ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Co się dzieje podczas zjadu z górki?
Autor Wiadomość
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Czw 26 Gru, 2013   Co się dzieje podczas zjadu z górki?

Zamontowałem kontroler +silnik 350w 24v oczywiście rozwiązanie na rolkę. Mam takie drobne zapytanie, jeżeli zjeżdżam ze stromej górki i silnik mam sprzęgnięty z kołem to jak rozumuję silnik działa jak prądnica? to w takiej sytuacji jak to przyjmuje kontroler? czy to nie jest szkodliwe dla kontrolera? Przecież taki silnik musi sporo wolt generować. Nie posiadam klamek hamulca z odcięciem mam tylko manetkę gazu.
Tak poza tym pytaniem to rower nareszcie śmiga pięknie :grin:
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 26 Gru, 2013   

Przy silniku dc jak napięcie generowane przez silnik przekroczy napięcie akumulatora rozpocznie się hamowanie odzyskowe. Nie ma jego kontroli a dobrze jakby nie przekroczyło prądu maksymalnego prądu regulatora. Musiała by być spora góra żeby coś się uszkodziło. Sprawdź w terenie na łagodnych wzniesieniach. :grin:
 
 
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Czw 26 Gru, 2013   

Adam proszę, wytłumacz mi to łopatologicznie bo nie rozumiem :oops: chyba już o jedno piwo za dużo wypiłem :razz: . Jak to jest z tymi napięciami generowanymi przez silnik ile może wytworzyć i czy nie ma w tych chińskich sterowniczkach jakichś zabezpieczeń?
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

Zapewne masz silnik szczotkowy.
Im wyższe obroty-tym wyższe napięcie powstaje na zaciskach.
W pewnym momencie gdy osiągasz prędkość jaką miałbyś mając koło w gorze-tzn na pełnym wysterowaniu napięcia silnika i baterii zrównują się a następnie napięcie silnika gdy dalej jest górka rośnie powyżej napięcia baterii.
I skoro jest wyższe to rozpoczyna się ładowanie-tak samo jak byś podpiął prostownik a pole magnetyczne wywołane przepływem prądu stawia opór i silnik kręci się ciężej i zaczyna hamować rower doładowując baterię-prąd płynie poprzez elementy wykonawcze w sterowniku.Gdyby była jakaś mega stroma góra to może i by coś się uszkodziło, ale wątpię.
Ja też początkowo się obawiałem tego efektu w samochodzie po czym sprawdziłem i od tamtego momentu już bez obaw hamowałem z góry silnikiem.
Wszystko zależy jakie masz baterie-by prąd nie był za duży-ale musisz go zmierzyć i tyle.
W szereg z baterią amperomierz-byle by wskazywał ujemnie.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

W prostych sterownikach szczotkowych energia odzyskana jest przerabiana na ciepło przez diodę która jest równolegle z silnikiem.
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

Coś plączesz.
Dioda może być wstecznie i powinna być jako zabezpieczenie przed szpilkami.
Niby jak ona przerabiała by na to ciepło i jeśli jest równolegle to wiadomo,że tylko przy przeciwnych obrotach by tak robiła, ale wtedy nie mógłbyś nawet ruszyć.
Jak auto mam pod górką i jedynkę czy wsteczny zależy jak ustawione to zwiera przez diody i stacza się powolutku-taki hamulec jakby.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

Dioda włączona równolegle do silnika jest w kierunku zaporowym. Jest potrzebna żeby po wyłączeniu tranzystorów (regulator jest impulsowy, występują ciągłe włączenia i wyłączenia) napięcie nie uszkodziło ich. Prąd indukowany w uzwojeniu silnika płynie dalej przez diodę. Dioda ta przeszkadza jakbyśmy chcieli jechać pojazdem do tyłu bez rozprzęgania silnika. Wtedy silnik jest zwierany przez ta diodę bo zmienia się polaryzacja. Pirek dobrze opisał co się dzieje. Dla wyjaśnienia jeszcze dodam, że jak silnik przekroczy napięciem akumulator to prąd wraca przez tranzystor(nawet wyłączony) a dokładnie przed diodę znajdującą się w jego strukturze. Regulator dc powinen wytrzymać prąd wsteczny taki jak prąd normalnej pracy. Śmiało próbuj i się nie bój :grin:
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

Myślałem, że napięcie generowane przez silnik ma przeciwny zwrot do tego które trzeba przyłożyc żeby kręcił w danym kierunku. Jak tak nie jest to faktycznie myliłem się :)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

nanab napisał/a:
Myślałem, że napięcie generowane przez silnik ma przeciwny zwrot do tego które trzeba przyłożyc żeby kręcił w danym kierunku. Jak tak nie jest to faktycznie myliłem się

Żeby miało przeciwną polaryzację musiałby się kręcić w przeciwną stronę a tu tylko zwiększają się obroty.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

Tylko celem sprostowania, dioda równolegle do silnika jest tzw usprawniającą i powoduje że energia zgromadzona w indukcji silnika w momencie wyłączenia tranzystora (napięcie się odwraca, a prąd nie) płynie dalej przez silnik wytwarzając moment obrotowy.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group