ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sterownik YK43B 60V/1kw 36V/0.7kw z MAGMY
Autor Wiadomość
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

Ten silnik potrzebny jest do hamowania-nie do wspomagania.
To zasadnicza różnica.
Myślałem o zastosowaniu gotowej pompy z wózka ale one też na napięcia 24-48 więc problem byłby podobny,wolałem napędzić pompę która jest w aucie silnikiem elektrycznym.
Przy pompie z wózka potrzebna byłaby przeróbka połączeń wysokiego ciśnienia a nie mam zamiaru bawić się w to ,szukać spawaczy, bo coś pęknie i kasa leci moment na olej.
Mógłbym wykorzystać pompę od Citroena C5 ale też podłączenia,zakup..i eksperymenty.
Można jeszcze przewinąć mój silnik na 84V z 48 ale to też kosztowne.
To rozwiązanie co mam jest sprawdzone-tylko dorobić miękkie sterowanie z ograniczonym wypełnieniem.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

Paweł, ja też nie mogę zaskoczyć do jakiego hamowania potrzebna Ci ta pompa, może CYTRYNY mają jeszcze jakieś dodakowe.
W normalnym aucie do hamowania używa się dodatkowo serwo wspomagania podciśnieniem układu hamulcowego i do wytworzenia podciśnienia potrzeba malutkiej mocy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

rs232 napisał/a:
nie mieszaj pojeć pisałem o wykrywaniu sygnatury CPU, nic o wykrywaniu PIN'ów nie napisałem :)

Żeby skomunikować się z uP potrzebujesz odpowiednio podpiąć piny uP do programatora, a jak nie wydłubiesz uP z PCB to nawet jak wiesz jaki to jest uP i gdzie te piny są to i tak się może okazać że to nic nie da bo jak się przeczyta tzw. hardware recomendations np. do AVRów, to niestety ale możliwość przeprogramowania układu z uP na PCB już na etapie projektowania trzeba uwzględnić, a Chińczycy raczej się tym nie przejmowali, bo to nie platforma uruchomieniowa, tylko coś na czym chcieli zarobić i nie bynajmniej aby komuś dać możliwość przeprogramowania, ale aby jak najtaniej to wyprodukować...
Więc propozycja potraktowania tego nawet jakimś super inteligentnym Dragonem raczej skazana na porażkę, a jak twierdzisz inaczej to kup sobie może taki sterownik i pokaż nam ja się to robi na YT, a przy okazji zobaczysz jakiej grubości kablami i pogrubieniami na PCB są doprowadzane prądy na tej płytce, więc następnym razem zanim wciśniesz komuś z tego forum swoje sterowniki na kilkadziesiat amper na jednym IRFie, zobacz jak to jest zrobione i nie wciskaj komuś kitu ;)
W zwykłym prostowniku na 10A mam 2xIRFZ44N 55V 50A przy 25*C i napięciu na bramce >11.5V co daje RDS ON 0.017 Ohma w takich warunkach...na pojedyńczym IRFie połączonych równolegle oczywiście...
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

eneuro mój ulubiony trolu mylisz sie, nie trzeba niczego wylutowywać gydys miał coś pojecia to byś nie wprowadzał innych w bład :) ale wiesz zapewne lepiej wiec niech tak zostanie jak uwazasz. Nie mam zamiaru wyprowadzać Cię z błędu.

Pir szkoda ze tak daleko mamy do siebie bo sadze ze bym ten soft-start i stale wysterowanie zrobil programowa jezeli faktycznie jest to PIC, co wnioskujac po obudowie i sygnalach w konkretnych miejscach.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

Ta pompa to jest od hydrauliki a nie od hamulców tylko. Hamulce, hydropneumatyczne zawieszenie i cholera wie co jeszcze dlatego tyle mocy. Moim skromnym zdaniem to ten sterownik nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem. Może jakieś proste PWM z NE 555 i pare tranzystorów?
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

Faktycznie przecie to citroen tam jest hydro - teraz mnie oświeciłeś, to fakt trzeba to czymś napędzać, rozumiem ze w przypadku silnika spalinowego jest to napędzan z paska na którym jest pompa wspomagania hamulca ?

Co do sterowania w takim wypadku wedlug mnie to lepiej zamiast PWM zatsosować zasilacz/przetwornice która będzie pracować jako źródło prądowe - tak sie robi w ukladach hydrauliki gdzie silnik jest obciazony stalym momentem.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

I już CYTRYNY przestały mi się podobać, one by tylko żarły i żarły (jak auto z Francji).
To już SYRENY były ładniejsze, oszczędniejsze w "żarciu".
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

W Citroenach z zawiszeniem hydropneumatycznym pedał hamulca jest tylko zaworem wysokiego ciśnienia i nim sterujemy-dopływem oleju do klocków.
Pompa daje 17.5Mpa, gdy nawali jakieś połączenie w kilka sekund nie mamy LHM i stówa w plecy.
Plusem w tym wypadku jest stały prześwit pomimo,że auto dociążone zawsze stoi tak samo-a tu na pokładzie masa baterii.W zwykłym to już by wszystko siadło od tej wagi albo by się prowadził nieciekawie.
Stąd padł na wybór Citroena do przeróbki także.
Średnia moc pobierana przez pompę podczas jazdy to około 200W-strzelam,bo pracy jest 20s na początku a potem to zależnie od wybojów i używania hamulca,może być 10s na 5minut,więc zużycie niewielkie,ale start silnika musi być lekki,bo już 300stówy poszły,kolejnego nie kupię bez sterowania PWM.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

Auto z akumulatorami i z osobami musi ważyć mniej niż dopuszczalna masa całkowita, czyli nie ma znaczenia, a wychodzi, że CYTRYNA jest dużo żerna i jeszcze koszty dorywcze, a w innych auto stoi tez normalnie, najczęściej na sprężynach i prawidłowo się amortyzuje.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

Oj chyba się pokłócimy.
Waży mniej oczywiście.
Prądu bierze tyle co i większość.
Ma dobry CX.
I miękko się prowadzi.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

A weź Paweł spróbuj zasilić ten silnik z 12V. Może wydatek pompy będzie wystarczający. Do zasilania można by użyć takiej samej przetwornicy jak ta do instalacji 12v, włączać tylko po stronie pierwotnej żeby się nie wyłączała po podpięciu obciążenia
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Lut, 2013   

Adam Wysokiński napisał/a:
Może jakieś proste PWM z NE 555 i pare tranzystorów?

Ciekawe czy da się prościej, jak tutaj. Zamiast NE555 wstawiłbym jednak uP AVR ATTiny85 bo wygląda tak samo, a można 8kB "sztucznej inteligencji" czyli programu zaszyć i operować 512B bajtami pamięci SRAM ;)

Na tej focie poniżej testuję moim "wypasionym czujnikiem (dioda 1N4148 i kondek) Vmax (VDSmax) tych IRFów, aby nie było niespodzianek i nie grzały się w wyniku traktowania ich napięciem powyżej ich nominalnego 55V, a bez gasika były wcześniej walnięcia z trafo ok. 75V na ładowane acu (12.5v) i mosfeta, ale mimo to oczywiście ptrzeżyły , bo wystąpił efekt
Avalanche breakdown
A tak się zastanawiałem, kiedy przyjdzie się mi zmierzyć z tymi parametrami tych mosfetów, no i nie trzeba było długo czekać, ale oczywiście zorientowałem się, że nie powinny się grzać tak przy PWM 25% i 50Hz, więc pomiar VDSmax, wstawienie gasika i... ta blaszka ma teraz temp niewiele wiekszą od pokojowej :D
W tej chwili walnięcie jest ok. 35V, bo testuję coś podobnego do desulfatora na starym acu kwasowym ze spalinochoda...
Dlaczego o tym piszę... Bo może nie koniecznie jest sens poprawiać to co Chińczycy zrobili, a zrobić coś swojego i porzadnie zabezpieczyć, bo w sumie niewiadomo jak ten Chiński sterownik jest zabezpieczony przed walnięciami jakiś pików napięcia....
Tylko sugeruje, że łatwiej w ATTiny85 to PWM zrobić niż bawić się z NE555 i dobierać kondensatory i oporniki, żeby mieć PWMa o porządanych parametrach ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Lut, 2013   

A jaki problem dobrać oporniki i kondensatory dla N555? Są programiki do obliczania tych wartości. Żaden problem.
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 02 Lut, 2013   

zeeltom nie ma sensu polemizowac z "trolem" on wie najlepiej, szkoda czasu.

Z ta hydropneumatyka to faktycznie masz nie lada problem, ja bym rozwiazal za pomoca przetwornicy o mocy znamionowej 250W do tego silnik oczywiscie - hydraulika daje niemal liniowe obcizazenie wiec bym to tak zostawil, mozna dac oczywiscie przetwornice mniejszej mocy - polecam MeanWell'a naprawde dobra jakosc maja ograniczenie nadpradowe i zwarcie ich nie uszkadza, ponadto mozna je przeciazac x 1,5 potem wlacza sie przyciecie pradu.

Panie Zbyszku co do masy pojazdow to zgodnie z obecnie obowiazujacymi przepisami masa pojazdu jest liczona bez paliwa i bez akumulatorów - oficjalne zapytanie wyslalem do ITS i mam potwierdzenie. W przypadku homologacji lub roszrzerzonego badania technicznego masa pojazdu jest brana bez paliwa i bez akumulatorów, oczywscie jak Pan pisal po zaladunku masa calkowita nie moze byc przekroczona.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Sob 02 Lut, 2013   

Adam 12Vnawet tego nie ruszy.
Robiłem testy na silniku od wspomagania układu kierowniczego-który to jest mocy może 100-200wat.Napęd poprzez pas klinowy jak w orginale.
Pobór prądu 70A z 12V więc nic nie oszukasz a pompa ledwo się kręciła i silnik po chwili spaliłby się.
Silnik do napędu musi mieć najlepiej 1kw.
W świecie 2osoby przerobiły hydropneumatyki (dane z ev album) i właśnie założyli silniki 0.7kw i pisał mi że za mało.
Pompa daje zmienne obciążenie w trybie pracy 23A z 42V w trybie po nabiciu ciśnienia 2A.
Gdyby było stałe obciążenie to dałbym opornik i tyle.
Wstawię Curtisa bo mi zbywa właśnie po przeróbce z 36 na 84V i będzie problem z głowy.
Miałem już dawno testy zrobić ale zeszło.
pompa nie może chodzić cały czas-szkoda prądu i bardzo hałasuje.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group