ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Controller FOC
Autor Wiadomość
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Sob 17 Sty, 2015   Controller FOC

Witam ponownie i tym razem przedstawiam drugą / następną wersję sterownika.

Tym razem FOC.

W przeciwieństwie do poprzednika (dla przypomnienia opis jest tu =>KLIK ) "przytuliłem" dodatkowo funkcję FOC :razz: .

Podczas kiedy poprzednik pracował przy 35A i 60V max, w nowym zwiększyłem napięcie pracy do 100V (z możliwym zapasem :twisted: ) oraz prąd. Jednak o ile jeszcze nie wiem. Testy pokażą....

Nowy sterownik tak jak i poprzednik sterowany jest wektorowo, sinusoidalnie, jedynie z dodatkiem kontroli pola.
Docelowo mam w planie testować dwie wersje: 12 oraz 24 fety :mrgreen: Płytki już są i czekają na "obróbkę" :mrgreen:

Pierwszy test z silnikiem 9C, RH2805C (7x9) przy prawie 92V i 780Rpm wygląda tak: film

A tu start z komutacją blokową, później przełączenie na FOC: film

Sterownik nie jest jeszcze skńczony, jednak pierwsze testy wyglądają obiecująco... :mrgreen:
Krok następny to testy, testy i jazda próbna, o ile pogoda na to pozwoli :mrgreen:

Pozdrawiam
Bartek

FOC_X2_X4_PL.pdf
Opis
Pobierz Plik ściągnięto 1237 raz(y) 646,49 KB

04.06.16.zip
Pobierz Plik ściągnięto 549 raz(y) 36,67 KB

Parametryzacja.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 980 raz(y) 50,3 KB

Bootloader-opis.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 690 raz(y) 1022,62 KB

barmalX.zip
Pobierz Plik ściągnięto 507 raz(y) 2,02 MB

barmalX_2.zip
Pobierz Plik ściągnięto 585 raz(y) 2,02 MB

FOC_X.x_En.zip
Pobierz Plik ściągnięto 522 raz(y) 26,55 KB

VB_OCX.zip
Pobierz Plik ściągnięto 499 raz(y) 1,77 MB

Hex_Forum_PL.zip
Pobierz Plik ściągnięto 518 raz(y) 35,72 KB

Ostatnio zmieniony przez barmal Pon 25 Lip, 2016, w całości zmieniany 13 razy  
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Sob 17 Sty, 2015   

Ależ ma bicie ten silnik w okolicy 60V :D wygląda że zaraz go wyrwie :P Chyba coś nie tak z wyważeniem, ewentualnie coś gdzieś doklejone? Poza tymi efektami wizualnymi to dźwięk pracy całkiem miły dla ucha ;)
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 17 Sty, 2015   

Obręcz wyważa silnik ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 18 Sty, 2015   

Można już dopytywać o seryjną produkcję i ceny w porównaniu do Sabvotona czy jeszcze za wcześnie? ;)
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Sty, 2015   

Brzmi to co najmniej dobrze:)) Jeśli toto obsłuży prąd do 100A to wręcz znakomicie!
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Cytat:
Ależ ma bicie ten silnik w okolicy 60V :D wygląda że zaraz go wyrwie :P Chyba coś nie tak z wyważeniem, ewentualnie coś gdzieś doklejone?


Tak, mam co do tego pewne podejrzenia... nierównomierne zagęszczenie pola magnetycznego :mrgreen:

Cytat:
Można już dopytywać o seryjną produkcję i ceny w porównaniu do Sabvotona czy jeszcze za wcześnie?


Produkcja ruszy, jednak najpierw testy, testy :mrgreen:
Co do ceny to troche za wcześnie, jeszcze nie zrobiłem jeszcze szczegółowej kalkulacji oraz nie mam konkretnych ofert ale z pewnością nie będzie w granicach Sabvotona, a sporo niższa. No i przede wszyskim produkowana będzie w Gdańsku!

Pozdrawiam
Bartek
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Zrób mu tak, żeby po wysłaniu zapytania zwracał ramkę z aktualnym prądem/napięciem/RPM/inne po UART (^^)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
victor89 
początkujący


Wiek: 34
Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 19
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Zdecydowanie aktualne parametry jak prąd, aktualne napięcie temperatura, powinny być wypluwane przez sterownik :)
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Przewidujesz też jakieś małe niewielkiej mocy ? Korzystasz z jakiegoś gotowego oprogramowania procesora czy wszystko swoje (tam podobno jest około 10tyś linijek kodu do napisania i to poprawnego).
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Cytat:
Zdecydowanie aktualne parametry jak prąd, aktualne napięcie temperatura, powinny być wypluwane przez sterownik

Tu akurat jak i w poprzedniku nie zamierzam wprowadzać zmian i wszystkie potrzebne parametry są i będą "live" wyświetlane na monitorze. Trochę się to wprawdzie pozmienia, bo niektóre funkcje są zbędne ale za to na ich miejsce przyjdą nowe. Tak więc zmian na gorsze nie będzie :mrgreen:

Cytat:
Przewidujesz też jakieś małe niewielkiej mocy ? Korzystasz z jakiegoś gotowego oprogramowania procesora czy wszystko swoje (tam podobno jest około 10tyś linijek kodu do napisania i to poprawnego).

Hmmm zazwyczaj pytania szły w przeciwnym kierunku... :mrgreen:
Na razie przewidziane mam 2 wersje, 12 i 24 tranzystory. Wydaje mi się, że nie ma potrzeby robić 6-stki bo jak mi się wydaje rezerwa mocy sporo na tym ucierpi...ale kto wie. Na razie jednak koncentruję się na 12-ce i 24-ce.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Co do kodu, to całkowicie jest mój. Jednak do 10k nie dociągnąłem...na razie dociągnąłem do 4908 z tendencją spadkową :mrgreen:
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Napisz proszę przy okazji ile czasu trzeba się uczyć programować, aby ogarniać 5k linii kodu. Dla mnie jest to niepojęte dlatego wielki szacun dla artystów programistów :smile:
Przy okazji jestem kolejnym zainteresowanym klientem na sterownik.
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Śro 21 Sty, 2015   

Cytat:
Napisz proszę przy okazji ile czasu trzeba się uczyć programować, aby ogarniać 5k linii kodu.

Jakieś 15lat... żartuję :mrgreen:
To kwestia indywidualna i jak mi się wydaje tylko groźnie wygląda...5k-linii. W gruncie rzeczy to jedynie kilka naście/dziesiąt funkcji odpowiedzialnych za coś tam, które składają się na całość pracy silnika :mrgreen:

Napisać rozlazły kod to niezbyt duży problem, problem taki jednak żeby wszystko chodziło szybko, coby wyliczenia np. pozycji nie zajmowało więcej niż 2µs, same transformacje niby nie są skomplikowane, ale muszą być szybko wyliczone aby silnik mógł być taktowany w 20-tu khz, a to tylko 50µs na większość operacji :mrgreen:
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Śro 21 Sty, 2015   

W takim razie czy czegoś (jakiejś funkcji) będzie brakowało dlatego że ma mniej linijek od np Sabvotona ? Jak będzie wyglądało dopasowanie ustawień do silnika . Będzie samo-nauka sterownika i ustawienie automatyczne parametrów czy trzeba będzie to robić samemu ?
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Śro 21 Sty, 2015   

Nie ilość a jakość panowie :razz:
Nie można porównywać obu programów (linii kodu) pod kątem który większy ten lepszy.
Też nie mam pojęcia jak Sabvoton działa i jakią ma funkcjonalność. Ja narazie mam półautomatyczne dopasowanie hali z fazami (czyli silnik podłączamy na chybił trafił a poprawną kolejność wyszukujemy na kompie klikając przycisk) i moim zdaniem to najprzydatniejsza funkcja gdy konfiguracja hali z fazami nie jest znana.

Cała reszta, czyli punkt zerowy silnika, parametry regulatora P + I dla prądu Iq, parametry regulatora P + I dla prądu Id wraz z prądem Id trzeba ustawić ręcznie. To jedynie daje pewność, że sinik będzie pracował tak jak my chcemy a nie odwrotnie, czy tez jak konstruktor sobie to wymyślił (być może też i z błędem...).

Generalnie nie jest to specjalnie skomplikowane i zajmuje nie więcej niż 2 minuty :mrgreen: po czym i tak niczego nie zmieniamy tylko jazda :razz:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group