ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
eko trajka wyprawowa na 2014 rok
Autor Wiadomość
Artur.Kom 
początkujący


Wiek: 54
Dołączył: 15 Lip 2013
Posty: 4
Skąd: Legnica
Wysłany: Czw 18 Lip, 2013   eko trajka wyprawowa na 2014 rok

Witam szanowne grono i proszę o pomoc w przeróbce i konstrukcji trajki. Chciałbym zbudować trajkę wyprawową, na objazdówkę do o koła Polski w 2014 roku przy następujących założeniach:
1. masa całkowita= ekwipunek od 15 do 35 kg + moje 85 kg (+-5 kg) pojazd 21kg
2. trasa głównie droga asfaltowe, szutrowe 20%, dukty leśne i drogi polne 5-10%.
3. ewentualny dodatkowy napęd elektryczny oś tylna lub 2 silniki na przednich kołach.

bazą do projektu jest trajka z napędem łańcuchowym na tylne koło 26 lub 29 całi,
przednie koła na zawieszeniu niezależnym 26 cali. (trajka wykłada się na zakrętach)

założenia dotyczące napędu elektrycznego:
1. zasięg min 50 km przy prędkości 15 km/h bez pracy napędu łańcuchowego
2. akumulatory bez pamięci aby można doładować w przerwach na trasie
2. minimalne opory tocznia (silniki bezszczotkowe)
3. max obniżona waga całości napędu elektrycznego.
4. budżet na napęd max 5000 zł
mogę obniżyć ekwipunek do 10 kg wiec masa całkowita pojazdu nie licząc napędu elektrycznego min 111 kg.
Na dzień dzisiejszy nie znam oporów toczenia trajki.

tyle w temacie proszę o porady.

pozdrawiam Artur
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

Budżet masz tak wysoki, że się da wszystko zrobić :)

Ale najpierw trzeba znać wagę pustej trajki, żeby wiedzieć jaką masę można przeznaczyć na napęd. Wtedy można oszacować jakie elementy dadzą jakie osiągi. Będzie jakiś punkt zaczepienia ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

Nie wiem jak z wagą ale jesli chodzi o niezawodność i polecalnosc to taki wolnoobrotowy silnik TYPU MAC 12T w kole 26 cali ma przy 36V około 25kmh max. I napewno będzie dobrze sobie radzić pod górki. Waży 4.3 kilo bodajże. Druga opcja to przekładniowy silnik bafanga z możliwością wlożenia kasety zamiast wielotrybu nakręcanego. Nie wiem jakie ma opinie.
Wymieniłem przekładniowe bo jeśli to turystyka to zakładam że będzie opcja jazdy na samych pedałach?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

Przy takim budżecie bez problemów osiągniesz sukces ;)
Dla uproszczenia sugeruję silnik BLDC w tylne koło o mocy 500W 36 lub 48V.
Do zasięgu rzędu 50 km wystarczą żele 20Ah, a przy innych akumulatorach nawet dużo więcej.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 21 Lip, 2013   

Proponuję daszek fotowoltaniczny, trochę cienia i energii, a ogniwa lub gotowe baterie są już tanie. Na taki pojazd sądzę ok 200W nominalnie (ok 1.5 m²) koszt ok 600pln, a w lecie można z takiej baterii uzyskać ok 1 kWh/na dobę energii, a to nawet 50 km. Akumulatory proponuję zakupić jako ostatnie, bo się starzeją, a ceny spadają i raczej z tzw. lekkich.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Artur.Kom 
początkujący


Wiek: 54
Dołączył: 15 Lip 2013
Posty: 4
Skąd: Legnica
Wysłany: Wto 23 Lip, 2013   

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi :smile:
- trajka waży 17 kg alu lub stalowa 23 kg. przyjmuję alu chociaż jest jeszcze w fazie testów.
- jazda na samych pedałach jak najbardziej z tym, że "light" a nie koniecznie ciężka praca, ehh zaczynamy z kumplem rozważać opcję większej prędkości i zasięgu wszystko to będzie raczej zależało od wagi i gabarytów akumulatorów.
- możliwy daszek, prądnice wiatrowe jak w jachtach tylko ile to wszystko będzie ważyć?

w dalszym ciągu intryguje mnie napęd 2D na przednie koła, może to zły kierunek i za dużo z tym zabawy :roll:

pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Lip, 2013   

Ja bym robił na tył. Prościej i taniej.
A wiatraczek, to tylko na postoju.
Jeśli będziesz się poruszał przy rzekach, to pomyśl o jakiejś niedużej turbinie wodnej. Zawsze trochę darmowej energii więcej ;)
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 23 Lip, 2013   

Jak już rozpuścić wodzę fantazji,to może z panela fotovoltaicznego zrobić żagiel bedzie 2w1.A tak na poważnie,im mniej zbednych dupereli tym bardziej niezawodna jazda.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 23 Lip, 2013   

Silnik przekładniowy 250 lub 350W byłby idealny
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Śro 24 Lip, 2013, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013   

Ta trajka ma z tyłu jedno koło?
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013   

Szymek napisał/a:
Ta trajka ma z tyłu jedno koło?


Jak by miała więcej to nie nazywała by się "trajka" :)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013   

ale są trajki z 1 kołem z tyłu i takie z dwoma kołami z tyłu i jednym z przodu :)
ale chyba nie chodzi o taką trajkę: http://pl.wikipedia.org/wiki/Trikke
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 24 Lip, 2013   Re: eko trajka wyprawowa na 2014 rok

Artur.Kom napisał/a:
bazą do projektu jest trajka z napędem łańcuchowym na tylne koło 26 lub 29 całi,
przednie koła na zawieszeniu niezależnym 26 cali. (trajka wykłada się na zakrętach)


I już wszystko wiadomo :)
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 25 Lip, 2013   

Dalej obstawiam silnik typu MAC. Budrzet jest wysoki starczy i na dobry silnik i na sterownik i na ze 2kw lipoli. A jednak awaryjność typowych tanich 250W jest znaczna jeśłi nie chodzą w trybie pas. A ten 1 do 1.5 kilo wiećeij dla maca? jakie to będzie miało znaczenie? Pozatym tu dokupisz jakieś części zamiennie a do typowego chińczyka 250 to chyba tylko z wtórnego obiegu.
Pozdrawiam:()
 
 
Artur.Kom 
początkujący


Wiek: 54
Dołączył: 15 Lip 2013
Posty: 4
Skąd: Legnica
Wysłany: Pią 26 Lip, 2013   

trajk do przerobienia :)


podobna konstrukcja:
http://www.youtube.com/watch?v=ZcKo6NYTJeI
a tu fajna owiewka... ktoś wie gdzie można podobną kupić lub zlecić wykonanie??
http://www.youtube.com/watch?v=tMD0Ir2FAOU
Ostatnio zmieniony przez Artur.Kom Sob 27 Lip, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group