ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Czw 05 Mar, 2015
Wizje, teorie, alternatywy
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 05 Mar, 2015   

@wibi: mieszasz wątki o 'produkcji' pakietów a serwisowym ladowaniu, zrownoleglaniu gotowych z zalozenia rozniacych sie pakietow z firmowego roweru.
Odpowiadam, tak przemierzylem, zrownoleglalem setki ogniw ale zanim to zrobilem byly starannie selekcjonowane na podobne i dopiero gdy byly niemal z identycznym napięciem, uplywnoscia , to są łączone równolegle. Bo nie ryzykuje i innym nie radzę aby laczyc ogniwo 3V z ogniwem 4V np przez bezpiecznik i ... jakoś bedzie zanim sie napięcia wyrównanaja.
Wiec nie rozumiem Twoich sugesti ze nie ma problemu w zrownoleglaniu różnych gotowych pakietów dużej mocy, o duzym prądzie rozładowania, ktore dodatkowo maja wbudowane swoje BMS-y
Czyli podtrzymuję ze taka porada dla użytkownika roweru ktory ma 'jakies' 2 pakiety, np 30V i 40V czyli oba rozladowane i majace swoje BMS, by je ze sobą zawrzeć, bo najwyżej poleci bezpiecznik, za nieodpowiedzialne i niebezpieczne. Bo przy okazji prawdopodobnie 'strzal' uszkodzi BMS.
Nie znam fabrycznego roweru z dwoma pakietami aby konstrukcyjnie byly te pakiety tak łączone by np. zwiekszyc zasieg. Wręcz sa izolowane przekaznikiami/stycznikami nie np elektronicznie, czyli pracuja albo ten albo ten i są galwanicznie odseparowane.
I tego w eksploatacji proponuję sie trzymać.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 05 Mar, 2015   

@WojtekErnest
Nie chcę już "ciągnąć" tego wątku bo i tak do niczego nie prowadzi.Wiem tylko, że np. Bateria fabryczna roweru "Giant" składa się z dwóch pakietów które można przełączać (tak wyczytałem w opisach chociaż może niezbyt dokładnie) a później chyba ładować oba? połączone równolegle.Podobnie rzecz ma się z akumulatorami ołowiowymi bo codziennie na Świecie użytkownicy używają "pożyczki" prądu od innego użytkownika czy nawet akumulatora. Sam nie mam dwóch baterii jednakowego napięcia żeby pokazać ale mam kilka baterii laptopowych i jak wyciągnę z nich ogniwa spróbuję porobić mniejsze pakiety i wszystko "uwiecznić" fotografiami podając wskazania mierników.Dziękuję za dyskusję.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 05 Mar, 2015   

Łączenie równoległe baterii nie jest niczym tragicznym:
Gdy mają identyczne napięcia - kompletnie nic się nie dzieje;
Gdy nie - jedna ŁADUJE drugą, a więc też sytuacja normalna: ładowania lub rozładowania.
I to niezależnie od tego, czy są BMS czy nie.

Problem jest tylko w wartości prądu, szczególnie w pierwszych chwilach.
Wystarczy w praktyce zewrzeć minusy, a między plusy na chwilę włączyć amperomierz. Lub na odwrót. On pokaże, czy prąd ładowania/rozładowania "łączeniowego" nie jest za duży.

Jeśli za duży, a koniecznie chcemy działać dalej, połączyć plusy przez odpowiedni opornik, i poczekać.

A następnie ładować oba z ładowarki.

Zaznaczam, że "metoda" nie jest odpowiednia do zwykłej, codziennej eksploatacji - ja bym ładował każdy oddzielnie
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 05 Mar, 2015   

JerzyZ napisał/a:
Łączenie równoległe baterii nie jest niczym tragicznym:
Gdy mają identyczne napięcia - kompletnie nic się nie dzieje;
...
Problem jest tylko w wartości prądu, szczególnie w pierwszych chwilach.

No właśnie o tym piszę że akumulatory o ROZNYM napięciu, bo tak jest w praktyce, tym bardziej w rowerze gdy w pewnym sensie normą jest niesymetryczne ich rozładowywanie bo na jednym sie jeżdzi a druga jest 'rezerwowa', rzadziej używana, bo tylko na dłuższych trasach itd.
Więc w moim 'przykładzie' celowo skrajnym ale realnym między aku 30V i 40V może spokojnie popłynąć 15A-20A prądu wyrównawczego co dla pakietu 10S tej mocy jest DUZYM prądem rozładowania ale ZDECYDOWANIE prawie niszczącym a na pewno niebezpiecznym dla ŁADOWANIA tego słabszego.
Przecież trudno uznać za rozsądną i stałą praktykę :
- najpierw podładuj słabszy aku do napięcia tego drugiego czyli kontroluj napięcie
w czasie ładowania a nastepnie odłącz i po czasie sprawdz czy jest równe temu drugiemu
- połacz oba aku równolegle
- ładuj oba równocześnie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 07 Mar, 2015   

Volty poj.. czas ład. pojemność
......przy V ......... przy nasyceniu
4.20 85% 180 min 100%
4.10 80% 165 min ~ 90%
4.00 75% 150 min ~ 80%
3.90 70% 135 min ~ 75%
3.80 60% 120 min ~ 65%

Bateria A (starsza) > po przejechanych 20km w trybie "max" 33-36V (~8*C), po ustabilizowaniu 38.25V (20*C), wg tabeli ~ 60 - 65% pojemności (180 z 280 Wh)
Bateria B (nowa) > tydzień od pełnego naładowania 41.35V (20*C), wg tabeli ~ 83 - 87% pojemności (240 z 280 Wh)

Test pierwszy
1. Włączenie ładowarki do zaświecenia diody zgodnie z instrukcją. Na ładowarce napięcie 41,70V.
2. podłączenie do gniazda bez diody "baterii A" (rozładowanej do ~38V) prąd 2.95A, napięcie szybko wzrosło do ~ 40V.
3. podłączenie do gniazda z diodą "baterii B" (naładowanej 41.35V) prąd 0.00A, napięcie 41.1 (brak ładowania zgodnie z oczekiwaniem!!!)
po kilku minutach przerwałem ładowanie by przeprowadzić pełne rozładowanie "baterii B" w celu przeprowadzenia typowego ładowania dwóch różnie naładowanych baterii.

Rozładowanie "baterii B" start 12.15 / 41.35V / 5.90A (38.3V) / 225Watt lekkie grzanie baterii od strony wyprowadzeń które w trakcie dalszego rozładowania zniknęło? Od ~34V ponowne lekkie grzanie baterii na całej długości
Nap.. godz.. watogodziny
37V > 12.25 ~ 38Wh
36V > 12.38 ~ 80Wh
35V > 12.59 ~ 150Wh
34V > 13.14 ~ 200Wh
33V > 13.24 ~ 230Wh
32V > 13.28 ~ 240Wh
31V > 13.30 ~ 245Wh (końcowe ~ 31V / 5.2A / 160Wat)

godz 15.00 po ostygnięciu i ustabilizowaniu napięcia 34V (rozładowanej do ~31V baterii)

Test drugi
1. Włączenie ładowarki do zaświecenia diody zgodnie z instrukcją. Na ładowarce napięcie 41,70V.
2. podłączenie do gniazda bez diody "baterii B" (rozładowanej do ~34V)
3. podłączenie do gniazda z diodą "baterii A" (rozładowanej do ~38V)

bateria B 35.5V / 2.96A (napięcie szybko rośnie)
bateria A 38.1V / 0.00A
po 5 min
bateria B 36.5V / 2.96A / 10Wh temperatura baterii lekko wzrosła w pobliżu wyprowadzeń.
bateria A 38.1V / 0.00A brak reakcji
po 10 min
bateria B 37.1V / 2.96A / 18Wh ustabilizowała się podwyższona temperatura
bateria A 38.1V 0.00A brak reakcji
po 15 min
bateria B 37.6V / 2.96A / 28Wh
bateria A 38.1V 0.00A brak reakcji
po 20 min
bateria B 38.1V 2.96A 36Wh
bateria A 38.1V 0.00A brak reakcji
po 20 min
bateria B 38.1V / 2.96A / 36Wh
bateria A 38.1V / 0.00A / brak reakcji
po 25 min
bateria B 38.9V / 2.95A / 45Wh
bateria A 38.1V / 0.01A pojawienie się prądu zgodnie z oczekiwaniem!!!
po 30 min
bateria B 39.3V / 2.76A / 53Wh
bateria A 38.1V 0.21A
po 35 min
bateria B 39.5V / 2.70A / 64Wh
bateria A 38.2V / 0.28A
po 40 min
bateria B 39.6V / 2.69A / 74Wh temp spada
bateria A 38.3V / 0.28A zimna bateria
po 45 min
bateria B 39.6V / 2.69A / 81Wh
bateria A 38.3V / 0.28A
po 50 min
bateria B 39.6V / 2.69A / 90Wh
bateria A 38.4V / 0.28A
po 55 min
bateria B 39.7V / 2.69A / 98Wh
bateria A 38.4V 0.28A
po 60 min
bateria B 39.7V / 2.69A / 107Wh
bateria A 38.5V / 0.29A
po 65 min
bateria B 39.8V / 2.67A / 115Wh
bateria A 38.6V / 0.30A
po 70 min
bateria B 39.9V / 2.65A / 125Wh
bateria A 38.7V / 0.33A

po 1godz 15min szybsze wyrównywanie prądów między bateriami, nap ładowania ~40V (2.6 / 0.4A)

po 1godz 30min
bateria B 40.20V / 2.51A / 160Wh
bateria A 38.8V / 0.47A
po 2godz
bateria B 40.78V / 2.24A / 205Wh / 280Wh na zasilaniu ładowarki
bateria A 39.1V / 0.75A
po 3godz
bateria B 41.38V / 0.63A / 265Wh / 382Wh na zasilaniu ładowarki
bateria A 39.7V / 0.71A
po 3godz 30 min
bateria B 41.48V / 0.30A / 275Wh / 413Wh na zasilaniu ładowarki, minimalna temperatura w pobliżu wyprowadzeń
bateria A 40.0V / 0.52A
Zaświeciła się dioda naładowania (zielona dioda)

---------------------------------------------------------------------------------

po 4godz
bateria B 41.54V / 0.14A / 280Wh / 431Wh na zasilaniu ładowarki
bateria A 40.1V / 0.40A

Bateria B została odłączona (względy bezpieczeństwa osiągnęła pojemność 280Wh)
bateria A 40.1V / 0.40A ładuje się dalej, na ładowarce jest 41.55V (zielona dioda)
--------------------------------------------------------------------------------
po 5godz
bateria A 40.3V / 0.20A / 450Wh na zasilaniu ładowarki, napięcie ładowarki 41.58V

Napięcie na bateriach po ustabilizowaniu napięć (po 2godz)
bateria B 41.43V (~ 83 - 88% pojemności wg tabeli na początku)
bateria A 40,55V (~ 77 - 85% pojemności wg tabeli na początku)

Gdybym po zrównaniu napięć zbocznikował diodę (np. wysokoczułym przekaźnikiem), obie baterie miałyby prawdopodobnie takie same pojemności. Przy zastosowaniu diody o mniejszym napięciu zaporowym (np. germanowej) napięcie baterii A (i pojemność) byłaby większa o 0.4V

Na marginesie Tas, gdyby ludzkość nie robiła rzeczy niemożliwych do zrobienia to byśmy zostali na drzewach zajadając banany :lol: .
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 08 Mar, 2015   

@tkoko dobra robota.
Ładowanie dwóch pakietów jednym zasilaczem, mimo iż drugi będzie słabiej naładowany o 0,7 V ze względu na 1 szeregową diodę, jest i bezpieczne i praktyczne. Szczególnie przydatne dla tych użytkowników którzy mają dwa pakiety i jeden zasilacz, np w drodze, lub jadą w dwa rowery i mają wspólny jeden zasilacz do podładowania.
Nawet nie widzę specjalnie konieczności aby ten prosty pomysł modyfikować, bowiem po osiągnięciu
stanu 'naładowania' - zielona dioda świecąca, nie ma problemu aby przepiąć, zamienić aku miejscami
i wznowić ładowanie. Wtedy ten drugi, słabszy będzie doładowywany.
Sam mam wprawdzie inny zasilacz, który ma U max 42,20 V ale zdarza mi się nim ładować 'wyjazdowo'
nawet 3 akumulatory, więc przy okazji sprawdzę. :-)
Pytanie : czy w obu pakietach są BMS ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 08 Mar, 2015   

Jak napisałem w pierwszym poście, są to fabryczne, jednakowe, baterie z własnym:
Elektronicznym systemem zarządzania baterią;
1.balansowanie cel
2.ochrona przed przeładowaniem
3.ochrona przez nadmiernym rozładowaniem
4.ochrona przed przegrzaniem cel
5.ochrona przez nadmiernym obciążeniem
Odnośnie przepinania akumulatorów. Mi nie chodzi o to by akumulatory po naładowaniu miały maksymalne pojemności. bo czy przejadę na aku 33km (100% poj) czy 30km (90% pojemności) nie ma dla mnie znaczenia. Chodzi mi głównie o zmniejszenie (wyrównanie) prądów ładowania na obu akumulatorach do fabrycznych parametrów (max 2A) co zapewne zwiększy żywotność i bezpieczeństwo akumulatorów. Dodatkowo przepinanie na wakacjach w środku nocy akumulatorów nie za bardzo mi się podoba. :lol:
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 08 Mar, 2015   

Myślę że mam już rozwiązanie problemu, mianowicie na obu wtyczkach zastosuję Diody SCHOTTKY'ego
np; - 1N5820 do 22 > 3A / 20 - 40V Dioda SCHOTTKY
parametry http://www.alldatasheet.c...MI/1N5822G.html
patrząc na tabelę "Typical Fotward Voltage" dioda przewodzi już od 0.22 - 0.25V, a 1.5A ma już przy ~0.36V. Tak więc uzyskam potrójny efekt;
1. w trakcie ładowania prądy i napięcia po kilku minutach zrównają się na obu akumulatorach.
2. nie będzie żadnych przełączeń akumulatorów.
3. osiągnę max 41.3 - 41.4V (ładowarka daje max 41.7V) co zwiększy bezpieczeństwo i trwałość akumulatorów. strata kilku procent pojemności jak wcześniej pisałem nie ma dla mnie znaczenia.
Szkoda tylko że kosztowało mnie to 200zł zamiast 2.60zł za diody.
W międzyczasie znalazłem artykuł
http://samochodyelektrycz...prowadzenie.htm
gdzie na wyjściu ładowarek Li-Ion wręcz zalecana jest dioda!, co prawda w innym celu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 08 Mar, 2015   

Jesli w obu aku będą szeregowe diody to zasilacze probkujace napiecie aku beda mialy problem.
Jesli zas jest to prosty zasilacz/przetwornica która nie ma tego ukladu to będzie ok.Tyle ze oba aku beda trochę niedoladowane i w zależności od progow BMS moze nie dzialac balansowanie segmentow, bo nie dojdzie do tych napiec, nie bedzie zapasu, nadtadku napiecia by wszedl w tryb balansowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 10 Mar, 2015   

Test 1 wpływ diody SCHOTTKY 1N5822 3A 40V na pomiar i wielkość napięcia w obu kierunkach (przewodzenie/zaporowo)
akumulatorek 1.294V, akumulator + dioda A 1.275/1.283V, akumulator + dioda B 1.284/1.288V
różnica to ~0.01-0.02V

Test 2 kontrolowane rozładowanie akumulatora do napięcia 38.35V pod obciążeniem (po ustabilizowaniu 39.11V) w celu porównania ładowania akumulatora bez diody i z diodą.
20.00 rozładowanie
21.20 > 50Wh / 38.35V/39.11V

Ładowanie bez diody
22.00 > 40.43V/2.95A ładowarka 41.72V
22.02 > początek spadku prądu 40.90V
22.05 > 2.66A / 40.93V
22.15 > 2.12A / 41.10V 26Wh
22.30 > 1.52A / 41.22V 44Wh
22.47 > 1.00A / 41.35V 59Wh zielona dioda
zmiany prądów i napięć, bateria zimna
23.00 > 0.72A / 41.45V 66Wh po 8godz 40.87V

Ponowne rozładowanie akumulatora jak wyżej
6.40 > 40.38V / 0.94A rozładowaywanie start
8.15 > 58Wh / 38.35V/39.21V

ładowanie z diodą
13.00 > 40.51V/2.60A ładowarka + dioda 41.45V/41.72V
13.01 > początek spadku prądu 40.68V
13.05 > 2.11A / 40.70V 8Wh
13.15 > 1.72A / 40.82V 21Wh
12.30 > 1.26A / 40.93V 36Wh
12.40 > 0.98A / 41.00V 45Wh zielona dioda
zmiany prądów i napięć, bateria zimna
13.00 > 0.65A / 41.12V 55Wh po 8godz 40.62V
13.00 > 1.03A / 41.34V po zwarciu diody

doładowanie (przy zielonej diodzie) dla sprawdzenia zachowania się ładowarki i akumulatora przy dalszym ładowaniu (np. przy ładowania akumulatora nocą).
18.30 > 0.71A / 41.11V
19.30 > 0.21A / 41.26V 15Wh bateria zimna
20.30 > 0.07A / 41.33V 20Wh bateria zimna
21.30 > 0.03A / 41.36V 23Wh bateria zimna po ustabilizowaniu napięcia 41.34V to jest ~88% pełnego nasycenia
21.30 > 0.34A / 41.54V końcowy prąd i napięcie bez diody

napięcia i prądy występujące przy zapaleniu zielonej diody w testach
* z oporem > 41.10V / 0.05A
* 2 baterie B > 41.48V / 0.30A
z diodą A > 40.00V / 0.52A
* bez diody > 41.35V / 1.00A
z diodą > 41.00V / 0.98A

Wniosek z tych prób jest dla mnie oczywisty. TO DZIAŁA! i to działa (w moim wypadku) lepiej niż bez diody (mniejszy prąd przy doładowywaniu jednego pakietu).
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Mar, 2015   

Czy po tych kilku/nastu próbach które jednak stale nie doładowuje pakiet, masz możliwość kontroli napięć segmentow 4,2 V. Czy są one nadal zbalansowane ? Bo przy tych napieciach całości można założyć ze BMS nie dziala lub krótko dla skrajnego segmentu.
jesteś pewien swojego miernika ze ładowanie Vmax jest tylko do 41,5 V ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 11 Mar, 2015   

WojtekErnest
Po przestudiowaniu tematu Li-Ion, balancery, BMS'y itd. mogę już pisać pracę doktorską :lol: więc odpowiem cytatami;
z http://b1s.eu/pl/baterie-li-ion
"Li-Ion... ładowane jest napięciem 4,20V/cell z tolerancją +-50mV/cel" - czyli min 4.15V, max 4.25V (z zieloną diodą u mnie jest 41.12V, a 30 min później jest 41.26V czyli OK! dalsze doładowanie może podnieść napięcie nawet do ~ 41.50V tyle że będzie to trwało....
"Baterie LI-ION nie lubią być w pełni naładowane..." ... "Jest to wręcz niepożądane gdyż wysokie napięcie niszczy baterię "
"ważnym elementem ... jest ładowarka" ... "Niektóre ... ładowarki stosują uproszczony algorytm ładowania .... ładowarka nie przechodzi do drugiego etapu ładowania czyli zwiększenia nasycenia baterii" - moja przechodzi ten etap!
"Unikanie pełnego naładowania zwiększa czas życia baterii - niektórzy producenci .... obniżają próg naładowania baterii poprzez zmniejszenie napięcia granicznego." np Tesla w swoich autach.
"Ogniwa LI-ION NIE MOGĄ BYĆ ŁADOWANE PONAD NAPIĘCIE PROGOWE!!. Po osiągnięciu wyznaczonego napięcia ładowarka musi być odłączona w przeciwnym wypadku nastąpi uszkodzenie powłoki litowej co może być niebezpieczne!!!" bez komentarza.
"Akumulator LI-ION nie musi być w pełni naładowany lepsze jest częściowe obciążenie które nie powoduje stresu bateri"
Odnośnie balancerów i BMS'ów
http://elektronikab2b.pl/...-pakietow-ogniw
"... dwa podejścia: konfiguracja z balansowaniem pasywnym oraz aktywnym."
"... balansowanie pasywne zwykle można przeprowadzać wyłącznie w czasie trwania procesu ładowania ogniw, nie można w ten sposób zapobiec ich niezbalansowaniu ..."
"... Aktywne balansowanie ogniw ... Metoda ta pozwala na przekazywanie energii między ogniwami w czasie ich ładowania, rozładowywania lub gdy nie są wykorzystywane, z dużą sprawnością, w przybliżeniu 85% (rys. 3)." - myślę że moja fabryczna bateria posiada ten typ BMS'a gdyż oprócz zabezpieczenia przed przeładowaniem, ma również zabezpieczenia przed zbyt niskim napięciem baterii, temperaturą, itd., a z cytatu wynika że balansowanie ogniw przebiega cały czas!!!
Ponieważ są to nowe fabryczne baterie na gwarancji, sprawdzanie pojedynczych ogniw nie wchodzi w grę. Zresztą wobec powyższych cytatów nie widzę sensu sprawdzania tego. Co do mierników, dokładny? miernik to wattometr "GT Power Rc" bez podanej tolerancji błędu, oraz 2 mierniki uniwersalne zapewne 0.5% +-3.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Mar, 2015   

Moje pytanie nie dotyczylo teorii i praktyki obslugi, ładowania etc. bo.. znam to w stopniu ponadprzecietnym.
Raczej chodzilo mi o to ze zapewne poslugujesz się nieoryginalnym zasilaczem a byc moze fabryczny mial wyższe napięcie. Pamietaj o tym ze ogniwa pozornie tego samego typu
z rodziny 18650 b. sie roznia. Czyli sa takie dla ktorych nominal to 3,6V lub 3,7 V.
U max to 4,10V, 4,20V a obecnie coraz czesciej 4,30. To ma odniesienie do układów balansowania ktore w fabrycznych pakietach jest nierozerwalnie z nim związany. No i te uklady dzialaja powyzej pewnych napiec. Czasem jest to 4,15, często 4,20 ale i również 4,22-4,25. Dzieje sie tak dlatego ze odbywa się to przy malym prądzie i po zakonczeniu ładowania i tak napięcie spada o okolo 30-50 mV.
Stąd wniosek ze przy za malym napieciu końcowym ladowania nie dojdzie do trybu balansowania.
A to z koleji oznacza ze gdy ogniwa będą silnie rozladowane a nastepnie ladowane, to maja prawo coraz bardziej sie rozjezdzac. Czyli 1 ogniwo moze miec 4,10 V a drugie 4,20 itd.
pomiar sumy napiec i obserwacja 'zielonej diody' dziala wprawdzie uspokajajaco ale w takiej sytuacji nie oddaje stanu ogniw.
Rozumiem ze nie masz dostępu do złącza balansera czyli nie mozesz sprawdzic napiec cząstkowych na celach ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 11 Mar, 2015   

Jeszcze raz zacytuję nie moją teorię a fragment artykułu, dotyczący działania aktywnego balansera we współczesnych bateriach:
http://elektronikab2b.pl/...-pakietow-ogniw
"... Aktywne balansowanie ogniw ... Metoda ta pozwala na przekazywanie energii między ogniwami w czasie ich ładowania, rozładowywania lub gdy nie są wykorzystywane, z dużą sprawnością, w przybliżeniu 85% (rys. 3)."
Przy "... Aktywnym balansowaniu ogniw ... " balansowanie przebiega więc w całym zakresie użytecznego napięcia czyli od 30V - 42V, zarówno podczas ładowania, rozładowania, leżakowania itd. Nie ma więc potrzeby sprawdzać ogniw bo na bieżąco robi to kontroler, próbkując każde ogniwo, odpowiednio przepinając napięcia na niedoładowane ogniwa.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Mar, 2015   

No własne obawiam się ze w Twoim rowerku nie ma aktywnego balansera, bowiem takie sa przy samodzielnych, droższych i bqrdziej odpowiedzialnych konstrukcjach. Wg mnie ok. 90% fabrycznych BMS ktore są wbudowane w baterie, to standardowy model pasywny wg opisanej kwalifikacji. Ten model potrzebuje naddatku napięcia zasilacza z powodu który wczesniej opisalem.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group