ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Nie 08 Gru, 2013
zmiana koncepcji pytanie
Autor Wiadomość
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 12 Wrz, 2013   

Taniej wyjdzie kupić drugi sterownik niż przerabiać i modlić się żeby sie nie sfajczył....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 13 Wrz, 2013   

Ja bym jeszcze dodał możliwość 'ubicia' akumulatorów, bo o ile przy trzech żelkach regulator na 36V odetnie Ci zasilanie przy ~30V (to jest dopuszczalne napięcie dla trzech), to taki na 24V będzie 'jechał akumulatory' dopóki napięcie na nich nie zjedzie do ~20V pod obciążeniem (no bo przecież są dwa ;) ), o ile takie napięcie dla dwóch jest jeszcze ok, to przy trzech i napięciu jednostkowym ~6,66V może być kiepsko :roll:

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 14 Wrz, 2013   

Zwiększanie napięcia powoduje wzrost prędkości. Jeżeli mamy silnik (aby nie było ułamków)
250W, 25V, 10A i n nominalna 250 obr, to ten silnik przy 50 obr/min ma 50W pracuje z prądem 10A (ograniczenie sterownika), a napięcie na nim to 5V. Przy 100rpm będzie to 10V (z uproszczeniami straty w miedzi i żelazie). Zakładając że straty w miedzi to 10% wychodzi nam rez. wew. to 0.25 ohma, a straty mocy przy 10A to 25W, to przy 50W dostarczanych do silnika sprawność mamy 50%, ale przy 250W to już 90%. Jestem przekonany że dołożenie równolegle li-poly da lepszy efekt (lepsze wykorzystanie energii), niż dodatkowy akumulator. Niektóre sterowniki nie mierzą prądu tylko wypełnienie do obrotów,a w tym przypadku to wzrost prądu o 50% i moment wzrośnie o 50%, ale straty to przy 15A; I²×R to 56,25W. Przy napięciu 5V i 15A mamy sprawność 25%.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Sob 14 Wrz, 2013   

gienek333 napisał/a:
Niektóre sterowniki nie mierzą prądu tylko wypełnienie do obrotów,a w tym przypadku to wzrost prądu o 50% i moment wzrośnie o 50%

Poważnie są w obiegu stery bez pomiaru prądu i nie popaliły się jeszcze ? :smile:
Może przynajmniej mierzą chociaż napięcie i dobierają wypełnienie PWM tak aby prąd utrzymać w bezpiecznym zakresie, bo chyba jakieś zaebzpieczenie napięciowe mają np. po to aby ostrzec o rozładowaniu baterii, więc chyba pomiar napięcia to absolutne minimum w takim sterowniku jeśli nie mierzy bezdotykowo prądu...
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

Sterownik może mierzyć prąd lub ogranicza wypełnienie w funkcji obrotów, tzn dla 100rpm będzie to 40%, bo gdybyśmy dojechali do ściany i sterownik podałby wypełnienie 100% to dla 25V prąd to 100A. Napięcie aku ,a napięcie na silniku to dwie różne rzeczy, ten ..pwm'' to przetwornica obniżająca napięcie.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

gienek333 napisał/a:
Sterownik może mierzyć prąd lub ogranicza wypełnienie w funkcji obrotów

No obroty należałoby uwzględniać.
W swoich sterownikach dodatkowo oprócz obrotów (mimo iż ograniczenie prądowe jest) uwzględniam też jeszcze stopień pochylenia terenu po którym się jedzie, bo podając orientacyjną masę wehikułu, można przewidzieć jaka będzie potrzebna moc żeby z jakąś prędkością "wdrapywać" się na wzniesienie o takim pochyleniu.
Dzięki temu sterowanie jest bardziej efektywne, bo niejako wiadomo od razu czy da radę i jak szybko jechać przy danej ograniczonej dostarczanej mocy... znając charakterystykę silników w zależności od obrotów.
Opory powietrza i toczenia są mniej więcej znane, więc całkiem sensownie można oszacować chwilowe zapotrzebowanie na moc, albo jej nadmiar i inteligentnie załączać różne podsystemy :cool:
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

Ale wy uwielbiacie sobie komplikować układy... adamcebo dorzuć jeszcze do sterownika fontannę z kogutkiem i automat do smażenia naleśników i wyjdzie ci coś czego oczekujesz.. Chcesz sterować - jest milion sposobów na to - najpościej na zasadzie sterowników uwzględniających sprzężenie zwrotne. Zatrudnij się w tworzeniu konstrukcji napędów np. w fabryce Re-Volta - ciekawe czy ogarniesz temat...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

Nostusek napisał/a:
Ale wy uwielbiacie sobie komplikować układy..

Akurat pomiar kąta odchylenia od pionu jest prosty i robi się to na jednym pinie
i nawet nie potrzeba do tego drogiego akcelerometru, jak się jest pomysłowym :wink:
Zresztą komercja to już dawno robi, tylko mało kto z Was ma dostęp do dobrych sterowników.
Dla tych co nie potrafią programować mikrokontrolerów takie rzeczy mogą wydawać się trudne,
ale powiedzmy, że studiowałem zastosowania informatyki w budowie maszyn,
a w pierwszej pracy w firmie, która automatyczne linie produkcyjne dla USA robiła
była okazja od doświadczonych konstruktorów podejrzeć wiele ciekawych rozwiązań :idea:

Skomplikowane i awaryjne sa Wasze BMSy i całe to łączenie dziesiątków lipnych bateryjek,
a efekt mizerny, bo nawet 100km zasięgu nie macie, bo... nie macie szans mieć przy takich
oporach powietrza, bez osłon aerodynamicznych...

Zamiast próbować pakować w standardowe ramy rowerowe te zabawki EV,
lepiej złapcie za gumówkę i wytnijcie coś ciekawego.

Niestety póki co nie mogę upublicznić w całości mojego rozwiązania EV,
bo nie jest to tylko projekt prywatny, a rozwiązania tam zastosowane wybiegają sporo w przyszłość, poza to co jest dostępne obecnie na rynku.

Wszystko w swoim czasie :idea:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

Superrr. Szkoda że na tych studiach nie uczą podstaw budowy maszyn elektrycznych.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

adamcebo,
Może jakieś zdjęcie?
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

gienek333 napisał/a:
Szkoda że na tych studiach nie uczą podstaw budowy maszyn elektrycznych.

To co kiedyś uczyli, już dawno nieaktualne, bo postęp w elektronice i tranzystorach mocy,
pozwala robić teraz rzeczy o których wtedy nikomu się nie śniło w garażu, bo programator na LPT do programowania AVR można zrobić z kilu elementów :wink:
Oczywiście zrobiłem taki jakiś czas temu, żeby dokładnie poznać proces programowania mikrokontrolerów Atmela...

Zresztą "Imagination is more important than knowledge" .
Ważne, żeby mieć jakis pomysł i czuć powiązania pomiędzy mechaniką i prądem elektrycznym.
Najlepiej jak samemu udaje się zrobić działający prototyp tej koncepcji, a do tego potrzebna jest wiedza z wielu dziedzin, ale przede wszystkim determinacja, no i gumówka, nitownica, spawarka :wink:
Na forum podgląda się i dzieli informacjami o tym co jest aktualnie komercyjnie dostępne-coś ala "burza mózgów", ale nie publikuje się całości swojego inowacyjnego (kompletnego rozwiązania) bo, ktoś inny wcześniej mógłby to opatentować i zarobić na Twojej twórczości :idea:

Zdjęcia bedzieczie mogli zobaczyć w TV... np z relacji ze "Skandia Maratonu", bo to może być cześć kampani reklamowej :wink:

Zlot kilku pojazdów EV w Żyrardowie to zbyt mała impreza na taką premierę... zresztą to jest raczej HPEV dwuosobowy...
Ostatnio zmieniony przez Nie 15 Wrz, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

tas napisał/a:
Więcej takich jak ty i ludzkość nadał żyła by w jaskini i tymi twoimi 'gumówkami' obrabiała maczugi.

Jak wolisz pilnikiem do paznokci przecinać płytę stalową o grubości 10mm to powodzenia.
Elementy precyzyjne są wycinane laserowo, jak jest taka potrzeba....
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

Adamcebo przepraszam za osobiste pytanie, ale czy twój ojciec ma na imię Zbyszek?
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   

adamcebo napisał/a:
Akurat pomiar kąta odchylenia od pionu jest prosty i robi się to na jednym pinie
i nawet nie potrzeba do tego drogiego akcelerometru, jak się jest pomysłowym

Odkąd je robią na zasadzie 'wiotkiego' konda, to drogie nie są, wykorzystanie bezwładności okładek kondensatora do określania poziomu przyspieszeń było jednym z najgenialniejszych posunięć, świetnie przekłada się na najmniejszą nawet zmianę w ruchu, od razu jest sygnał :cool: minimalny poziom zakłóceń m.in, spowodował że smartfony są 'smart' a przynajmniej bez pudła określają gdzie góra, a gdzie dół ;)
Ale wracając do tematu chętnie bym poznał ten sposób na jednym pinie uP, (o ile z obiektu - tego co niby zna na bieżąco ten kąt nic nie wystaje i nie mierzy ultradźwiekowo odległości od podłogi) to byłbym zobowiazany gdybyś przybliżył conieco tę niecodzienną technikę pomiaru.

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 16 Wrz, 2013   

Oj tam, cieszcie się że taki wielki naukowiec zniżył się na tyle żeby chociaż porozmawiać z plebsem. Chcieli byście od razu ujawnienia całego innowacyjnego projektu urządzenia które ludzkość wynajdzie dopiero za 50 lat i jest tak tajne że nie można zdradzić nawet małych jego szczegółów. W swoim czasie dowiecie się wszystkiego z gazet i telewizji :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group