ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Sterownik czy silnik pójdzie z dymem gdy podniose napięcie
Autor Wiadomość
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 29 Paź, 2013   Sterownik czy silnik pójdzie z dymem gdy podniose napięcie

Zastanawiam się czy gdy podłącze do silnika który docelowo był na 36V
napięcie 60V czy się nie uszkodzi, aktualnie jeżdze na 48V i nie zauważyłem żeby sterownik czy silnik się grzał. Nawet ciężko powiedzieć czy silnik jest ciepły.
Sterownik podaje przy starcie powyżej 10A nie wiem ile bo skala mojego amperomierza jest do 10A załóżmy że chwilowo przy starcie podaje 15A
15A * 48V = 720W
czy to oznacza że silnik który ma napisane na obudowie 200W pracuje z mocą 720W ?

Gdy podłącze 60V i sterownik zapoda 15A to da mi 900W

myślicie że się spali czy prędzej zauważe że jest bardzo gorący i to bedzie znaczyło ze przesadziłem z napięciem.
Czy wasze silniki spaliły się zaraz po starcie czy zawsze po dłuższej jeździe.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 29 Paź, 2013   

Nikt ci nic nie zagwarantuje. To jest grząski temat i sam musisz to rozpracować.

- silniki nie palą się od nadmiaru napięcia, ale od ciepła, którego nie są w stanie odprowadzić
- 15A to nie jest dużo i prawdopodobnie temu silnik się nie nagrzewa lub nagrzewa się, ale ma złą budowę i słabo odprowadza ciepło na obudowę (przekłądniowce tak mają na przykład)
- sterownik 36V@48V na 99% nie ruszy na 60V i się spali. trzeba otworzyć i się upewnić, prawdopodobnie kondensatory i może tranzystory będą do zmiany, może jeszcze coś więcej
- podniesienie napięcia nie da ci dodatkowej mocy na silniku. Może też nie podnieść prędkości maksymalnej bo zysk 200W jest za mały by przezwyciężyć dodatkowy opór przy 45km/h

Jeśli na sterowniku lub na silniku jest napisane 200W czy 500W to w żadnym wypadku nie oznacza jego mocy...
To się nazywa Rated Power czyli moc ciągła, do której silnik/sterownik został zaprojektowany. Czyli przy takiej mocy elementy się nie przegrzeje, nie zatrze itp itd.
Jeśli do silnika z napisem 200W podłączysz sterownik 60V 1500W to taki silnik w szczycie będzie pobierał dokładnie 3600W... przez chwilę... :)

Ile REALNIE jest w stanie dac silnik lub jak długo przeciążony może pracować sterownik zależy tylko i wyłącznie od jego samego, indywidualnych cech, jakości wykonania itp. Są silniki, które można w miarę bezpiecznie 'przeciążyć' o 800%, a są silniki które przy 3x podniesieniu mocy działają na słowo honoru.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 29 Paź, 2013, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 29 Paź, 2013   

Dzięki za informacje,
przykład z ekonapędy.pl:

silnik Napęd SLA 48V 550W BLDCH F408 48V/20A, 23Nm max (s14)
sterownik BLDCH 48V/20A w obudowie

Czyli przy ruszaniu sterownik będzie pchał 20A, (przy napięciu 48V da nam to 960W), potem gdy silnik osiągnie maksymalny moment obrotowy to sterownik zmniejszy dostarczanie prądu do około 11-12A tak aby silnik mógł pracować z swoją mocą znamionową 550W. Dobrze rozumiem ?

To teraz inne się pytanie nasuwa:

lepiej brać sterowniki które pracują na napięciu 48V i dają 20-25A
czy takie które pracują na napięciu 60V i dają 15-20A

Gdzieś na tym forum wyczytałem że silniki elektryczne powinno się zasilać jak największymi prądami.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 29 Paź, 2013   

Lepiej wybrać 48V 25-30A bo z 10x częściej potrzebny jest lepszy moment niż 55km/h, których i tak się nie osiągnie bo trzeba mieć na kole ze 1500W by tyle jechać...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 29 Paź, 2013   

szukać sterownika uniwersalnego tj. na napięcia 24,36 i 48 taki jak tutaj:
http://nexun.pl/sklep/ste...v-36v-48v-.html

czy lepiej wybrać ten na jedne napięcie (np. 48V) tak aby nie było problemu z zbyt głębokim rozładowaniem akumulatorów gdy buzzer zawiedzie.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 29 Paź, 2013   

Nie wiem jak jest z innymi litowymi, ale jak zawiedzie buzzer przy LiPo to sterownik odetnie napięcie, jak już będzie dużo za późno.
Kiedyś się tak pozbyłem nowego pakietu 4s. Człowiek się uczy na własnej głupocie :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 29 Paź, 2013   

Co lepiej kupić:
- 2 x droższy 48V 1000W 45A BLDC za 44,5$
http://www.aliexpress.com.../497637202.html
czy
- tańszy i słabszy 48V 450W 22A BLDC za 28$
http://www.aliexpress.com.../711411769.html


Zakładając że przyszły silnik będzie miał 500W
22A przy 48V daje i tak 1056W co powinno wystarczyć na miasto, wg. mnie chyba najlepszy sterownik w tej cenie. Zastanawiam się dlaczego tak mało osób go kupuje w porównaniu do tego za 44,5$

a może polecicie jakieś chińskie sklepy z tanimi silnikami/sterownikami prócz goldenmotor.com który duży woła za wysyłkę
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 30 Paź, 2013   

jakakolwiek wysyłka z chin to jest przynajmniej z 25$ zwykłą pocztą i sobie poczekasz min 3 tygodnie a kurierem nie mniej niż 35$ .Koszt wysyłki jest porównywalny z ceną sterownika lub wyższy niż cena sterownika.
Wysyłka listu do chin z polski o wadze do 1kg to jest 50zł tak przykładowo.

Silnika taniej raczej nie kupisz bo przy jego wadze wysyłka z chin to koszt przynajmniej 120$ a i nie wykręcisz się od zapłacenia podatku bo to już nie jest mała paczuszka za niby 50$
_________________
pozdr
Tomek
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 30 Paź, 2013   

Zobacz na ten sterownik co podlinkowałeś.
48V 45A 1000W
On będzie pchać w silnik do 2400W. To jest kupa mocy. Może na mieście to będzie statystycznie mniej brał silnik, ale pod wiatr lub na podjeździe to już ryzyko. 45A potrafi kable od silnika stopić. DO tego trzeba mocny silnik. Może celuj bardziej w coś w okolicy 30A 48V. Da ci to lekko powyżej 1kw na silniku. Do miasta idealnie, jednocześnie nie na tyle dużo by ryzykować jakieś uszkodzenie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Kaemus 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2014
Posty: 65
Skąd: Cieszyn
Wysłany: Wto 20 Maj, 2014   

tas napisał/a:

Jeśli na sterowniku lub na silniku jest napisane 200W czy 500W to w żadnym wypadku nie oznacza jego mocy...
To się nazywa Rated Power czyli moc ciągła, do której silnik/sterownik został zaprojektowany. Czyli przy takiej mocy elementy się nie przegrzeje, nie zatrze itp itd.
Jeśli do silnika z napisem 200W podłączysz sterownik 60V 1500W to taki silnik w szczycie będzie pobierał dokładnie 3600W... przez chwilę... :)


Czytam Waszą dyskusję i chciałem dopytać, żeby się upewnić.

Czy powyższe oznacza, że jeśli teraz mam np. silnik 250W zasilany
36V, to zamiana silnika na 500W, przy tym samym zasilaniu, nic nie da?

KM.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 20 Maj, 2014   

Nic nie da, a do tego zdajesz sobie sprawę, że już masz 610W?
Teraz masz 15-17A * 36V = 610W, oczywiście moc maksymalna i to z tego silniczka 250W

Żeby odczuć różnicę musnąłbyś mieć z 1000W :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Kaemus 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2014
Posty: 65
Skąd: Cieszyn
Wysłany: Wto 20 Maj, 2014   

tas napisał/a:
Nic nie da, a do tego zdajesz sobie sprawę, że już masz 610W?
Teraz masz 15-17A * 36V = 610W, oczywiście moc maksymalna i to z tego silniczka 250W

Żeby odczuć różnicę musnąłbyś mieć z 1000W :)


Czy dobrze w takim razie rozumiem, że zarówno z silnika 250W jak
i z silnika 500W można wydobyć np. 600W, ale ten pierwszy jest
mniej odporny na takie obciążenie?

Widzę, że sterowniki też mają podaną moc. Czy to też tylko "odporność"
na generowaną moc? Czy może "silniejszy" sterownik inaczej dawkuje moc?

Pozdrawiam,

KM.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 20 Maj, 2014   

"mocniejszy" silnik jest większy, ma więcej miedzi, większą pojemność cieplną.
Duży silnik możesz katować na pełnym gazie pod górkę i nic mu nie będzie. Mniejszy silnik z taką samą mocą szybciej się nagrzeje i ma wyższe ryzyko przegrzania.

To sterownik ma wpływ na moc instalacji, nie silnik. Silnik pobierze taką energię jaką da mu sterownik i ani wata więcej/mniej.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Kaemus 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2014
Posty: 65
Skąd: Cieszyn
Wysłany: Wto 20 Maj, 2014   

tas napisał/a:

To sterownik ma wpływ na moc instalacji, nie silnik. Silnik pobierze taką energię jaką da mu sterownik i ani wata więcej/mniej.


OK, to mi bardzo rozjaśnia obraz, zwłaszcza, że przymierzam się do wymiany sterownika
w moim REXie.

A jeśli chodzi o oznaczenia sterowników, to można przyjąć, że sterownik 500W
powinien pracować z silnikiem 500W itd.?

Dodatkowo, czy jeśli np. silnik 500W będzie pracował ze sterownikiem 250W,
to część mocy silnika nie będzie wykorzystana?

Pozdrawiam,

KM.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 20 Maj, 2014   

No dokładnie tak :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group