|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przewoltowanie .... czy to ma sens? |
Autor |
Wiadomość |
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 08 Cze, 2013 Przewoltowanie .... czy to ma sens?
|
|
|
Cześć.
Prosił bym was o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami odnośnie przewoltowań silników.
Mam teraz dwa rowery 250W i 500W oba BLDC na zniamionowo 36V
Ponieważ poprzedni był na 48V(pomniejszając łańcuszek co 2 cele) wiec na szybko oba rowerki testowałem takim napięciem. Teraz chciał bym zbudować sobie pakiety do obu i nie wiem na jakie napięcie się zdecydować.
Wiem z własnego doświadczenia, że podnoszenie napięcie podnosi prędkość i przyspieszenie. Mi chodzi o inny aspekt - zasięg...
Czy lepiej budować akumulator zbliżony do napięcie znamionowego czy można śmiało zmniejszyć pojemność akumulatora - zmieniając konfigurację ogniw (li-ion 18650) tak by podnieść napięcie.
Przeprowadziłem małe testy oto co wyszło :
ilość ogniw - moc max - predkość max / napięcie znamionowe pakietu - obliczony prąd
Rower 250W
14s - 772W - 36km/h - 51,8V - 14,9A
12s - 680W - 32km/h - 44,4V - 15,3A
10s - 540W - 27km/h - 37,0V - 14,6A
Rower 500W
14s - 1037W - 39km/h - 51,8V - 19,5A
12s - 952W - 33km/h - 44,4V - 21,4A
10s - 822W - 32km/h - 37,0V - 22,2A
Wyniki dla pełnego wychylenia manetki ... testowałem po prostej tylko delikatnie wiało a wiadomo jak wiatr wpływa na dokładności takich badań .
Widać, że dla mniejszych napięci ( zblizonych do znamionowego napięcie silnika prądy płyną wiekszę ) wiadomo P = U x I. Wiekszy prąd wiekszę straty. Znowu większe napięcie to też sie zastnawiam czy nie pójdzie to i tak w temperature ...
Sedno.
Interesuje mnie czy podobne rezultaty otrzymam dla konfiguracji
37,0V - 15Ah
44,4V - 12,5Ah
51,8V - 10,7Ah
Zaznaczam że nie chodzi mi o predkość tylko bardziej zasięg chociaż wiem jak fajnie wpływa napięcie na dynamikę nawet małych silników. Chodzi o kompromis.
Oczywiście mam świadomość , złego wskazywania napięcia czy nie odcinania przez sterownik .. Zakładam że kontrole akumulatora biorę na siebie. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 08 Cze, 2013
|
|
|
Ależ się namnożyło ostatnio tematów "poprawa zasięgu"
Idąc w napięcie kosztem pojemności nie zwiększysz zasięgu, ale go zmniejszysz. Nie dlatego, że rosną straty tylko nie będziesz fizycznie w stanie używać manetki na 50% wychylenia ani przeciwdziałać utrzymywaniu stałej prędkości np pod wiatr czy pod górkę.
Na powolnym silniku (małe napięcie) to sam silnik będzie ograniczał zużycie energii (sam zwalniał pod wiatr i pod górkę). A na szybkim silniku to ty będziesz musieć to zrobić. Ale z powodów psychologicznych - nie da się tego zrobić i zawsze będziesz jechać szybciej lub jechać pod wiatr bardziej.
Coś musi zmniejszać zużycie za ciebie - jakieś urządzenie lub ogranicznik mocy, inaczej zasięg się skróci
Tyle z mojego doświadczana |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
kori [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 09 Cze, 2013
|
|
|
zobacz ja mam silnik 24v 250W sterownik przerobiony z 36 na 63V i tak zasilam calosc z pakietu 18650 - 15s8p czyli 63V - 20,8Ah . V max 50km/h . zasieg mam prawie o 15km mniej niz przy konfiguracji 36V. Silnik bardziej sie grzeje i sa duze straty ale za to przyspieszenie jest bardzo odczuwalne. Właczanie sie do ruchu nie robi problemu. Myk odkrecasz manetke i juz jestes na jezdni.
Bardziej bezpieczne niz to ze powoli wtaczasz sie i ktos ci w dupsko autem zaladuje |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 09 Cze, 2013
|
|
|
Te ostre wjazdy z nienacka przed nos są zawsze zagrożeniem, lepsi są zawsze ci wolniej wjeżdżający. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|