BMS baterii 36V roweru "Gazelle" |
Autor |
Wiadomość |
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 06 Lis, 2014 BMS baterii 36V roweru "Gazelle"
|
|
|
Wpadła w moje ręce bateria 36V od roweru Gazelle z uszkodzonym (i majstrowanym) BMSem.Ogniwa podejrzewam są dobre ale problem z BMSem, bo domorosły "majster" albo uszkodził go podłączając niewłaściwy zasilacz albo próbował "naprawić" uszkodzony, nie zadając sobie trudu sprawdzenia co też w nim padło. BMS jest na Atmedze i posiada wtyk do ładowarki z 3 pinami.Dwa to raczej na pewno napięcie z zasilacza ale nie wiem jakie zadanie ma ten trzeci.Podejrzewam, że to czujnik temperatury gdyż z samego wkładu baterii wychodzą tylko 4 przewody.Dwa czerwony i czarny, grube to napięcie baterii a dwa cieńkie ,białe to jak sadzę czujniki temperatury?Poszczególne ogniwa (40 sztuk-bateria 10s4p) nie mają połączeń do balansowania.BMS pozbawiony jest części wskazującej na naładowanie (diody) ale wtyk (8 ponów żeńskich-goldpiny) posiada.Bateria aktualnie posiada napięcie 36V (bez BMSa) a BMSa wydaje mi się, że udało się "naprawić" (był wysadzony elektrolit).Nie posiadam ani schematu ani nawet zdjęcia takiego BMSa a było by to dla mnie bardzo pomocne gdyby ktoś coś na ten temat mógł powiedzieć. |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Czw 06 Lis, 2014
|
|
|
Miałem kilka takich baterii większość była z uwalonym BMSem albo pękniętym pinem w gnieździe ładowania. Trafiła mi się tez jedna sztuka nie zalana resinem. Zrobiłem kilka zdjęć może Ci się przydadzą. BMS jest bardzo ciekawie zrobiony, jest bardziej zaawansowany od tych chińskich Ja tego nie naprawiałem, potrzebowałem BMSa 16s dlatego nie bawiłem się z tymi. Gdybyś chciał lepsze zdjęcia daj znać to podeśle.
|
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Pią 07 Lis, 2014
|
|
|
Też miałem z nimi styczność ... tam nie jest przypadkiem tam że jeden z przewodów jest magistralą sterownik<->bms ?
Po podłączeniu pakietu on "statuje" na godzinę.... o ile nie ma obciążenia po godzinie napięcie z wyjścia znika i nie ma go jak wrócić ... Działa odłącznie i podłączenie pakietu. To trochę upierdliwe i dyskwalifikujące. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 07 Lis, 2014 Re: BMS baterii 36V roweru "Gazelle"
|
|
|
wibi napisał/a: | Wpadła w moje ręce bateria 36V od roweru Gazelle z uszkodzonym (i majstrowanym) BMSem.
...Poszczególne ogniwa (40 sztuk-bateria 10s4p) nie mają połączeń do balansowania..
|
Może Ci pomoże zdjęcie złącza BMS od strony baterii. na wtyku (b. mały i b. cienkie przewody) na dwóch ostatnich pinach jest termistor który ma 10KOhm przy temp pokojowej
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 07 Lis, 2014
|
|
|
Bardzo dziękuję kolegom za zainteresowanie a szczególnie kol. Eryk1000 i WojtekErnest za zdjęcia które wiele mi wyjaśniły. Niestety bateria i BMS w niej są "mocno uproszczone", tzn.istnieje jedna strona płytki z procesorem Atmega i mosfetami SUMI110 (tak jak na pierwszym zdjeciu płytki) natomiast samego BMS istniejącego na drugim zdjęciu nie ma,jest tylko druk ścieżek bez wlutowanych elementów.Sądzę więc, ze to (chyba?) nowsza bateria, już po wprowadzonej dyrektywie Unii Europejskiej z 2006 roku która przypomnę, zalecała (sugerowała) produkcję urządzeń z ograniczonym czasem trwałości (a BMS na pewno trwałość zwiększał).Generalnie więc w baterii o której piszę w tytule brak jest fizycznie BMSa a jest tylko urządzenie nadzorujące ładowanie i rozładowanie pakietu z kontrolą temperatury, które dzięki zamieszczonym zdjęciom udało się uruchomić a teraz muszę tylko sprawdzić pojemność baterii (i ogniw) przez rozładowanie i ew.spróbować ładować przez balanser ale niestety ręcznie (IMAX b6) jak okaże się "coś nie tak".Przy okazji pytanie do kol. Eryk1000 czy czasem gdzieś nie zapodziała mu się jakaś uszkodzona płytka jak na zdjęciach bo jeśli tak to chętnie bym ją odkupił.
Jeszcze raz dziękuję wszystkim zainteresowanym a zamieszczone zdjęcia są doprawdy bezcenne. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 08 Lis, 2014
|
|
|
Mam taki pakiet, używany wprawdzie sporadycznie ale :
- ogniwa mam równe
- dolutowalem wlasne grubsze kabelki balansujace
- zalozylem wtyk standardowy 11pin do zewn balancera
- ładuje zasilaczem dla li-ion 42V (+ , -)
- we wtyk balasera wkladam w czasie ladowania monitor 8S lub b.rzadko
Balancer zewnetrzny analogowy 10S.
Wg mojej wiedzy oryginalne BMS często się uszkadzaly i na rynku wtórnym jest/bylo b. dużo
takich pakietów bez tego felernego BMS. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Sob 08 Lis, 2014
|
|
|
Mam kilka tych płytek, w żadnej nie dłubałem, pewnie kilka jest sprawnych bo tam uleciał tylko pin a Niemiec że kasę ma to nie naprawia tylko wymienia . Kupiłem kiedyś większą ilość tych baterii. Mi były potrzebne tylko ogniwa. Jak jesteś dalej zainteresowany to daj znać na PW to się dogadamy, mam nawet gdzieś całe wiązki z czujnikiem temperatury. Co do zdjęć tej płytki to jest jedna i ta sama płytka tylko że to zdjęcie TOP i BOTTOM. Na jednej widać cały systemem zarządzania, zasilanie, itp. a na drugiej układ balansowania ogniw. |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 24 Gru, 2014
|
|
|
Wnetrze pakietu Gazelle 10S4P
Konstrukcja modułowa umożliwia selektywny demontaż.
Widok od strony panelu.
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 25 Gru, 2014
|
|
|
Widzę, że nie tylko ja mam problem z tą baterią
Eryk1000 napisał/a: | Mam kilka tych płytek, w żadnej nie dłubałem, pewnie kilka jest sprawnych bo tam uleciał tylko pin |
Chodzi o któryś konkretny pin, bo ja patrzyłem u siebie i z tego 3 pinowego gniazda ładowarki każdy pin ma przejście na płytkę. Niestety płytkę mam zatopioną, ale jest tam jakiś jeden ucięty przewód w kolorze niebieskim,
od czego on jest, czy jest do czegoś potrzebny?
Przy okazji w tej baterii jest takie gniazdo z tyłu, czy piny w nim muszą być jakoś zmostkowane, żeby bateria działała (bo na logikę wydaje mi się, że to podłączenie światełka z tyłu.) |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Czw 25 Gru, 2014
|
|
|
Wszystkie moje płytki ma kolega wibi i pracuję nad nimi. Może coś uda się mu wskórać, ja niestety już więcej w tym temacie nie pomogę. Co do urwanych pinów to w większości baterii pęknięty był jeden z trzech pinów przy gnieździe ładowania. Jak dobrze pamiętam to ten pad który zaznaczyłeś na zdjęciu nie był w ogóle podpięty. |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 27 Gru, 2014
|
|
|
Nie było mnie miesiąc (prawie) w domu i wszystko stanęło w tym i praca nad BMSem z Gazelle.
Odpowiadając kol. glebor mogę tylko przypuszczać,że jest to przewód idący od baterii i połączony bezpośrednio z trzecim-białym przewodem zasilania sterującym jak sądzę dedykowaną ładowarką (lub zmieniającym jej tryb pracy?) a sygnał liniowy (co wynika z oznaczenia białego przewodu z gniazda ładowania) dochodzi również do "precyzyjnego miernika napięcia" (The LT®1021 is a precision reference with ultralow drift
and noise, extremely good long term stability and almost
total immunity to input voltage variations) i dalej do procesora Atmega 324 PA który steruje układem bq77PL9000 balansera.W sumie to bardzo zaawansowany technicznie balanser-ładowarka ściśle współpracująca z dedykowanym zasilaczem. Zdjęciach tego zasilacza-balansera pokazują wyprowadzenia programujące do procesora Atmega j/w czyli MOSI,MISO,SCK,Reset sądzę więc, że można go przeprogramować w dowolny sposób i na dowolne ogniwa (podobno nie toleruje innych ogniw niż te zaprogramowane?) jak również dostosować do różnych napięć itp.
Tu również pytanie, może któryś z kolegów ma wtyczkę 13 pinową z rastrem 1mm pasującą do tego zasilacza-balansera i mógłby odstąpić gdy niepotrzebna?Zdjęcie takiej wtyczki zamieścił powyżej kol. WojtekErnest gdyż nie udało mi sie takiej znaleźć a w TME mają ale z inną ilością pinów. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 28 Gru, 2014
|
|
|
wibi napisał/a: |
Tu również pytanie, może któryś z kolegów ma wtyczkę 13 pinową z rastrem 1mm ... |
Dla "dobra nauki" wyślę Ci tę wtyczkę
Kontakt PW. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pią 02 Sty, 2015
|
|
|
Raczej na pewno na atmedze jest zrobiony interfejs komunikacyjny na I2C z układem BQ77PL900
Atmega steruje parametrami i funkcjami układu BMS i translacją na sygnały do zewnętrznego interfejsu
Układ BQ komunikuje się po I2C i ma wbudowany chyba wewnętrzny eprom gdzie ma zapisane ustawy do danych ogniw
Coś na temat BQ na stronce TI
http://www.ti.com/tool/bq77PL900evm-001
http://www.ti.com/lit/ds/slus844b/slus844b.pdf
Z BQ77PL900 można się komunikować przez interfejs EV2300 i na stronie TI jest program narzędziowy do tego układu
Obok złączki do programowania na krawędzi są cztery otwory do podłączenia się interfejsem do I2C do komunikacji z układem BQ
Prosiłbym jeżeli można o lepsze fotki PCB z możliwością odczytania napisów |
_________________ pozdr
Tomek |
Ostatnio zmieniony przez tomson Pią 02 Sty, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Pią 02 Sty, 2015
|
|
|
tomson Wyślij mi adres email na pw. to Ci wyślę trochę zdjęć, ważą bardzo dużo, akurat zostały mi na dysku. |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 02 Sty, 2015
|
|
|
@tomson
Złączka (8 pin) widoczna na zdjęciach nie służy do programowania a do połączenia z tylną lampą.Do programowania Atmegi służy pięć otworków przy krawędzi płytki ( i 4 otworki do bq77pl900). Gotowy projekt BMSa na bq77pl900 i Atmedze (skrypty,płytki) dla znających język rozyjski jest pod linkiem http://37.143.15.134/ussr...3&topic=21261.0 |
|
|
|
|
|