ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS baterii 36V roweru "Gazelle"
Autor Wiadomość
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 02 Sty, 2015   

Znalazłem ten projekt jest całkiem fajny.Płytki są zrobione w programie Proteus .
Plus że obsługuje sprzętowo do 20 ogniw chyba ale sam układ trochę stary jest.
Ściągnąłem sobie program Proteus w wersji 7.5 ale i tak coś cię czepia do plików PCB i ich nie otwiera tylko schematy niby że potrzebuje wersji 7.91 ale jak znalazłem wersję 8.1 i komunikat jest ten sam.Schematy otwiera bezproblemowo szkoda że PCB nie chce bo bym sobie gerbery wygenerował bo przewalać do Altiuma to trochę czasu szkoda.
Myślałem nad nowszym układem firmy TI BQ76940 który obsługuje do 15 cell.
Można go sterować prockiem albo przez układ bq78350 .TI udostępnia program narzędziowy do tych układów nawet jest projekt w Altiumie trochę go okroić do wersji użytkowej i byłby BMS.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią 02 Sty, 2015   

A jak wygląda sprawa dostępności tych scalaków w Polsce/UE?
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 02 Sty, 2015   

BQ76940 można dostać w farnellu cena 46zł/netto sztuka lub na stronie TI 10.67$/szt
BQ78350DBT w farnellu ok 26zł/netto a w stanach ok 5$
_________________
pozdr
Tomek
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 02 Sty, 2015   

tomson napisał/a:
Znalazłem ten projekt ..........


Przecież mając zdjęcia "płytek" nie potrzebujesz już ponownie je projektować,wystarczy wydrukować na laserówce i albo "termotransferem" przenieść na płytkę i wytrawić (to najprostsza metoda ale nie dość dokładna) względnie fotochemicznie naświetlając ale najlepiej to zlecić wykonanie płytki komuś kto tym się para.Koszt niewielki a dokładność wykonania najlepsza (ogłoszenia o wykonywaniu płytek znajdziesz w sieci).Miałem kiedyś adres i telefon do gościa który takie zlecenia przyjmował ale dawno już nic nie zamawiałem wiec się zapodział.Płytki były wykonane profesjonalnie z solder maską i otworami a czas wykonania to około tygodnia więc naprawdę szkoda zachodu.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Wto 06 Sty, 2015   

Płytkę z BQ77PL900 lepiej było by zrobić w firmie bo przynajmniej pewność jest że to się dobrze polutuje i zaraz kontaktu luty nie stracą.PCB nie jest duże to jeszcze cenowo to jakoś wyjdzie za parę sztuk.Zainstalowałem sobie program Proteus 7.10 i wygenerowałem Gerbery dla PCB bo o dziwo na wersji wyższej nie dało się otworzyć plików do PCB.

BalanceBoost.rar
Pobierz Plik ściągnięto 628 raz(y) 23,42 KB

TOPpwr+bluetooth3 - CADCAM.rar
Pobierz Plik ściągnięto 389 raz(y) 18,91 KB

bqDischarge_v3 4FET - CADCAM.rar
Pobierz Plik ściągnięto 388 raz(y) 30,5 KB

bq77PL900_8 - CADCAM.rar
Pobierz Plik ściągnięto 437 raz(y) 27,76 KB

_________________
pozdr
Tomek
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Wto 06 Sty, 2015   

Dałbyś radę wkleić tu pdf ze schematem i PCB?
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Wto 06 Sty, 2015   

Tu masz link do całek dokumentacji z forum do pobrania

https://www.dropbox.com/s...Kaj541xSznGgZTa

Ja zamieściłem gerbery bo z tego można płytki porządnie zrobić z soldermaską dwustronne z metalizacją.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 05 Lut, 2015   

Wracając do początku tego wątku i mając już komplet tzn.pakiet baterii 10s4p (niestety ogniwa wprawdzie wysoko prądowe-30A wg.danych fabr. "Sony VS18650V" ale małej pojemności 1600mAh) z podłączonymi odczepami do balansera, spróbowałem naładować i rozładować czyli sprawdzić jego działanie.Na początek, jak mi się wydaje, zasilacz do baterii "Gazelle" zapewne nie jest na napięcie pakietu a być może tylko 12V? Wnioskuję to z przetwornicy o dość dużej mocy sadząc po diodach i cewce będących w jej składzie i widocznych na załączonym zdjęciu w poście kol.Eryk1000. W momencie rozładowania bateria miała napięcie ok.40 V.Piszę około, gdyż moje mierniki nie są dokładnie skalibrowane.Rozładowywałem oporem 14 omów który zrobiłem z kupionej w sklepie z częściami AGD spirali do jakiegoś grzejnika o mocy 1200W i odcięciem części tak "pi razy oko",wyszło własnie 14 omów.Prąd rozładowanie był na poziomie 3.4A a spirala w ciemności była lekko czerwona.Napięcie odcięcia nastąpiło w momencie gdy (w/g watomierza) napiecie baterii było 36V. Po zmianie watomierza (z wyjścia na wejście) podłączyłem ładowarkę (41,6V) i rozpoczął się proces ładowania.Niestety ładowarka nie jest dostosowana do tego typu balansera i po osiągnięciu napięcia na baterii ok.38.5V na ładowarce zapaliła się zielona dioda pomimo, że watomierz wskazywał prąd 20-30 mA płynący do baterii.Trwa to już ponad 2 godziny a czas do momentu zaświecenia się zielonej diody to około godzina ładowania.Stąd wnioskuję niedostosowanie ładowarki do balansera gdyż praktycznie nie ma (bez watomierza ) jak określić momentu pełnego naładowania.Obecnie trwa jeszcze ładowanie (balasowanie) i myślę, że trochę jeszcze potrwa gdyż stan poszczególnych ogniw nie był mi znany.
Będę jeszcze prowadził inne "testy" ale już mogę stwierdzić, że wszystkie "balansery" które pozyskałem od kol.Eryk1000 są na 99% sprawne a cały problem sprowadza się do "uruchomienia" działania który polega na krótkim zwarciu dwóch pinów widocznego 8 pinowego złącza co uruchamia i wzbudza balanser ze stanu "uśpienia" przy podłączonej baterii.
O dalszych wynikach poinformuję a jeśli ktoś ma oryginalną ładowarkę Gazelle to prośba by sprawdził jakie napięcie podaje.I jeszcze jedno,nie próbowałem ani odczytywać ustawień Atmegi32 czy bq77pl900,używam z ustawieniami jakie były.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 05 Lut, 2015   

BMS - albo wszystkie maja to samo uszkodzenie polegajace na tym ze mimo 38,5 V jest odcinane ladowanie. No bo nie jest to balansowanie, które winno się z reguly rozpoczynać w okolicach 41,5 V a nawet nieco wyżej. Nawet jesli zasilacz nie jest dostosowany i ma 41,5 V to przy prądzie 20-30 mA trudno znalezsc przyczynę takiego stanu. Baterie sa ewidentnie nie doładowane a jeszcze gdy jak piszesz ze rozladowanie odcina przy 36 V, no ten BMS raczej nie pozwoli normalnie jezdzic....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 06 Lut, 2015   

Wziąłem pod uwagę Twoje sugestie ale nadal stoję na stanowisku, że BMSy są dobre.Dzisiaj trochę inaczej ustawiłem watomierz i inaczej zainicjowałem "balanser". Aktualnie bateria jest ładowana i co ciekawe samo ładowanie bywa zmienne tzn. na początku prąd ładowania był około 1.8A a po jakimś czasie (30 min? nie mierzyłem gdyż tego się nie spodziewałem) prąd ładowania zmniejszył się do ok.0.9-0.8A by znów po jakichś 30 minutach zwiększyć się do ok.1.5-1.7A i znowu po jakimś czasie (ok.20 min) spaść do 0.8-0.9A i nadal się taki utrzymuje a napięcie baterii stale i systematycznie wzrasta.Zielona dioda na zasilaczu (z Magmy) pali się na zielono a czerwona była tylko gdy prąd wzrastał ponad 1A (ale wentylator w zasilaczu cały czas chodzi). Robię zdjęcia z tego "procesu" i jak się zakończy to zamieszczę.Aktualnie napięcie na baterii wynosi 40.2V a prąd ładowania ok.0.84A.Samo ładowanie trwa już ok. 2 godzin.Po ok.3 godzinach ładowanie zakończyło się gdy napięcie na baterii osiągnęło ok.40V (40.44V wg watomierza i 40.00V wg.miernika). Myślę, że to prawidłowe napięcie mające na celu "długowieczność" baterii.Takie napięcie na baterii uzyskałem wcześniej ładując ją bezpośrednio z ładowarki (bez pośrednictwa "balansera"). Nabyłem również polecany przez Ciebie "Battery Voltage Meter" na 8 ogniw ale go jeszcze nie podłączałem-brak odpowiedniej przejściówki,muszę ją dopiero "zmontować" aby połączyć ze złączem wyprowadzonym z ogniw baterii.
Bateria wg.fabrycznej naklejki ma 36V i 6.4Ah taki też wynik uzyskałem a nawet większy gdyż 6.55Ah ale to może być błąd watomierza.
Do dalszych prób pójdzie następny losowo wybrany i zalany jakąś masą BMS,zobaczę czy on również zadziała.

IMG_20150206_123732.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 890 raz(y) 443,27 KB

IMG_20150206_130655.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 716 raz(y) 422,42 KB

 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 06 Lut, 2015   

Ciekawe, ciekawe.
Mimo ze nie spotkalem się z zasilaczem +BMS ktory by tak reagowal tzn poczatkowo 1,8A , spadek a następnie znów podskok ale nie można wykluczyć ze jest to celowy zabieg swego rodzaju testowania dynamicznego ogniw i dobierania na tej podstawie wariantu ładowania.
Zastanawiajace jest jednak zatrzymywanie sie ładowania na poziomie 40V.
Czy wtedy segmenty są w miarę równe tzn mają ok 4V ?
Nawet jeśli są to ogniwa o nominale 3,6V to standardowe napiecie max to 4,1V, czyli przy 4,05 winien wejsc w fazę balansowania.
Z drugiej strony jesli po 3 godz jest tylko 40 V to moze program BMS-a 'uznal' ze trwa to długo i dalszego przyrostu nie będzie albo ogniwa sa na tyle różne ze nie będzie kontynuował tego procesu.
Moze również brak wyraznego poboru prądu oznacza ze jest tryb samobalansowania czyli tylko obciążania tych z nadmiernym napięciem ?
Wątki o nadmiernym grzaniu pomijam, wplyw termistora który steruje procesorem i ew przerywa proces.
A czy po odczekaniu, gdy włączysz ponownie pakiet ktory juz ma 40V, czy wznawia ładowanie czy od razu zielona lampka ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 06 Lut, 2015   

Na wstępie trochę o baterii i ogniwach.Otóż są to ogniwa z baterii Gazelle-brązowej i mam do nich oryginalny BMS który jest bez balansera natomiast resztę elementów (procesor,mosfety,przetwornicę) posiada (zrobię zdjęcie i zamieszczę). To najtańsza wersja baterii a same ogniwa nawet nie były w "koszykach" tylko zespolone silikonem i z zewnątrz rękawem termokurczliwym.Nie było wyprowadzeń do balansera z poszczególnych cel. Ponieważ wymiary tej baterii były nieodpowiednie do obudowy w której chcę je "zapakować", musiałem ten rękaw rozciąć i inaczej je ułożyć przy okazji lutując przewody do balansera. Gdy już to zrobiłem spróbowałem jak działa niby "uszkodzony" BMS z balanserem od lepszych baterii Gazelle (srebrna,złota) których kilka posiadam.Wynik działania jak wyżej a sama bateria w trakcie ładowania praktycznie się nie nagrzała.Napięcie na poszczególnych celach sprawdzę gdy zmontuję przejściówkę (o czym wcześniej pisałem) i podam na forum.Myślę, że firma Gazelle uważała, że do tego typu ogniw (o małej pojemności) balanser to zbędny koszt a może też ten typ ogniw praktycznie się nie rozjeżdża, znacząco wpływając na oddawanie mocy. Na pewno w najbliższym czasie sklecę jakąś przejściówkę i sprawdzę.

IMG_20150206_204103.jpg
Druga strona obu
Pobierz Plik ściągnięto 1130 raz(y) 832,32 KB

IMG_20150206_203716.jpg
Zielony bez balansera,brązowy z...
Pobierz Plik ściągnięto 815 raz(y) 895,47 KB

 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   

Trochę trwało nim uzupełniam post wyżej.Na wstępie muszę dodać ,że trafił mi się "znakomity" kąsek w postaci tych balanserów od kol.Eryk1000. Wszystkie (jak przypuszczałem) są sprawne i doskonale działają.Są to urządzenie b. "inteligentne" i przy pierwszym podłączeniu baterii "uczą" się tzn.rozpoznają z jaką baterią mają do czynienia. Odbywa się to w trochę "mylący" dla mającego z takim typem urządzenia do czynienia i który zapewne kwalifikuje, ze urządzenie bywa uszkodzone co nie jest prawdą bo tam praktycznie nie ma co się "zepsuć" prócz ew.uszkodzeń mechanicznych a jakość części w tym wyjściowych (i wejściowych) mosfetów bardzo wysoka. Są na na prądy 110A/60V dlatego dopuszczalny prąd z baterii 36V (30A) to dla nich drobnostka i mogą pracować praktycznie bez radiatora w zalewie w jakiej się znajdują.Uruchamia (inicjuje) się to "inteligentne" urządzenie bardzo prosto podając (łącząc) na moment 2x zewnętrzne styki 8 pinowego i wyprowadzonego złącza (do przyłączenia tylnej lampy).Samo działanie przy pierwszym podłączeniu i zainicjowaniu urządzenia trwa od 15-30 minut,potem urządzenie się wyłącza (przy ładowaniu,rozładowanie trwa do napięcia 31.2V dla baterii liJon bez przerw) na okres ok.5-10 minut (w tym czasie zapewne zostają zapisane wstępne dane baterii do eepromu) i ponownie samoczynnie się włącza na okres około godziny? i ponownie wyłącza na czas jak wyżej.Po samoczynnym ,ponownym włączeniu następuje dalsze ładowanie prądem jaki dostarcza ładowarka (w mim przypadku był to prąd ok 1.5A,ładowarka z Magmy do ogniw LiJon 36V).Po naładowaniu do napięcia 40.4V na ładowarce zapaliła się zielona dioda sygnalizująca naładowanie ale proces ładowania CV szedł nadal tyle, ze prąd ładowania spadł do wartości 0.9-0.7A.Ładowarka nadal ładowała co wykazywał włączony Wattmeter a przy napięciu 40.9V nastąpiło balansowanie ale prądem 150-300mA aż do całkowitego zatrzymania przepływu prądu pokazanego na Wattmetrze.Końcowe napięcie baterii wynosiło wg.Wattmetra 41.4V co praktycznie jest napięciem końcowym dla ogniw LiJon (4.1V lub 41.0V dla baterii) Sam proces ładowania trwał dość długo bo prawie 6 godzin ale ogniwa były zbalansowane a różnice poszczególnych napięć na nich były mniejsze niż 20mV co wydaje mi się wartością całkowicie zadawalającą szczególnie, że to było pierwsze ładowanie baterii z balanserem.

IMG_20150212_125404.jpg
Wskazania battery metra po ok.6 godzinach od ładowania
Pobierz Plik ściągnięto 757 raz(y) 440,84 KB

 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   

wibi Super że się tym zająłeś i opisałeś. Tak myślałem że większość BSMów albo wszystkie są ok, bo tam tylko pęknięte były piny. BMS jest mały zgrabny a przy tym bardzo zaawansowany, po tej jednej nie zalanej płytce można zobaczyć że to nie jest byle co. Zresztą cena nowych baterii jest bardzo wysoka, za jakość i technologię w końcu się płaci nie małe pieniądze.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   

@wibi, bardzo ciekawa analiza pracy tego BMS, co tlumaczy zapewne fałszywe diagnozy co do ich stanu. Z drugiej strony byc moze dzialanie tak poprawne dla dobrych rownych ogniw, sprawialo klopoty przy rozniacych sie ogniwach albo ich uszkodzeniach i 'jakies' serwisy stwierdzaly ze One zle pracują z innymi ogniwami. No bo lawina tych BMS, baterii na rynku wtórnym skads sie brala.
Ja moge stwierdzic tylko ze ogniwa 18650 w nich montowane oraz sposob laczenia pakietow jest b.dobry. Podejrzenia mialem do złącza balansera, niespotykanie cienkich przewodow i miniatorowego wtyku. Sadzilem ze rowniez z tego powodu sa usterki, mimo solidnej konstrukcji pozostalych podzespolow.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group