ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Pojazd Elektryczny na bazie roweru-1000W DC
Autor Wiadomość
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Sob 01 Wrz, 2012   Pojazd Elektryczny na bazie roweru-1000W DC

Witam Wszystkich. :)


Chciał bym zaprezentować mój pojazd elektryczny na bazie roweru turystycznego. Jest to w zasadzie już jego druga generacja ponieważ pierwsza uszkodziła silnik z powodu złych przełożeń.

Chciał bym podziękować gorąco Panu Jerzemu Zygierewiczowi który cierpliwie pomagał mi i uczył mnie na temat pojazdów elektrycznych.
Jeszcze raz serdecznie dziękuję.:)

1.Jednostka Napędowa i przeniesienie napędu.

Pojazd posiada jednostkę napędową na bazie silnika DC na magnesach trwałych o nominalnej mocy 1000W przy 48V. Napęd z osi silnika jest przekazany poprzez koła zębate połączone łańcuszkiem. Przełożenia między nimi wynoszą 1:8. Duża zębatka jest sprzężona z małą zębatka piasty tylnej poprzez śruby. Rozwiązania są jak najbardziej możliwie rozwiązane mechanicznie aby móc modernizować pojazd. Dodatkowo jest zamontowana z boku do łańcucha rolka napinająca go i zabezpieczająca przed spadnięciem z zębatki. Łapy utrzymujące silnik są przykręcone do widełek pod siodełkiem na śruby więc je także można szybko zdjąć. Po dokręceniu nie obsuwają się. Wszystkie części pochodzą ze sklepu Magmy.

2. Ogniwa

Są nimi 4 akumulatory żelowe o pojemności 17Ah.

3. Sterownik.

Sterownik pochodzi ze sklepy Magmy. Jego możliwość pracy zaczyna się od 24V do 60V. Jest to prosty sterownik PWM z manetka. Jak narazie spisuję się dobrze. Wytrzymał prąd zwarcia poprzedniego silnika więc myślę, że jest to dosyć dobry sprzęt.:)

4.Charakterystyka mocy.

Rower jest dynamiczny. Z wskazań Amperomierza wynika, że pojazd pobiera podczas gwałtownych przyśpieszeń ponad 30A ponieważ zamyka licznik. Podczas normalnej jazdy poruszałem się ze znaczna prędkością i na płaskim terenie wystarczało mi 15, 20A poboru prądu.

5. Prędkości.

Narazie nie podaje bo nie zamontowałem licznika. Podejrzewam, że za tydzień uda mi się podać wam jego prędkość.

6.Biegi

Mam do dyspozycji 3 biegi w piaście torpedo. Narazie nie wrzucałem jeszcze drugiego ani trzeciego biegu ponieważ nie miałem terenu do sprawdzenia dużych prędkości poza tym wiadomo, że trzeba najpierw poznać zachowanie pojazdu i wytrzymałość a to nastąpi po dłuższych próbach jazdy


Zostało mi jeszcze do wykonania kilka rzeczy miedzy innymi hamulec tylni i błotnik a także woltomierz do mierzenia napięcia na akumulatorach i licznik do mierzenia prędkości.


Pozdrawiam.:)



Linki:
http://zapodaj.net/4eeb1c6cc2152.jpg.html
http://zapodaj.net/c3fd157c96cfe.jpg.html
http://zapodaj.net/b9a83a6e1b045.jpg.html
http://zapodaj.net/f44d3a715c128.jpg.html
http://zapodaj.net/0fee905788a12.jpg.html
http://zapodaj.net/f2ee88a0e642c.jpg.html
http://zapodaj.net/106c9e48846b3.jpg.html
http://zapodaj.net/3eddf94f91c32.jpg.html
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

Prędkość maksymalna to 78km/h a na prostej to 70 km/h.:)
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

do podtrzymania prędkości 80km/h trzeba >5kw (65km/h wymaga >3,6kw)
Więc faktycznie "lekko" wychodzi powyżej tych 30A z miernika :P
Kurde no, 100A to ja z li-poly nie wysysam, w tych zelach musi aż strzelać :D

Fajny futurystyczny projekt.
Ja bym pomykał z takim białym szalikiem i pilotką.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

tomeczekokok napisał/a:
Prędkość maksymalna to 78km/h a na prostej to 70 km/h.:)

Przez jaki czas potrafisz utrzymać taką prędkość?

BTW: Prawdę mówiąc, to nie boisz się tym jechać więcej jak 25km/h? ;)
Z tego co widzę jedyny sensowny hamulec póki co jaki masz to... opór powietrza :D

W mojej okolicy fajne płyty PVC sprzedają-i chyba produkują-bardzo lekie to jest, bardzo ładnie się obrabia.
Do tego nitownica i ładne owiewki aero można tanio zrobić... jest całkiem wytrzymałe, potrafi pekać ale jak się zegnie małym łukiem, bo całkiem elastyczne. Zimą sprawdzę jak się zachowuje w niskich temperaturach...
A doradził mi to gość, który wycina laserowo (graweruje) z plików w DXFie.
Jest różnych grubości, więc spokojnie coś w sensownych cenach można zabudować, bo po co takie niestetyczne pudła wozić?
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

Cytat:
do podtrzymania prędkości 80km/h trzeba >5kw (65km/h wymaga >3,6kw)


Przy tych założeniach ,trzeba jeszcze wziąć pod uwagę wagę kierowcy i pojazdu i opór aerodynamiczny.Pomiar właściwy to droga w tę i z powrotem lub wkoło,i średnia prędkość.
Ważny dodatek do jazdy kask,grube skórzane ubranie i rękawice(do tego roweru)
Ten rower nie nadaje się do prędkości pow.40km/h.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Wrz, 2012   

mar56 napisał/a:
Cytat:
do podtrzymania prędkości 80km/h trzeba >5kw (65km/h wymaga >3,6kw)


Przy tych założeniach ,trzeba jeszcze wziąć pod uwagę wagę kierowcy i pojazdu i opór aerodynamiczny.Pomiar właściwy to droga w tę i z powrotem lub wkoło,i średnia prędkość.

To fakt.
Oglądałem wyrywkowo ne Eurosporcie wyścig drużynowy kolarski dzisiaj i tam goście jechali jak "ptaki" jeden za drugim na zmianę i po godzinie na mecie zwycięzcy mieli średnią lekko ponad 50km/h, a prawie wszystkie zespoły chyba ponad 48 km/h ;)
Ciekawe jaką mieli moc aby uzyskać taką predkość średnią?
Z tego co pamietam, moc potrzebna na utrzymanie jakiejś prędkości zależy min. proporcjonalnie do masy i prędkość do potęgi 3iej, oraz proporcjonalnie do współczynnika oporu powietrza Cx i powierzchni czołowej ;)
Podstawiając tutaj te 65km/h i 3.6kW przy tym by wychodziło, że przy 50km/h potrzeba ok. 2x mniej: 50^3/65^3= 1/2, czyli 3.6kW/2= 1.8kW=wątpię aby średnio prawie 2kW wyciskali przez godzinę :D

A aby jechać 50km/h zamiast 25km/h, czyli 2x szybciej by wychodziło że 8x większą moc potrzeba,
tyle że ich współczynnik oporu powietrza może być-właśnie cieakwy jaki mają-bo typowy rowerzysta "niedzielny" będzie miał Cx ok. 0.95, więc jeśli oni by mieli np. Cx=0.33, czyli prawie 3x mniejszy, to już nie potrzebowali mocy 8x tylko 8x*0.33/0.95= 8x/3= 2.5x większa, bo ta moc jest w przybliżeniu wprost proporcjonalna do współczynnika Cx. Inna sprawa, że tacy schyleni mają też mneijszą powierzchnię czołową, ale nie zmienia to faktu, że musieli mieć te dwa parametry sporo mniejsze niż typowy rowerzysta, bo sporej mocy by potrzebowali aby rozpędzić się do 50km/h średnio, ale nie mogli mieć też mocy kilku kW, no chyba że wszyscy razem :D
jechało ich ok. 5ciu

BTW: Cx 0.33 podają dla Puga 206ki ;)
 
 
kondzio927 
prezes
WWW.KONDZIO-BIKE.PL



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Paź 2011
Posty: 554
Skąd: CZĘSTOCHOWA
Wysłany: Pon 17 Wrz, 2012   

..A jak wygląda przyśpieszenie od 0-50km/h
..używasz biegów w piaście?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 17 Wrz, 2012   

eneuro, jest dokładnie tak jak piszesz, 1800W dla 50km/h (3600W dla 65km/h)
mówię tu o pomiarze praktycznym typowego roweru z typowym kierowcą (przeróbka na EV)

Kolarze to inne rowery, opory , optymalizacje, waga, opory, jazda w grupie itp itd i nie ma z czym porównywać tych 2 grup.
Oni do utrzymania prędkości 50km/h jak widać potrzebują 3x mniej.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 17 Wrz, 2012   

Gdzieś wyczytałem w necie ale możecie mnie poprawić jeśli macie wiarygodne źródło,że śr.moc Lance Armstronga nie przekracza 350W.Chciałbym dodać ze w obliczeniach należy uwzględnić jeszcze opory toczenia.Kolarze jeżdżą na kołach z ciśnieniem 10 atm i więcej.
Na silniku 350W spokojnie mogę przez godzinę jechać z pr.40km/h,pomimo wieku 56 lat wspomagając pedałowaniem,tylko ze nie jestem typowym kolarzem(rower 21kg,moja waga 93kg)
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Wrz, 2012   

mar56 napisał/a:
Chciałbym dodać ze w obliczeniach należy uwzględnić jeszcze opory toczenia.Kolarze jeżdżą na kołach z ciśnieniem 10 atm i więcej.

We wzorze na moc traconą na tarcie toczne chyba była z dobrym przybliżeniem, proporcjonalna do masy * wsp. tarcia tocznego i dla roweru chyba to było rzędu: Ct=0.005, czyli Ptoczne=m*Ct .

mar56 napisał/a:

Na silniku 350W spokojnie mogę przez godzinę jechać z pr.40km/h,pomimo wieku 56 lat wspomagając pedałowaniem,tylko ze nie jestem typowym kolarzem(rower 21kg,moja waga 93kg)

No właśnie, te dane z Waszych rzeczywistych przejazdów EV, są bardzo zachęcające, bo prędkość 40km/h i to bez żadnych owiewek aero, na pionowym klasycznym rowerze, czyli Cx rzędu własnie 0.95, przy niezbyt wyrafinowanych silnikach i typowych sterownikach i co by nie mówić waga łączna ponad 100kg, to super wyniki. Zwykły skuter wyje jak wściekły przy takiej prędkości-nie wiem jak można tym jeździć ;)

BTW: Właśnie w innym wątku wrzuciłem temat z oficjalną rejestracją takich własnych samoróbek na własne potrzeby-nie do sprzedaży seryjnej-bo tylko kwestia OC w zasadzie pozostaje do rozwiązania, dlatego zastanawiam się aby jakiegoś 3-4 kołowca z silnikami 4x1kW, czyli do 4kW jakoś oficjalnie jednak zarejestrować, zapłacić roczne OC i mieć święty spokój na drodze, bo różnie to może być i jakby się okazało , że przy kraksie 40km/h na takim rowerze jacyś "biegli: orzekli że to było za dużo to mogłoby być chyba kiepsko, a jak widać nawet prosty rower ze wspomaganiem do sporej prędkości można rozpędzić stosunkowo małą mocą, więc interesuję się teraz tematem reejstracji albo jako motorower (do 4KW chyba może być w nim silnik) albo jako SAM...
Szczegóły będę znał jak odwiedzę polecanego przez mój wydział komunikacji gościa z Okręgowej Stacji Pojazdów.

Ale wychodziłoby że za pierwszy przegląd to rzędu 200 PLN by może nawet tylko było a kolejne poniżej 100 PLN chyba-tylko wiadomo polecał wcześniej to skonsultować z nimi. Jakby ktoś miał taką procedurę rejestracji własnoręcznie zrobionego pojazdu EV jako motorower lub SAM już za sobą to w tamtym wątku dajcie znać, to będzie wiadomo o co pytać i jak pzrebrnąć przez te procedury...
Wstępnie nie wygląda to tragicznie i zaporowo cenowo a OC i NNW jakieś warto by było mieć jak się jedzie po drodze, a na chodniku jeszcze tym gorzej bez OC ;)
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pon 17 Wrz, 2012   

Brawa dla konstruktora za zapał ale jak zauważyli już koledzy ze względu na hamulce nie jedz zbyt szybko...
CO do kolarzy:
Dane orientacyjne:
NIewytrenowana osoba żadko jeżdżąca na rowerze potrafi oddawać srednio 150W przez 1.5h
Jeżdżacy kolarz amator (parę razy w tyg) średnio odda 250W przez 2.5h
Zawodowy kolarz światowej klasy jest wstanie oddać 400W przez około 8 godzin
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

toft napisał/a:

Dane orientacyjne:
Jeżdżacy kolarz amator (parę razy w tyg) średnio odda 250W przez 2.5h
Zawodowy kolarz światowej klasy jest wstanie oddać 400W przez około 8 godzin

A skąd masz takie dane?
Bo wygląda na to, że zamiast "lipnych" acu wystarczy być... kolarzem amatorem, bo "pojemność" ma: 0.625 kWh, a najlepiej zawodowcem: 3.2 kWh .
Przy tych danych pojemność "lipnych" acu 48V 12Ah= 0.576 kWh :D
Jeszcze biorąc pod uwagę fakt, że Cx dla kolarza jest sporo mniejszy niż przeciętnego EVowca na bikeu w pozycji wyprostowanej (cx=0.95), to mi wychodzi na to że zamiast tych "lipnych" acu wystarczy mieć właśnie pojazd o Cx=0.33 i taki "boild" napędzany nawet przez "niedzielnego kierowcę", czyli tego który ma tylko 150W przez 1.5h, czyli: 0.225 kWh, jeśli potrzebuje: ok. 3x mniej energii aby utrzymać tą samą prędkość, bo ma 3x mniejszy Cx bo siedzi sobie wygodnie w aerodynamicznym 3 kołowcu, to tak jakby miał acu: 3x0.225 kWh= 0.675 kWh, czyli więcej niż jest zgromadzone w tych "lipnych" acu, a zamiast ładowania wystarczy, że sobie zje frytki w McDonaldzie i jedzie dalej :D

Nie no wychodzi na to że warto temat z altkiem do końca doprowadzić i się zobaczy, bo może się okaże, że w cale nie potrzeba drogih baterii o dużej pojemności, a tylko mała pracująca w trybie buforowym, jeśli będzie się miało "bolida" o bardzo małym współczynniku Cx i niewielkiej masie....

Dlatego jak widzę różne "kwadratowe" obudowy w tych różnych zapodawanych konstrukcjach, to totalnie mi się to nie podoba, bo przez to tylko traci się zasięg i kasę na wieksze acu ;)
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Wto 18 Wrz, 2012   

Dziękuje za komentarze:).

Korzystam z 3 biegów w piaście. Przyśpieszenia odbywają się dosyć gwałtownie jeżeli tego potrzebuje. Prądy jakie wydzielaja sie podczas takiego przyspieszania to 35A napewno bo zamyka mi się amperomierz a na oko to wychodzi że i 40A może pobierać więc przez chwilę silnik generuje 1920W nie licząć dużych strat na ciepło.


Macie rację że ten rower nie nadaję sie do takich prędkości ale satysfakcja, że jednak ma taka możliwość jest niesamowita:). Szkoda akumulatorów i silnika na takie predkości i mojego zdrowia bo nie chciał bym pocałować asfaltu przy tak dużym rozpędzie.

Apropo jego wygladu to cały czas będzie dopracowywany ale cieszę się że mechanicznie go skończyłem. To jest mój pierwszy projekt więc nie będę już go modernizował.:)


Hamulce powiem wam że są skuteczne. Mimo na ich mizerny wygląd potrafię szybko wychamować ponieważ korzystam z 2 naraz.:).

Jeżeli chodzi o długość przejazdu z prędkości maksymalna to niewielki ma zasięg ponieważ silnik zbyt mocno się grzeje. Więcej niż kilometr nie jechałem z taką prędkością.

A i jeżeli chodzi o wytrzymałość ma wzmocniona rame i solidne felgi plus do tego grubsze ośki z przodu i z tyłu. Rower mimo wygladu jest solidny.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 30 Wrz, 2012   

Rosjanie mają fajną fantazję do EV:
http://www.youtube.com/wa...feature=related
trochę rowerków itp..
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Pon 01 Paź, 2012   

Heh ciekawe z czego ma silnik.:D.
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group