|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Rower na rolkę |
Autor |
Wiadomość |
adamcebo [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 03 Wrz, 2013
|
|
|
mmoto napisał/a: | Sam się jeszcze uczę, ale trzeba rozwiać mity o jakimś przesadnym zużywaniu opony, przy rolce z gumy nie zauważyłem takiego, oczywiście przy poprawnym docisku.
|
Zależy to też od "stylu" jazdy. Jak ktoś założy 2 silniki od jakiegoś spalinowca 300W każdy,
tym samym dociąży rower i będzie tym próbował mocno przyspieszyć, to przy małych rolkach musi gdzieś to się ślizgać, bo nie ma jak przekazać takiego dużego momentu.
No w sumie opona nie jest aż tak delikatna na jaką wygląda i po kamieniach też czasami ostrych się jedzie i jakoś w sezonie ponad 1000km wytrzymuje i to zwykła jakaś najtańsza.
Co do automatycznego sterowania, to w zasadzie wystarczy na początek synchronizować prędkość rolki z prędkością koła podczas dokładania rolki do koła, bo oczywiście podczas zjazdów i "z wiatrem" chcę bez oporów jechać i mieć odciągnietą rolkę, a przy załączaniu nie chcę aby opona robiła za sprzęgło, bo wtedy bardziej narażona na zużycie
Akurat to nie jest skomplikowane, bo pomiar RPM jest łatwy na uP i na wiele sposobów można to robić. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 03 Wrz, 2013
|
|
|
ZAP za 499$ z malutką rolką:
i za 349$:
|
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 681 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
Silniki od wentylatorów chłodnic w samochodach osobowych są łudząco podobne do tego podwójnego ZAP'a, kształt i rozmiar się zgadza, maja identyczne mocowania (na takie trzy wystajace 'uszy'), na allegro są tego setki, co ciekawe ceny zaczynają się znacznie niżej niż najtańszy (120W) silnik od el.skutera, różne moce, są też wodoodporne - oczywiście w rozsądnych granicach.
Przekopiowanie sobie takiego podwójnego ZAP'a z środkową rolką, nie wydaje się w tych okolicznościach trudne, bowiem ten napęd (2 silniki) można nabyć za >50 zenka
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
To ostatnie rozwiązanie jest chyba lepsze od robionych przez kolegów. O ile ta rolka podparta jest łożyskiem z drugiej strony. Odciąża to łożysko silnika. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
r2d2 napisał/a: | Silniki od wentylatorów chłodnic w samochodach osobowych są łudząco podobne do tego podwójnego ZAP'a | Może racja gdzieś czytałem, że mają 3500 RPM chyba wentylatory podobnie, dodatkowo wydaje się że napięcie zestawu to 12V bo widziałem jeden aku. |
|
|
|
|
koncki
początkujący
Dołączył: 02 Kwi 2011 Posty: 47
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
mmoto napisał/a: | Sam się jeszcze uczę, ale trzeba rozwiać mity o jakimś przesadnym zużywaniu opony, przy rolce z gumy nie zauważyłem takiego, oczywiście przy poprawnym docisku.
Nawet byłem zły że mi bieżnika nie zjada, bo wył głośno.
Co do poślizgów to niezawodny sposób to używanie sterownika, chociaż to komplikuje prostotę rolkowców. |
Nie ma żadnego ścierania opony. Ściera się rolka a nie opona. Też byłem zły na początku z tego powodu, bo oponę można kupić w każdym sklepie rowerowym a rolkę trzeba zamawiać u mmoto . Problem rozwiązało regenerowanie rolki za pomocą taśmy samowulkanizującej. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
koncki napisał/a: | bo oponę można kupić w każdym sklepie rowerowym a rolkę trzeba zamawiać u mmoto | Bez przesady zawsze można napisać na priv to pomogę z gumą bo rolek już nie dorabiam. Ale taśma wulkanizacyjna dobry pomysł pewnie od rolki się nie odkleja. Nawet dobry pomysł bo teraz rolkę wklęsłą robić miałem, okleję taśmą i będzie ok.
Cenę 499$ za Made in USA, tak cały zestaw ale jest tam aku żelowy 12V 18Ah tak doczytałem. |
|
|
|
|
adamcebo [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
r2d2 napisał/a: | Przekopiowanie sobie takiego podwójnego ZAP'a z środkową rolką, nie wydaje się w tych okolicznościach trudne, bowiem ten napęd (2 silniki) można nabyć za >50 zenka |
To całkiem fajnie wygląda cenowo, i powiedzmy, że mam niezłe źródło prądowe o napięciu 12V-24V,
więc akurat nie ma problemu z poborem zbyt dużej ilości Amperów z baterii, bo w niej prąd ląduje tylko wtedy jak jest go za dużo na trasie.
Tylko czy to da się jakoś rozebrać żeby tam ładną rolkę wstawić pomiędzy te 2a silniki?
Z 2ma silnikami po bokach wygląda nawet bez zabudowy całkiem przyzwoicie.
Jakieś patenty z teflonowymi rolkami ktoś przerabiał może. Potrzebuję 2ie stożkowe rolki o średnicy 10-20cm i grubości 3-5cm każda w zależności od wytrzymałości teflonu do prototypu i testów.... |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
Witam moja rolka to znaczy guma na niej była z węza ciśnieniowego zbrojonego. średnica jej to 4cm stwierdziłem ze jest trwała prawie niewiele się starła ale przyczepność jej w stosunku do nacisku jest słaba więc okleiłem ja centymetrowej grubości gumą z chlapacza do ciężarówki( za pomocą kleju super glu trzyma się świetnie przejechałem już ze 40 km.) i zrobiłem wyżłobienie o profilu opony.
Guma z wycieraczki jest o wiele bardziej miękka więc przyczepność pod tym samym dociskiem wzrosła bardzo jeździ się super. Oczywiście wzrosła i to bardzo prędkość i na pewno obciążenie aku:( ale jak na razie jestem super zadowolony silnik grzeje się niewiele bardziej niż z rolka 4 cm staram się trochę bardziej mu pomagać. Ważę 69kg a oponki są cienkie 26,1,25" wiec i droga obrotu opony o kilka cm krótsza
Doszedłem do wniosku że bardzo potrzebny są w takim rowerku biegi co najmniej dwa do jazdy normalnej i szybkiej lub trzy będę się starał jakoś to zrealizować
A co do obciążenia łożysk w rolce jest wiele maszyn które pracują w ten sam sposób choćby koła w samochodach pralki automatyczne rowery trójkołowe nie ma się czego bać i komplikować konstrukcji |
|
|
|
|
adamcebo [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
tomek701 napisał/a: | zrobiłem wyżłobienie o profilu opony. |
Czyli taką mniej więcej jak zapodałem na swojej focie z rolką od giętarki-zaokrągloną w środku?
Rurki się bardzo ładnie gną wniej, bo nie tracą zbytnio profilu.
Co ciekawe nawet ręcznie popychając spokojnie można z 6m rury zrobił ładne zaokrąglone łuki jak przez 3y takie rolki się ją przepuści
tomek701 napisał/a: | Doszedłem do wniosku że bardzo potrzebny są w takim rowerku biegi co najmniej dwa do jazdy normalnej i szybkiej lub trzy będę się starał jakoś to zrealizować |
Jak nie wypali pomysł z CVT to widzę tam spokojnie silnik BLDC taki rowerowy np. ten GoldenMotor'a HBS36F -- Front z... założoną dużą rolką bezpośrednio na niego.
Zresztą w wersci z CVT też taki BLDC może być niezły.
Powinien dać się przewoltować i kręcić go szybciej, bo moment ma spory sam w sobie, bo wkładany jest do koła normalnie przecież, a jak koło 26" ma obwód ok. 2m to obwód tego konkretnego silnika z rolką może mieć jakieś 0.75m (ma średnicę pod szprychy ok. 25cm)
Czyli musiałby się kręcić 3x szybciej niż zabudowany w kole aby podobne prędkości osiągać, ale moment też mamy sporo większy i chyba dałoby radę go szybciej kręcić niż normalnie po przewoltowaniu.
Za to raczej powinno z takim "potworem" 1000W bezpośrednio na kole spokojnie pod 3y razy większe pochylenia się wdrapywać.
Nie wspominając o tym, że na kole taki silnik można ztuningować nieco i po bokach dołozyć do chłodzenia łopaty takie jak w indukcyjncy silnikach, czy alternatorach i dużo lepiej chłodzony może być niż na dole jak jest wpleciony w koło
A z górki hamujemy nim z odzyskiem (kręci się ok 3x szybciej niż normalnie), a jak nie to podnosimy i jazda bez żadnego poboru prądu.
I co ważne synchronizacja z prędkością koła banalna, bo w tym silniku mamy halotrony więc wystarczy tylko sobie fajny sterownik do niego zrobić, albo przeprogramować jakiś gotowy sterownik
Ja bym szedł w tym kierunku, bo wtedy ten silnik na sporo mniejsze naciski będzie narażony i amortyzowany na dołkach przez oponę podwójnie, a po podniesieniu jeszcze lepiej.
Nie ma problemów z wplataniem i wymianą dętki itp itd....
Rolkowce też mają swoje zalety, bo dobrze żeby to rowerowe EV było jak najbardziej niezawodne i jak najdłużej chodziło i jak najłatwiej się to serwisowało po jak najniższych kosztach... |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
Tak, tak jak z tą rolką z giętarki tylko dużo mniejsza i węższa bo i oponę mam cienką. Dziś ładna pogoda była, pełnie możliwości swojego napędu poznałem Rolka pięknie ciągnie . Jak z poprzednią twardą rolką przy napompowanej dobrze oponie kontakt rolki z oponą to był pasek 6mm tak teraz 1,5cm |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
Jeśli chodzi o podpieranie rolki łożyskiem, to już wcześniej pisałem, że:
Szymek napisał/a: |
Zamontowanie po jednym silniku z każdej strony z połączonym wałem i rolką na środku wydaje mi się bardzo dobrym rozwiązaniem. Siła jest wtedy rozłożona na dwa łożyska i jeśli połączymy na sztywno korpusy silników, to zminimalizujemy prawie do zera odginanie wału. |
I ten zip ze zdjęć powyżej to wspaniałe zilustrowanie tego co chciałem przekazać i jak to chcę rozwiązać u siebie |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Śro 04 Wrz, 2013
|
|
|
adamcebo napisał/a: |
Jak nie wypali pomysł z CVT to widzę tam spokojnie silnik BLDC taki rowerowy np. ten GoldenMotor'a HBS36F -- Front z... założoną dużą rolką bezpośrednio na niego.
Zresztą w wersci z CVT też taki BLDC może być niezły.
Powinien dać się przewoltować i kręcić go szybciej, bo moment ma spory sam w sobie, bo wkładany jest do koła normalnie przecież, a jak koło 26" ma obwód ok. 2m to obwód tego konkretnego silnika z rolką może mieć jakieś 0.75m (ma średnicę pod szprychy ok. 25cm) Obrazek
Czyli musiałby się kręcić 3x szybciej niż zabudowany w kole aby podobne prędkości osiągać, ale moment też mamy sporo większy i chyba dałoby radę go szybciej kręcić niż normalnie po przewoltowaniu.
Za to raczej powinno z takim "potworem" 1000W bezpośrednio na kole spokojnie pod 3y razy większe pochylenia się wdrapywać.
Nie wspominając o tym, że na kole taki silnik można ztuningować nieco i po bokach dołozyć do chłodzenia łopaty takie jak w indukcyjncy silnikach, czy alternatorach i dużo lepiej chłodzony może być niż na dole jak jest wpleciony w koło
A z górki hamujemy nim z odzyskiem (kręci się ok 3x szybciej niż normalnie), a jak nie to podnosimy i jazda bez żadnego poboru prądu.
I co ważne synchronizacja z prędkością koła banalna, bo w tym silniku mamy halotrony więc wystarczy tylko sobie fajny sterownik do niego zrobić, albo przeprogramować jakiś gotowy sterownik
Ja bym szedł w tym kierunku, bo wtedy ten silnik na sporo mniejsze naciski będzie narażony i amortyzowany na dołkach przez oponę podwójnie, a po podniesieniu jeszcze lepiej.
Nie ma problemów z wplataniem i wymianą dętki itp itd....
Rolkowce też mają swoje zalety, bo dobrze żeby to rowerowe EV było jak najbardziej niezawodne i jak najdłużej chodziło i jak najłatwiej się to serwisowało po jak najniższych kosztach... |
Spadłem z krzesła |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Czw 05 Wrz, 2013
|
|
|
Szymek napisał/a: | Spadłem z krzesła | Nie znasz jeszcze możliwości kolegi |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|