|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Zabezpieczenie termiczne silnika. |
Autor |
Wiadomość |
ElSor
młodzik latarkoholik
Wiek: 42 Dołączył: 21 Cze 2014 Posty: 61 Skąd: Ozimek
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Już prościej chyba nie można. | Można zamiast diody/żarówki podpiąć tego termika NO do sygnału z manetki poprzez rezystor xxxΩ-xkΩ - ograniczy w ten sposób max prędkość/moc. Diodę wtedy też można oczywiście dodać ale najważniejsza funkcja będzie działać. |
_________________ Pozdrawiam
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
To by było ciekawe, ograniczenie wychylenia manetki do 5-10% skutecznie odcięłoby nowe dostawy ciepła ale nie uniemożliwiłoby jazdy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Ma to rację bytu, tylko by trzeba zastosować termik NC i wpiąć go do +5V zasilającego hallotrony w silniku. Drugi koniec wyprowadzić do +5V manetki, a samą manetkę podpiąć do +5V manetki z kontrolera przez jakiś PR-ek obniżający zasilanie samej manetki np. o połowę.
Można się pokusić i zamiast PR-ka dać diodę led, która zapali nam się w momencie otworzenia termika. Spadek napięcia na diodzie spowoduje podanie mniejszego napięcia na manetkę, tylko by trzeba sprawdzić organoleptycznie na ile to napięcie spadnie. Była by to jednocześnie sygnalizacja optyczna przegrzania silnika. |
|
|
|
|
ElSor
młodzik latarkoholik
Wiek: 42 Dołączył: 21 Cze 2014 Posty: 61 Skąd: Ozimek
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Ale po co obniżać całe 5V idące do manetki jak można tylko sam sygnał z niej wychodzący? |
_________________ Pozdrawiam
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Po to, by z silnika wyciągnąć tylko jeden przewód dodatkowo, a nie dwa |
|
|
|
|
ElSor
młodzik latarkoholik
Wiek: 42 Dołączył: 21 Cze 2014 Posty: 61 Skąd: Ozimek
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Masa jest w silniku i jest bankowo wspólna dla całości. Dlatego najprostsze rozwiązanie będzie takie:
Gdy zadziała bezpiecznik, wtedy im mocniej wciśniemy manetkę tym mocniej będzie blokowało, przy czym do ok 1,8V -2V nie będzie w ogóle ograniczenia. Zmieniając diodę na niebieską lub białą (ew łącząc szeregowo 2 czerwone) zmienimy próg odgraniczania na wyższy (3-3,6V). Ile ma blokować zależy już od wartości rezystora. Wadą akurat tego rozwiązania jest fakt, że dioda będzie świeciła, gdy wciśniemy manetkę min do połowy a im bardziej tym mocniej. |
_________________ Pozdrawiam
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
ElSor napisał/a: | Ale po co obniżać całe 5V idące do manetki jak można tylko sam sygnał z niej wychodzący? |
A to nie wyjdzie na to samo? |
|
|
|
|
ElSor
młodzik latarkoholik
Wiek: 42 Dołączył: 21 Cze 2014 Posty: 61 Skąd: Ozimek
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Wyjdzie podobnie z drobnymi różnicami jak np u mnie 3 dodatkowe elementy są, u Ciebie 1 więcej, do tego przyjęło się traktować masę jako punkt wspólny a nie inne potencjały. |
_________________ Pozdrawiam
|
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
A nie prościej było by zastosować termik NC i przekaźnik samochodowy? Termik zadziała i odetnie przekaźnik. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Termik to podstawa. Skoro już ma styki NC, albo NO, to po co przekaźnik?
ElSor, a gdzie widzisz u mnie 4 elementy? Ja widzę 2.
Punkt wspólny, to masa i się z tym zgodzę, ale ten układ nie musi być podłączony do masy jak i parę innych, choćby przełącznik świateł, czy kierunkowskazów. Mnie jest bez różnicy, czy będę podłączał przewód masowy, czy prądowy od 5V. Zazwyczaj wyłączniki daje się od przewodu prądowego, a nie do masy, bo wyłącznik ma odcinać napięcie na układzie, a nie odcinać masę i pozostawiać napięcie na całym układzie. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
zeeltom,
Chodziło mi o to, że termik rozłączałby zasilanie i silnik by stawał. Względnie można by zamiast przekaźnika dać diodę led czy buzer i gotowe. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Nie wiem, czy czytałeś cały temat, ale chodzi nam o ograniczenie prądu dla silnika, by się więcej nie nagrzewał po osiągnięciu pewnej temperatury i by można było jechać dalej, choć z mniejszą szybkością. Ma to tę zaletę, że wiatr szybciej schłodzi silnik, niż na postoju i ze względów bezpieczeństwa, bo jak się stanie na środku skrzyżowania, albo na przejeździe kolejowym, to będzie problem
Może z samym rowerem niekoniecznie wielki, ale ja ze swoim pojazdem miał bym problem |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
Czaje o co wam chodzi, sory za offtop Pomyślę nad tym. |
|
|
|
|
ElSor
młodzik latarkoholik
Wiek: 42 Dołączył: 21 Cze 2014 Posty: 61 Skąd: Ozimek
|
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | ElSor, a gdzie widzisz u mnie 4 elementy? Ja widzę 2. | 4 gdyby miała być jeszcze sygnalizacja diodą, wtedy dojdzie dioda i rezystor ograniczający prąd do niej. |
_________________ Pozdrawiam
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 23 Cze, 2014
|
|
|
W szereg z PR-kiem dioda. Zasygnalizuje zadziałanie termika i powinna się świecić jednakowym światłem bez względu na położenie suwaka manetki.
Jak dotrze do mnie silnik, to zmontuję taki układ i sprawdzę organoleptycznie, jak to się sprawuje. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|