ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik MY1020 obce chłodzenie
Autor Wiadomość
matii000 
stażysta


Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 108
Skąd: Bielsko Biala
Wysłany: Sob 01 Mar, 2014   

Jestem po testach przejechany dystans około 11km średnia prędkość 30km/h temp. otoczenia 14 stopni. Delikatne ruszanie, temperatura podczas jazdy doszła do 58 stopni potem zrobiłem przerwę wracając pod delikatne wzniesienie z prędkością 40km/h temperatura wzrosła do 70stopni nawet trochę więcej, nie jest tak źle, do ilu ten silnik mogę grzać? Czujnik temp. jest przytulony do magnesów, wiem że neodymy do 80-ciu, ale tam chyba takich nie ma. Najlepsze to że w silniku temp. 50 stopni a korpus lekko ciepły.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 01 Mar, 2014   

Trzeba mierzyć temperaturę uzwojeń a silniku dc to raczej niemożliwe. Temperatura pracy magnesu ferrytowego to ponad 200st. Na pewno spali się prędzej uzwojenie, komutator i szczotki. Nie ma co panikować. :wink:
 
 
matii000 
stażysta


Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 108
Skąd: Bielsko Biala
Wysłany: Nie 02 Mar, 2014   

Temat chłodzenia został załatwiony, obróciłem wentylator na wdmuchiwanie powietrza i zwiększyłem napięcie zasilania na 4s czyli 16.4v. Wentylator musi być w "tunelu", by nie kolidowało z powietrzem opływającym pojazd, temperatura nie przekracza 50 stopni przy normalnej jeździe, teraz pozostało to jakoś ładnie zamontować.

Cytat:
Trzeba mierzyć temperaturę uzwojeń a silniku dc to raczej niemożliwe. Temperatura pracy magnesu ferrytowego to ponad 200st. Na pewno spali się prędzej uzwojenie, komutator i szczotki. Nie ma co panikować.


Dzięki takich danych potrzebowałem. O ile dobrze pamiętam najniższa klasa odporności termicznej izolacji uzwojeń to 105 stopni.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 02 Mar, 2014   

Na uzwojenia silników nie daje się raczej mniej jak 150 a raczej 200st.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014   

Takie pytanie: Czy otwory wentylacyjne na obwodzie silnika pomiędzy magnesami są niedopuszczalne? W ten sposób w połączeniu z otworami w pokrywach wirnik mógłby sam w pewnym stopniu działać jak turbina i odśrodkowo wyrzucać powietrze przez otwory na obwodzie zasysając nowe pokrywami.
_________________
No i jest :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014   

Według mnie nie powinny przeszkadzać.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014   

Otworów między magnesami nie można robić, bo to obwód magnetyczny. Robiąc otwory zmniejszysz moment silnika, ale wzrosną obroty.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014   

Też myślałem o polu magnetycznym, ale nie byłem pewny, jeden, czy dwa otwory nie wpłyną chyba tak znacząco na silnik?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014   

sądzę, że wpłyną, ponieważ to spora masa i gdyby nie potrzeba obudowa były by cieńsza, nawet sposób łączenia tej zewnętrznej blachy (takie bałwanki) dąży do najmniejszego rozproszenia strumienia (np. transformator toroidalny nie ma przerwy w obwodzie magnetycznym)
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Kwi, 2014   

Sprzeczał się nie będę, ale między tymi magnesami wewnętrznymi pole magnetyczne jest różnoimienne i linie pola są raczej równoległe do krawędzi magnesów i nie przebiegają przez metal między magnesami a są kierowane do środka silnika i wokół magnesów. Na dobrą sprawę mogła by być między nimi szczelina na całej długości i nie zmieniło by to w jakiś znaczący sposób działania całości. Ale, jak napisałem wcześniej, mogę się mylić, to tylko moja teoria ;)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 15 Kwi, 2014   

Pole w silniku jest prostopadłe do wirnika a w obudowie dookoła, gdyby nie miało to znaczenia obudowy by robiono a aluminium (lżejsze i lepiej odprowadzają ciepło).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 15 Kwi, 2014   

Dam Wam proste uzasadnienie. Gdyby korpus silnika nie był magnetowodem (przewodnikiem pola magnetycznego) to zrobiono by go tak jak boczne pokrywy z aluminium a nie ze stali... Aluminum ma przenikalność magnetyczną zbliżoną do jedności czyli zbliżoną do przenikalności próżni a stal kilkudziesięcio lub kilkuset razy większą... Zrobisz dziurę to zaburzysz obieg pola w silniku. Ja dotąd jak żyję to nie spotkałem się z perforowaną obudową silnika na bocznej ściance tam gdzie odziałowywuje pole wirnika na pole stojana. Jeśli już chcecie chłodzić silniki - proponuję zrobić rozwiązanie podpatrzone u producenta grzałek elektrycznych czyli coś takiego: http://www.selex.org.pl/radiatory_max.jpg

Proste rozwiązanie, dajemy profil typu C i nacinamy mu ramiona co kawałek do końca lecz bez przecinania prostopadłej ścianki i całość owijamy na silniku, w zależności od profilu i długości silnika takich pasków może być kilka przesuniętych między sobą. Nic prostszego chyba się nie wykombinuje.

Dla entuzjastów zabawy z chłodzeniem wodnym proponuję owinąć silnik gęsto cienką miedzianą rurą ( bez przesady cienką - ok 8 mm średnicy) i użyć jakiejś malutkiej chłodnicy oraz pompki ( np. : http://allegro.pl/pompa-w...4123163187.html i tłoczyć przez nią np. płyn chłodniczy (borygo) - 4 Litry na minutę spowoduje iż spokojnie przechłodzimy silnik. Zamiast chłodzenia chłodnicą można wykonać wężownicę z takiej samej rurki tylko o powierzchni czynnej nieco większej niż powierzchnia czynna rury na silniku.

Kombinujecie z dziurawieniem na wszelkie sposoby a tu są dwa proste rozwiązania.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Kwi, 2014   



Chodzi mi o te przestrzenie między magnesami. Rysunek może nie pokazuje dokładnie rozmieszczenia magnesów, ale samą zasadę. Między magnesami nie musi być zwód magnetyczny. I o to miejsce mi chodzi w sprawie otworów. Mówię o poziomej płaszczyźnie rysunków.
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Wto 15 Kwi, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 15 Kwi, 2014   

Zeeltom, z rysunku który przytaczasz można wyciągnąć jeszcze jeden wniosek: że istnieją magnesy jednobiegunowe :roll:
Linie pola magnetycznego muszą się zamknąć - jeżeli przez powietrze, to dla uzyskania określonego natężenia pola trzeba by mieć wielo-wielokrotnie silniejsze źródło magnetyzmu. Przecież nawet wielkość szczeliny między stojanem a wirnikiem ma znaczenie - a to są ułamki milimetra!
A teraz zaprzeczę sam sobie:
Wydaje mi się, że zwężenie drogi magnetycznej w obudowie o max. 10% nie spowoduje katastrofalnych skutków - natężenie pola w obudowie żelaznej na pewno jest dalekie od nasycenia, czyli zakładając że chłodzenie poprawi moc silnika o 20% - bilans jest dodatni!
Pytanie tylko, o ile zmniejszy się sprawność (że nie wzrośnie, to jestem przekonany).
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Kwi, 2014   

No, nie jednobiegunowe. Pole zamyka się w blachach z tyłu magnesu. Między sekcjami magnesów nie musi być połączenia magnetycznego.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group