ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Potrzebuję 6V z jednego akumulatora 12V
Autor Wiadomość
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   Potrzebuję 6V z jednego akumulatora 12V

Szybkie pytanie - mam do naprawienia pojazd zdalnie sterowany (model wyścigówki w skali bodajże 1:6 ) - niestety małe chińskie rączki musiały dać ciała. Akumulator jaki tam zastosowali to popularny AGM VRLA ale ten ma wyprowadzone 3 przewody z wtyczką i zero dostępu do zacisków. Wyprowadzone jest : minus, +6V oraz +12V. W handlu takiego "dziwoląga" się nie uświadczy więc muszę jakoś zrobić wyjście 6V. Co polecacie ? Dać zwykły stabilizator na układzie 7806 i po kondensatorze na wejściu i wyjściu i całość zasilić z 12V ? Może jakieś inne bardziej wydolne prądowo pomysły bo tutaj 1A jest max... PS. prądu pobieranego przez ten pojazd nie znam
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

a nie da rady dwóch 6v aku dać?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

No właśnie, może tam jest 2 razy 6V we wspólnej obudowie.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

No ja sądzę że nawet 6×2V :wink:
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

Cytat:
No ja sądzę że nawet 6×2V :wink:

Żart się koledze wyostrzył...
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

Może jakaś mała przetwornica.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

No może troszkę, ale na poważnie to chyba lepiej zrobić to z 10 cel Ni-Mh.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

Już tłumaczę - miejsca mam tyle co na akumulator 12V 2,2Ah - żadna 6V "żelka" nie podejdzie w to miejsce bo już sprawdzałem. Miejsca też nie ma za wiele - więc muszę jak najprostszym sposobem i jak najtaniej obniżyć napięcie do 6V - w zasadzie nie wiem po co w tym modelu jest potrzebne napięcie 6V nawet ale jest potrzebne...

Żadne NiMH nie podejdą - koszty i jeszcze raz koszty - kwasiak będzie najtańszy...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

Jak koszty to 7806 i dwa kondensatory i po sprawie. 6V pewnie do jakiegoś serwa.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

Mechano napisał/a:
6V pewnie do jakiegoś serwa.


całkiem możliwe - w poniedziałek będę miał właściwy model to zerknę...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

Zanim cos zaczniesz robic sprawdz jaki pobor pradu ma byc na 6 a jaki na 12V. Wstepnie zrob maly pakiecik 12 V z 3 liion 18650 a 6 V np z zasilacza laboratoryjnego na dluzszych przewodach.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 349
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014   

Zmierz prąd. To pewnie tylko zasilanie logiki albo odczep do diagnostyki akumulatrora, coś jak złącze balansera.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014   

Właśnie siedzę i kombinuję nad tym modelem - jutro dopiero jadę po graty na zrobienie tegoż cuda - póki co usiłuję rozgryźć po co tam jest 6V doprowadzane...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014   

O ile dobrze pamiętam jak grzebałem w takiej zabawce to napięcie jest symetryczne +6 i -6 a nie 12 z odczepem. Łatwiej jest sterować w przód i tył i na boki. Nie trzeba sterowania w postaci mostka tranzystorowego tylko po 1 tranzystorze. Wg mnie pobór pądu jest taki sam z obydwu gałęzi.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 24 Mar, 2014   

Już wiem po co tam jest 6V - okazuje się że tryb jazdy do przodu ma zasilanie na dwóch napięciach - 6V to wolna jazda, 12V to jazda szybka. Pojawił się drobny problem a zasadniczo to dwa problemy.
1. Z miejsca na samym stabilizatorze przy 1,5A pojazd na 6V nie rusza - trzeba by wprowadzić jakiś dodatkowy tranzystor by przenieść tor mocy z stabilizatora na tranzystor - jak się pyknie na szybszy tryb i zredukuje do wolnego to już jedzie... Czyli potrzeba do ruszenia więcej niż 1,5A.
2. Stabilizator na niezbyt dużym radiatorze (troszkę większy niż obudowa to-220 i z sporymi żeberkami )wydziela sporo ciepełka - po kilku minutach katowania prądem 1,5A zaczyna parzyć w paluszki jak się go dotyka.


Właśnie zmierzyłem prąd jaki silnik może pobrać w torze 6V z samych akumulatorów - przy zablokowanych kołach silnik szarpie 10A ciągłego prądu - podczas pracy z kołami w górze potrzebuje ok. 1A Czyli z obciążeniem podczas jazdy będzie pewnie ok. 3-4A. Zatem jak to prosto ogarnąć żeby mieć 6V i móc obciążać układ do 10A (wiem że 60W to sporo...)

Jak liczyłem na piechotę żeby móc mieć spadek napięcia o 6V to musiałbym wmontować w ten pojazd rezystor 0,6Ohm i przy prądzie 10A będę mieć na silniku ok 10A. Tyle że takiego rezystora nie znajdę a 60W puszczać w ciepło to wielka strata. 60W rezystor mógłbym zrobić z 3 połączonych równolegle 20W 3,3Ohm i miałbym 1,1 Ohm. Tylko co się stanie z napięciem na silnik jeśli nie będę miał obciążenia 10A ? Pewnie wzrośnie napięcie znacznie i tryb jazdy wolnej będzie niezauważalny...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group