ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sterownik YK43B 60V/1kw 36V/0.7kw z MAGMY
Autor Wiadomość
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Śro 30 Sty, 2013   Sterownik YK43B 60V/1kw 36V/0.7kw z MAGMY

Ostatnio nabyłem sterownik jak powyżej.
Sprzedają go razem z manetką za 100zł.
Nie posiada nic oprócz WE/WY/sterowania manetką.
Ciekawi mnie czy ktoś doprowadził do jego spalenia?
Wedle mnie brak ograniczenia prądowego.
We wnętrzu ładnie.
Sterownik na układzie jakimś 18nózkowym,brak napisu.
Chciałbym zrobić go na napięcie 84V.

Dostanie się do wnętrza zabrało kilka godzin wyjmowania białego sera na głębokość 4cm,wszystkie elementy zalane.
Wykonawczo 9tranzystorów 75V/80A tak więc przy akumulatorach kwasowych raczej spłonie silnik niż to się usmaży.
Kondensatory na 80V/470uf
Jak zastąpić manetkę stałym wysterowaniem?
Dzielnik rezystancyjny to nie to jednak.

Czy ktos wie jak jest robione odcięcie PWM podczas włączania zasilania z otwartą manetką-chcę to usunąć i wysterować na 50% wypełnienia.
Częstotliwość kluczowania 99hz.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 30 Sty, 2013   

He,he, pewnie nadal kombinujesz jak silnik od pompy sterować.
Pokaż zdjęcie wnętrza. Bardzo jestem ciekaw bo jeżdziłem gokartem z tym sterownikiem i dziwiłem się dlaczego się nie spalił. Przy 2 równolegle silnikach 500w na zwarciu i zasilaniu z 36V 20Ah nie ogranicza wysterowania. Ciekawe że scalak 18 nóg...
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 30 Sty, 2013   Re: Sterownik YK43B 60V/1kw 36V/0.7kw z MAGMY

Pir-serwis napisał/a:

Wykonawczo 9tranzystorów 75V/80A tak więc przy akumulatorach kwasowych raczej spłonie silnik niż to się usmaży.

No jak tam płynie ok. 20A przy tych mocach i napięciach to może i przeżyje, ale przy jakimś przeciążeniu bez ograniczenia prądowego coś spłonie... może lepiej spalić 100 PLN niż kilkaset PLN za silnik ;)
Jeszcze się sprzedaje takie zabawki bez ograniczeń prądowych?

Pir-serwis napisał/a:

Kondensatory na 80V/470uf

Z ciekawości ile tych kondków tam wsadzili na te ok. 20A?
Zawsze lepiej podglądnąć jak coś jest zrobione, niż spalić własny układ ;)
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Śro 30 Sty, 2013   

Ten sterownik to ten kwadratowy,żebrowany-odróżnia się od innych,prostopadłościennych.
Kondensatory 2x470uf/80V.
Zasilacz TIP41.Wstępne wytracanie w oporze,dwa stabilizatory LM7805.
Sterowanie nie na LM339 jak w innych tylko gotowy układ no name-w pracy mówili mi co to ale nie pamiętam.
Dzisiaj bawiłem się z tym i patrzyłem na przebiegi na oscyloskopie.
Z układu idzie na driver z 4tranzystorów i to wszystko.
Sterownik nie spłonie choćbyś 100A brał bo każdy tranzystor na 80A a w impulsie to i można kilkaset A,na płytce miejsce pod dodatkowe tranzystory-max 12sztuk.
Tu były IRFB3607.
Diody 2 podwójne w dużych obudowach.2CZ30100.
Tak muszę ta pompę jakoś zasilić by szczotek mi tak nie jadło i z całości pakietu.
Wsadzę tam chyba IRF540, zwiększę rezystor i zobaczę co się będzie działo przy 90V.
A kupiłem z ciekawości.
Nie mam aparatu w komórce a z takiego to duże wychodzą-no ale postaram się.
Montaż bardzo w porządku w porównaniu do innych kilku ,które otwierałem to rewelacja.
Ścieżki wzmacniane drutem,we/wy bodaj 4 lub 6mm2.
Jeździłem komarem na tym sterowniku.
Ten który mam to gość usmażył silnik 1kw w rowerze nim-były 2równolegle.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 30 Sty, 2013   

Ja bym nie wsadzał irf 540, za małe napięcie. Dawaj tranzystory na 200V.
Miałem kupić taki sterownik do roweru ale bez ogrzniczenia to marny pomysł. Przy obciążeniu takim że bezpiecznik 40 A wypadał co chwilę i kable 4mm2 się grzały przy -15stC on nawet ciepły nie był.

Pir-serwis napisał/a:
Jak zastąpić manetkę stałym wysterowaniem?
Dzielnik rezystancyjny to nie to jednak.

Ze co, nie będzie działać? Wsadź na próbę potencjometr zamiast manetki.
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

Z tym steronikiem do pompy hamulca to nie jest czasami przesada panowie ?
Ja mam u sibie w tej chwili pompe wspomagania hamulca z Jaguara S-type i bierze moze z 15W na 12V, mam jeszcze z audi A3 jak by ktos potrzebowal tez 12V i jest mega mocna.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

To nie przesada gdyż pobiera silnik 1.2kw a zimą to nawet 2.4kw, 23-do-40A z 42V.
Potrzeba jest więc celem łagodnego startu (szczotki moment padły i silnik praktycznie do wymiany) zasilić go raz ,że z całości baterii-84V -a nie jak dotychczas (nierównomierne rozładowanie pakietu) 42V to dwa poprzez PWM.
Ale rozmawialiśmy o tym bo to ten sam temat-kupiłem od ciebie w tym celu sterownik ale z braku podpowiedzi o zasilanie i tego,że jeden tranzystor raczej tego nie wytrzyma-leży w kącie.To nie ten temat wiec tu nie ma co gadać.
Dałem dzielnik rezystorowy 4x10kom zamiast manetki ale wtedy zamiast 5V robi się 10V i mimo,że dołączam z odczepu 2,5V to nie startuje.
Dzisiaj bawiłem się Curtisem,bynajmniej już wiem,które punkty pozmieniać na żywo by załączał i wyłączał w tych punktach co potrzeba, chcę jeszcze rozgarnąć temat ograniczenia prądu-inne granice.
No to mogę włożyć IRF640 bo takie mam kupione nie będę się pakował w koszta.

kontroler YK43 plytka.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 942 raz(y) 121,56 KB

kontroler YK43.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 844 raz(y) 100,42 KB

_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   Re: Sterownik YK43B 60V/1kw 36V/0.7kw z MAGMY

Pir-serwis napisał/a:

Częstotliwość kluczowania 99hz.

Z taką częstotliwoscią PWM w nim zrobili?
Przy 100Hz z driverem to chyba rzeczywiście nie ma prawa się grzać...

Pir-serwis napisał/a:

Czy ktos wie jak jest robione odcięcie PWM podczas włączania zasilania z otwartą manetką-chcę to usunąć i wysterować na 50% wypełnienia.

Ciekawe jaki układ tym steruje-czy jakiś specjalizowany wstawili, czy jakiś uP...
W swoich tego typu wynalazkach tak czy inaczej mam oprogramowany tzw. soft start, czyli nawet jeśli potencjometr, czy manetka hallotronowa jest ustawiona na 75%, to i tak po włączeniu układu do tego wypełnienia układ dochodzi np. poprzez 60s-zależy do czego jest robiony... czyli PWM startuje od 0% i tak dalej proporcjonalnie w czasie... łatwe do oprogramowania i żadnych walnięć prądu jak np. silnik stoi i ma 0 RPM... albo wyłączą prąd, albo co gorsza "bawią" się z prądem zanim całkiem wyłączą...
Może też jakoś to oprogramowali w tym sterowniku, ale jeśli to masówka jakaś to kto tam ich wie... nie każdy potrzebuje soft start.
Ja tam wolę się nie zastanawiać i wysłać zamówienie do TME i na drugi dzień przywożą praktycznie komplet elementów i pozostaje tylko wytrawić płytkę i solidnie to polutować ;)
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

Nie ma soft startu-ja bynajmniej nie widzę tego,moze ta przerwa minimalna.
Soft start jest od kręcenia manetką-bo to zabiera czas..
Gdy się lepiej dopatrzę i zrobię zamiast manetki dzielnik w odpowiednie miejsce to wstawię najprościej kondensator i bedzie soft start.
Ja się nie znam na programowaniu i tworzeniu PWM,ale z racji pracy mam nadzieję poznać to lepiej i wkrótce byc może pojmę to od środka.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

Ten sterownik to on na procesorze jest, była nawet kartka tylko jakiś obuz zerwał :wink:
Ja bym spróbował podłączyć manetkę a pod wyjście np. żarówkę i sterował manetką.
Wtedy można wykryć przy jakim napięciu podawanym przez manetę jest 50% wypełnienia. Podejżewam, że on nie steruje od 0 do 5V. Zakres pełny to np. 2,6 do 4,8V ( to tylko przypuszczenie).

Jeszcze mi przyszło coś do głowy. Może on mieć zabezpieczenie, najpierw podłączyć zasilanie a dopiero później podajemy sygnał z manetki.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

W rowerku miałem taki wynalazek, ale podejrzewam, że włożono tam po prostu kondensator. Odkręcałem manetkę na maxa, a rower rozpędzał się powoli. Chyba, że się przytrzymało przycisk "dopalacza" to ruszał normalnie. Nie ma sensu wszędzie pakować procesory, skoro zwykły kondensator załatwia sprawę. Piszę o miękkim starcie, jak w dużych szlifierkach.
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

Pir po co tak kombinujesz, wez gotowa elektryczna pompe vacum i po sprawie, jak dla mnie to szkoda czasu na takie "rzezby".

Co do samego sterownika, na PCB masz element oznaczony jako X1 to na 99% rezonator kwarcowy zatem na 90% to CPU jakis 8bitowiec prawdopodobnie - strzelam ze AVR lub PIC -zeby to sprawdzic trzeba sie podlaczyc pod programator np. Dragonem i zczytac jego sygnature wtedy poznamy prawde.

Tak sie wpatruje w te zdjecia i mam niemal 100% pewnosci ze ten procek to PIC16F62X , na nogach 16 i 15 jest kwarc, na 5 jest GND, a na 14 Vcc, wszystko sie zgadza :) Ten soft start mozna dorobic jak sie uprzesz, jak chcesz pomoge odezwij sie na priv.

W kwesti zabezpieczenia, jak widze ze CPU nie ma separowanego zasilania od obwodu mocy to stosowanie jakiegokolwiek zabezpieczenia nadpradowego nie ma sensu gdyż stabilnosc pracy takiego ukladu jest dosc kiepska ze wzgledu na wszystkie smieci jakie sa odbierane przez ADC takiego ukladu - analogicznie to jak ktos by jezdzil tirem z ladunkiem 30ton i nie mial wspomagania hamulców :)
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

Jak układ chcę mieć też zalączany bezpośrednio wyłącznikiem ON/OFF a nie potencjometrem od zero jak w manetce, to soft start może być niezbędny, zwłaszcza przy kilku kW, bo nie kręcę potencjometrem wtedy i od razu mam np. 80% PWMa...
Adam Wysokiński napisał/a:
TPodejżewam, że on nie steruje od 0 do 5V. Zakres pełny to np. 2,6 do 4,8V ( to tylko przypuszczenie).

No wypełnieniem PWMa prawie na pewno nie w zakresie 0v-5v. Jakbym podłączał potencjometr to bym dał zawsze rezystory pomiędzy VCC i GND a pomiedzy dopiero potencjometr np. 100k. Wtedy przy rezystorach np. 4.7k przy VCC i Gnd (gdyby komuś się zwarły wyprowadzenia do VCC albo do GND) był bezpieczny pin uP. Więc np. PWM mam w zakresie 10%-90% VCC na tym pinie a OFF jest przy <10%Vcc . Przy >90%Vcc mam full PWM...

rs232 napisał/a:
strzelam ze AVR lub PIC -zeby to sprawdzic trzeba sie podlaczyc pod programator np. Dragonem i zczytac jego sygnature wtedy poznamy prawde.

Nie wiem od kiedy programatory automatycznie rozpoznają linie MISO, MOSI, SCK, i RST uP? ;)
Chyba zapomniałeś, że aby jakiś uP przeprogramować bez jego wyciągania z PCB musi być odpowiednio zaprojektowany i jeśli są jakieś piny ISP ( w przypadku AVRów) to nie zawsze są niwykorzystywane, a tutaj nie sądzę aby je zmarnowali, jak liczyli każdego Chińskiego dolara, żeby jak najtaniej to wyprodukować :D
Raczej wcześniej trzeba wiedziec co się programuje i gdzie są piny np. ISP w AVRach i co do tych lini jest podpięte, bo może to być np.... zenerka 4.3V, więc metodą prób i błedów to z manetką najprościej coś tutaj zmajstrować i w miarę bezpieczne...
Ostatnio zmieniony przez Czw 31 Sty, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

Mnie pompa vacum nie jest potrzebna,bo niby po co? W czym ona mi pomoże?
Musisz popatrzeć na me auto..
Ja potrzebuję jak powyżej.
Za pomoc będę wdzięczny.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

Pir to do czego ten silnik 1kW jak nie do pompy wspomagania hamulca ?

eneuro trolu ty mój ulubiony nie mieszaj pojeć pisałem o wykrywaniu sygnatury CPU, nic o wykrywaniu PIN'ów nie napisałem :) choć jest sprzęt który realizuje takie funkcje.

Po drugie ten procek to nie jest AVR to pewne :) bo to PIC.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group