ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zabezpieczenie termiczne silnika.
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   Zabezpieczenie termiczne silnika.

Na sb już temat się nieco rozwinął, więc trzeba go wrzucić ku potomności na forum ;)
Doszliśmy do wniosku, że wewnętrzny termik powinien wyłączać silnik przy temperaturze 120 - 150 stopni. Ja optuję raczej za 120, a może nawet mniej. Dobrą sugestią jest umieszczenie termika na uzwojeniu miedzianym, jako, że to nagrzewa się najszybciej.
Inna sprawa, to wytrzymałość drutu nawojowego, a w zasadzie emalii na tym drucie, w funkcji temperatury. Koledzy pisali, że wytrzymuje do 150 stopni. Teraz będę musiał zabezpieczyć silnik przed przegrzaniem, bo nie chcę wydawać następnej kasy na wymianę kolejnego silnika, a mój pojazd lekki nie jest i na pewno silnik dostanie po tyłku. Ale, jak wspominałem, wolę zabezpieczyć silnik termikiem za 5 zł, niż wymieniać silnik z złotych kilkaset.
To, w końcu, na jakiej temperaturze wewnętrznej zatrzymujemy pracę silnika?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

To nie jest takie proste jak by się mogło wydawać:

1. Uzwojenia się palą ale każde osobno i do tego na krótkim odcinku począwszy od każdego z przewodu zasilających fazę - wniosek - należy dać co najmniej 3 zabezpieczenia na każdy początek uzwojenia fazy osobno i połączyć szeregowo. Inna sprawą jest, że miejsce łączenia uzwojeń w gwiazdę także się pali. W Twoim silniku się wydymiła 1 faza, a w moim eksperymentalnym wszystkie 3 :)


2. Domyślam się, że umocowanie zabezpieczenia na drutach należy przeprowadzić czymś w stylu silikonu czerwonego żaroodpornego, a takowe mają kiepskie przewodzenie, więc jeśli celujemy w zabezpieczenie np 130st to chyba trzeba wybrać 120st element wyłączający
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

CA3 ma fajne zabezpieczenie, stale monitoruje temperaturę silnika, my jedyne co musimy tylko zrobić to ustawić krytyczną temperaturę, po tym gdy silnik ją osiągnie moc zostanie ograniczona.
Jeszcze tego nie sprawdzałem ale niedługo pewnie sprawdzę.
Najprostsze i najpewniejsze zabezpieczenie bez zbędnych wynalazków.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

I ten magiczny CA telepatycznie sprawdza temperaturę silnika ;)
Dyskusja się tyczy optymalnej ilości, miejsca montażu i typu użytych elementów zabezpieczających. Czy coś będzie po 2 stronie kabelka (wystarczy termometr za 40zł) nie jest istotne.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

tas Twój komentarz jest nie na miejscu, dobrze wiesz że potrzebny jest czujnik pomiaru temperatury, nie zaniżaj poziomu forum.
Chodzi o to że powinniśmy dążyć do minimalizmu dzięki temu czym jest mniej rzeczy do popsucia tym się może mniej popsuć i rower obwieszasz mniejszą ilością niepotrzebnych gratów.

a teraz taj jak Ty mi tak ja Tobie odpowiem na komentarz :mrgreen:
tas napisał/a:
Czy coś będzie po 2 stronie kabelka (wystarczy termometr za 40zł)

I ten magiczny termometr telepatycznie ograniczy moc silnika :grin:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

Rozwiązanie z termikiem stykowym w środku wydaje się najmniej kłopotliwe, bo nie trzeba wyprowadzać dodatkowych kabelków na zewnątrz, co nie zawsze jest możliwe.
Ewentualnie, jak się da przeciągnąć jeden cieniutki, to można zastosować termik NO, w środku podpiąć go do masy (czarny przewód od hallotronów 0V) a wyprowadzony przewód podłączyć do styku klamki hamulca. Też zablokuje silnik.
Stosowanie jakichś wymyślnych rozwiązań, jest chyba zbędne. Ma być proste i skuteczne ;)
--------------------
Termometr uprzedzi kierowcę, że temperatura wzrasta. Ale wolę samoczynne wyłączenie, bo nie zawsze się patrzy na wskaźniki jadąc w dużym ruchu itp.
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

zeeltom napisał/a:
Rozwiązanie z termikiem stykowym w środku wydaje się najmniej kłopotliwe, bo nie trzeba wyprowadzać dodatkowych kabelków na zewnątrz, co nie zawsze jest możliwe.

Ale też nie ma żadnej sygnalizacji zadziałania zabezpieczenia. Pomyśl, że właśnie wjeżdżasz na ruchliwe skrzyżowanie, "gaz" do "dechy", a silnik stoi... Może się tak zdarzyć, jeśli nie będziesz znał temperatury uzwojeń w czasie pracy. Lepszym rozwiązaniem byłoby wyprowadzenie przewodu termopary/termopar i pomiar temperatury, a decyzję o wyłączeniu silnika powinien podjąć kierujący. Nawet te wyłączniki bimetaliczne można połączyć szeregowo, jak proponuje tas, ale wyprowadzić przewody, które będą np. załączać lampkę informującą o przegrzaniu - może być LED, więc prąd bardzo mały i wystarczą przewody o bardzo małym przekroju
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

Innego sposobu jak wyprowadzić ten sygnał poza obudowę i w szeregu z zabezpieczeniem sterownika (jeśli się posiada) podłączyć pod stacyjkę to ja nie widzę.
Nie można rozwierać zasilania halli bo ogromna część sterowników nie wyłączy się (szczególnie te 1000W+ oraz z trybem samonauki)
Myślę też, że gorsze niż zatrzymanie się na środku skrzyżowania byłoby spalenie silnika :P

Jest jeszcze koncept, żeby jako masę użyć masy zasilania halli, a sygnał puścić po obudowie silnika, ramy i do jakiegoś mechanizmu. Ale moim zdaniem stosując żyły z przewodu telefonicznego da się do każdego silnika upchać w oś 2-3 sztuki co problem rozwiązuje :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

tas napisał/a:
Myślę też, że gorsze niż zatrzymanie się na środku skrzyżowania byłoby spalenie silnika :P

Przy takim monstrum, jak ma zeeltom, do tego bez pedałów, to wcale nie musi być taka błaha sprawa z tym unieruchomieniem na torze jazdy rozpędzonych samochodów.

Jeśli byłby zwyczajny termometr elektroniczny, to możnaby użyć mniejszej mocy tam, gdzie nie potrzeba więcej, i większej mocy tam, gdzie potrzeba większej. A nie nagłe zatrzymanie z powodu przegrzania. W samochodach też nie wyłącza się silnik, gdy jego temperatura przekroczy dopuszczalną, a przecież silnik w samochodzie jest droższy niż silnik rowerowy.
Jak zabezpieczać się, to z głową :wink: .
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

Masz rację, ale nie ukrywam, że widziałbym całe zabezpieczenie tak obmyślane, żeby wszyscy mogli z niego korzystać, by nie wymagało robienia żadnych układów, było niedrogie, elementy łatwo dostępne, nie wymagało żadnej wiedzy dodatkowej poza prostą instrukcją lutowania 2 kabelków, było automatyczne i pewne.

Ani CA, ani termometr na kierownicy, ani układy zmniejszające moc silnika czy manetki nie kwalifikują się :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

Tas, obmyśliłeś Pikacza, to układ zabezpieczający silnik też musisz obmyślić i mógłbyś sprzedawać :smile: . Gdyby dobrze pomierzyć zależność temperatury silnika od pobieranego przez niego prądu i uwzględnić temperaturę otoczenia i czasy pracy, to pewnie zrobiłbyś układ ograniczający moc i wykorzystujący do pomiaru tylko bocznik. Cała masa pracy, ale podłączenie łatwe. I nie trzeba rozbierać silnika :grin: .
Z prostych rozwiązań pozostaje kontrolka sygnalizacyjna - jak w samochodzie, ew. termometr. W samochodach nam wystarcza...
Ale macie rację - kontrola temperatury fajna rzecz.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Cze, 2014   

Fajna, bo mnie już trochę zdrowia i kasy to kosztuje :D
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Może to zabrzmi zbyt naukowo, ale czy nie dałoby się odczytywać temperatury uzwojenia wychodząc z jego oporności, a dokładniej jej temperaturowego współczynnika i znajomości składowych rzeczywistych prądu i napięcia?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Zakładasz Jurku, że w wskutek wzrostu temperatury da sie uchwycic zmianę rezystancji a moze raczej impedancji i to potraktować jako wskażnik do pozoiomu temperatury ? Śmiała teza :-)
Tym bardziej trudna do interpretacji że (chyba te zmiany impedancji) nie sa duże a poza tym sa tam osobne segmenty i jak wiadomo z doswiadczenia ulegaja zniszczeniu również pojedyńczo.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

To będzie dla każdego silnika inaczej. Po co brnąć w jakieś procki do obliczeń?
Zaczynam się zastanawiać nad termikiem NO i z jednej strony włączonym do masy w hallotronach w silniku i wyprowadzeniem jednego cienkiego przewodu do jasnej diody (lub żarówki) sygnalizującej wysoką temperaturę, plus ewentualnie jakąś piszczałkę dla ślepego ;)
Już prościej chyba nie można. Im mniej elementów, tym bardziej niezawodne.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group