ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Chłodzenie olejem
Autor Wiadomość
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016   

Tas, jeżeli efekt jest taki jak w opisie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ferrofluid
to może to działać.
Myślę że elektromagnesy "pod prądem" (szczególnie przy przewoltowaniu) mają większą siłę magnetyczną niż magnesy. Wówczas fluid będzie "przeskakiwał" od magnesu do elektromagnesu w takt impulsów, a tym samym "przekazywał" temperaturę z elektromagnesów na magnesy (obudowę zewnętrzną).
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016   

Zobacz jak małe to są ilości:
https://www.youtube.com/watch?v=OYlhbc5iW_E

https://electricbike-blog.com/2015/12/18/ferrofluids-join-the-ebike-motor-cooling-revolution/



Yhh, no dobra, teraz rozumem o co tu chodzi. Ferro nie odbiera temperatury z uzwojeń tylko z blach :roll:
Yhh
Prawie nie ma wpływu na parametry silnika, ale odbiera z blach temp. Tylko jaki to ma związek z temperaturą uzwojeń? Wszystkie ebajkowe silniki spalone jakie widziałem miały uzwojenia spalone nie w środku szczelin tylko poza nimi. Więc odbieranie temp w szczelinach nie gwarantowało bezawaryjnej pracy i miejsca poza szczelinami wymagają chłodzenia. Więc najprawdopodobniej ferro chroni przed powolnym narastaniem temperatury, ale nie przed szokowym i próbą wjazdu na 100A na górkę. Uzwojenia nie zdążą po prostu odprowadzić ciepła?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016   

Może uzwojenia dostatecznie szybko przekazują ciepło stojanowi, a ferro odbiera ciepło ze stojana na obudowę?

Jest jedna kwestia, która mnie zastanawia... Czy ferro przewodzi prąd? Jeśli tak, to czy nie zwiera ze sobą blach stojana i nie wprowadza prądów wirowych? Czy zatem.. przy zachowaniu tej samej dynamiki jazdy ferro nie podnosi zużycia Wh/km?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016   

Ale ja nie twierdzę że to jest panaceum na 100A FIS'owska trasą na Skrzyczne :mrgreen: bo na takie jazdy nie ma żadnych zabezpieczeń :mrgreen: , Lecz jak to mówią "lepszy rydz jak nic" :mrgreen:
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016   

Ciekawi mnie ten problem, poniewaz zawodowo zajmuje sie podobnym zagadnieniem, tj serwisem głośników/subwooferow o mocach w kW.
Ferrofluid uzywany jest głownie w głosnikach wysokotonowych, ktore mają relatywnie duze moce jak na swoje rozmiary, ale co najistotniejsze: ich uzwojenie niemal sie nie przemieszcza.
Mogłyby byc zalewane zwykłym olejem/smarem ale pod wpływem temperatury robiąc sie płynny zjechałby grawitacyjnie. Ferrofluid ma ten plus, że sciąga go w okolice najwiekszego pola czyli własnie w szczeline magnetyczna gdzie znajduje sie tez całe uzwojenie głosnikow wysokotonowych.
Nie sprawdzi sie to w miejscu gdzie wystąpi ruch rzedu 1mm bo FF zostanie wychlapany i w przypadku głośnika juz raczej na miejsce nie wroci. W silniku rozpryskany powinien spasc na dno i tam powinien sie znow chwycic magnesów, ale musiałoby go byc minimum 50 ml.

W przypadku silnika zastosowałbym olej silnikowy albo inną chemie motoryzacyjną, ktora dobrze pracuje w temperaturze: DOT4, byc moze płyn do układu chłodzenia (nie zawiera wody - mozliwe ze nie przewodzi prądu)
Zdecydowałbym sie natomiast na próbe zamontowania zwojnicy w owym płynie i wyprowadzenie rurek poza silnik. Pompke jest czym zasilac a wymiennik mogłby w FALCON'ie znajdowac sie tam gdzie w motorach chłodnice czyli przed baterią.

Pompa:
http://www.aquatuning.pl/...dc12phobya-d12/

Chłodnica:
http://www.aquatuning.pl/...-360mm-radiator
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016   

Tu jest ciekawy temat.

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=30&t=63142&start=625
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016   

Chroni i przed wjazdem na górkę 100A ;) sketch nawet na yt zrobił test jak wjeżdża i pokazuje temperatury.

Oleju nie można wlać 100gram bo będzie powodował straszne opory w silniku i cała zabawa bez sensu.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016   

atomek1000 napisał/a:
Chroni i przed wjazdem na górkę 100A ;) sketch nawet na yt zrobił test jak wjeżdża i pokazuje temperatury.

Oleju nie można wlać 100gram bo będzie powodował straszne opory w silniku i cała zabawa bez sensu.


Zadnych oporów nie zrobi :) Rozchlapie się i ledwo statora dotknie. Ewentualnie DOT4, ktory jest juz w ogole mega płynny.
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016   

No i kolejny pionier :mrgreen:

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=48753&start=550
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016   

W silniku bionx sama 1mm szczelina miedzy magnesami a statorem na obwodzie 60cm (20 srednicy) silnika i szeroka na 36mm daje 21ml oleju zeby tylko tam sie olej rozpryskał.
Dochodzą przestrzenie pomiedzy magnesam i po ich bokach. Da to z 50ml. Drugie 50ml ciągle bedzie przeciekało i utkwi pomiedzy uzwojeniami.
Moim zdaniem 100ml 0w40 to absolutne minimum zeby uzyskac efekt.
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 25 Lis, 2016   

Ferrofluid chyba nie potrzebuje odpowietrzenia w silniku w przeciwieństwie do oleju? Przynajmniej w tak minimalnych ilościach jaka jest między magnesami na przykładzie powyżej.. Widzę że jest na allegro: http://allegro.pl/ferrofl...6557951862.html
Kwestia czy każdy ferrofluid nie przewodzi prądu? Jaki ma ewentualny wpływ na hale?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 25 Lis, 2016   

Rodzajów ferro jest wiele i różnie się zachowują ze względu na temp pracy itp. Znalezli ktory model sprzedaje ebikes.ca i gdzies bylo na endlessie, na ebayou do kupienia.

Passat_EQ napisał/a:


Zadnych oporów nie zrobi Rozchlapie się i ledwo statora dotknie. Ewentualnie DOT4, ktory jest juz w ogole mega płynny.


Nie zgadzam się :wink:
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 25 Lis, 2016   

atomek1000 napisał/a:
Rodzajów ferro jest wiele i różnie się zachowują ze względu na temp pracy itp. Znalezli ktory model sprzedaje ebikes.ca i gdzies bylo na endlessie, na ebayou do kupienia.

Passat_EQ napisał/a:


Zadnych oporów nie zrobi Rozchlapie się i ledwo statora dotknie. Ewentualnie DOT4, ktory jest juz w ogole mega płynny.


Nie zgadzam się :wink:


Ja wiem ze w regenie odzyskuje sie 7% i zasadniczo kazda watogodzina sie liczy, ale utrata (strzele ze zdecydowanie poniżej ale niech bedzie) 5% na oporach w obrocie niemal gładkiego korpusu z magnesami, w zamian za temperature zdecydowanie poniżej temperatury curie to chyba dobry deal :)
Opory bedą ale marginalne. 0w40 jest wybitnie ciekły (jak woda) tym bardziej w temperaturze 100stopni :)
Pewnie nadal sie nie zgadzasz, ale po to jest forum, wiec rozważamy dalej :)

Na endlesphere widziałem, ze ktos zrobił wodne chłodzenie silnika i zastosował dosc grube rurki wodne.
Moze to komus cos zobrazuje:
Przyjmujac, że studzimy silnik o mocy 10kW, przy której jego sprawnosc to 80%, czyli w ciepło wydaje 2kW. Stosujac pompke wody, ktora przepusci przez niego 1L na minute i chłodnice o nieskonczenie dużej powierzchni, to woda wypływajaca z silnika bedzie podgrzana o 28 stopni wyżej niz temperatura otoczenia (woda wpływajaca).
Jesli ktos ma poniżej 10kW, sprawnosc lepszą niz 80%, to przepompowanie 0,5L na minute wystarczy a do tego wyprowadzenia z silnika moga byc bardzo cienkie, co uprości montaż rurek w ośce.
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016   

Panowie czytam wsze wypowiedzi i odnoszę wrażenie ze żaden z wypowiadających się niema jedna zalanego silnika ani olejem ani fluidem, piszecie ze ktoś zalewał ktoś widział, słyszał ale chyba nikt nie użytkuje jednak takiego sposobu chłodzenia chyba ze się mylę / nie doczytałem to przepraszam, trochę też szkoda że nie odezwał się nikt z początku tematu, obficie chłopaki rozpisywały się o metodach, rodzajach medium, sposobach itd, fajnie jak by ktoś kto użytkuje sprzęt przynajmniej 500 km wypowiedział się albo podlinkował swój opis
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016   

W prawdzie nie studzilem jeszcze silnika wodą, ale wykonałem 3 projekty chłodzenia wodą (dwa z nich elektroniki, która w oryginale tego nie przewidywała). Na podstawie tych doswiadczeń napisałem powyzszy post o grubosci rurek i wydatku pompy. Uwazam, ze zadne radiatory i wentylatory nie beda sie równały z przepływem przez silnik chocby 100gramow wody na minute.
O estetyce i "bajeranckości" wodnego nie wspomne :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group