ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Chłodzenie olejem
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   Chłodzenie olejem

Przenoszę temat chłodzenia olejem z szołta do tego tematu. To jest zbyt ważna i ciekawa tematyka, żeby wiedza zaginęła zasypana bzdurami.

Kod:
x e i Wczoraj 19:19] Adam Wysokiński: Już dawno ludziska wymyślili jak chłodzić, leją olej do srodka.
x e i [Wczoraj 19:39] tas: żeby to było takie proste... :)
x e i [Wczoraj 19:42] Adam Wysokiński: Niby jest. Sam bym tak zrobił ale pewnie silnik jest cały później uświniony
x e i [Wczoraj 19:49] tas: No właśnie nie jest, na ESie jest bogata dokumentacja prób i starań. Chyba jeszcze nikomu nie udało się zalać huba i jeździć bezawaryjnie (brak wycieku). A naprawdę cała masa ludzi próbowała i to niekiedy z zaawansowanym zapleczem technologicznym.
x e i [Wczoraj 19:52] Adam Wysokiński: Mi by się udało, ale mi się nie chce  :wink:
x e i [Wczoraj 19:58] tas: Zalej, daj przepis, stań się sławny ;)
x e i [Wczoraj 19:59] Adam Wysokiński: Zadziwię świat  :mrgreen:
x e i [Wczoraj 20:05] Adam Wysokiński: Przepis jest prosty. Uszczelnić pokrywy, dać uszczelniacz na osi i zrobić odpowietrzenie
x e i [Wczoraj 20:25] tas: genialne :D
x e i [Wczoraj 20:38] Adam Wysokiński: Diabeł tkwi w szczegółach. Nie jest to kosmiczna technologia, bez przesady.
x e i [Wczoraj 21:15] tas: No ba, przecież to nie może być trudne. działaj :)
x e i [Dzisiaj 0:56] gienek333: Oleju tylko 2-3 cm od dołu i ja bym dał silikonowy.
x e i [Dzisiaj 10:44] Pykacz: Ja sobie załatwiłem transformatorowy 5L  :mrgreen:
x e i [Dzisiaj 12:26] Pykacz: A jakim miejscu to cieknie? Przez oś (tam gdzie kable), przez zimering , czy może przez dekle ?
x e i [Dzisiaj 12:50] tas: przez simeringi
x e i [Dzisiaj 13:28] Pykacz: Tak luźne są ? A jakby lać dużo poniżej osi ? Ile oni tego leją ? Może powyżej i jak ciśnienie rośnie to im to wypycha .
x e i [Dzisiaj 13:33] tas: podczas jazdy robi się różnica ciśnień miedzy obudową, a zewnątrz. Wyciska olej albo dookoła osi, albo przez odpowietrzniki różne. Tak wynika z doświadczeń tych ludków z usa
x e i [Dzisiaj 13:45] Pykacz: To może za dużo leją i za mało powietrza zostawiają dlatego im tak bardzo rośnie ciśnienie .
x e i [Dzisiaj 13:46] Pykacz: Na jakimś filmiku widziałem że się nie pękają i leją tak z 2 szklanki . Ja bym dał z 100-kę .
x e i [Dzisiaj 13:47] Pykacz: Chyba spróbuję . Olej trafo może być , nic mi tam się nie rozpuści ? :lol:
x e i [Dzisiaj 13:47] Pykacz: Czym uszczelnić dekle ? Tak by było szczelne ale żeby w razie czego dało się je zdjąć ?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pią 19 Gru, 2014, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Jeśli zalany silnik zdemontujesz i otworzysz to będziesz mieć wszystko ubabrane od oleju i nie uszczelnisz go silikonami bez gruntownego wymycia całości.
Zresztą są silikony olejo-odporne.

Poza tym to chyba nie może być byle jaki olej tylko konkretny o małej gęstości i neutralny dla emalii. Ludki z ESa uywali albo transformatorowy, albo do skrzyni biegów. Optymalna ilość jest opisywana jako zalanie do 1/4 wysokości silnika, czyli dość niedużo.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Mam silnik przekładniowy który fabrycznie jest zrobiony pod olej ( smarowanie i chłodzenie ) a i tak wykapuje z niego olej. Nie jakimiś fontannami, ale po każdej przejażdżce musiałem podkładać pod niego szmatkę bo klika kropel uronił. A ciekło z otworu odpowietrzającego.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Temat iście ciekawy. Pytanie tylko nad sensownością tego, zalewając 1/4 komory silnika jak duży zysk odprowadzania ciepła uzyskujemy? Bo jakby nie było uzwojenia silnika stoją w miejscu, więc tylko mniej niż 1/4 jest stale zanurzona, reszta chłodzi się przez "obryzgiwanie" olejem
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
sunman 
kierownik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 317
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Olej musi traktowac silnik jak "naczynie" czy istnieje mozliwosc zamkniecia w odpowedniego typu rurkach z olejem ktore by sie nagrzewaly i oddawaly cieplo na zewnatrz do zbirnika gdzie jest wlasciwa ilosc oleju kora jest przepompowywana przez silnik.

(nie wiem nie znam sie to tylko moje teorytyzowanie analogiczne do chlodzenia w samochodach ciecza)
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Jeszcze chwila a będziemy robić własne chlodnice do hubów :D
Zalanie olejem jest prostsze wiec dlatego większość tak robi
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Nasuwają mi się dwie uwagi:
1. Gdy silnik (hub) jest w ruchu, siła odśrodkowa wyrzuca olej na zewnątrz, czyli wypełnia on szparę między biegunami a magnesami - i o to chodzi. Wniosek: wystarczy taka ilość oleju, aby wypełnić tę szparę - dolewanie NIC NIE ZMIENIA!
2. Niezależnie od lepkości oleju opory ruchu silnika są WIĘKSZE, niż przy jego braku. Mogę więc sobie wyobrazić, że olej nie tylko nie poprawi, lecz wręcz pogorszy sytuację, bo powstaje dodatkowe źródło ciepła!
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Spokojnie :)
JerzyZ napisał/a:

1. Gdy silnik (hub) jest w ruchu, siła odśrodkowa wyrzuca olej na zewnątrz, czyli wypełnia on szparę między biegunami a magnesami - i o to chodzi. Wniosek: wystarczy taka ilość oleju, aby wypełnić tę szparę - dolewanie NIC NIE ZMIENIA!

Nie ma siły odśrodkowej bo stojan stoi. Zatem efekt chłodzenia polega na pryskaniu olejem w obudowie zabieranym przez ścianki obudowy. Dlatego jako minimalną i jednocześnie optymalną ilość ludzie polecają zalać mniej więcej do 20-25% wysokości silnika.

JerzyZ napisał/a:

2. Niezależnie od lepkości oleju opory ruchu silnika są WIĘKSZE, niż przy jego braku. Mogę więc sobie wyobrazić, że olej nie tylko nie poprawi, lecz wręcz pogorszy sytuację, bo powstaje dodatkowe źródło ciepła!

To jest akurat już sprawdzone, na ESie z badań wychodziła moc hamująca wyłącznie przy niskich prędkościach o mocy około 60W. Po przekroczeniu pewnej prędkości i "uaktywnieniu się" (jak sądzę) efektu chlapania - mierzalny opór już nie występuje. Zresztą te kilkadziesiąt W to jest nic, jeśli mowa o tysiącach W :D

bloodyopel - zysk chłodzenia jest gigantyczny. Tak duży, że gdyby dało się to zrobić to wszyscy by tak robili. Na ESie potrafią podnieść moc ciągłą silnika o 100% bez żadnej szkody czy zwiększenia temperatury.

Dla zainteresowanych polecam lekturę prób i błędów, co by nie powtarzać:
http://endless-sphere.com...php?f=2&t=37972
http://www.endless-sphere...=52060&p=771493
oraz inne: LINK
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pią 19 Gru, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Olej zmniejsza rezystancję termiczną między uzwojeniem, a obudową. Schematy dla przepływu ciepła są takie same jak dla prądu, napięcie to różnica temperatur, a prąd to ciepło. Jeżeli zmniejszymy opór cieplny między uzwojeniem a obudową, to podniesie się temp. obudowy (wzrośnie jej potencjał względem powietrza), co spowoduje większe odprowadzanie ciepła. Po bardzo intensywnej jeździe należałoby przejechać kawałek, celem wystudzenia silnika. Podobnie jest z samochodami, po ostrej jeździe wyłączenie silnika może doprowadzić do pęknięcia głowicy.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Z relacji ludków wynika, że temperatura obudowy silnika przy mocnej jeździe bardzo szybko skacze na około 100-130st i się stabilizuje na tej wartości. Naprężenia się muszą robić straszne, przecież pół silnika jest z alu, a pół ze stali.
No i co z magnesami? Taka ciągła temperatura jest dla nich bezpieczna z perspektywy lat użytkowania?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 19 Gru, 2014   

Z tego co wiem, to punkt Curie dla magnesów neodymowych to ok 300°C. Bardziej trzeba dbać o korozję, bo są dosyć reaktywne.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Joki 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Cze 2013
Posty: 81
Skąd: Białystok
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

JerzyZ napisał/a:
Nasuwają mi się dwie uwagi:
1. Gdy silnik (hub) jest w ruchu, siła odśrodkowa wyrzuca olej na zewnątrz, czyli wypełnia on szparę między biegunami a magnesami - i o to chodzi. Wniosek: wystarczy taka ilość oleju, aby wypełnić tę szparę - dolewanie NIC NIE ZMIENIA!
2. Niezależnie od lepkości oleju opory ruchu silnika są WIĘKSZE, niż przy jego braku. Mogę więc sobie wyobrazić, że olej nie tylko nie poprawi, lecz wręcz pogorszy sytuację, bo powstaje dodatkowe źródło ciepła!

Olej wypełnia tylko mikroszczeliny między zwojami. Dzięki temu poprawia odprowadzenie ciepła na zewnątrz i nie pozwala przegrzać się zwojom wewnętrznym.
Nie zwiększa oporów bo nie wypełnia przestrzeni między magnesami a statorem.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
http://daihatsu.com.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

To co? Omija magnesy w dolnej części silnika? ;)
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Oczywiście, że opory wzrosną, ale nie przekroczą one oporów związanych z normalnymi oporami silnika. Jaka jest powierzchnia magnesów - prawie płaska w stosunku do powierzchni oleju, nie mam tam żadnych łopat. To jest absolutnie nie istotne w przypadku chłodzenia olejowego. Magnesy będą wyciągać olej na uzwojenia znajdujące się na górze statora. Gdyby dać jeszcze radiatory na pokrywach...

Problemem są tylko wycieki. Moim zdaniem trzeba rozwiercić oś od strony wolnobiegu i dać w wolnej przestrzeni statora mały pojemniczek z membranami polprzpuszczalnymi, które puszczą powietrze,a nie oleju. Oczywiście ta puszeczka podłączona do kanału wywierconego w osi

Inna rzecz jaką mnie zastanawia to kable. Będziemy chłodzić uzwojenia co pozwoli zwiększyć moc silnika, ale grubość kabli jakie można przecisnąć przez oś jest ograniczona
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Odpowietrzenie rzeczywiście chyba najlepsze przez otwór wywiercony z drugiej strony osi, a rurka poprowadzona w górę wzdłuż widelca, z ewentualnym rozszerzeniem mającym na celu zatrzymanie oleju.
Tylko czy na pewno odpowietrzenie jest konieczne?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group