Chłodzenie olejem |
Autor |
Wiadomość |
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016
|
|
|
Tas, jeżeli efekt jest taki jak w opisie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ferrofluid
to może to działać.
Myślę że elektromagnesy "pod prądem" (szczególnie przy przewoltowaniu) mają większą siłę magnetyczną niż magnesy. Wówczas fluid będzie "przeskakiwał" od magnesu do elektromagnesu w takt impulsów, a tym samym "przekazywał" temperaturę z elektromagnesów na magnesy (obudowę zewnętrzną). |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016
|
|
|
Zobacz jak małe to są ilości:
https://www.youtube.com/watch?v=OYlhbc5iW_E
https://electricbike-blog.com/2015/12/18/ferrofluids-join-the-ebike-motor-cooling-revolution/
Yhh, no dobra, teraz rozumem o co tu chodzi. Ferro nie odbiera temperatury z uzwojeń tylko z blach
Yhh
Prawie nie ma wpływu na parametry silnika, ale odbiera z blach temp. Tylko jaki to ma związek z temperaturą uzwojeń? Wszystkie ebajkowe silniki spalone jakie widziałem miały uzwojenia spalone nie w środku szczelin tylko poza nimi. Więc odbieranie temp w szczelinach nie gwarantowało bezawaryjnej pracy i miejsca poza szczelinami wymagają chłodzenia. Więc najprawdopodobniej ferro chroni przed powolnym narastaniem temperatury, ale nie przed szokowym i próbą wjazdu na 100A na górkę. Uzwojenia nie zdążą po prostu odprowadzić ciepła? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016
|
|
|
Może uzwojenia dostatecznie szybko przekazują ciepło stojanowi, a ferro odbiera ciepło ze stojana na obudowę?
Jest jedna kwestia, która mnie zastanawia... Czy ferro przewodzi prąd? Jeśli tak, to czy nie zwiera ze sobą blach stojana i nie wprowadza prądów wirowych? Czy zatem.. przy zachowaniu tej samej dynamiki jazdy ferro nie podnosi zużycia Wh/km? |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016
|
|
|
Ale ja nie twierdzę że to jest panaceum na 100A FIS'owska trasą na Skrzyczne bo na takie jazdy nie ma żadnych zabezpieczeń , Lecz jak to mówią "lepszy rydz jak nic" |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016
|
|
|
Ciekawi mnie ten problem, poniewaz zawodowo zajmuje sie podobnym zagadnieniem, tj serwisem głośników/subwooferow o mocach w kW.
Ferrofluid uzywany jest głownie w głosnikach wysokotonowych, ktore mają relatywnie duze moce jak na swoje rozmiary, ale co najistotniejsze: ich uzwojenie niemal sie nie przemieszcza.
Mogłyby byc zalewane zwykłym olejem/smarem ale pod wpływem temperatury robiąc sie płynny zjechałby grawitacyjnie. Ferrofluid ma ten plus, że sciąga go w okolice najwiekszego pola czyli własnie w szczeline magnetyczna gdzie znajduje sie tez całe uzwojenie głosnikow wysokotonowych.
Nie sprawdzi sie to w miejscu gdzie wystąpi ruch rzedu 1mm bo FF zostanie wychlapany i w przypadku głośnika juz raczej na miejsce nie wroci. W silniku rozpryskany powinien spasc na dno i tam powinien sie znow chwycic magnesów, ale musiałoby go byc minimum 50 ml.
W przypadku silnika zastosowałbym olej silnikowy albo inną chemie motoryzacyjną, ktora dobrze pracuje w temperaturze: DOT4, byc moze płyn do układu chłodzenia (nie zawiera wody - mozliwe ze nie przewodzi prądu)
Zdecydowałbym sie natomiast na próbe zamontowania zwojnicy w owym płynie i wyprowadzenie rurek poza silnik. Pompke jest czym zasilac a wymiennik mogłby w FALCON'ie znajdowac sie tam gdzie w motorach chłodnice czyli przed baterią.
Pompa:
http://www.aquatuning.pl/...dc12phobya-d12/
Chłodnica:
http://www.aquatuning.pl/...-360mm-radiator |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 29 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016
|
|
|
Chroni i przed wjazdem na górkę 100A sketch nawet na yt zrobił test jak wjeżdża i pokazuje temperatury.
Oleju nie można wlać 100gram bo będzie powodował straszne opory w silniku i cała zabawa bez sensu. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | Chroni i przed wjazdem na górkę 100A sketch nawet na yt zrobił test jak wjeżdża i pokazuje temperatury.
Oleju nie można wlać 100gram bo będzie powodował straszne opory w silniku i cała zabawa bez sensu. |
Zadnych oporów nie zrobi Rozchlapie się i ledwo statora dotknie. Ewentualnie DOT4, ktory jest juz w ogole mega płynny. |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 29 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016
|
|
|
W silniku bionx sama 1mm szczelina miedzy magnesami a statorem na obwodzie 60cm (20 srednicy) silnika i szeroka na 36mm daje 21ml oleju zeby tylko tam sie olej rozpryskał.
Dochodzą przestrzenie pomiedzy magnesam i po ich bokach. Da to z 50ml. Drugie 50ml ciągle bedzie przeciekało i utkwi pomiedzy uzwojeniami.
Moim zdaniem 100ml 0w40 to absolutne minimum zeby uzyskac efekt. |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 25 Lis, 2016
|
|
|
Ferrofluid chyba nie potrzebuje odpowietrzenia w silniku w przeciwieństwie do oleju? Przynajmniej w tak minimalnych ilościach jaka jest między magnesami na przykładzie powyżej.. Widzę że jest na allegro: http://allegro.pl/ferrofl...6557951862.html
Kwestia czy każdy ferrofluid nie przewodzi prądu? Jaki ma ewentualny wpływ na hale? |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 25 Lis, 2016
|
|
|
Rodzajów ferro jest wiele i różnie się zachowują ze względu na temp pracy itp. Znalezli ktory model sprzedaje ebikes.ca i gdzies bylo na endlessie, na ebayou do kupienia.
Passat_EQ napisał/a: |
Zadnych oporów nie zrobi Rozchlapie się i ledwo statora dotknie. Ewentualnie DOT4, ktory jest juz w ogole mega płynny. |
Nie zgadzam się |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 25 Lis, 2016
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | Rodzajów ferro jest wiele i różnie się zachowują ze względu na temp pracy itp. Znalezli ktory model sprzedaje ebikes.ca i gdzies bylo na endlessie, na ebayou do kupienia.
Passat_EQ napisał/a: |
Zadnych oporów nie zrobi Rozchlapie się i ledwo statora dotknie. Ewentualnie DOT4, ktory jest juz w ogole mega płynny. |
Nie zgadzam się |
Ja wiem ze w regenie odzyskuje sie 7% i zasadniczo kazda watogodzina sie liczy, ale utrata (strzele ze zdecydowanie poniżej ale niech bedzie) 5% na oporach w obrocie niemal gładkiego korpusu z magnesami, w zamian za temperature zdecydowanie poniżej temperatury curie to chyba dobry deal
Opory bedą ale marginalne. 0w40 jest wybitnie ciekły (jak woda) tym bardziej w temperaturze 100stopni
Pewnie nadal sie nie zgadzasz, ale po to jest forum, wiec rozważamy dalej
Na endlesphere widziałem, ze ktos zrobił wodne chłodzenie silnika i zastosował dosc grube rurki wodne.
Moze to komus cos zobrazuje:
Przyjmujac, że studzimy silnik o mocy 10kW, przy której jego sprawnosc to 80%, czyli w ciepło wydaje 2kW. Stosujac pompke wody, ktora przepusci przez niego 1L na minute i chłodnice o nieskonczenie dużej powierzchni, to woda wypływajaca z silnika bedzie podgrzana o 28 stopni wyżej niz temperatura otoczenia (woda wpływajaca).
Jesli ktos ma poniżej 10kW, sprawnosc lepszą niz 80%, to przepompowanie 0,5L na minute wystarczy a do tego wyprowadzenia z silnika moga byc bardzo cienkie, co uprości montaż rurek w ośce. |
|
|
|
|
Przemek
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 12 Lip 2015 Posty: 758 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016
|
|
|
Panowie czytam wsze wypowiedzi i odnoszę wrażenie ze żaden z wypowiadających się niema jedna zalanego silnika ani olejem ani fluidem, piszecie ze ktoś zalewał ktoś widział, słyszał ale chyba nikt nie użytkuje jednak takiego sposobu chłodzenia chyba ze się mylę / nie doczytałem to przepraszam, trochę też szkoda że nie odezwał się nikt z początku tematu, obficie chłopaki rozpisywały się o metodach, rodzajach medium, sposobach itd, fajnie jak by ktoś kto użytkuje sprzęt przynajmniej 500 km wypowiedział się albo podlinkował swój opis |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016
|
|
|
W prawdzie nie studzilem jeszcze silnika wodą, ale wykonałem 3 projekty chłodzenia wodą (dwa z nich elektroniki, która w oryginale tego nie przewidywała). Na podstawie tych doswiadczeń napisałem powyzszy post o grubosci rurek i wydatku pompy. Uwazam, ze zadne radiatory i wentylatory nie beda sie równały z przepływem przez silnik chocby 100gramow wody na minute.
O estetyce i "bajeranckości" wodnego nie wspomne |
|
|
|
|
|