ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Panele słoneczne
Autor Wiadomość
Elim
początkujący


Dołączył: 09 Paź 2013
Posty: 18
Skąd: Starachowice
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

Perszing1800 napisał/a:
Żeby wykorzystywać 100% moc paneli wystarczy inwerter wpinany bezpośrednio do sieci ...

Eee tam 100% :)
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

bartek24m napisał/a:


Do pojazdu EV: .......Oczywiście panele powinny bezpośrednio zasilać silnik (bez regulatorów, akumulatorów i przetwornic), .....


Proponuję to opatentować ... (kasa ze sprzedaży praw patentowych zapewne wystarczy na rower EV za nieco więcej niż "poniżej 2000zł" )
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

tomasz_kombi z czego się śmiejesz, z własnej niewiedzy ?
Są takie układy gdzie panele bezpośrednio zasilają silnik, i wszystko chodzi sprawnie.

przykład najtańszy:
http://allegro.pl/pompa-w...3623055087.html
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

bartek24m napisał/a:
...jak ktoś chce zbudować pojazd EV to te panele będą idealne, są one dużo lżejsze niż te z aukcji...

Moje panele, te 100x160 ważą bez opakowania ( ;) ) 18,5 kg.
Co według ciebie oznacza dużo lżejsze?
Do jakiegoś rozsądnego napędu, to potrzeba takich ze 4 sztuki, czyli same panele to waga dorosłego człowieka. Biorąc pod uwagę potrzebną powierzchnię i ciężar stelażu, to minimum 500W, lub nawet 1 kW silnika jest potrzebne do napędu takiego pojazdu z tylko z kierowcą.
Czy ja wiem, czy to należy nazywać lekkim osprzętem? :D
Nie można robic pojazdu bez kontrolera, czy akumulatora. A co z przejazdami przez tunele i co z regulacją prędkości? Jakiś regulator i akumulator musi być. Jak tego nie będzie a zaświeci słoneczko, to będziesz ganiał swój pojazd po Polsce :D

edit - czy pompkę do fontanny zaliczasz do pojazdów EV? Bo ja raczej nie :P
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

zeeltom podałem link do aukcji, tam masz wage.
18 kg to waga panela o wymarach 116x78 czyli 2 razy słabszego.
Twoje są pewnie z pleksy jakiejś dlatego ważą mniej.

Moja wizja (nie mam jeszcze doświadczenia w budowaniu EV)
to rower 3 kołowy z pedałami zabudowany: dachem, maską z przodu i z tyłu (3 panele).
3 x 8A = 24A przy napięciu 36V daje nam to moc 864W

Można też zrobić z 2 paneli czyli dach i przód (maska).
Pedały są po to żeby jechać przez tunele i częściowe zacienienie drzewami.
Oczywiście pojazd będzie mógł jeździć tylko w bezchmurne dni.
Żeby silnika nie zakatować można dorzucić jakieś mega duże kondensatory ale nie akumulatory bo wtedy sprawność paneli spada o 20% a wiadomo że mamy ograniczoną powierzchnie.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

Sorry, ale jakie panele bierzesz do obliczeń w powyższym przykładzie? Bo panele 12V połączone szeregowo nie dadzą ci 3x większego prądu, tylko w sumie będziesz miał 360W. Prąd się nie zmieni.
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

zasugerowałem się jednym z twoich pierwszych postów gdzie pisałeś że przewidujesz ze będą to panele 36V okazało się że są to 24V panele, czyli wychodzi ze można użyć ich 2 sztuki i mamy 48V i 8 A prądu czyli 384W .

Czy w tym wypadku osiągniemy prędkość maksymalną pojazdu 3 kołowego na 20' kołach o masie własnej około 100KG + 80 KG kierowca, na prostej 35 km/h ?

PS.Jakie silniki lepiej się spisują, z wyższym napięciem czy z niższym ?
Mam na myśli przykłąd 350W na 48V czy 700W na 24V czy jest jakaś różnica między nimi poza zastosowaniem grubszych kabli i stratami z nimi związanymi ?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

Ogólnie lepiej dawać silniki na większe napięcie, a mniejsze prądy ze względu na akumulatory. Dla silnika 500W średnia osiągana szybkość, to około 35 km/h.
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 19 Paź, 2013   

tomasz_kombi napisał/a:
A mógłbyś pokazać jakiś większy (droższy) przykład takiego zastosowania praktycznego ?



Wpisz sobie w youtube: "Solar Car No Batteries 5" i będziesz miał droższy (większy).
A praktycznego zastosowania PV nie znajdziesz bo jest to nie praktyczne a tym bardziej opłacalne. Jeszcze nie ten etap technologii żeby można było to praktycznie wykorzystać na masową skale. Ale lobby robi co może i kto wie może za kilka lat jak uda się uzyskać sprawność większą niż 19%


tomasz_kombi napisał/a:
Zarzucasz mi niewiedzę ale sam przyznajesz:
bartek24m napisał/a:
nie mam jeszcze doświadczenia w budowaniu EV


brak u ciebie kultury osobistej, cwaniactwo czuć na kilometr. uwziełeś się na mnie we wszystkich tematach. Śmiejesz się z wszystkich początkujących na tym forum?
To takie pokazanie się z tej "dobrej strony" ?

tomasz_kombi napisał/a:

Oj tam ... Tomasz .... nie znasz się.
Wystarczy najpierw takim panelem (lub wspomagając pedałami) napędzić flywheel a potem altka zasilasz i jedziesz przez tunel ... nawet pod Kanałem La Manche.

A tak na poważnie to myślę, że kolega ominie jednak problem zastosowania regulatora poprzez sterowanie napięciem zasilania silnika (wiadomo, że prędkość będzie zależna od napięcia).
Zrobi rolety (żaluzje) na te panele i jak będzie chciał przyspieszyć to odsłoni całe a jak będzie chciał zwolnić to stopniowo zacznie zaciemniać i .....



Tak słaby silnik nie będzie startował jak rakieta. Można użyć potencjonometru lub obejść się bez niego.
Pod manetkę gazu lub hamulca można podpiąć układ odcinający dopływ prądu i po problemie. Przekręcasz manetką/pedelcem i pojazd rusza. Przestajesz kręcić/puszczasz manetkę i pojazd się toczy coraz wolniej. Chcesz sie zatrzymać to wciskasz hamulec.
A jak chcesz jechać wolno czas to podłączasz dodatkowy odbiornik np. żarówki. Chociaż uważam że te 35km/h to i tak jest wolno i nie wiem poco jechać wolniej.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 19 Paź, 2013   

Choćby po to, by być w zgodzie z przepisami ;) Dla PV jest fajne zastosowanie we wszelkiego rodzaju łodziach z napędem elektrycznym. Ale kolego musisz jeszcze sporo poczytać forum i inne materiały w internecie i nie sugerować podłączania żarówki, czy potencjometru do regulacji prędkości obrotowej silnika w pojeździe elektrycznym.
Na forum jest wiele osób, które dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, choćby tylko po to, by inni koledzy nie robili kardynalnych błędów w instalacjach i budowie pojazdów elektrycznych. I sugeruję, by swoje ego troszeczkę przystopować. Praw fizyki się nie zmieni swoimi szalonymi pomysłami, a warto poczytać, by zaoszczędzić kasę na swoich błędach.
Choćby podłączenie silnika na pełną moc, bez regulatora. Wystarczy pomyśleć jakie prądy płyną w takiej sytuacji i czy jest to dobre dla silnika i reszty instalacji.
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Sob 19 Paź, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Sob 19 Paź, 2013   

bartek24m napisał/a:

Pedały są po to żeby jechać przez tunele i częściowe zacienienie drzewami.

To możesz utknąć w jakimś tunelu albo ktoś w Ciebie przywali z tyłu jak będziesz go pokonywał z mocą ok. 100W-150W pochodzącą z pedałowania tylko czyli małą prędkością :wink:
W kondensatorach energi starczy może na kilka sekund a na dłużej to tylko do zasilania radia, żeby nie było nudno jak będą wszyscy trąbić naokoło :mrgreen:
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 686
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 19 Paź, 2013   

bartek24m napisał/a:
Jakie silniki lepiej się spisują, z wyższym napięciem czy z niższym ?

Mam na myśli przykłąd 350W na 48V czy 700W na 24V czy jest jakaś różnica między nimi poza zastosowaniem grubszych kabli i stratami z nimi związanymi
Niezły 'przykład' - będą się różnić - poza obudową i tym że sie coś kręci w środku to właściwie wszystkim ;)

Sraczka z Voltów, Watów i Amperów, aż strach pomyśleć co będzie gdy dojdą Ochmany, Kirchoffy, Faradaje, Hertze, Tesle i Kulomby - od razu widać że Kolega w lesie ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo zrobię światło...
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 19 Paź, 2013   

Czasem trzeba zbudować te parę pojazdów aby nabyć pewnego doświadczenia... Jakiekolwiek by nie były te pojazdy doświadczenie pozostaje. I taki ktoś już wie. Tak jest tak a tak a tak. To jest to a to to. Dość łatwo wybrać tych którzy coś zbudowali i próbowali od innych. Są animozje itd ale tego pewnie nie da się uniknąć. Warto opierać się na ich podpowiedziach. To forum często pełni swoją rolę społeczną. Jak często rzadko inne polskie forum. BO taka jest już nieco zatracona rola forów. Czyli swobodnej wymiany informacji bez przeszkód. Gdzie profitem samym w sobie jest informacja a nie zysk pieniężny.
POzdrawiam serdecznie:)
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Paź, 2013   

Jako, że muszę zwrócić sobie koszty dostawy paneli, promocja dla forumowiczów ;)
4 panele 100x160 cm

2 sztuki 255W, 30,5V, 8,42A
1 sztuka 250W 29,7V 8,17A
1 sztuka 250W 30,2V 8,30A

w cenie promocyjnej 350 zł za sztukę, najlepiej w całości, wszystkie 4 panele. Odbiór osobisty, lub przez znajomka jakowegoś, nie chce wysyłać tego kurierem. Wadą paneli są obcięte końcówki przewodów ;) Z puszki wychodzą odcinki po jakieś 0,5 metra, bez tych oryginalnych wtyczek. Ramki paneli posiadają jakieś naklejki papierowe i są pomazane mazakiem przy testach. Same powierzchnie fotowoltaiczne w stanie idealnym.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Paź, 2013   

Dziś podłączyłem silnik 250W 24V do panela. Niestety, częściowo zacieniony i nie dawał pełnej mocy. Silnika nie dało się zatrzymać ręką i myślę, że taki jeden panel powinien wystarczyć przynajmniej do podtrzymania ruchu. W sumie planuję dwa takie do napędu. Zobaczymy, co z tego wyjdzie ;)

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group