|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Przerobka hulajnogi elektrycznej |
Autor |
Wiadomość |
Emil
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 31 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: Wto 15 Maj, 2007
|
|
|
Silnik przy obciążeniu zawsze będzie miał niższe obroty niż na biegu jałowym. Będą zbliżone do obrotów nominalnych podawanych przez producenta silnika,
ale mogą być jeszcze niższe.
Ilość obrotów będzie się też zmniejszać w zależności od zmiany obciążenia, dlatego m. in. lepiej jest zastosować mocniejszy silnik.
Niestety nie mogę tego poprzeć żadnymi dowodami ponieważ nie mierzyłem obrotów silnika. Są to jedynie moje przemyślenia. |
_________________ Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny
http://ebike1.blogspot.com/ |
|
|
|
|
danlancher [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 15 Maj, 2007
|
|
|
Wlasnie
TEraz male pytanko. Czy prad podawany na silniku to najwiekszy prad jaki moze pobrac silnik?
Arbiter napisał/a: |
250W 24V mozesz podlaczc na 36V ale z takim przelozeniem by vmax byl do 35kmh |
To juz pisalem,ale tak naprawde nie da sie tego okreslic. Moze tak wyjsc ,ze taki silnik nie osiagnie polowy zakladanych obrotow z powodu zbyt duzego obciazenia i wtedy klapa.
Musi ktos ,kto robil juz taki sprzet sie wypowiedziec. Ale chyba wybiore ten 350W 36V... zawsze moglby go podlaczyc pod 48 i wtedy mialby konkretnego 'kopa'. |
|
|
|
|
Maxio0 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 15 Maj, 2007
|
|
|
Prąd podawany na silniku to prąd nominalny. Silniki elektryczne mają tę pożyteczną właściwość że można je chwilowo przeciążać, jednak nie więcej niż do 200-250% nominalnego prądu podawanego na silniku. Jeżeli przekroczysz tę granicę kilka razy - puścisz silnik z dymem. Silnik podłączony bezpośrednio do akumulatorów może pobrać prąd wielokrotnie większy od nominalnego (zależnie od obciążenia). Górną granicą jest parametr zwany prądem zwarcia, określa on natężenie prądu pobieranego przez silnik przy zablokowanym wale. Taki parametr często podają producenci silników.
Jednak do praktycznej ekspolatacji wykorzystaj do regulacji obrotów swojego silnika kontroler z ogranicznikiem prądu. Uchroni on silnik przed zniszczeniem, jak go nadmiernie obciążysz.
Zwykłe kontrolery od hulajnog przeznaczone do silników 36V (350W) ograniczają prąd do ok 20A. |
|
|
|
|
GlowaSkrzydlowa [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 16 Maj, 2007 Temat napedu
|
|
|
Ten nominalny prąd co jest podawany na silnikach to prąd pełnej mocy silnika. Tej na którą on jest projektowany. Na tym prądzie silnik może pracować i nic mu nie powinno grozić. Jak pomnożysz ten prąd przez napiecie nominalne dla tego silnika, to wyjdzie ci moc wieksza niż podawana, a to dlatego, że z kolei moc którą producent podaje, to moc użyteczna osiągana na wale. Więc po tym możesz się orientować jaką sprawność ma silnik.
Oczywiscie najlepszy silnik to ten 350W na 36V. Obroty już rozeznasz od wielkości kół jezdnych jakie zastosujesz, i od możliwości jakie stworzą ci koła łańcuchowe. Jeśli chodzi o przełożenia, to nie będziesz miał problemu, bo ci tu już mogę doradzić. Wiem jakie przełożenia mają piasty rowerowe wielobiegowe.
Otóż wszystkie mają środkowy bieg jako 1:1 i do tego biegu projektuj najlepiej predkość w zakresie od 25 do 30km/h bo to predkość praktyczna dla mocy 350W, aby byle wiaterek nie spowalniał ci pojazdu. Nadbieg czyli przełożenie przyspieszające będziesz mógł wykorzystywać do jazdy z wiatrem i z górki, aby móc chwilowo pojechać np trochę ponad 30km/h. Musisz to tak robić, bo te przekładnie są na ślizgowo łożyskowanych satelitach. Mają straty na tarcie w pozostałych biegach. Zawsze jakieś opory zaczynają tam dawać znać. Na biegu 1:1 satelity nie przekazują mocy. Jest wtedy zapadkowe zasprzęglenie bębna i tędy ta moc przechodzi. Piasta natomiast toczy się na kulkach. W e-pojazdach o energię trzeba zawsze zabiegać, bo jest jej wiecznie za mało.
Przekładnie 3 biegowe mają na pierwszym biegu przełozenie 1:1.36 Napewno w tej marki SRAM.
Przekładnie 5 biegowe np SRAM bieg 1 - 1:1.57 bieg 2 - 1:1.28 bieg 3 - 1:1
Przekładnie 7 biegowe np Shimano bieg 1 - 1.57 bieg 2 - 1:1:34 bieg 3 1:1.18 bieg 4 - 1:1.01
Są to dane z moich pomiarów. Jak widać nie opłaca się stosować tych ponad 5 biegów, bo nie maja one juz większej rozpiętości, tylko drobniejszy podział. |
|
|
|
|
danlancher [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 16 Maj, 2007
|
|
|
OK, dzieki. Wszystko juz wiem. Terazmusze zdobyc hulajnoge i powoli zbierak aku i reszte.
Nastepne pytanie. Wiece moze gdzie moglbym dostac silnik 350W 36V? tylko nie te chinskie tylko cos lepszego... moze u siebie znajde,ale zeby mic na zapas w razie czego. |
|
|
|
|
GlowaSkrzydlowa [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 17 Maj, 2007 Co do silnika
|
|
|
Jeszcze nie tak dawno kupiłem nowy chiński silnik. Chyba raczej tanio. Gdzie indziej były drożej np po 160 zł. Ja za ten co kupiłem dałem 102 zł z przesyłką. Sam silnik kosztował 90 zł miał: 350W; 36V; 14A i 2750 obr/min. Jest to na www.blade-motors.com Tam są linki na sklep i wybierasz co chcesz. Wszystko dograsz poprzez maile z biurem handlowym firmy. |
|
|
|
|
danlancher [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 17 Maj, 2007
|
|
|
TA strona niestety nie dziala ;/ |
|
|
|
|
Emil
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 31 Skąd: Jelenia Góra
|
|
|
|
|
danlancher [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Maj, 2007
|
|
|
Witam
Dzis rano na bazarze kupilem skuterek. W takim sobie stanie i troche na niego wydalem... Kupilem odrazu z ladowarka i kufrem ktory zostawilem gdzies...
PO przyjechaniu z nim do domu odrazu zabralem sie za rozbiorke.
W srodku siedzi silnik 200W i 2 aku 12V 12Ah. Calkiem dobre aku na poczatek lecz sa padniete.Kazdy ma ok 2-3V... LAduje je juz z 2h i zobaczymy co bedzie.Raczej juz ich nie odratuje ;/
Regulator napewno dobry ,ale zrobie nowy na ne555 i 2xIRFz48 ktory wytrzyma prady 100-110A i napiecie do 60...
Przelozenie standard 6/1 (66/11)
Ogolnie jest w dobry stanie gdyby nie ta obudowa (ktora i tak wywalilem) i rdza w niekotrych miejscach...
Martwia mnie tylko troche spawy,sa male i wygladaja na slabe i boje sie ze to wszysto podemna sie zalamie. A jestem lekki.
Juz sobie rozplanowalem mniej wiecej jak to bedzie wygladac. Spokonjnie zmieszcza sie 3 aku. Chcialbym tez obnizyc ta kieszen na aku o jakies 10cm i wtedy by wszystko ladnie wydladalo.
Poznozki chcialbym zrobic ze stali wzdluz calego skuterka... tylko nie wiem jak wytne te stal...
Nad kolami jeszcze pomysle...
Oto fotki.
|
|
|
|
|
grzegorz [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Maj, 2007
|
|
|
Możesz rame troszke przerobić lekko np. 4 aku po 12V 12Ah i zrobić 48V 12Ah dać silnik 450W 36V do tego kontroler 36V i zasilić to 48V kontroler i silnik wytrzymają. Sprawdzałem.
http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=194230459
Lub druga opcja monster 6 aku 12V 12Ah do tego silnik 24V 500W kontroler również 36V ( po modyfikacji prędu) zasilić 36V 24Ah. lub 24V 36Ah.
Mi się udało wcisnąć pod tą skromną skorupe 5 aku jak jeszcze minimalnie poprawie to spokojnie wejdzie 6 aku 12V 12Ah.
Jak się wyrobie z czasem i kasą to chce zrobić z wyglądu zwykłą hulajnoge a w środku 500W 24V zasilone 36V 24Ah. Vmax ponad 30km/h |
|
|
|
|
danlancher [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Maj, 2007
|
|
|
Rame bede przerabial ,ale lekko i raczej nic to w wygladzie nie zmieni. Chce odciaz te czasc na diodelko.
Akumulatory spokojnie wchodza 3 obok siebie jak postawi sie jest pionowo. NIE wiem czy zelowe moga tak stac.
Nie wiem jak ty wcisnales te 5 aku do niej ... moze jakas fotka? Ja obudowe w calosci bede robic sam a tamta 'skorupa' poszla na bubel...
Co do silnika to juz rozwazalem to i pisalem na 1wszej stronie tematu. NIe wiem czy sie oplaca stosowac silnik 500W 48V (?) przy aku 12Ah... Wtedy,fakt, Vmax bedzie w granicach 30kmph wiec niewiele... Zato przyspieszenie i 'ciag' bedzie mial spory.
Myslalem na silnikiem 350W 36V i zasilic go poczatkowo z 3v12 xxAh i potem dodac jeszcze jeden aku. Wzrosna obroty i tym samym predkosc. A moc juz jakas bedzie...
Musze dobrac silnik tak zebym molg upakowac dobrze akumulatory i zeby byl w miare ekonomiczny i mial 'kopa'... co chyba jest malo mozliwe... |
|
|
|
|
Emil
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 31 Skąd: Jelenia Góra
|
|
|
|
|
Maxio0 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 21 Maj, 2007
|
|
|
Zgodzę się z przedmówcą z jedną małą uwagą mianowicie akumulatory żelowe nie tylko podczas ładowania ale również przy rozładowywaniu (jazda) nie mogą być zamocowane "do góry nogami".
Pozdrawiam |
|
|
|
|
grzegorz [Usunięty]
|
|
|
|
|
grzegorz [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 21 Maj, 2007
|
|
|
Ja bym proponował silnik 500W 24V lub 450W 36V. Jak chcesz dać 4 aku to polecam silnik 450W 36V do tego regulator na 36V i zasilić to 48V wtedy będziesz miał dobrą moc i prądy będą w miare przyzwoite.
przy silniku 500W 24V proponował by go zasilić 36V i 24Ah.
Tylne zębatki są 80 zębów 65 zębów oraz 55 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|