ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
wybuch akumulatora samochodwego
Autor Wiadomość
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 20 Gru, 2013   wybuch akumulatora samochodwego

Mam do Was pytanie. Cała sprawa zdarzyła się mojemu znajomemu z drugiego końca Polski - okolice Szczecina ale to mało ważne. Chodzi o to iż mój znajomy w jednym z lokalnych sklepów w Szczecinie nabył bo swojego Matiza nowy akumulator bo stary ewidentnie miał zwarcie na ogniwie bo bez podłączenia do czegokolwiek po naładowaniu w ciągu 2-3 godz. siadał do ok 10,5V. Nowy akumulator posłużył mu dwa tygodnie mniej więcej. Nowy akumulator był dobrej klasy - Yuasa Professional, dobrany prawidłowo do samochodu, kręcił rozrusznikiem wspaniale od chwili montażu. Lecz znajomemu zdarzyła się sytuacja nieprzewidziana - mianowicie akumulator który miał raptem 3 tygodnie w aucie w drodze do mnie na święta podobno podczas jazdy eksplodował. Dodam że znajomy jest obeznany z obsługą woltomierza i woltomierz miał sprawny i po zamontowaniu nowego akumulatora sprawdził napięcie ładowania które wynosiło dokładnie 14,3V więc było jak najbardziej poprawne. Zmuszony koniecznością zakupu znajomy kupił u mnie nowy i zmieniłem mu akumulator, sprawdziłem pobór prądu na wyłączonym aucie (było 9 mA) oraz napięcie ładowania tak jak poprzednio - 14,33V. Jedyne co ja zauważyłem to fakt iż jedna z klem (+) była nieco zdefektowana a mianowicie lekko luźna i nie dawało się jej ani poluzować bardziej ani dokręcić mocniej (matiz ma w oryginale takie śmieszne kapturkowe klemy ) i nie dało się jej skręcić solidnie żeby była super mocno zakręcona. Przy poruszaniu nią dawało się ją zdjąć po kilkunastu sekundach ruszania. Minusowa klema trzymała poprawnie

Jak myślicie - co było powodem uszkodzenia się akumulatora który wybuchł ?

Dodam że znajomy dał mi do zbadania ów akumulator po wybuchu na chwilę. I w momencie gdy badałem ten rozerwany aku miał on napięcie 12,7V a prąd rozruchowy sięgał wg testera niemalże tego co ów akumulator miał na etykietce (zmierzyłem 249A na 260 znamionowo). Kierując się ciekawością zapiąłem mu tester obciążeniowy i obciążyłem prądem 200A - napięcie na aku siadło do 9,1V i trzymało wartość cały czas stałą przez kilka sekund testu więc przerwy w akumulatorze nie było żadnej ani tym bardziej zwarcia. Dodam że akumulator rozerwało na 2-gim ogniwie od plusa licząc.

Jak myślicie - czy reklamacja przez znajomego tego akumulatora po wybuchu jest zasadna wogóle ? Ja osobiście gdybym miał identyczny w 100% przypadek to nie uznałbym takiej reklamacji bo akumulator mimo że rozerwany wykazuje prawie pełnię parametrów i nie ma zwarcia ani przerwy a opierając się na niewłaściwym montażu reklamację bym odrzucił.

Moim zdaniem przyczyną wybuchu była ta wspomniana wcześniej luźna klema - musiało coś pod nią zaiskrzyć i wydobywający się podczas jazdy wodór z korków odpowietrzających się zapalił i wciągnęło płomień do akumulatora rozrywając go. Powstała tam zapewne mieszanina piorunująca (wymieszany z powietrzem wodór). Co wy o tym myślicie?
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
pradziad12 
początkujący


Wiek: 76
Dołączył: 25 Sie 2012
Posty: 11
Skąd: żyrardów
Wysłany: Pią 20 Gru, 2013   

Masz rację wodór + tlen + iskra to=wybuch ,sam tego doświadczyłem. 2 cela miała lużny korek.Miał szczęście że kwas nie narobił dużych szkód.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Gru, 2013   

A czy akumulatory nie wybuchają przypadkiem od ciśnienia oparów zagotowanego elektrolitu, który nie ma jak ujść, a nie od wybuchu wodoru? :D
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Joki 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Cze 2013
Posty: 81
Skąd: Białystok
Wysłany: Sob 21 Gru, 2013   

Ponoć od jednego i od drugiego.
W tym przypadku obstawiałbym niedrożne odpowietrzenie i rozerwanie pokrywy ciśnieniem.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
http://daihatsu.com.pl
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 21 Gru, 2013   

No i ja też to brałem pod uwagę - tyle że w tym akumulatorze odpowietrzniki są bezpośrednio w korkach w postaci dwóch kanalików i normalne ładowanie nie stanowi problemu. Ja sądzę że w wyniku luźnej klemy zaiskrzyło i wywaliło wodór. Z tego co oglądałem to eksplozja najsilniejsza miała miejsce od strony przeciwległej niż klemy (większa wyrwa). Jeśli doszłoby do metalicznego zwarcia w akumulatorze to ciśnienie wewnątrz akumulatora nie spowodowałoby takich zniszczeń - co najwyżej od temperatury i siły gazów rozdęłoby skrzynkę i powstałaby ew. niewielka szczelina. A tu brakuje połowy obudowy prawie.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   Re: wybuch akumulatora samochodwego

Nostusek napisał/a:

Dodam że znajomy dał mi do zbadania ów akumulator po wybuchu na chwilę. I w momencie gdy badałem ten rozerwany aku miał on napięcie 12,7V a prąd rozruchowy sięgał wg testera niemalże tego co ów akumulator miał na etykietce (zmierzyłem 249A na 260 znamionowo).
Jak myślicie - czy reklamacja przez znajomego tego akumulatora po wybuchu jest zasadna wogóle ? Ja osobiście gdybym miał identyczny w 100% przypadek to nie uznałbym takiej reklamacji bo akumulator mimo że rozerwany wykazuje prawie pełnię parametrów i nie ma zwarcia ani przerwy a opierając się na niewłaściwym montażu reklamację bym odrzucił


Miałem identyczny przypadek u siebie w firmie. Z jedną tylko różnicą. Sądząc po niedużym prądzie rozruchowym parametry akumulatora zostały dobrane poprawnie do auta -matiza. U mnie było tak, że sprzedałem akumulator 74Ah (lepszej jakości, wyższy prąd rozruchowy) klientowi, który uparł się, że zamontuje go w ciągniku. Zaznaczyłem mu, że szybko zajedzie tą baterię, przeładuje itd.. Po 2 tyg. w trakcie żniw przyjechał z rozerwanym aku. Jak go badałem było identycznie jak u Ciebie. Reklamacji nie rozpatruję tylko odsyłam do dystrybutora, tę odrzucono.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Ja jeśli stwierdziłbym że akumulator żeczywiście miałby przerwę lub zwarcie na ogniwach - to reklamację bym uznał - ale tu nie było nic co by wskazywało na uszkodzenie płyt.

Powiem więcej - mój znajomy reklamował ten akumulator tam gdzie go kupił i wynik reklamacji stwierdzonej po bardzo krótkim czasie jest podobny z moim - podobno stwierdzono że w wyniku pojawienia się zewnętrznego źródła ognia zapaliły się gazy z akumulatora....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Elektrolit się nie gotuje, tylko występuje silne wydzielanie gazów (wodór, tlen, czasem siarkowodór). W przypadku kwasu siarkowego to najpierw gotuje się woda i w ten sposób można zagęszczać elektrolit, dlatego generalnie uzupełnia się wodę. Jednak istnieją odstępstwa np. silne gazowanie (duży prąd pod koniec ładowania) może powodować wychlapywanie elektrolitu.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

gienek333 napisał/a:
Jednak istnieją odstępstwa np. silne gazowanie (duży prąd pod koniec ładowania) może powodować wychlapywanie elektrolitu.


Kiedy może zajść taka sytuacja? Jeśli np. akumulator jest za mały jak w przypadku ciągnika i 74Ah, który opisałem? No bo jeśli w tym matizie było wszystko ok z ładowaniem, nie było upału, to co tam miało gazować tak mocno, że wywaliło. Pytam, bo jestem noga w tym temacie a chętnie się podszkolę :mrgreen:
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Upału nie było - po mojemu albo przyczyną była jak już wspominałem luźna klema albo zbyt wysokie ładowanie - wystarczy kropla wody nie tam gdzie trzeba , regulator przyświruje i mamy to co mój znajomy. Akumulator był dobrany prawidłowo - 33Ah/260A (w matizie oryginał to 35Ah/240A)
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Saku 
dyrektor



Wiek: 35
Dołączył: 29 Paź 2013
Posty: 400
Skąd: SWDN
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Dac na reklamacje, jak powazna firma to powinno to przejsc bez problemu.
Co do ladowania to raczej nie wydaje mi sie zeby kropla zrobila takie zamieszanie w sprawnym, dobrym alternatorze bo tyle samochodow co lata bez oslon od spodu i deszczu a nie slychac o takich przypadkach...

Wszystkiego dobrego w nowym roku Panowie :wink:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Pojemność akumulatora nie ma na to wpływu, w przypadku ciągnika grozi nieodpaleniem w zimie. Powodem wybuchu przypuszczalnie było iskrzenie. W każdym aku gdy jest naładowany wydzielają się gazy, dlatego NIE WOLNO kończyć ładowania zdejmując zacisk z aku, a powinno się wyłączyć ładowarkę np. klawiszem ,,stop" jak jest, albo wyjąć wtyczkę z zasilania (jest ona parę metrów od aku). Dodam że iskrzące klemy nie są dobre dla elektroniki pokładowej i należy o to zadbać i najlepsze (moim zdaniem) są klemy ołowiane ponieważ nie tworzą się ogniwa (nie korodują).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 01 Sty, 2014   

gienek333 napisał/a:
Dodam że iskrzące klemy nie są dobre dla elektroniki pokładowej i należy o to zadbać i najlepsze (moim zdaniem) są klemy ołowiane ponieważ nie tworzą się ogniwa (nie korodują).


I mnie się wydawało że klema się musiała rozłączyć na chwilę, napięcie poszybowało w niebiosa na altku na chwilę, potem była iskra bo klema znów przyłączyła się i było ostre bum... w każdym razie znajomemu tej reklamacji nie uznano z tego co mi mówił wczoraj znajomy bo sam akumulator nie wykazywał uszkodzeń strony elektrycznej (brak przerw lub zwarć) a wybuch zainicjowała iskra z zewnątrz...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 02 Sty, 2014   

Z drugiej strony to jeżeli starczy jedna iskra do wybuchu to moim zdaniem nie jest to do końca bezpieczny akumulator. Chciałbym zobaczyć zdjęcie tego akumulatora, jeżeli jest to możliwe.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group