 to 26 zwykle styknie. Ale dwumetrowcy poprostu lepiej się czują na większych kołach. Sam mam 186cm około. I typowe mtb a nawet enduro ze skokiem typu 130mm skłaniałbym się do 29. Z dwu półką i skokiem 150+ lub ramy "puchy" ze względu na przekrok to faktycznie 26 (lub nawet miej na tyle) będzie okej ale... jak masz 190 mocno plus to chłopaki składali już na większych kołach. Zwłaszcza jak chcesz jednak trochę pedałować. Jak jeździsz głównie w mieście tzn że w 99% utrzymujesz prędkość powyżej 20-25kmh (gładkie drogi brak technicznych wertepów) a to już jest okej przy odpowiednim silniku dd aby miał on szanse pracować przy dobrej sprawności. Wtedy rozmiar ma mniejsze znaczenie bo będzie to tylko nieznaczna różnica przy ruszaniu/przyspieszanou poniżej 20-25kmh i stromych górkach... Jest to też kwestia sterownika... Ale w płaskim terenie o dobrej nawierzchni ta strata 10 15% momentu z rajci większego koła gdzie w silniki ludzie pchają po 3-4 kw jest to nikły problem. Weź pod uwagę jeszcze jedną sprawę. Pozycja na rowerze... Tak poprostu jest, że jak się ma silnik to z czasem człowiek zaczyna się prostować... czyli podnosić kierownicę w górę. Nie chodzi tylko o wygodę ale przedewszystkim poczucie bezpieczeństwa. Z silnikiem rosną prędkości przelotowe oraz masa. A maleją problemy typu wiatr itp... Wygoda też ma znaczenie bo mimo wszystko pedałuje się mniej, a jeździ dłużej z racji na wspomaganie. I tu już 29 ma zwykle przewagę nad 26 jeśli chodzi o dobór pozycji bardziej wyprostowanej. Sam przeszedłem ewolucję na typowym mtb 26 wraz ze wzrostem mocy (od 500W do 4kw;)) w kierunku od mostka 150mm 0 stopni do mostka 60mm jakieś 60 stopni na 100mm przedłużce. Czyli z pozycji pół sportowej gdzie bez silnika jeszcze z mocno przesuniętym siodłem do przodu jechałem jak chciałem:), w kierunku właśnie wyprostowanej pozycji z dobrą widocznością i siodła przesuniętego do tyłu. Poprostu silnik załatwie sprawę w krytycznych momentach kiedy musiałbyś przycisnąć i stanąć na pedały np. Sumując. Jeśli chcesz hardtaila, masz ponad 180, ważysz poniżej 90-100 kilo, jeżdzisz głównie po płaskim, dobór wielkości koła powinien być preferencją twojej wygody a nie sprawności silnika w kole itp bo to nie jest tu problem.
PS
Ta ładowarka Xtar to chyba nie bardzo w ogóle się nadaje bo to do chyba do pojedynczych ogniw? Tak podpowiem, że zarówno dobre ładowarki modelarski jak i dobry sprawdzony zestaw bms plus ładowarka do tego bms dadzą sensowne rezultaty w kwestii ładowania.... ale... w obu przypadkach treba niestety mieć wiedzę o niuansach aby długo i skutecznie eksploatować swoje ogniwa... Pozdro:)
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

VVoVV napisał/a:
umbur ogladając filmiki youtuba z Twojego opisu naprawdę można się uśmiechnąć i zmotywować się i uwierzyć, że można zrobić coś choć w części podobnego.

Pozdrawiam i jeszcze raz super sprzęt

Jeśli lubisz takie filmiki i jeszcze nie widziałeś, to zobacz filmik Tasiora. Tu się ludzie właśnie rozmarzają :wink: :
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

Fajna jazda, ale chyba nie masz dzieci:)...
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

toft napisał/a:
Fajna jazda, ale chyba nie masz dzieci:)...

:grin:
 
 
tomoaza 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lip 2015
Posty: 196
Skąd: Użytkownik zbanowany (rozsyłanie spamu)
Wysłany: Nie 03 Kwi, 2016   

Jak bym siebie słyszał toft.
Jak widzę czasami co koledzy wyprawiają na wspólnych wycieczkach to też tak twierdzę. :mrgreen:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group