ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Nie 08 Gru, 2013
Jak dobrać przekrój przewodu?
Autor Wiadomość
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 06 Kwi, 2012   Jak dobrać przekrój przewodu?

Potrzebuję się dowiedzieć jak wyliczacie przewody do swoich konstrukcji? Jakie kryteria berzecie pod uwagę przy dobieraniu przewodów pracujących z prądem stałym. Jakie maksymalne gęstości prądu przyjmujecie?

Osobiście potrzebuję dobrać nastepujące przewody:

Od baterii do sterownika silnika - długość szacowana ok. 4 metrów, napięcie 72V i prąd ciągły do 110A a szczytowy 200A - Myślałem dać tutaj dla świętego spokoju 50mm2 ale zastanawiam się czy nie wystarczy 35mm2.

Od sterownika do silnika - prąd i napięcie jak wyżej ale długość ok 1 metra - tutaj pewnie 35mm2 wystarczy z racji krótszego odcinka.

Czy znacie może jakieś firmy lub konkretne modele przewodów które moglibyście polecić? Czy kupić poprostu zwykły przewód spawalniczy o odpowiedniej grubości, ubrać go ładnie w peszelek żeby go ochronić przed uszkodzeniami mechanicznymi i już.

Jak myślicie - czy do baterii dawać 200A bezpiecznik w takiej konfiguracji czy poszukać czegoś w granicach 180A tylko że typu zwłocznego?

Ze stycznikiem nie będę miał wiekszego problemu - Tyco EV-200 leczy wszystkie bóle :)
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
jatko 
Zasłużony dla zlotu EV
Teoretyk


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 115
Skąd: Augustów
Wysłany: Sob 07 Kwi, 2012   

Jaki pojazd przerabiasz?
_________________
EV - tego powinni zabronić ...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 07 Kwi, 2012   

Dla miedzi przyjmuje się różne wartości. Najczęściej 10A na 1mm2. Czyli dla kabelka 35mm2 można przyjąć jakieś 350A. Bezpiecznik powinien być. Tak dla zasady.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012   

Piwko dla zeeltom, dzięki za pomoc. Czyli zakładane 35mm2 będę mieć z zapasem nawet sporym. Nie orientujesz się przypadkiem gdzie można kupić kable o takim przekroju ale z dodatkowym ekranem?
Chodzi mi dokładnie o coś takiego że kabel składa się kolejno licząc od wewnątrz z żyły przewodzącej, izolacji żyły, ekranu i izolacji zewnętrznej. Akurat w tej konstrukcji chodzi mi o wyeliminowanie cudów indukujących się na przewodach leżących obok które będą sterującymi baterią.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012   

Spawalnicze raczej nie mają ekranu. Na krótkich odcinkach musisz sam zaekranować kable. Ja używałem starych kabli koncentrycznych. Zdejmowałem z nich oplot, nawijałem na kabel i okręcałem to izolacją.
 
 
kojack 
początkujący
kojack



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 42
Skąd: Małopolska
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012   

Dobór kabli do falowników:
http://www.helukabel.pl/falowniki

Co do zakupów kabli:
http://www.helukabel.pl/
http://www.technokabel.com.pl/

Pewnie sami ci nie sprzedadzą ale za pośrednictwem jakiejkolwiek hurtowni elektrycznej można od nich kable załatwić.

Tu masz cennik Helukabel: https://elektroportal.pl/files.php?type=prices&id=21&sid=108

Nie wystrasz się cen (choć nie są małe ;) ) hurtownie w zależności od umów i ilości mają zniżki po 60 i więcej %. I oczywiście możesz zamówić na metry.
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Śro 11 Kwi, 2012   

Bardzo wiele zależy od warunków pracy przewodu,czy w powietrzu,czy schowany oraz czas działania prądu.
Ja w aucie testowałem 16mm2 na baterii i silniku i gdyby nie zmiana baterii to bym ich nie zmieniał.Prąd ograniczenia mam 300A.
Teraz mam 35mm2 ale to i tak nadto,gdyż to nie wyścigówka-przeciętne prady ciągłe 60A.
Nie ma potrzeby podnosić ceny jak i masy konstrukcji.
Mam bezpiecznik 120A BM mały, ale 3tyś km zjeździłem na 80A,tylko dłuższy podjazd pod górkę z prądem bodaj 150A przez dluższy czas go spalił,przyspieszania do 300A przez pare sekund nie uszkadzały go.

Ponawiam atak-pytanie kolegi.
Co to za jeździdełko będzie?
Kołuj abys do zlotu zdążył, masz niedaleko,hehe. :razz:
Z racji przewodów to jakaś fura mała zapewne..?
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 12 Kwi, 2012   

Nie zadałem pytania w kontekście robienia jakiegoś elektrycznego wózka czy samochodu - poprostu potrzebowałem się dowiedzieć a ta wiedza posłuży mi do innych celów.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 12 Kwi, 2012   

Obojętne od celu, to przekrój przewodu musi być zgodny z przepisami elektrycznymi ogłoszonymi przez SEP, czyli musi odpowiadać prądowi znamionowemu silnika (związane z mocą nominalną) - wystarczy odczytać.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 13 Kwi, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
wystarczy odczytać.


No toż chciałem przecież właśnie zrobić to tutaj :-D I doczytałem!
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 13 Kwi, 2012   

Nie bądź gorzej leniwy niż ja, czytać trzeba u źródła z prawidłowym zastosowaniem elementów elektrycznych.
Prąd stały i prąd zmienny - obciążalność prądowa taka sama (ten sam przekrój).
Napięcie - wpływ na grubość izolacji itd..
Ważne jest np. prąd znamionowy silnika, bo maksymalne prądy są żadko i przepisy ogłoszone przez SEP to uwzględniają w przekrojach i bezpiecznikach po podaniu nominalnych danych.
Jeśli silnik w aucie EV będzie miał znamionowo do 84V / do 15kW, prąd znamionowy do 200A, to możesz spokojnie użyć przewodu Cu 25mm2.
Oczywiście w samochodzie EV ten przewód musi być linką bardzo wielo drucikową (spawalniczy odpada ze względu na charakterystyki od producenta dla tych kabli).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Kwi, 2012   

A co w spawalniczych jest nie tak?
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 13 Kwi, 2012   

Byłem w hurtowni i ogladałem ten spawalniczy i miedź też w środku,linka więc nie wiem o co chodzi?
Miedź to miedź,przewodnictwo musi mieć dobre.
Ja przeciwskazań nie widzę.
Przeciez tam prądy też płyną spore.
A spawalniczy tańszy,czego nie wiem.
Za to izolacje ma fajna podgumowana taką jakby więc nie jest twardy.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 13 Kwi, 2012   

Jak się prawidłowo obejrzy kartę katalogową spawalniczego od producenta, to reszta staje się jasna i zazwyczaj spawalniczy jest wielokrotnie droższy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Kwi, 2012   

A nie możesz po prostu napisać, co ci w tym nie pasuje, tylko jakieś wybiegi katalogowe robisz?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group