|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
BMS baterii 36V roweru "Gazelle" |
Autor |
Wiadomość |
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015
|
|
|
@MARCIN
Może trochę wyjaśnię odnośnie ładowania, otóż moja bateria jest typu LiJon czyli max. napięcie na niej powinno wynosić 41.0V (na poszczególnych celach 4.1V) chociaż można je nieznacznie przekroczyć. Ładowarka z Magmy którą posiadam jest do ogniw Lixx i napięcie jałowe na wyjściu to 41.67V czyli nieco wyższe niż pakiet 10s ogniw LiJon i nieco niższe niż dla LiPoly (42V) ale generalnie to niewielka różnica nie mająca praktycznego znaczenia. Co do ładowarki o napięciu 48V do ładowania baterii o napięciu 36V to raczej bym odradzał taki experyment szczególnie dla nowicjuszy w dziedzinie elektryczności i to z wielu powodów w tym uszkodzenia ładowarki lub co gorsza uszkodzeniu baterii (i BMSa). Dla baterii 36V max.napięcie ładowania nie powinno przekraczać 42V.
Diody wskazujące stan naładowania baterii nie zaświecą się (możliwe trzy przypadki) 1. gdy uszkodzona bateria i BMS zablokowany; 2. gdy bateria nie włączona kluczykiem (gdy taki jest) ; 3. gdy BMS wyłączony i trzeba go zainicjować albo dwoma impulsami albo (w przypadku analogowych BMSów) podłączeniem na moment ładowarki. |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015
|
|
|
Sorry, nie doczytałem kolejnego Twojego postu. Pisałeś, że uzyskałeś na baterii ponad 41V, to dobry wynik.
Co do ładowarki, to tak sprzedawcy ją opisują: U wyj. 48V, a pasuje do prawie każdego modelu Gazelle oprócz jednego z 2008 roku. Moim zdaniem też się mylą...
Kluczyk jest tylko do wyjmowania baterii i jej zamykania, więc przypuszczam, że w moim przypadku nie o to chodzi. Piny 1 i 4 zwierałem, ale też bez skutku. Zostaje podłączenie ładowarki, co miałem zrobić .
Dzięki.
Edit: Podłączyłem zasilacz z ograniczeniem prądowym do wejścia ładowarki (przewody czarny i różowy), ale nic się nie dzieje, nie ładuje (mierzyłem prąd, a w zasadzie próbowałem mierzyć ). |
_________________ "Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015
|
|
|
MARCIN napisał/a: | Dzięki, będę próbował ładować przez gniazdo ładowania wykorzystując przewody czarny i różowy.
wibi pisał, że ładuje ładowarką o napięciu 42V i bateria nie jest całkowicie naładowana. Może to być spowodowane zbyt niskim napięciem ładowania - sprzedawane oryginalne ładowarki mają napięcie 48V i ponoć pasują właśnie do baterii 36V.. |
Czy aby na pewno firmowe zasilacze mają 48 V przeznaczone do aku nominalnych 36 V ?
Może mają w momencie włączenia ale na pewno nie doładowują wyżej niż 42,2 - 42,5 V z b. małym prądem.
Jeśli zmierzyleś 36 V to sprawdż pod małym obciążeniem czy to jest 36 V z rozładowanej baterii czy napięcie kondensatora. Bo nie jest normalne aby podłączony zasilacz 41 czy 42 V z ograniczeniem prądowym nie wykazywał poboru prądu czy ładowania akumulatora.
Druga usterka to brak napięcia na lampce tylnej i wskażnik który nie pokazuje poziomu naładowania. Znów to 'pachnie' blokadą przez BMS. Sprawdź rzeczywiście czy kluczyk nie ma styków elektrycznych. Jeśli sie nie powiedzie to warto sprawdzić na złaczu balansera jakie tam są napięcia bo moze jakiś segment jest wyrażnie słabszy i ten 'superinteligentny' BMS odcina zasilanie.
Ostatecznie ja bym zaryzykował ładowanie tej baterii z pominięciem BMS czyli trzeba się dostać do + i - baterii. Może gdy będzie wyższe napięcie uda się go zrestartować wg metody wobi. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Czy aby na pewno firmowe zasilacze mają 48 V przeznaczone do aku nominalnych 36 V ?
Może mają w momencie włączenia ale na pewno nie doładowują wyżej niż 42,2 - 42,5 V z b. małym prądem. |
Tak podają sprzedawcy. Jednak gniazdo ładowania "chce" 36V (czyli maks. pewnie 42V). wibi mówi, że jest "normalnie", czyli trzymajmy się wersji, że ładowarka maks. 42V.
Co do tej lampki, to diody zaczynają świecić, gdy dotknę lutów złącza 8-pinowego tej lampki ręką - zaczynają wtedy słabo świecić, a po wciśnięciu przycisku świecą jaśniej. Bez dotykania lutów nic nie świeci .
Jutro zrobię próbę z ładowaniem od tyłu, tzn. od strony gniazda "dokującego", że tak się wyrażę (złącze do podłączania w rowerze). |
_________________ "Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015
|
|
|
MARCIN napisał/a: |
Co do tej lampki, to diody zaczynają świecić, gdy dotknę lutów złącza 8-pinowego tej lampki ręką - zaczynają wtedy słabo świecić, a po wciśnięciu przycisku świecą jaśniej. Bez dotykania lutów nic nie świeci .
|
Niestety nie znamy schematu i znaczenia złącza 8-pinowego, a warto by go 'rozgryżść'.
Chyba Ci nadal blokuje BMS... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015
|
|
|
@MARCIN ; WojtekErnest
Naprawdę trudno jest "zdiagnozować" to złącze gdyż napięcia jakie na nim występują o niczym nie świadczą a samo sterowanie diodami pewnie jest przy niskim napięciu rzędu 3V przez jakiś układ w samej lampce. Tu pomocne mogą być jakieś zdjęcia wnętrza lampki by na tej podstawie móc coś wyrokować. Na złączu jest jedno napięcie ok 10V i trzy po ok.3V (pin chyba "1" = 10V) a w lampce pewnie jakiś czuły układ który przy dotknięciu palcem lutów złącza zaświeca diody.Sterowanie ilością świecących diód odbywa się zapewne szyną I2C i stąd trudność określenia która to ta szyna gdy nie widać końcowego "odbiornika" sygnału.Dobrze by było aby kol.MARCIN rozkręcił tą lampkę i zrobił zdjęcia płytki bo to pozwoliło by co nieco zrozumieć. |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 24 Cze, 2015
|
|
|
Będę próbował otworzyć lampę, ale jest na zatrzaskach i nie chciałbym połamać...
W środku jest mała płytka drukowana do montażu diod, raczej nic więcej. Przypuszczam, że złącze 8-pinowe służy do diagnostyki - tego całego "parowania" i może jeszcze czegoś. |
_________________ "Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Śro 24 Cze, 2015
|
|
|
@MARCIN
Jeśli będziesz chciał otworzyć lampkę by dostać się do płytki to w żadnym wypadku nie używaj narzędzi metalowych typu nóż,śrubokręt itp.a jedynie elementy plastykowe np. zużytą kartę bankomatową, plastykową otoczkę SIM karty, nóż plastykowy-jednorazowy dobra jest też kostka do gry na gitarze . Sprawdź też wcześniej (gdy się da) co w co wchodzi aby móc delikatnie rozgiąć plastykowe elementy bo wówczas nie uszkodzisz zaczepów. To takie "praktyczne" rady do otwierania wszelkich plastykowych obudów.Na płytce na pewno jest jakiś układ scalony a nie tylko same diody.Powodzenia |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015
|
|
|
Dobierałem się do lampy. Niestety, oprócz zaczepu, który jest na tyle elastyczny, aby go podważyć bez złamania, jest też klej. W zasadzie wygląda jak upłynnione tworzywo sztuczne z którego zrobiona jest czarna pokrywka lampy.
Niestety, ani lampy nie rozebrałem, ani nie uruchomiłem BMS-a. Przechodzę do kolejnego punktu planu (miał być pierwszym) - rozbiórka baterii.
Co do ładowania baterii od tyłu, to również nie powiodło się. Napięcie błyskawicznie szybuje pod 50V i ładowarka wyłącza się. Albo w środku jest trup, w co nie wierzę, albo BMS coś kombinuje. W ostateczności BMS uniemożliwia ładowanie, bo leży trup... Albo kierunek przepływu prądu nie zgadza się... |
_________________ "Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe |
|
|
|
|
uboot
początkujący
Dołączył: 21 Wrz 2016 Posty: 2 Skąd: Górny Śląsk
|
Wysłany: Pią 23 Wrz, 2016
|
|
|
Witam Koleżanki i Kolegów .
Chciałbym prosić o pomoc.W baterii Gazelle uszkodziłem piny gniazda ładowania i chciałbym to gniazdo wymienić.Czy w tym celu należy odciąć umiejętnie zalewę płytki BMS przy samym brzegu i w ten sposób dostać się do gniazda? Może jest jakiś inny sposób? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2016
|
|
|
Daj fotkę. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2016
|
|
|
Obawiam się, że gniazda ładowania baterii nie da się wymienić gdyż prócz zaczepów całe zalane jest jakąś masą. Ja rozbierając baterię dostawałem się do gniazda rozcinając obudowę (gniazdo nie było mi potrzebne jak i obudowa baterii) bo chciałem wyciągnąć BMS |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2016
|
|
|
Ja rozwiercałem całe gniazdo wiertłem 16mm , kabelki od bms było widać w masie zalewowej.
Na gluta wkleiłem nowe gniazdo XLR 3 pin i nowa wtyka do ładowarki.
Wierciłem tylko na głębokość gniazda delikatnie. |
|
|
|
|
uboot
początkujący
Dołączył: 21 Wrz 2016 Posty: 2 Skąd: Górny Śląsk
|
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2016
|
|
|
Serdeczne dziękuję kolegom.Posiadam zapasową obudowę BMSa z nowym gniazdem więc chyba rozetnę starą a gniazdo i wtyk ładowarki zastąpię czymś 3 pinowym ale w wykonaniu wojskowym .
PS:dodałem fotki
IMAG0039 (Copy).jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1442 raz(y) 108,35 KB |
IMAG0038 (Copy).jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1286 raz(y) 95,59 KB |
|
|
|
|
|
pimielski
początkujący
Wiek: 47 Dołączył: 13 Lip 2018 Posty: 4 Skąd: łodygowice
|
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018
|
|
|
wibi, witajcie,macie może bms do bateri gazella gold. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|