|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Silnik z kątem 60 i 120 stopni - jak rozpoznać? |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014 Silnik z kątem 60 i 120 stopni - jak rozpoznać?
|
|
|
Mam pewien problem z rozpoznaniem kątów hallotronów w silniku.
Są dwie szkoły rozmieszczania hallotronów, a może nawet 3
Pierwsza, to hallotrony rozmieszczone w co drugiej szczelinie i zwrócone tą samą stroną do góry:
Druga, to środkowy umieszczony inaczej, niż dwa zewnętrzne:
I trzecia, to rozmieszczone jednakowo, ale środkowy hallotron jest odwrócony w stosunku do zewnętrznych:
I teraz pytanie: który z tych silników ma 60, a który 120 stopni?
Pytam w związku z moim pojazdem słonecznym, bo chyba mam inny sterownik, niż silnik. Dziwnie rusza, a w niektórych pozycjach słychać jakieś dziwne piszczenie. Ale jak już ruszy, to jedzie bez problemu.
Przerabiał to ktoś? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Mój tester do silników BLDC mówi, że jeśli środkowy hall jest odwrócony o 180st (czyli zdjęcie środkowe) to jest to silnik 60st. Przerabiałem taki silnik poprzez odwrócenie halla, by wszystkie były w tą samą stronę. Wtedy tester wykrywa silnik jako 120st i z takim sterownikiem współpracuje.
Nie wiem, czy to prawidłowa przeróbka, ale:
- wydaje się działać prawidłowo
- ma mały prąd jałowego obrotu (1-2A)
Tyle wiem ze swojego doświadczenia |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Czyli wystarczy by środkowy hall podłączyć przez jakiś inwerter i po bólu? Bo odklejanie go i przewracanie na drugą stronę, to droga przez mękę.
PS, na środkowym zdjęciu wszystkie halle są w jednakowym położeniu. |
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Pią 28 Mar, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Ja go wyjąłem i obróciłem i silnik od razu na sterowniku 120st ruszył prawidłowo.
To się musi jakaś mądra głowa wypowiedzieć, bo to na pewno się różni czym więcej jak tylko głupim hallem. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Jutro spróbuję włożyć jakiś inwerter na tranzystorku i sprawdzę co będzie się działo. |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
rozbierz sterownik i zobacz czy nie masz na płycie pinu 12/6 lub 120/60 - zrób lub usuń zworę do masy i masz zmianę 60st<->120st |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Za dużo roboty, by teraz to rozbierać Spróbuje z inwerterem, w końcu to jeden tranzystor i jeden opornik. Będzie szybciej |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Nie jestem pewien czy taka przeróbka z inwerterem zadziała ale musiałbym trochę pomyśleć czemu a nie chce mi się |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Mechano napisał/a: | Nie jestem pewien czy taka przeróbka z inwerterem zadziała ale musiałbym trochę pomyśleć czemu a nie chce mi się |
Dokładnie, jak juz to bym tam bramkę w roli negatora(NOT) wrzucił i najlepiej ze Schmitem, ale kto nie próbuje ten nie wie. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Ale przecież inwerter to właśnie bramka NOT... |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
a ja gdzieś napisałem, że jest inaczej? Zato dobrze zbudowany inwerter nie składa sie wyłącznie z jednego tranzystora.
Mechano - my inaczej na to patrzymy. Ty zastanawiasz się czy odwórcenie syganłu zrobi konwersję 60-120 a ja sie zastanawiam czy zwykły bipolar odpowiednio zasteruje sterownik |
Ostatnio zmieniony przez Dobraku Pią 28 Mar, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014
|
|
|
Pewnie, że nie. Jest jeszcze jeden, albo dwa oporniki |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014
|
|
|
Są takie tranzystory tzw. cyfrowe, które mają już dzielnik na bazie. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014
|
|
|
Po głębszych rozważaniach doszedłem do wniosku, że przerobienie silnika 120 stopni na 60 stopni, to właśnie odwrócenie fazy na dowolnym przewodzie i zamiana kolejności z sąsiednim. Przy przeróbce z 60 na 120, to już tylko środkowy może być odwrócony i zamieniony z którymś bocznym.
Lub kombinowanie z rozstawieniem ich na obwodzie silnika, ale to wymaga żłobienia gniazd pod halle i zbyt wiele z tym ceregieli.
Na forum jest już coś na ten temat i jest taki schemat:
Środkowy hall jest odwrócony tranzystorem i zamieniona kolejność A i B
Tu rysunek poglądowy przeróbki:
Czerwony kolor, to układ 60 stopni, czarny 120 stopni. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014
|
|
|
Dobraku,
Rozumiem o co Ci chodzi ale nie czaje ostatniego zdania. W jakim sensie zasteruje sterownik? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|