ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zabezpieczenie termiczne silnika.
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Czyli co? Nastawiać się na temperaturę rzędu 110 stopni? 120 może być już za dużo? Czy może raczej 100, albo nawet 90?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Moim zdaniem 125-130 pełni funkcję ochrony przed awarią, a jednocześnie nie przeszkadza w normalnym użytkowaniu.
To ma być system przeciwdziałający awarii, jak ustawisz 90st to się będzie aktywować wtedy, jak nie trzeba. Taki próg jest dobry, jeśli zabezpieczenie ma mieć charakter informacyjny, czyli masz ostrzeżenie, że "uwaga, podwyższona temp. silnika" i jakaś tam diodka sobie mruga.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Również uważam, że zejście z temp. zadziałania poniżej 100 st. C nie jest potrzebne - jedynie w celach informacyjnych. Jak już pisałem, idealnie byłoby, gdyby mieć informację, że temperatura przekroczyła ok. 110 st. C i najlepiej samemu regulować moc. A zabezpieczenie odcinające zasilanie ustawić na 120-125 st. C - pamiętajmy, że uzwojenia mają nieregularny kształt i ich temp. może być nieco wyższa niż temp. czujnika z powodu rezystancji cieplnych albo nawet szybszego chłodzenia czujnika (najlepiej byłoby wstawić czujnik w środek uzwojenia - wiem, wiem, życzenia...).
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Układ, który jest zamieszczony wcześniej taką funkcje spełnia. Albo automatycznie zmniejszy moc silnika, albo może tylko świeceniem diody sygnalizować wysoką temperaturę. Wtedy można samemu zdjąć łapę z manetki ;) Najważniejsze, że jest to koszt kilku złotych a może uchronić silnik za kilkaset zł, tak jak mnie się to stało ;)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Jeszcze nie masz zamontowanego układu?
Ja przewijam mój silnik testowy (ten co mi się zdymił z 1 strony tematu) więc chwilowo nie mam na czym robić eksperymentów :(
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Nie mam, bo nie wiem jaki termik kupić. Nie będę co chwila rozbierał koła dla testów :D
A może przewiniesz ten mój spalony?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

No właśnie, miałem spytać. Tas, sam przewijasz czy dałeś do zakładu?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Sam przewijam, bo mnie ciekawią takie rzeczy, No ale bez żadnej wiedzy teoretyczno-praktycznej idzie topornie. Ale mam silne postanowienie nauczenia się tej sztuki tajemnej :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 29 Cze, 2014   

To trenuj, mój będziesz miał następny ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 30 Cze, 2014   

Grunt to dobrze policzyć ilość zwojów i poskok uzwojeń... Reszta sama się nawija...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 30 Cze, 2014   

Nawijałem sobie trafa i wirniki silników dc ale bldc nie miałem przyjemności. Jak jest stare uzwojenie to wystarczy powielić i gotowe.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 02 Lip, 2014   

Znalazłem w sieci coś takiego:

"Temperatura pracy silników elektrycznych

Temperatura pracy silnika związana jest z zastosowaniem silnika w danej aplikacji, warunkując wymaganą klasę termiczną izolacji uzwojenia. Ma wpływ na jego sprawność i żywotność wywołując zjawiska degradacji izolacji uzwojenia oraz proces wytapiania smaru z łożysk.

W ostatnich latach dokonał się znaczący postęp w rozwoju technologi związanej z izolacją uzwojenia silnika (klasa izolacji F, H,C), pozwalając na pracę w znacznie wyższych temperaturach. Termiczna klasa izolacji uzwojenia silnika jest przedmiotem normy IEC 60085. Wyróżnia się tu odpowiednie klasy izolacji wraz z dopuszczalną maksymalną temperaturą pracy:

klasa A - temperatura pracy do 105oC,
klasa E - temperatura pracy do 120oC,
klasa B - temperatura pracy do 130oC,
klasa F - temperatura pracy do 155oC,
klasa H - temperatura pracy do 180oC."

Teoretyzując 110 stopni będzie chyba optymalne, co sądzicie?
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 02 Lip, 2014   

W każdym podręczniku traktującym o elektryczności można znaleźć podział materiałów izolacyjnych na klasy wraz z podanym przykładem materiału.

Jak już pisałem, bardzo powszechną klasą izolacji jest B - 130 st. C to nie jest jakiś znowu szał. Odważę się na stwierdzenie, że silniki rowerowe wykonuje się przynajmniej w klasie B - nikt tego nie podaje, ale te 130 st. C, co jest niejako "standardem", powinny wytrzymać.

Myślę, że w Twoim pojeździe uzwojenia bez problemu uzyskają temp. 100-110 st. C, przynajmniej chwilowo. Były już rady, aby odcięcie zrealizować przy 120-130 st. C i to wydaje się być racjonalne - silnik przeżyje i nie będzie ciągłych wyłączeń. A tak w ogóle, to gdy zamontujesz czujnik/termostat, to się okaże, jak to wygląda w praktyce.
 
 
smdrwf12300
[Usunięty]

Wysłany: Śro 02 Lip, 2014   

Panowie .. a w jakiej klasie temperaturowej macie magnesy neodymowe ?? 100 czy 200 stopni celciusza ?.Większośc tanich Chinskich magnesów ma 100 stopni ... wiec może sie okazac ze kable wam wytrzymają a magnesy się przemagnesują i silnik nie bedzie dawał pełnej mocy .
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 02 Lip, 2014   

Nie ma takiej możliwości z uwagi na budowę silnika.
Silnik się cały spali, a magnesy nie będą mieć więcej jak 100st
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group