|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
regulator modelarski szczotkowy 24V 40A |
Autor |
Wiadomość |
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013
|
|
|
Niestety silniki, które już do mnie jadą są na napięcie 24V i raczej wątpię, aby przy niższym napięciu dawały moc zdolną napędzić mój pojazd. Coraz poważniej zastanawiam się nad przeróbką tego sterownika z AVT, tylko nie jestem pewien, czy moja wiedza będzie wystarczająca. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 684 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013
|
|
|
buckowina napisał/a: | Niestety silniki, które już do mnie jadą są na napięcie 24V i raczej wątpię, aby przy niższym napięciu dawały moc zdolną napędzić mój pojazd. | O ile mi wiadomo to cały system zasilania PWM opiera się na obniżaniu napięcia i ograniczeniu max. prądu, jeśli w akumulatorach będzie wystarczjąca ilość prądu to mocy dla silników na pewno nie zabraknie
Napęd przekładniowy 250W z magmy to te 30kg powinien wciągnąć do góry po zaczepieniu linki do 8' felgi, a takie 4szt. to już wogóle , chyba nie zdajesz sobie sprawy z tego jakim momentem to dysponuje
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013
|
|
|
r2d2 napisał/a: | Napęd przekładniowy 250W z magmy to te 30kg powinien wciągnąć do góry po zaczepieniu linki do 8' felgi, a takie 4szt. to już wogóle , chyba nie zdajesz sobie sprawy z tego jakim momentem to dysponuje
|
Sam silnik 250W/24V ma na swoim wale moment obrotowy 0,91 Nm, przekładnia ma pewnie przełożenie 10:1 więc momentu obrotowego będzie 9,1 Nm - a to już całkiem sporo.
Na 7,27 Nm idzie ruszyć z miejsca po płaskim terenie (przełożenie 11:80) rowerem na 26-cio calowych kołach i rozbujać to do ok. 40 km/h. Wiem bo sam tyle goniłem na swoim rowerku gdzie rower z akumulatorami (2 x 18Ah) waży ok. 25 - 30kg plus moja masa 120 kg... Skoro taki maluszek dawał radę rozbujać 150 kg po lekkim poproszeniu do 40 km/h cały zestaw to twoje przekładniowce będą 30 kg nosem wciągać... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
gorecki77
początkujący
Dołączył: 28 Lut 2012 Posty: 13
|
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013
|
|
|
Nie wiem kolego buckowina jakim budżetem dysponujesz, bo zabawa takimi mocami nie jest tania.
1. Przerabianie strerownika AVT, to jak budowa od nowa.
2. Budowanie własnego sterownika na takie moce tez troche kosztuje.
3. Najlepsze rozwiazanie wg. mnie (cenowo)
http://allegro.pl/modul-s...3718251745.html
Gotowy mostek 43A spokojnie podoła twoim silnikom, tylko chyba trzeba bedzie zasilać, albo 2 x 12 aku żel, albo pakiecik 6s (nie wiem, czy wytrzyma naładowany 7s).
Do tego sterownik RC na jakimś procesorku (poczytaj np. o Arduino). |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013
|
|
|
Ja uważam, że jak sobie sam zrobisz sterownik na dostępnych elementach, to w razie awarii tanio to naprawisz (dużo mosfetów można wykopać ze starych płyt komputerowych). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013
|
|
|
Zdaję sobie sprawę, że temat jest dosyć drogi, ale mam zamiar stopniowo kupować kolejne podzespoły, nie śpieszy się
Co do mocy, to będzie jej potrzeba dużo, gdyż aby skręcić trzeba przesunąć koło w bok, ponieważ koła nie są skrętne.
Przyznam, że ten sterownik z allegro mnie zaciekawił, w związku z tym, że zaczynam programowanie w bascomie to być może pokuszę się o interpretowanie sygnału z odbiornika modelarskiego, po czym na atmedze przerobię go na sygnał pwm. Ale jak wcześniej wspomniałem dopiero zaczynam i pewnie trochę minie zanim to zadziała.
Dla zobrazowania, czym silniczki będą musiały poruszyć, wrzucam aktualne zdjęcie "robocika"
Jego wymiary to 65cm długości, 60cm szerokości oraz 26cm wysokości
Jak tak sobie przeglądam Schemat regulatora AVT to wystarczyło by wejście do kontroli napiecia pakietu podłączyć pod napięcie odpowiadające naładowanemu pakietowi 3s aby kontroler się nie wyłączał i reszta powinna wytrzymać, bo lm do 45V jest a irf do 55V, co prawda irl2203n jest do 30V, ale powinien dać radę, czy dobrze myślę? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 24 Lis, 2013
|
|
|
Część mechaniczną mam już skończoną i teraz już na poważnie poszukuje sposobu zdalnego sterowania pojazdem. Aby zaoszczędzić na sterownikach wpadłem na pomysł, aby sterowanie wykonać na regulatorach od roweru, gdyż jeden już mam i potrzeba by dokupić tylko jeden. Niestety nie mam pomysłu, jak to rozwiązać, miał bym do dyspozycji 2 serwa sterowane z dwóch kanałów, wymagane jest odwrócenie polaryzacji, gdyż inaczej pojazd nie jest w stanie skręcić, po przejściu joysticka w dolne położenie i to bez problemu można rozwiązać na przekaźnikach, tylko potrzebował bym jakoś z aparatury pobrać sygnał, który załączył by przekaźniki, gdy będę chciał jechać do tyłu. Niestety brakuje mu już pomysłów, jak to rozwiązać.
Rozważam też opcje interpretowania na atmedze sygnałów PPM z odbiornika i potem sterowanie mosfetem oraz przekaźnikiem odwracającym bieguny. Jest to chyba najlepsze rozwiązanie, tylko nie jestem pewien czy poradzę sobie z napisaniem programu w bascomie. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 24 Lis, 2013
|
|
|
Mam na warsztacie aparaturę RC bo też aktualnie robię zdalne sterowanie dla pojazdu i jest to wykonalne. Widzę to tak:
- 1 serwo steruje 2 manetkami tak, że w pozycji środkowej obie manetki są na 0. Wychylając drążek w lewo poruszamy manetką od prawego silnika, poruszając w lewo poruszamy od lewego sterownika. Zakręcanie załatwione prostym mechanicznym połączeniem.
- 2 serwo podłączone jest do tych samych lub innych manetek równoległych. Wychylanie go do przodu powoduje przyśpieszenie obu jednakowo. Dodatkowo mamy załatwione zakręcanie podczas jazdy o różną wartość kąta - zależnego od serwa nr1).
Oba warianty można załatwić tanio na kilku potencjometrach.
- 3 serwo będzie odpowiedzialne za jazdę przód-tył. Trzeba je rozłożyć i przerobić na 'servo relase'. Na 1 kanale mamy wtedy 2 niezależne przełączniki - 2x On-OFF (w moim pojeździe sterują lustrzanką). A do nich można już podłączyć duże przekaźniki, które przepinają silnik PLUS<->MINUS fizycznie i na chama zmieniając kierunek obrotów
Wychodzi na to, że 3 kanały stykają na wszystko i wystarczą zwyczajne sterowniki DC bez zmiany kierunku jazdy |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 24 Lis, 2013
|
|
|
Troszkę komplikuje to sterowanie oraz zabiera niezbędny mi do sterowania kamery 3 kanał. Chyba jednak pójdę w stronę programową, czyli interpretacje PPM na atmedze. Jeśli PPM jest na 50% (środkowe położenie drążka) no nic się nie dzieje, powyżej PPM=50% PWM wysyłane na mosfeta będzie wzrastać od 0 do 100% w końcowych wychyleniu drążka, w przypadku PPM mniejszym od 50% załączony zostanie przekaźnik odwracający obroty oraz w raz z zmniejszaniem się PPM rosło będzie PWM od 0 do 100%. Niby trochę bardziej zawodne, ale dla mnie bardziej zrozumiałe i co najważniejsze do sterowania wykorzystywał bym tylko jeden drążek a drugi był by do sterowania kamerą w przyszłości. Kwestia dobrania odpowiedniego mosfeta, który uciągnie moje silniki.
Najbardziej istotne jest to, że aby pojazd zaczął skręcać, to nie wystarczy tylko odłączyć jeden silnik, gdyż i tak pojedzie prosto, ważne jest to, aby silniki obracały się w różnym kierunku, dopiero wtedy następuje skręt pojazdu. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 24 Lis, 2013
|
|
|
To ma wadę, jadąc do przodu nie będziesz mógł podczas jazdy zakręcać bo ci zmieni obroty jednej strony. A to upośledzi pojazd.
Zauważ też, że aparatura 6 kanałowa (nadajnik i odbiornik) kosztuje ~80zł...
Czasem zwyczajnie nie opłaca się komplikować sobie życia bo wychodzi dłużej i drożej |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 24 Lis, 2013
|
|
|
Gdzie takie ceny? :O Chyba nie w Polsce... Ja najtańszą 4ch znalazłem za 169zł |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 25 Lis, 2013
|
|
|
Kurde... na Marsa chcesz to wysłać? |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 684 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pon 25 Lis, 2013
|
|
|
buckowina napisał/a: | Ja najtańszą 4ch znalazłem za 169zł | W tej cenie to ze śmigłowcem ćwierć-kilograma się kupi takie 4ch RC Ja swoje Carsony łykałem zwykle po 120-130 zenka, co prawda to nie był sprzęt 2,4GHz tylko 35MHz - lecz zasięgi podobne - ew. mniejsza odporność na 'obcy' sygnał (ten na 35MHz), ale w Twoim przypadku to bynajmniej nie rzutuje
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|