Co się dzieje podczas zjadu z górki? |
Autor |
Wiadomość |
fazi
młodzik Artek
Wiek: 43 Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 92 Skąd: Świątniki Górne
|
Wysłany: Czw 26 Gru, 2013 Co się dzieje podczas zjadu z górki?
|
|
|
Zamontowałem kontroler +silnik 350w 24v oczywiście rozwiązanie na rolkę. Mam takie drobne zapytanie, jeżeli zjeżdżam ze stromej górki i silnik mam sprzęgnięty z kołem to jak rozumuję silnik działa jak prądnica? to w takiej sytuacji jak to przyjmuje kontroler? czy to nie jest szkodliwe dla kontrolera? Przecież taki silnik musi sporo wolt generować. Nie posiadam klamek hamulca z odcięciem mam tylko manetkę gazu.
Tak poza tym pytaniem to rower nareszcie śmiga pięknie |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 26 Gru, 2013
|
|
|
Przy silniku dc jak napięcie generowane przez silnik przekroczy napięcie akumulatora rozpocznie się hamowanie odzyskowe. Nie ma jego kontroli a dobrze jakby nie przekroczyło prądu maksymalnego prądu regulatora. Musiała by być spora góra żeby coś się uszkodziło. Sprawdź w terenie na łagodnych wzniesieniach. |
|
|
|
|
fazi
młodzik Artek
Wiek: 43 Dołączył: 12 Cze 2013 Posty: 92 Skąd: Świątniki Górne
|
Wysłany: Czw 26 Gru, 2013
|
|
|
Adam proszę, wytłumacz mi to łopatologicznie bo nie rozumiem chyba już o jedno piwo za dużo wypiłem . Jak to jest z tymi napięciami generowanymi przez silnik ile może wytworzyć i czy nie ma w tych chińskich sterowniczkach jakichś zabezpieczeń? |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
Zapewne masz silnik szczotkowy.
Im wyższe obroty-tym wyższe napięcie powstaje na zaciskach.
W pewnym momencie gdy osiągasz prędkość jaką miałbyś mając koło w gorze-tzn na pełnym wysterowaniu napięcia silnika i baterii zrównują się a następnie napięcie silnika gdy dalej jest górka rośnie powyżej napięcia baterii.
I skoro jest wyższe to rozpoczyna się ładowanie-tak samo jak byś podpiął prostownik a pole magnetyczne wywołane przepływem prądu stawia opór i silnik kręci się ciężej i zaczyna hamować rower doładowując baterię-prąd płynie poprzez elementy wykonawcze w sterowniku.Gdyby była jakaś mega stroma góra to może i by coś się uszkodziło, ale wątpię.
Ja też początkowo się obawiałem tego efektu w samochodzie po czym sprawdziłem i od tamtego momentu już bez obaw hamowałem z góry silnikiem.
Wszystko zależy jakie masz baterie-by prąd nie był za duży-ale musisz go zmierzyć i tyle.
W szereg z baterią amperomierz-byle by wskazywał ujemnie. |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
W prostych sterownikach szczotkowych energia odzyskana jest przerabiana na ciepło przez diodę która jest równolegle z silnikiem. |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
Coś plączesz.
Dioda może być wstecznie i powinna być jako zabezpieczenie przed szpilkami.
Niby jak ona przerabiała by na to ciepło i jeśli jest równolegle to wiadomo,że tylko przy przeciwnych obrotach by tak robiła, ale wtedy nie mógłbyś nawet ruszyć.
Jak auto mam pod górką i jedynkę czy wsteczny zależy jak ustawione to zwiera przez diody i stacza się powolutku-taki hamulec jakby. |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
Dioda włączona równolegle do silnika jest w kierunku zaporowym. Jest potrzebna żeby po wyłączeniu tranzystorów (regulator jest impulsowy, występują ciągłe włączenia i wyłączenia) napięcie nie uszkodziło ich. Prąd indukowany w uzwojeniu silnika płynie dalej przez diodę. Dioda ta przeszkadza jakbyśmy chcieli jechać pojazdem do tyłu bez rozprzęgania silnika. Wtedy silnik jest zwierany przez ta diodę bo zmienia się polaryzacja. Pirek dobrze opisał co się dzieje. Dla wyjaśnienia jeszcze dodam, że jak silnik przekroczy napięciem akumulator to prąd wraca przez tranzystor(nawet wyłączony) a dokładnie przed diodę znajdującą się w jego strukturze. Regulator dc powinen wytrzymać prąd wsteczny taki jak prąd normalnej pracy. Śmiało próbuj i się nie bój |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
Myślałem, że napięcie generowane przez silnik ma przeciwny zwrot do tego które trzeba przyłożyc żeby kręcił w danym kierunku. Jak tak nie jest to faktycznie myliłem się |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
nanab napisał/a: | Myślałem, że napięcie generowane przez silnik ma przeciwny zwrot do tego które trzeba przyłożyc żeby kręcił w danym kierunku. Jak tak nie jest to faktycznie myliłem się |
Żeby miało przeciwną polaryzację musiałby się kręcić w przeciwną stronę a tu tylko zwiększają się obroty. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
Tylko celem sprostowania, dioda równolegle do silnika jest tzw usprawniającą i powoduje że energia zgromadzona w indukcji silnika w momencie wyłączenia tranzystora (napięcie się odwraca, a prąd nie) płynie dalej przez silnik wytwarzając moment obrotowy. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|