|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Zabezpieczenie termiczne silnika. |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014 Zabezpieczenie termiczne silnika.
|
|
|
Na sb już temat się nieco rozwinął, więc trzeba go wrzucić ku potomności na forum
Doszliśmy do wniosku, że wewnętrzny termik powinien wyłączać silnik przy temperaturze 120 - 150 stopni. Ja optuję raczej za 120, a może nawet mniej. Dobrą sugestią jest umieszczenie termika na uzwojeniu miedzianym, jako, że to nagrzewa się najszybciej.
Inna sprawa, to wytrzymałość drutu nawojowego, a w zasadzie emalii na tym drucie, w funkcji temperatury. Koledzy pisali, że wytrzymuje do 150 stopni. Teraz będę musiał zabezpieczyć silnik przed przegrzaniem, bo nie chcę wydawać następnej kasy na wymianę kolejnego silnika, a mój pojazd lekki nie jest i na pewno silnik dostanie po tyłku. Ale, jak wspominałem, wolę zabezpieczyć silnik termikiem za 5 zł, niż wymieniać silnik z złotych kilkaset.
To, w końcu, na jakiej temperaturze wewnętrznej zatrzymujemy pracę silnika? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
To nie jest takie proste jak by się mogło wydawać:
1. Uzwojenia się palą ale każde osobno i do tego na krótkim odcinku począwszy od każdego z przewodu zasilających fazę - wniosek - należy dać co najmniej 3 zabezpieczenia na każdy początek uzwojenia fazy osobno i połączyć szeregowo. Inna sprawą jest, że miejsce łączenia uzwojeń w gwiazdę także się pali. W Twoim silniku się wydymiła 1 faza, a w moim eksperymentalnym wszystkie 3
2. Domyślam się, że umocowanie zabezpieczenia na drutach należy przeprowadzić czymś w stylu silikonu czerwonego żaroodpornego, a takowe mają kiepskie przewodzenie, więc jeśli celujemy w zabezpieczenie np 130st to chyba trzeba wybrać 120st element wyłączający |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
CA3 ma fajne zabezpieczenie, stale monitoruje temperaturę silnika, my jedyne co musimy tylko zrobić to ustawić krytyczną temperaturę, po tym gdy silnik ją osiągnie moc zostanie ograniczona.
Jeszcze tego nie sprawdzałem ale niedługo pewnie sprawdzę.
Najprostsze i najpewniejsze zabezpieczenie bez zbędnych wynalazków. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
I ten magiczny CA telepatycznie sprawdza temperaturę silnika
Dyskusja się tyczy optymalnej ilości, miejsca montażu i typu użytych elementów zabezpieczających. Czy coś będzie po 2 stronie kabelka (wystarczy termometr za 40zł) nie jest istotne. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
tas Twój komentarz jest nie na miejscu, dobrze wiesz że potrzebny jest czujnik pomiaru temperatury, nie zaniżaj poziomu forum.
Chodzi o to że powinniśmy dążyć do minimalizmu dzięki temu czym jest mniej rzeczy do popsucia tym się może mniej popsuć i rower obwieszasz mniejszą ilością niepotrzebnych gratów.
a teraz taj jak Ty mi tak ja Tobie odpowiem na komentarz
tas napisał/a: | Czy coś będzie po 2 stronie kabelka (wystarczy termometr za 40zł) |
I ten magiczny termometr telepatycznie ograniczy moc silnika |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
Rozwiązanie z termikiem stykowym w środku wydaje się najmniej kłopotliwe, bo nie trzeba wyprowadzać dodatkowych kabelków na zewnątrz, co nie zawsze jest możliwe.
Ewentualnie, jak się da przeciągnąć jeden cieniutki, to można zastosować termik NO, w środku podpiąć go do masy (czarny przewód od hallotronów 0V) a wyprowadzony przewód podłączyć do styku klamki hamulca. Też zablokuje silnik.
Stosowanie jakichś wymyślnych rozwiązań, jest chyba zbędne. Ma być proste i skuteczne
--------------------
Termometr uprzedzi kierowcę, że temperatura wzrasta. Ale wolę samoczynne wyłączenie, bo nie zawsze się patrzy na wskaźniki jadąc w dużym ruchu itp. |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Rozwiązanie z termikiem stykowym w środku wydaje się najmniej kłopotliwe, bo nie trzeba wyprowadzać dodatkowych kabelków na zewnątrz, co nie zawsze jest możliwe. |
Ale też nie ma żadnej sygnalizacji zadziałania zabezpieczenia. Pomyśl, że właśnie wjeżdżasz na ruchliwe skrzyżowanie, "gaz" do "dechy", a silnik stoi... Może się tak zdarzyć, jeśli nie będziesz znał temperatury uzwojeń w czasie pracy. Lepszym rozwiązaniem byłoby wyprowadzenie przewodu termopary/termopar i pomiar temperatury, a decyzję o wyłączeniu silnika powinien podjąć kierujący. Nawet te wyłączniki bimetaliczne można połączyć szeregowo, jak proponuje tas, ale wyprowadzić przewody, które będą np. załączać lampkę informującą o przegrzaniu - może być LED, więc prąd bardzo mały i wystarczą przewody o bardzo małym przekroju |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
Innego sposobu jak wyprowadzić ten sygnał poza obudowę i w szeregu z zabezpieczeniem sterownika (jeśli się posiada) podłączyć pod stacyjkę to ja nie widzę.
Nie można rozwierać zasilania halli bo ogromna część sterowników nie wyłączy się (szczególnie te 1000W+ oraz z trybem samonauki)
Myślę też, że gorsze niż zatrzymanie się na środku skrzyżowania byłoby spalenie silnika
Jest jeszcze koncept, żeby jako masę użyć masy zasilania halli, a sygnał puścić po obudowie silnika, ramy i do jakiegoś mechanizmu. Ale moim zdaniem stosując żyły z przewodu telefonicznego da się do każdego silnika upchać w oś 2-3 sztuki co problem rozwiązuje |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
tas napisał/a: | Myślę też, że gorsze niż zatrzymanie się na środku skrzyżowania byłoby spalenie silnika |
Przy takim monstrum, jak ma zeeltom, do tego bez pedałów, to wcale nie musi być taka błaha sprawa z tym unieruchomieniem na torze jazdy rozpędzonych samochodów.
Jeśli byłby zwyczajny termometr elektroniczny, to możnaby użyć mniejszej mocy tam, gdzie nie potrzeba więcej, i większej mocy tam, gdzie potrzeba większej. A nie nagłe zatrzymanie z powodu przegrzania. W samochodach też nie wyłącza się silnik, gdy jego temperatura przekroczy dopuszczalną, a przecież silnik w samochodzie jest droższy niż silnik rowerowy.
Jak zabezpieczać się, to z głową . |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
Masz rację, ale nie ukrywam, że widziałbym całe zabezpieczenie tak obmyślane, żeby wszyscy mogli z niego korzystać, by nie wymagało robienia żadnych układów, było niedrogie, elementy łatwo dostępne, nie wymagało żadnej wiedzy dodatkowej poza prostą instrukcją lutowania 2 kabelków, było automatyczne i pewne.
Ani CA, ani termometr na kierownicy, ani układy zmniejszające moc silnika czy manetki nie kwalifikują się |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
Tas, obmyśliłeś Pikacza, to układ zabezpieczający silnik też musisz obmyślić i mógłbyś sprzedawać . Gdyby dobrze pomierzyć zależność temperatury silnika od pobieranego przez niego prądu i uwzględnić temperaturę otoczenia i czasy pracy, to pewnie zrobiłbyś układ ograniczający moc i wykorzystujący do pomiaru tylko bocznik. Cała masa pracy, ale podłączenie łatwe. I nie trzeba rozbierać silnika .
Z prostych rozwiązań pozostaje kontrolka sygnalizacyjna - jak w samochodzie, ew. termometr. W samochodach nam wystarcza...
Ale macie rację - kontrola temperatury fajna rzecz. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014
|
|
|
Fajna, bo mnie już trochę zdrowia i kasy to kosztuje |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Może to zabrzmi zbyt naukowo, ale czy nie dałoby się odczytywać temperatury uzwojenia wychodząc z jego oporności, a dokładniej jej temperaturowego współczynnika i znajomości składowych rzeczywistych prądu i napięcia? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Zakładasz Jurku, że w wskutek wzrostu temperatury da sie uchwycic zmianę rezystancji a moze raczej impedancji i to potraktować jako wskażnik do pozoiomu temperatury ? Śmiała teza
Tym bardziej trudna do interpretacji że (chyba te zmiany impedancji) nie sa duże a poza tym sa tam osobne segmenty i jak wiadomo z doswiadczenia ulegaja zniszczeniu również pojedyńczo. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
To będzie dla każdego silnika inaczej. Po co brnąć w jakieś procki do obliczeń?
Zaczynam się zastanawiać nad termikiem NO i z jednej strony włączonym do masy w hallotronach w silniku i wyprowadzeniem jednego cienkiego przewodu do jasnej diody (lub żarówki) sygnalizującej wysoką temperaturę, plus ewentualnie jakąś piszczałkę dla ślepego
Już prościej chyba nie można. Im mniej elementów, tym bardziej niezawodne. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|