ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sterownik YK43B 60V/1kw 36V/0.7kw z MAGMY
Autor Wiadomość
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Sob 02 Lut, 2013   

Wiedziałem,że temat się przeniesie na auto..i stąd najlepiej jak administrator przepchnie go na blog, miało być o sterowniku..i jego wnętrzu.
O tej pompie pisałem już setki razy w różnych miejscach,tak musi być i nie wstawiajcie mi sprężyn i nie gwałćcie mi Citroena!
To zabija jego duszę.

Chyba się zamknę w sobie.

Pompa pobiera z aku około 1kW w trybie pracy,gdy dopompuje ciśnienie to około 100W.
Czas pracy rano gdy auto leży to około 15sekund,potem jaki juą pisałem zależne od zmian obciążenia i hamulców.
Gdy stoi dłuższy czas lub zimno to może z 30s i wtedy pobory duże i dym leci z silnika!
Silnik 600W/48V.
Obroty pompy gdy silnik spalinowy pracuje na biegu jałowym 500,u mnie to samo przekładnia 6:1 silnik 3200obr.

Edit - zapomniałem,że to nie to forum

DSC01038.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 481 raz(y) 232,22 KB

DSC00877.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 506 raz(y) 77,12 KB

_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 02 Lut, 2013   

Pir-serwis napisał/a:
przekładnia 6:1

To za duże obroty i dlatego ci dym leci. Jakby było 10:1 to miałby ten silnik mniejsze obciążenie. Jeżeli będzie użyty sterownik to da się uregulować odpowiednie obroty, dobierzesz doświadczalnie. A po co pokazałeś pustą komorę silnika?
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Sob 02 Lut, 2013   

Wrr.

pokazałem pompę tak jak byla w aucie, oraz potem po połączeniu z silnikiem.
Silnik elektryczny ma w sobie 6:1.

Pompa podczas jazdy (w spalinowym ciągle się kręci-)ma połowę obrotów silnika czyli 500-3000.
Stawia ogromny opór-stąd taka moc potrzebna.

Dym bo przeciążony dwukrotnie.
Ponadto zasilam z mniejszego napięcia-minus większy prąd.

Teraz gdy kupie nowy (jeśli reanimacja obecnego nie uda się) będzie dołożone chłodzenie na przestrzał wentylatorem-zawsze coś wydmucha.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Lut, 2013   

zeeltom napisał/a:
A jaki problem dobrać oporniki i kondensatory dla N555?

Masz rację problem żaden, tyle tylko że jak chcesz zmeinić parametry tego PWMa (np. czestotliwość) to musisz je... przelutować ;) A tak to po prostu zmieniasz jedną linijkę programu w C, wgrywasz nowy program i już jest... A oprócz tego oczywiście łatwo ograniczenie pradowe zrobisz na tym małym AVRrze w DIP8, bo masz 4y ADC 10bit, więc wystarczy na jednym pinie pomiar prądu zrobić, bo napięcie w zasadzie Cię nie interesuje tutaj i masz nie tylko PWM ale i ograniczenie mocy i wszystko w tym maleństwie ATTiny85. Spokojnie może też być ATTiny25 lub ATTiny45-róznią się ilością pamięci programu tylko i SRAM; 85 -> 8KB 25->2kB 45 ->4kB, ale cena prawie taka sama więc lepiej dać niecałe 2$ za ATTiny85 i w razie czego kiedyś sobie jakiś większy program wgrać i naprawdę sporo zmiennych mozna podefiniować bo ma 512B RAM i ładnie to śmiga... nawet bez oscyloskopu udało mi się tym czujnikiem Vmax wyczaić dlaczego nieco się grzeją te mosfety (VDSmax>55V mogło być za diodami bez kondka przy wyłączaniu mosfeta i walnięcie od trafo) i kilka tzw. application notes potwierdziło moje przypuszczenia, więc teraz juz jest OK po wstawieniu kondków tam gdzie potrzeba. Wystarczyło kondki za diody wstawić i już nic się nie grzeje... jest zimno jak w pokoju a na 150W ten układ był zaprojektowany...na mosfetach jest wtedy VDSmax<30V.

Nastepny układ to już będzie sterownik silnika BLDC z czujnikami Halla i tam już kilka kW będzie sterowane, więc będzie okazja jakieś demo wrzucić, oczywiście w innym wątku.... Prawdopodobnie kilka uP będzie równolegle pracować, bez jakis duperelowatych wyświetlaczy-pełna automatyka...
Zobaczymy czy uda mi się ubić ten sterownik i podłączony do niego silnik, ale ograniczenie prądowe na SS495A też będzie (tylko grubszym drutem nawiniete te 10 zwoi) więc mała szansa, że coś pójdzie z dymem, bo na szczęście w tym sterowniku ładowania acu już przećwiczyłem ten efekt grzania się mosfeta jak pojawia się przebicie na VDS i przy okazji poczytałem kilka not aplikacyjnych na ten temat, więc skok w 1.5kW z uzyciem driverów mosfetów powinien być już bez niespodzianek, a przy okazji tego projektu już powstała biblioteka w C do obsługi tego uP, więc każdy następny projekt to kopiowanie poprzedniego i niewielkie poprawki :D

BTW: Fajnie, że Pir "rozbebeszył" tego "chinola" bo zawsze dobrze zobaczyć jak coś jest zrobione i... zrobić coś lepszego dla siebie nie żałując miedzi i cyny no i aluminium na radiatory ;)
Oczywiście testy sterownika wcześniej na... drucie oporowym przeprowadzę, bo szkoda by było jakiegoś silnika :D
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 03 Lut, 2013   

Nie widzę problemu w przelutowaniu, tylko pytanie po co? Jeśli się dobierze częstotliwość i wypełnienie, to po diabła to zmieniać? Nie przesadzajmy w stosowaniu procesorów do wszystkiego. Z niecierpliwością czekam na jakieś urządzenie zbudowane przez ciebie z zastosowaniem owych procesorów. Bo na razie, to tylko trolujesz forum i zastanawiam się nad sensem twoich postów.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Nie 03 Lut, 2013   

zeeltom napisał/a:
Nie przesadzajmy w stosowaniu procesorów do wszystkiego.

Widzę, że chyba nie chce Ci się poświęcić trochu czasu i nauczyć ich używać i nie wiem czego tak wolisz kupować je już zapakowane w czarnej skrzynce w róznych Chińskich sterownikach :)
Jak się chce coś w pełni zautomatyzować to czasmi bez taniego uP to może dużo więcej kosztować...
Tutaj kilka lini kodu wystarczy, żeby mieć ograniczenie prądowe, czyli mocy wyjściowej...
zeeltom napisał/a:

Z niecierpliwością czekam na jakieś urządzenie zbudowane przez ciebie z zastosowaniem owych procesorów.

Automatyczny układ ładowania akumulatorów róznych na 2xIRFZ44N i 1x ATTiny85 z bezdotykowym pomiarem prądu na zbocznikowanym SS495A już min. w tym poście widziałeś. Cele projektowe zostały osiągnięte w 100%. Przy mocach tutaj przewidywanych rzędu 150W układ ma temperaturę pokojową ;) Praktycznie identyczny układ zastąpi regulator napięcia który wyrzuciłem z altka, bo za bardzo "śmierdział" spalinochodem :D Za to sam altek niczego sobie... na kilka 1000 RPM się kręci bez iskrzenia ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Lut, 2013   

Dla mnie alternator, to prądnica trójfazowa i jakoś nie bardzo wiem, co tam ma iskrzyć?
Taki alternator, to silnik BLDC i szczotek nie wymaga.
Procesory stosuje się tam, gdzie są potrzebne, a tam gdzie nie są potrzebne stosuje się prostsze rozwiązania. Wyraźnie coś jest z tobą nie tak.
Dążysz do takiej sytuacji, jak na obrazku przy wkręcaniu żarówki.



Te wszystkie tryby to twój procesor, który chcesz wepchnąć w niepotrzebne miejsca.
Powyższe radzę oglądać, przed każdym podejściem do jakiejkolwiek pracy, czy nowego pomysłu.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 04 Lut, 2013   

Popieram. Mądre uwagi.
Rysunek jest idealny, dobrze dobrany.
Gratuluję.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Lut, 2013   

zeeltom napisał/a:
Taki alternator, to silnik BLDC i szczotek nie wymaga.

Nie no tutaj to już głupoty opowiadasz, jeszcze ludziska zaczną skupować altki, bo będą myśleć, że to da się w koło wpleść, a przecież bez przesady ale altek klasyczny nie ma magnesów stałych i wymaga wzbudzenia, więc co za brednie...do silnika BLDC to mu daleko ;) Spróbuj podpiąć jakiś chiński sterownik silnika BLDC do altka przez 3y kabelki (w ytrybie EMF jeśli obsługuje) i zakręcić altkiem :D
Nie ma co Pir'owi wątku zasmiecać, ja już pokazałem jakbym się zabrał do tego tematu i ATTiny85 moim zdaniem wystarczające aż nadto-starczy jeszcze pinu, żeby w kabinie na specjalnym wyświetlaczu miał podgląd na parametry pracy swojego steru, bo po jednym kabelku dwużyłowym z optoizolacją kilka kV może sobie opcjonalnie ten wyświetlacz podłączyć, żeby wiedzieć jaka jest np. temp w środku tego sterownika....i czy działa czy nie ;)
Oczywiście pokażę niebawem taką zabawkę i temat pompy ciekawy-też za jakiś czas pewnie będę się musiał zmierzyć z nią, więc doświadczenie Pir'a w tym temacie warte śledzenia, jak się podzieli może , jak w końcu zdecydował się rozwiązać ten problem...i jakie są efekty ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Lut, 2013   

Są różne alternatory. Bez szczotek też. Z magnesami trwałymi. Jeszcze jeden taki tekst a wylecisz z forum. Wszyscy już mają cię dość.
I tu nie żartuję. Zaniżasz poziom tego forum. To jest forum poświęcone pojazdom EV, a nie twoim wynurzeniom o procesorach.
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Wto 05 Lut, 2013   

Zeeltom - popieram.
Ja mam taką metodę, że jak widzę ikonę neonowego, rozedrganego gościa to po prostu omijam ale stało się to już wystarczająco męczące. Jaki jest sens tych postów? Naprawdę nie jestem w stanie nic racjonalnego wymyślić.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 05 Lut, 2013   

To ja w tym miejscu zareklamuję używanie opcji "ignoruj użytkownika"
W ogóle nie pokazuje postów. Mnie to już od pewnego czasu gwarantuje spokój, brak nerów przy przeglądaniu forum oraz zdrowie psychiczne.
Polecam :)
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Wto 05 Lut, 2013   

Dzięki za poradę, ignorowanie rzeczywiście dobrze eliminuje uciążliwego postmena.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Lut, 2013   

zeeltom napisał/a:
Są różne alternatory. Bez szczotek też. Z magnesami trwałymi.

Myślisz, że nie widziałem altków Magnetti Marelli z magnesami stałymi stosowanych w F1 jak szukałem specyfikacji swojego?

tas napisał/a:
To ja w tym miejscu zareklamuję używanie opcji "ignoruj użytkownika"

I jak myślisz co Ci to da? \Myślisz, że tak trudno teraz raz być miłym potulnym uzytkownikasem, który nie krytykuje admina, kiedy upiera się przy używaniu elementów elektronicznych z epoki lat 70tych, tylko mu przyklaskuje... pod innym nickiem i emailem z hotmaila? Myślisz, że będę błagał kogoś aby mnie łaskawie odblokował? jak będę chciał się czegoś dowiedzieć, to po nickiem "sat" się i tak dowiem....czy jakimkolwiek innym....

Pokaż lepiej jakiś zrobiony przez Ciebie układ od "0" a nie przeróbki kupionego chinola, bo to narusza prawa własności tej firmy i nie masz prawa wgrywać tam swojego oprogramowania i co gorsze ew. sprzedawać tego innym wtedy jako coś co zrobiłeś rzekomo...
Pomyśl o tym, zanim zaczniesz, komercjalizować cudzy produkt ;)
Ja nie mam takich problemów, bo przyjeżdza do mnie kurier z TME z kompletem elementów elektronicznych według własnego schematu i bez problemu mogę to sprzedawać pod konkretne zamówienia i ew. patentować, bo zrobiłem to od "0" ...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 05 Lut, 2013   

Tym się różnię ja od ciebie, że ty robisz sobie sztukę sam dla siebie. Twój wybór, baw się, dłubaj ale ludzi nie denerwuj.
Ja specjalnie piszę soft na chińczyka. Żeby każdy mógł sobie go przerobić. Bez wiedzy i umiejętności, bez lutowania, bez robienia płytek i wiecznych prototypów. Bez dobierania elementów, obudowy itp itd
Z twoich cudów nikt nie korzysta. Albo ich nie ma, albo są bzdurne albo nikomu nie potrzebne. Jakieś tam wynalazki śmieszne opisujesz co żaden światła na oczy nie widział, z neta podsyłasz bzdurne schematy, ciśniesz na siłę modyfikacje. Po co to i komu potrzebne? Nikomu. Tyle ludzi ci na to zwraca uwagę, że nawet głupi by się zamyślił parę minut i zrozumiał, że coś tu z nie gra.
Pikacz może i chiński, może i prymitywny pisany przez laika z trudem i bólem ale daje mi zajebiście dużo satysfakcji. A jak zostanie ukończony (niebawem) to skorzysta na nim wielu, nie tylko ja.
A ty dalej sobie dłubaj i wciskaj procesorki za 2$ wszędzie, gdzie ci się podoba. Tylko jak mówiłem, ludzi nie denerwuj bo cie potem ignorują (tak jak na przykład ja) albo z forum chcą wyrzucić.
Tyle z mojej strony :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group