ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zabezpieczenie termiczne silnika.
Autor Wiadomość
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

zeeltom napisał/a:
Już prościej chyba nie można.
Można zamiast diody/żarówki podpiąć tego termika NO do sygnału z manetki poprzez rezystor xxxΩ-xkΩ - ograniczy w ten sposób max prędkość/moc. Diodę wtedy też można oczywiście dodać ale najważniejsza funkcja będzie działać.
_________________
Pozdrawiam
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

To by było ciekawe, ograniczenie wychylenia manetki do 5-10% skutecznie odcięłoby nowe dostawy ciepła ale nie uniemożliwiłoby jazdy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Ma to rację bytu, tylko by trzeba zastosować termik NC i wpiąć go do +5V zasilającego hallotrony w silniku. Drugi koniec wyprowadzić do +5V manetki, a samą manetkę podpiąć do +5V manetki z kontrolera przez jakiś PR-ek obniżający zasilanie samej manetki np. o połowę.



Można się pokusić i zamiast PR-ka dać diodę led, która zapali nam się w momencie otworzenia termika. Spadek napięcia na diodzie spowoduje podanie mniejszego napięcia na manetkę, tylko by trzeba sprawdzić organoleptycznie na ile to napięcie spadnie. Była by to jednocześnie sygnalizacja optyczna przegrzania silnika.
 
 
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Ale po co obniżać całe 5V idące do manetki jak można tylko sam sygnał z niej wychodzący?
_________________
Pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Po to, by z silnika wyciągnąć tylko jeden przewód dodatkowo, a nie dwa ;)
 
 
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Masa jest w silniku i jest bankowo wspólna dla całości. Dlatego najprostsze rozwiązanie będzie takie:


Gdy zadziała bezpiecznik, wtedy im mocniej wciśniemy manetkę tym mocniej będzie blokowało, przy czym do ok 1,8V -2V nie będzie w ogóle ograniczenia. Zmieniając diodę na niebieską lub białą (ew łącząc szeregowo 2 czerwone) zmienimy próg odgraniczania na wyższy (3-3,6V). Ile ma blokować zależy już od wartości rezystora. Wadą akurat tego rozwiązania jest fakt, że dioda będzie świeciła, gdy wciśniemy manetkę min do połowy a im bardziej tym mocniej.
_________________
Pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

ElSor napisał/a:
Ale po co obniżać całe 5V idące do manetki jak można tylko sam sygnał z niej wychodzący?

A to nie wyjdzie na to samo? ;)
 
 
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Wyjdzie podobnie z drobnymi różnicami jak np u mnie 3 dodatkowe elementy są, u Ciebie 1 więcej, do tego przyjęło się traktować masę jako punkt wspólny a nie inne potencjały.
_________________
Pozdrawiam
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

A nie prościej było by zastosować termik NC i przekaźnik samochodowy? Termik zadziała i odetnie przekaźnik.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Termik to podstawa. Skoro już ma styki NC, albo NO, to po co przekaźnik? ;)
ElSor, a gdzie widzisz u mnie 4 elementy? Ja widzę 2.
Punkt wspólny, to masa i się z tym zgodzę, ale ten układ nie musi być podłączony do masy jak i parę innych, choćby przełącznik świateł, czy kierunkowskazów. Mnie jest bez różnicy, czy będę podłączał przewód masowy, czy prądowy od 5V. Zazwyczaj wyłączniki daje się od przewodu prądowego, a nie do masy, bo wyłącznik ma odcinać napięcie na układzie, a nie odcinać masę i pozostawiać napięcie na całym układzie.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

zeeltom,
Chodziło mi o to, że termik rozłączałby zasilanie i silnik by stawał. Względnie można by zamiast przekaźnika dać diodę led czy buzer i gotowe.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Nie wiem, czy czytałeś cały temat, ale chodzi nam o ograniczenie prądu dla silnika, by się więcej nie nagrzewał po osiągnięciu pewnej temperatury i by można było jechać dalej, choć z mniejszą szybkością. Ma to tę zaletę, że wiatr szybciej schłodzi silnik, niż na postoju i ze względów bezpieczeństwa, bo jak się stanie na środku skrzyżowania, albo na przejeździe kolejowym, to będzie problem ;)
Może z samym rowerem niekoniecznie wielki, ale ja ze swoim pojazdem miał bym problem :)
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

Czaje o co wam chodzi, sory za offtop :D Pomyślę nad tym.
 
 
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Nie 22 Cze, 2014   

zeeltom napisał/a:
ElSor, a gdzie widzisz u mnie 4 elementy? Ja widzę 2.
4 gdyby miała być jeszcze sygnalizacja diodą, wtedy dojdzie dioda i rezystor ograniczający prąd do niej.
_________________
Pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 23 Cze, 2014   

W szereg z PR-kiem dioda. Zasygnalizuje zadziałanie termika i powinna się świecić jednakowym światłem bez względu na położenie suwaka manetki.
Jak dotrze do mnie silnik, to zmontuję taki układ i sprawdzę organoleptycznie, jak to się sprawuje.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group