ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
V max a rozmiar koła - jak obliczyć?
Autor Wiadomość
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 01 Lut, 2015   V max a rozmiar koła - jak obliczyć?

Nabyłem od Tasa RHR2804 (14x4) - i dylemat: zapleść go w obręczy 20" czy 26"
Silnik ma iść do poziomki więc że względu na krótszy rozmiar roweru wolał bym dać go do 20" ale jeśli miało by to mocno ograniczać prędkość to dam do 26" i przemęczę się z większymi gabarytami.

Czy ktoś ma 14x4 w kole 20" i może powiedzieć jaką prędkość uzyskuje na zasilaniach 48v lub 60v?


Edit: z symulacji na http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html wynika że z zasilaniem 67v na kole 20" silnik powinien uzyskać 71 km/h i 78 km/h na kole 26". Pytanie na ile obliczenia pokrywają się z praktyką?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 01 Lut, 2015   

Yin napisał/a:
Czy ktoś ma 14x4 w kole 20" i może powiedzieć jaką prędkość uzyskuje na zasilaniach 48v

Sam jestem ciekaw bo mam właśnie takie parametry ale jeszcze nie mam do czego założyć koła.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 01 Lut, 2015   

Mniejsze koło, to większy moment, a prędkość "robi" się napięciem, dlatego silniki przekładniowe mają mniejszą wagę (szybciej się kręcą). Jak pojedziesz pod dużą górkę, a będzie mały moment, to i tak nie pojedziesz 70km/h. Moim zdaniem mniejsze koło jest lepsze. Prędkość (max) można policzyć, jeżeli przy 67V jest 71km/h, to przy 48 będzie ponad 50.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 01 Lut, 2015   

Mi chodzi o coś troszkę innego - wiemy że ten konkretny silnik ma prędkość maksymalną przy 48V: 63km/h i 60V: 75km/h zapleciony w kole 26"
Moje pytanie jest takie - jaką prędkość maksymalną będzie miał ten konkretny sinik przy napięciu 48v lub 60v zapleciony w kole 20"

Z symulatora wynika że różnica nie powinna być większa niż 7 km mniej dla 20" w porównaniu z 26". Pytanie czy ktoś to fizycznie zweryfikował?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 01 Lut, 2015   

Z grubsza 20/26 ×V, 48km/h dla 48V i 57km/h dla 60V.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pon 02 Lut, 2015   

Nie wiem jaką prędkość uzyskuje silnik 10x6 w kole 26cali ale ten silnik zapleciony fizycznie w koło 20cali na 12s Li-po jedzie po równym 35km/h z osobnikiem 90kg (sam rower jakieś 35kg). Różnicę jak znasz dla koła 26 wyliczysz a potem podstawisz do silnika 14x4. Ja bym to pchał do koła 20cali . Takie rozwiązanie ma prawie same plusy a jak by się okazało że jednak za wolno to dołożył kilka s.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 02 Lut, 2015   

Ale wy widzicie problemy...

Każdy silnik powinien mieć podane maksymalne obr/min albo chociaż znamionowe. Jeśli znacie obwód koła w metrach i obroty silnika to gdzie jest problem w liczeniu? Ilość obrotów na 1 min x obwód koła i wyjdzie Wam ile zrobicie metrów/min. Potem gdy chcemy odczytać ile km/h pojedziemy to redukujemy ilość metrów przez 1000 a liczbę mniut mnożymy x 60... Ot i cała filozofia...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 03 Lut, 2015   

Tyle że to nie działa względem tego co chińczyk napisał o silniku . Bo ja np jak miałem silnik 9x7 który według nich miał mieć 0,93km/h/1V w kole 26cali u mnie w kole 24cale na równej drodze i to z aku od 10-20s miał 0,78km/h na 1V napięcia a 2 cale nie powinny zrobić aż takiej różnicy w realu.Więc moim zdaniem coś jest chyba nie tak w tych ich opisach .Chyba że na silniku co innego napisane a co innego w środku miałem .
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 03 Lut, 2015   

Napięcie jest podawane na silniku, więc należy uwzględnić spadki na baterii, sterowniku i przewodach. Dodam że silnik mógł pracować przy ograniczeniu prądu przez sterownik. Ten parametr sprawdza się bez obciążenia.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 03 Lut, 2015   

Bo to należy podawać dane z praktyki, a nie z karty katalogowej.

Silnik 10x6 ma 1km/h na 1V zasilania w praktyce, czyli na zasilaniu 65V podawanym na silnik pojedziemy prawie 65km/h.
Silnik 12x5 jest 20% szybszy i 20% słabszy i rozpędza się do ~72km/h na równej drodze bez wiatru w praktyce.

Chyba sposób nawinięcia jest proporcjonalny i liniowy do uzyskiwanej prędkości i momentu. Więc w 9c to akurat się fajnie porównuje, bo ten parametr jest wiadomy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 03 Lut, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 03 Lut, 2015   

gienek333 napisał/a:
Napięcie jest podawane na silniku, więc należy uwzględnić spadki na baterii, sterowniku i przewodach. Dodam że silnik mógł pracować przy ograniczeniu prądu przez sterownik. Ten parametr sprawdza się bez obciążenia.


Ja zawsze wszystko ostro przewymiarowuję . Kable sterownik-aku 4mm2 x dwa dla każdego bieguna, aku to Turnigy 20-30C tyle że po 6szt równolegle (30Ah) (mostki połączeniowe lity miedziany drut 6mm2 ostro zacynowany). Sterownik tylko 50Amax na tak przygotowaną baterię to nic . Spadek przy max prądzie to 2-3V max przy aku 14s . Więc cała różnica pochodziła by praktycznie tylko z powodu pracy silnika bez obciążenia .

tas napisał/a:
Bo to należy podawać dane z praktyki, a nie z karty katalogowej.

Silnik 10x6 ma 1km/h na 1V zasilania w praktyce, czyli na zasilaniu 65V podawanym na silnik pojedziemy prawie 65km/h.
Silnik 12x5 jest 20% szybszy i 20% słabszy i rozpędza się do ~72km/h na równej drodze bez wiatru w praktyce.

Chyba sposób nawinięcia jest proporcjonalny i liniowy do uzyskiwanej prędkości i momentu. Więc w 9c to akurat się fajnie porównuje, bo ten parametr jest wiadomy.


To jak to się ma do mojej praktyki czyli miało być 0.93 a było 0.79 ? Miałem inne bebechy ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group