ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
e-bike od A do Z, pierwsza konstrukcja
Autor Wiadomość
Traktor69 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Maj 2013
Posty: 84
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   e-bike od A do Z, pierwsza konstrukcja

Zamierzam w ciągu najbliższych dni skompletować niezbędne elementy i rozpocząć przebudowę roweru MTB na rower elektryczny.
Jak ma być eksploatowany rower:

    1. Dojazdy do pracy 5+5 km dziennie, tylko na elektryku, żeby się nie spocić ;) , 30-40 km/h

    2. Jazda dla zdrowia 20 km dziennie w trybie nożno-elektrycznym, trening cardio, czyli bez forsowania się tak aby utrzymać odpowiednie tętno 120-140, generalnie pedałowanie z lekkim wspomaganiem elektrycznym na co bardziej stromych podjazdach.

    3. Jazda typu „fun” po lesie na elektryku,

    4. Sporadycznie poszpanowanie na płaskim z dużą prędkością >50km/h


Planowane zakupy:
    1. Rower MTB nowy, aluminium, dobre amory z przodu, hamulce hydrauliczne
    2. Silnik crystalite HT3525 z halotronami
    3. Akumulator Li-Poly 3 pakiety 10S , razem 111V 5Ah
    4. Sterownik cyfrowy, programowalny od 7h7 (hamulec – odzysk energii, tempomat – tj stały prąd)
    http://allegro.pl/sterown...3248103373.html
    5. Power analyser od 7h7
    6. Manetka gazu, manetka hamulca elektrycznego
    7. Moduł stacyjki
    8. Tempomat
    9. Szprychy DT Swiss CHAMPION Black
    10. Kable, złącza
    11. Torba trójkątna pod ramę
    http://www.synkros.pl/pro...-A-R212-N-.html

Zakres prac:
    1. Rozłożyć tylne koło, zapleść na oryginalnej obręczy silnik, zmocować oryginalny wolnobieg i kasetę, zamontować do roweru
    2. Złożyć baterię z 3 pakietów 10S 5Ah, połączyć równolegle przewody balansowe, wyprowadzić do złączy kable od każdego pakietu tak aby można było ładować baterię bez rozpinania pakietów
    3. Zamontować manetki, tempomat, power analyser
    4. Zamontować baterię, sterownik
    5. Połączyć wszystko kablami prądowymi i sygnałowymi

Pytania:
Prosiłbym o ew. uwagi i odpowiedzi na pytania bardziej doświadczonych kolegów.
    1. Czy codziennego użytkowania wystarczy mi opisana bateria? Na dłuższe wycieczki zamierzam podłączyć równolegle taka sama baterię zamontowaną na bagażniku, wtedy uzyskam pojemność 10 ah przy 111V.
    2. Jakiej maksymalnej prędkości mogę spodziewać się przy tym silniku i baterii?
    3. Czy oryginalna obręcz to dobry pomysł czy lepiej zastosować inną?
    4. Czy wolnobieg i kaseta będą bez problemu dały się zamontować na silniku?

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi i sugestie. Na bieżąco będę relacjonował postępy w przebudowie.
Pozdrawiam.
 
 
kori
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

po pierwsze 111V to zbyt wiele.. nie wiem po ci ci takie napiecie skoro ten silnik jest do 72V . chyba ze chciałes napisac 11,1V ale to i tak zle bo silnik masz od 24 do 72V po drugie zbyt wiele energi nie odzyskasz hamujac i tylko zbednie wydajesz kase na pierdoły.... ale jak wolisz.. twoja kasa twoj problem. skoro chcesz miec +50km/h kup motorower.. nie zapominaj ze czym to wszytsko trzeba bedzie ładować. kupo gotowy rower bedzie łatwiej
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Popieram wypowiedż w sprawie napięcia,w jakim celu potrzebujesz aż 111V,przy tym jednocześnie o tak małej pojemności jak 5Ah.Jeśli uda Ci się zbudować odpowiedni sterownik do tego napięcia to będziesz mial rakietę a nie rower,po 2 -5 km ładowanie albo jazda" cardio" :lol:
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
insiooo
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Bardzo ambitny plan jak na 1 konstrukcje' w jaki sposob uzyskasz 10 ah skoro pisales 111v 5ah??
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Zdrowiej dla baterii byłoby jednak spiąć 3 pakiety równolegle na stałe, brnięcie w wysokie napięcia w rowerze jest trochę bez sensu. Siłę (moment obrotowy) w silniku indukuje głównie prąd, a nie napięcie. Napięcie pozwala na osiąganie wysokich prędkości obrotowych (moc), co w rowerze jest raczej wadą niż zaletą.

Traktor69 napisał/a:
Złożyć baterię z 3 pakietów 10S 5Ah, połączyć równolegle przewody balansowe, wyprowadzić do złączy kable od każdego pakietu tak aby można było ładować baterię bez rozpinania pakietów
Pod warunkiem że sobie zrobisz taką ładowarkę.
Traktor69 napisał/a:
Akumulator Li-Poly 3 pakiety 10S , razem 111V 5Ah
Będziesz musiał zachować hermetyczność baterii, bo inaczej w czasie deszczu taki rower będzie nieźle 'kopał'.

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Panowie - toć pakiet 111V/5Ah to całe 0,555kWh energii - całkiem sporo więc pociągnie dalej niż 5 km. Przy 1kW mocy popłynie raptem 9A z pakietu - full relax dla Li-Po. Po mojemu - rower będzie pociskał konkretnie - tylko przydałoby się dopakować pojemności więcej - chodciaż x2.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Dziwny masz ten rower :D
Weź pod uwagę opinie ludków, a już w szczególności użytkowników rowerów o identycznej budowie (szybkie i na lipolach) bo oni wiedzą co mówią :)

ps. uzyskasz ~70km/h. Dokładnie tyle samo ile na kosztującym 1100 silniku NINE CONTINENT RH2806 zasilanym TYLKO z 72V ;)

ps. do tej torby chyba nie wejdzie 0.5kWh lipoly + sterownik + kable, alarmy, bezpieczniki.
A przynajmniej ja tak uważam - a montowałem ją w kilku bajkach.
Jeszcze to przemyśl :)
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 21 Maj, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Traktor69 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Maj 2013
Posty: 84
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Po co 111 V?
Silnik HT3525 jest silnikiem ustawionym na uzyskanie dużego momentu kosztem mniejszej prędkości. Ostatnie dwie cyfry symbolu silnika oznaczają, że przy podaniu napięcia 36 V będzie można uzyskać prędkość 25 km/h. Silnik HS3540, który przy 36 V zapewnia prędkość 40 km/h po zwiększeniu napięcia do 72 V jak wskazują testy osiąga ok. 70 km/h. Na tej podstawie sądzę, że HT3525 przy 72 V nie osiągnie 50 km/h. Dlatego postanowiłem wypróbować 111 V.

Czemu tylko 5 ah?
Biorąc pod uwagę napięcie, to prawie tyle samo energii co bateria 60V 10ah. Tyle energii starczy mi do użytkowania w eksploatacji codziennej (pkt 1 i 2 w pierwszym poscie) . Na pewno to będzie więcej niż 2-5 km. Jak już pisałem wcześniej zamierzam doczepiać identyczną baterie na bagażnik przy dalszych wyprawach

Czy uda mi się zbudować sterownik do tego napięcia?
Nie będę go budował, kupie gotowy od 7h7

Po co mi odzyskiwanie energii?
Bardziej chodzi mi o hamowanie niż odzysk. Większą część czasu hamowania to będzie hamowanie elektryczne. Po co zużywać klocki i tarcze. Przy jeździe miejskiej oraz przy długich zjazdach to najlepszy sposób hamowania (jak hamowanie silnikiem w samochodzie). Poza tym wg dokładnych pomiarów 7h7 przy jeździe miejskiej na każde zużyte 10Ah wraca do akumulatora 1 Ah. Z tego powodu nie wydaje mi się abym wydawał kasę na pierdoły. Poza tym wydatek niewielki, tylko koszt manetki.

Cytat:
Pod warunkiem że sobie zrobisz taką ładowarkę.

Ładowarkę kupię gotową :)

Cytat:
Zdrowiej dla baterii byłoby jednak spiąć 3 pakiety równolegle na stałe, brnięcie w wysokie napięcia w rowerze jest trochę bez sensu. Siłę (moment obrotowy) w silniku indukuje głównie prąd, a nie napięcie. Napięcie pozwala na osiąganie wysokich prędkości obrotowych (moc), co w rowerze jest raczej wadą niż zaletą.


Dla baterii na pewno zdrowsze jest łączenie w szereg (mniejszy prąd). Siłe indukuje owszem prąd ale jak podać duży prąd nie podając odpowiednio dużego napięcia? Jak sobie wyobrażasz pompowanie tego prądu przy 37V? ;)

Pozdrawiam.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Podobnej konfiguracji tylko trochę inny ale też crystalyte przy 78V generuje 4,5kW mocy co w przypadku 5Ah pozwala najwyżej jechać 5 min co daje owe 5km zasięgu,przy 111V będzie większa moc i zasięg krotszy.Oprócz tego dobrze byłoby by konstrukcja roweru przypominała trochę dobrej jakości motorower,chodzi o względy bezpieczeństwa.Biorąc to wszystko pod uwagę osobiście odradzam budowę tego roweru, przy tych założonych parametrach.Oczywiście jadąc wolniej przejedziesz dalej niż 5km,ale fizyki nie oszukasz. :!:
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Ależ na 110V 5Ah przejedzie się równie daleko, jak na 60V 10Ah. W obu przypadkach będzie to około 50km spokojnej jazdy 25km/h.
Poza tym wątek chyba nie ma na celu doradztwa, bo z tego co widzę, autor już podjął decyzję :)

Cytat:

wyprowadzić do złączy kable od każdego pakietu tak aby można było ładować baterię bez rozpinania pakietów


Napisz coś więcej o tym. Bez jakiegoś 'planu' to się skończy raczej niefajnie :)

Cytat:
Poza tym wg dokładnych pomiarów 7h7 przy jeździe miejskiej na każde zużyte 10Ah wraca do akumulatora 1 Ah.

Serio tak jest czy to tylko ściema sprzedawcy?
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Jeśli prosi o uwagi i pytania to zawsze staram się to robić ,zawsze jest to jakaś forma doradzctwa,to tak na marginesie.A każdy zrobi tak jak uważa.A na tym zestawie to gwarantuje ci że nie przejedzie 50km,chyba ze będzie pedałował.Mowa jest o zestawie z napieciem 111V/5Ah a nie 36V/15Ah,bo wowczas inna będzie moc silnika.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

To skoro chcesz jechać ponad 50 to dlaczego nie hs40 i 74V? to też wystarczy. Zakładam, żę miałeś już lipole? spięcie przy 111V nie będzie miłe... Ta torba autora ma dwie wady w kontekście twoich baterii. Jest wąska po obszyciu ma jakies 4cm. Z trudem wsadzam do środka pakiet li-ion na szerokość 7cm 8s12p (da sie na hama10s12p). Lipole 10s są szerokie. Torba zle znosi obciążenia ponad 4 kilo. Nadrywa się na wybojach. Lipole 10s mają po dwa wyjścia balansowe na 5s. Nawet jeśli będziesz miał ładowarkę bulk i ładował w zakresie 3,7-4.1 co przy zdrowych ogniwach da wiele cykli ładowania to kiedyś się to w końcu rozjedzie i trzeba będzie wyrównać. Jeśli stać cie na 5ah i drugi pakiet 5ah to chyba lepiej mieć od razu 10ah? Swoją drogą ten silnik przy 111V chyba dość szybko się przegrzewa? Zwłaśzcza że do takiego napięcia trzeba trochu koksu dać więc te40 -60A by chyba było? A w tym kontekście wybór szprych jest chyba nietrafiony. No ale na forach jesrt o tym wiele tematów.
Powodzenia.
P.S. co do prędkości to pewnie mało kto na forum jeżdiz na 111V. Dodatkowo im wyższa prędkość tym więcej zmiennych trudnych do prawidłowego wy-kalibrowania (np aerodynamika) do tego te 111V to nominał dla 30s... Napewno miałeś jakieś lipole:)? Tam owszem większą cześć pojemności jesteśmy ponad 3,7V na cele ale max to już 4.2 a min gdzie energii już malutko to jakieś 3,5V. Weźmy poprawkę na obciążenie i obniżmy o 0,2V na celi. Czyli max 4V min 3,3. Sumarycznie: max 120V min 99V. Jak widzisz im wyższe napięcie tym rozładowanie baterii będzie miało większy wpływ na prędkość. A tak wogóle to polecam ten licznik: http://www.ebikes.ca/simulator/
Choć przy takich napięciach mogą wystąpić istotne różnice.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 18 Maj, 2013   

Traktor69 napisał/a:
Dla baterii na pewno zdrowsze jest łączenie w szereg (mniejszy prąd).
Ogólnie tak, masz rację. Ale istnieje jeszcze czynnik zwany 'bezpieczeństwem instalacji', powiązany jest on ściśle z 'ryzykiem porażenia prądem'. Warto brać pod uwagę takie rzeczy i przede wszyskim kierować się zdrowym rozsądkiem i wytycznymi SEP-u. Twój pakiet (na razie pomińmy resztę) czy to w konfiguracji 1s30p czy w 30s1p będzie miał podobny potencjał energetyczny, jedyne co je wtedy różni to wymagania odnośnie grubości kabli (1s30p), lub z drugiej strony min. dopuszczalna klasa izolacji (30s1p).
Pozornie, to ten sam 'pojemnik na energię', każdy elektryk Ci to potwierdzi, lecz diabeł 'jak zwykle' tkwi w szczegółach, a w tym przypadku w mnogości i możliwościach połączeń. Mamę oszukasz, Tatę oszukasz, Fizyki nie oszukasz, a już pana Ohmana szczególnie.
Napięcie_bezpieczne

A co do odpowiedzi jak to sobie wyobrażam, otóż wyobrażam sobie że potencjalnie wybrany motór stanowczo powinien mieć podany parametr obr/V, co ułatwi kalkulację przyrostu prędkości przy ew. przewoltowaniu (Sporadycznie poszpanowanie na płaskim z dużą prędkością >50km/h) Trzeba by też wziąć pod uwagę (pojemność) bezwładność cieplną takiego silnika, i najlepiej dobrać tak aby podczas 'sporadycznego poszpanowania' silnik pracował conieco poniżej 'krytycznej temperatury' (Temperatura_Curie ) która zamieni każde super-ferro w paramagnetyka.

Trochęchaotycznie to wszystko ogarnąłem, (ale właśnie wróciłem z biby... i ehm... jestem w stanie nie teges ;) ) mam nadzieję że nic tu nie pokręciłem i coś sobie przyswoisz ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 18 Maj, 2013   

Test na Cyborga:

Weź kartkę i długopis, narysuj kreskę pośrodku kartki, teraz w skali od 1 do 10 określ Twój aktualny komfort, wynik zapisz po jednej stronie, skręć swój pakiet tak aby na skrajnych zaciskach było planowane napięcie zasilające rower, palec prawej ręki połóż na +, a lewej na -, określ swój komfort (1-10) i zabierz palce z zacisków ;) , wynik zapisz po drugiej stronie, dla pewności zmocz sobie ręce i podejmij drugą taką próbę, wprowadź ew. korektę wyniku ;)

Jeśli wartości zapisane po obu stronach kartki będą podobne, to absolutnie nie ma żadnych przeciwwskazań co do wysokości tego napięcia zasilającego, jeśli będzie różnica >5 to wniosek raczej oczywisty...

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
kori
[Usunięty]

Wysłany: Sob 18 Maj, 2013   

Poprostu nie da sie czlowiekowi przetłumaczyc ze jak dostanie gdzies przebicia, wilgoci to jak go pierd...lnie to odechce mu sie jazdy na rowerze.. Skoro ludzie mają 36v i zapieprzaja 40km/h a on tego pojąc nie moze to jego problem.

r2d2, odpusc kolego nie warto... Widać ze to jakis kompletnie nie ogarniety czowiek bez wizji w przyszłosc. Takim ludziom nie przetłumaczysz.
Najlepiej zostawic takich w spokoju i nich sie sparzą na własnej głupocie. - Doceni jak straci. ,, moze wtedy nauczy sie myslec logicznie
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group