ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak ładować akumulatory 36V z napięcia 12V
Autor Wiadomość
ICE 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 321
Skąd: wlkp
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

Żeby nie zakładać nowego tematu, dopytam tutaj czy układ zaprezentowany poniżej zadziała zgodnie z moimi oczekiwaniami tj. zrobiłem układ, który automatycznie po wpięciu ładowarki 12V przełączy szeregowe połączenie akumulatorów (36V 14Ah) na połączenie równoległe do ładowania (12v 42Ah)

W układzie wykorzystałem 6 przekaźników 40A z jednym stykiem przełącznym.
Z góry dzięki za wszelkie sugestie

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

A może tak?

 
 
ICE 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 321
Skąd: wlkp
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

zeeltom, tak też jest ok.
Ale miało być całkowicie bezobsługowo. Dlatego wymyśliłem sobie taki układ. A w kosztach to kilka przekaźników samochodowych za kilka złotych listwa zaciskowa i trochę przewodów. Wiec myśle ze warto sie nad tym zastanowić. Pytam jednak osoby bardziej obeznanie w elektryce czy zamysł mojego układu jest poprawny.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

Schemat wydaje się OK.
Ja bym jednak nie kombinował z przekaźnikami. Wystarczy, że jeden z nich nawali, albo dostanie jakiegoś opóźnienia i będzie problem.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

Rozważ jakie ładne zwarcie zrobisz, jak Ci się np. P2 zepsuje (zaspawa), a reszta zadziała....
 
 
ICE 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 321
Skąd: wlkp
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

madejp napisał/a:
Rozważ jakie ładne zwarcie zrobisz, jak Ci się np. P2 zepsuje (zaspawa), a reszta zadziała....

No to fakt, z drugiej strony to możemy zawsze gdzieś doszukać się takiej sytuacji. Pytanie jest na ile to jest prawdopodobne i czy idzie w jakiś sposób ten układ przed tym zabezpieczyć?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

Najpewniej jest na wtyczkach, które zaproponowałem.
Ja mam tak u siebie spięte 4 x 12V w słoneczniku i rowerze.
Co jakiś czas ładuję je z 12V celem wyrównania napięć na każdym.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

ICE napisał/a:
madejp napisał/a:
Rozważ jakie ładne zwarcie zrobisz, jak Ci się np. P2 zepsuje (zaspawa), a reszta zadziała....

No to fakt, z drugiej strony to możemy zawsze gdzieś doszukać się takiej sytuacji. Pytanie jest na ile to jest prawdopodobne i czy idzie w jakiś sposób ten układ przed tym zabezpieczyć?

Jest b.prawdopodobne ze nie będą idealnie wszystkie razem sie przełączać. To oznacza najpierw zaiskrzenie,a potem zwarcie. Tak się nie robi. Połączenie wg schematu Tomka jest calkowicie bezpieczne i sprawdzone.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016   

2 x więcej przekaźników. 1 zestaw przekaźników do szeregu z dwoma obwodami - obwód NC łączy akumulatory w szereg, obwód NO łączy obwód sterowanie drugiego zestawu przekaźników. A drugi zestaw przekaźników do łączenia akumulatorów równolegle, obwód NO łączy akumulatory równolegle.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016   

To przyklad jak cos można skoplikowac i uczynic niepewnym. Niepewnym bo mówimy również o przenoszeniu prądów rzędu 20A, wstrząsy oraz zajmowane dodatkowe miejsce.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
ICE 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 321
Skąd: wlkp
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016   

WojtekErnest napisał/a:
To przyklad jak cos można skoplikowac i uczynic niepewnym. Niepewnym bo mówimy również o przenoszeniu prądów rzędu 20A, wstrząsy oraz zajmowane dodatkowe miejsce.


Z jednej strony masz rację, z drugiej nie będzie zmian i postępu nie wprowadzając nowych rozwiązań. Może masz rację pisząc że duże prądy, ale przekaźniki sa przystosowane do pracy z prądem 40A, więc nie powinien być z tym problem. Dodatkowo w układzie przekaźniki przełączają podczas podłączenia ładowarki, czyli niskie napięcie i mały prąd. W czasie pracy w układzie są w pozycji wyjściowej.

Piszę o tym układzie bo mam ładowarkę 12V, 6A której chciałem użyć do ładowania żeby nie wydawać już pieniędzy na następna do ładowania w szeregu.
Ale może wtyczki to jedyny dobry sposób...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 14 Cze, 2016   

Nie kombinuj, bo ludzie ci dobrze radzą.
Albo zrób na wtyczkach, albo kup ładowarkę na sumaryczne napięcie akumulatorów.
Unikniesz nieszczęścia.
 
 
ICE 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 321
Skąd: wlkp
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016   

zeeltom napisał/a:
zrób na wtyczkach

Tak chyba wyjdzie taniej niż zakup nawet najtańszej chińskiej ładowarki.
I ładowanie jak zakładałem równolegle.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016   

W przypadku aku żelowych jestem zwolennikiem ładowania szeregowego. Tak wyrównuje się aku li-po, li-ion. Pb, Ni-Cd, Ni-MH wyrównuje się ładowaniem prądowym.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Cze, 2016   

W przypadku żeli można ładować szeregowo dopóki wszystkie akumulatory mają identyczne Rw.
Po dłuższym czasie zaczyna się wszystko rozjeżdżać i ładowanie równoległe pomaga na jakiś czas.
Mam woltomierze na każdym akumulatorze z osobna i od kliku lat to śledzę, więc mam jakieś doświadczenie poparte praktyką, a nie tylko teorię ;)
Gdy napięcia zaczynają mi się rozjeżdżać powyżej 0,5V, to ładuję je równolegle do spadku prądu poniżej 0,1A na sztukę. W przypadku 4 akumulatorów wyłączam zasilacz poniżej 0,4A i napięciu 14,5V.
Po tym zabiegu akumulatory mają przez jakiś czas identyczne napięcia w pakiecie szeregowym i wtedy ładuję je dedykowaną ładowarką na 48V.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group