Giant HUSSARion :) |
Autor |
Wiadomość |
MaroX
początkujący
Dołączył: 13 Lip 2012 Posty: 44 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014 Giant HUSSARion :)
|
|
|
Witam,
Chciałem przedstawić swój projekt w trakcie realizacji:
Wymagania co do pojazdu: Codzienna jazda do pracy na dystansie 2x15 km. Mieszkam na południu więc spore górki, jednak głównie asfalt lub utwardzony szuter. Zadowala mnie prędkość skuterowa około 45km/h na prostej. Wolałbym nie pedałować w drodze do pracy i wręcz przeciwnie w drodze powrotnej.
Do konwersji wykorzystałem mój stary rower Giant BOULDER na kołach 26”,zakupiony w 2000r. Jest to podstawowa konstrukcja znanego producenta na stalowej ramie, jego niewątpliwą zaletą jest fakt, iż nigdy nie miał najmniejszej nawet usterki.
Silnik: 9C 10X6 –znany i lubiany więc nie będę opisywał - Nexun.pl – podziękowania dla kolegi TASa za szybkie zorganizowanie silnika i reszty sprzętu w atrakcyjnej cenie
Sterownik: Infineon 27A na 12ty MOSach akceptujący szeroki zakres napięć (odcina na około 31V). Szeroki zakres napięć był dla mnie najważniejszy, ponieważ buduje baterię po raz pierwszy i nie jestem jej pewien w 100%. U mnie będzie pracował na 12S. – Nexun.pl
Bateria: 12S8P Własnego pomysłu składana i skręcana z 12 wymiennych bloków 8P lutowanych na ogniwach nieznanej marki „4C” o nominale 2100 mAh nieużywanych. Ogniwa obecnie mają około 1800 – 1950 mAh (wg IMAX B8). Producent dopuszcza pracę 2C, więc moja bateria będzie miało około 15AH pojemności oraz 30A możliwości. Ogniwa zakupione na allegro – bateria wykonana samodzielnie.
Kontrola: Pikacz czyli przeprogramowany nieśmiertelny HK010 z Hobby Kinga – podziękowania dla kolegi TASa. – Hobbyking – kolega TAS
Kontrola elektryczna pakietów: CELLOG 8M x2 (6+6) – Hobbyking.
Kontrola Temperatury silnika i baterii (raczej szacowanie): Termometr 2 pozycyjny rodzimej myśli technicznej „Bartsoft” – allegro.
Zasilanie urządzeń pokładowych: Przetwornica 60V – 12V rodzimej myśli technicznej – allegro.
Felga oraz szprychy komorowa zapleciona w Nexun.pl
Klamki hamulcowe z czujnikami – magma
Manetka Kciukowa z przyciskiem oraz wskaźnikiem napięcia (przycisk uruchamia system)– Nexun.pl
Przycisk 2-ny na kierownicę (tempomat oraz może światła) –Maxev.pl
Bezpiecznik nadprądowy oraz wyłączniki x2 – no name z Castoramy.
Uchwyty metalowe z gumą idealne na ramę z Castoramy.
Części do budowy baterii (gwintowane szpilki, plastki, śrubki itp.) z Castoramy.
Napotkane do tej pory problemy:
1. Mocowanie silnika – aby ośka silnika lepiej leżała w ramie należało ją(ramę oczywiście) lekko spiłować(kilka milimetrów)
2. Wolnobieg – po montażu na silnik(koniecznie z dystansem) okazało się że w mojej ramie bezproblemowo mieści się wolnobieg 6-cio rzędowy. Aby zastosować większy należy skorzystać z porady umieszczonej na stronie Nexun.pl – umieszczenie podkładki pomiędzy silnikiem a ramą a nie na odwrót jak jest to pokazane na kilku filmach instruktażowych innych firm!!! Podkładka nie dopuszcza do kontaktu łańcucha z ramą i wszystko jest OK. Ja zastosowałem ostatecznie wolnobie g 6-cio rzędowy jednak można bezproblemowo większy.
3. Manetka kciukowa „gryzie się” z klamkomanetką Shimano. Z puktu widzenie mojego komfortu albo Klamkomanetka oraz manetka „motocyklowa” algo Gripshift i manetka kciukowa. Wywaliłem fabryczne klamkomanetki Shimano i założyłem GripShifty – z tego powodu odpadł również problem z czujnikami hamulców, które „trudno” zamontować na oryginały.
4. Korpus(gwintowany) wentyla ”normalnej” obręczy jest dla obręczy komorowej stożkowej za krótki – wywaliłem po prosty wyższą nakrętkę i wykorzystałem tylko tą wąska oraz podkładkę dla kompensacji luzu. Pewnie dla stożkowych obręczy są także specjalne dętki z dłuższą obudową wentyla.
5. Awaria modułu baterii - objawiło się szybkim nagrzaniem- uszkodzenie mechaniczne - błąd spowodowany moją nieuwagą i chęcią zaoszczędzenia czasu o 23:00 wieczorem.
Do zrobienia:
1. Mocowanie dla sterownika.
2. Mocowanie złączy kontroli i ładowania
3. Obudowa – będzie się składać z dwóch „płatów” plexi w folii Kevlaropodobnej mocowane na śrubki do mocowań bocznych – Obudowa będzie z zamyśle zasłaniać elementy ramy , która to będzie częściowo niewidoczna z boku. Obudowa będzie miała „drzwiczki” w okolicach przełączników i modułu ładowania.
4. Panel górny kontrolny. Termometr oraz Cellogi kontrolujące ogniwa znajdować się będą nad górną rurką ramy, w panelu pomiędzy płatami bocznymi obudowy. Jadąc można będzie cały czas śledzić wyświetlacze.
5. Mocowanie na kierownicy dla Pikacza.
6. Oświetlenie, sygnał.
7. Ładowarka dla telefonu.
Ogólnie problemem teraz jest tylko i wyłącznie czas wolny którego nie mam przed 22:00. |
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 02 Cze, 2014, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
arczi
początkujący arczi
Dołączył: 29 Gru 2013 Posty: 25 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014
|
|
|
Dlaczego nie widać fot |
_________________ FUSION 1 |
|
|
|
|
JeromeBaldino
młodzik JeromeBaldino
Pomógł: 2 razy Dołączył: 10 Kwi 2014 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014
|
|
|
Popraw linki bo teraz wskazują na pokazywarkę, prawidłowe powinny wyglądać tak:
[ img]http://static.pokazywarka.pl/bigImages/2977404/11714304.jpg[/img ] |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 03 Cze, 2014
|
|
|
Przy okazji pochwal się szczegółami kontrukcji pakietu -segmentu baterii." Strzelam" że obudowa segmentu z kawalka rury wentylacyjnej, biale twarde PCV lub elektrycznych puszek montażowych. Zgadlem ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
MaroX
początkujący
Dołączył: 13 Lip 2012 Posty: 44 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Wto 03 Cze, 2014
|
|
|
Witam,
Nie całkiem tak. Pakiety nie są obudowane z zewnątrz - tylko taśma ogólnego zastosowania.
Każdy pakiet posiada wklejone dwie tulejki aluminiowe:
Za pomocą szpilek(gwintowanych drutów) można zrobić coś w rodzaju konstrukcji samonośnej. U mnie rozpiętej pomiędzy dwoma płytami z plexi gdzie umiejscowiłem połączenia, oraz kawałkiem aluminiowej blachy pomiędzy rzędami pakietów. Aluminium ma pełnić funkcję kolektora termicznego. Nadmiar ciepła poprzez tulejki w baterii powinien być odprowadzony poprzez ciasno spasowane szpilki(dodałem pastę przewodzącą) do płytki(blachy) z czujnikiem temperatury. Nie znam innego sposobu na pomiar temperatury kilkunastu pakietów jednym czujnikiem ale jestem otwarty na sugestie.
Cała sztuka polega na tym żeby przewodzić ciepło ale zabezpieczyć się przed zwarciem, dlatego użyłem odkształcalnych dystansów z plastiku(brązowe "podkładki"(nie wiem do czego służą w oryginale ale są tanie i się nadają po obcięciu).
Dzięki takiej budowie mechanicznej pakiety łatwo jest wymienić a nawet ominąć uszkodzony lub wyładowany - połączenie "na krótko" (brak lutowania pomiędzy poszczególnymi segmentami. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 04 Cze, 2014
|
|
|
Z tymi tulejkami, pomysłem na usztywnienie mocowania i odprowadzanie ciepla b.fajny i praktyczny sposób.
Rzeczywiscie w takich kontrukcjach dobrze by znać temperaturę lub chociaż segment w którym jest ona wyższa podczas ładowania pakietu wyższym prądem.
Gratulacje. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 04 Cze, 2014
|
|
|
Zdradzisz dostawce akumulatorow? |
|
|
|
|
MaroX
początkujący
Dołączył: 13 Lip 2012 Posty: 44 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Śro 04 Cze, 2014
|
|
|
Dzięki WojtekErnest, zobaczymy jak to będzie funkcjonować.
Ogniwa zakupiłem na allegro od użytkownika agnieszkak505.
W sumie z gratisami około 120-130 sztuk. Rozładowywałem 1C, ładowałem 0,5C. Znalazłem może 2 sztuki łapiące lekką temperaturę, reszta zimniutkie. Pojemność jakieś 10-15% niższa niż nowych w specyfikacji ale zauważyłem że ładując wolniej pojemność lekko się zwiększa. Baterie zakupiłem już jakiś czas temu ale sprawdzanie jest upierdliwe i czasochłonne, zwłaszcza jeśli nie chce się pozostawiać ładujących się ogniw bez kontroli. ładowałem IMAXem B8 z alarmem czasowym i temperaturowym na bodajże 50 stopni. |
|
|
|
|
MaroX
początkujący
Dołączył: 13 Lip 2012 Posty: 44 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Śro 04 Cze, 2014
|
|
|
Do ładowania mają służyć dwa zespoły złożone z ładowarek IMAX B8 oraz zasilaczy do X-BOXA (6S8P +6S8P) - odczepy dzielące baterie na dwie równe części. Dokładnie w ten sam sposób została podzielona bateria do monitoringu przez CELLOGi 8M.
Wyprowadzenia do Cellogów to te same wyprowadzenia co do Balanserów ładowarek.
Opcja Jazda - wtyczka połączona z cellogami
Opcja Ładowanie - wtyczka połączona z balancerami ładowarek
Do celu balansowania/kontroli napięcia wykorzystałem złącze Video komputerowe starego typu 15-to pinowe. Zakupiłem przedłużkę z wtyczką żeńską i męską na jednym kablu, przeciąłem w połowie i mam gotowe połączenia po kolorach przewodów bez lutowania małych ciasnych pinów koło siebie. Drugie końce przewodów przylutowałem do Baterii oraz Cellogów. Drugi przewód w ten sam sposób posłuży do ładowarki. W jednej wtyczce mieszczą się wszystkie piny do balansowania/kontroli.
A to ostatnia praca: Można to nazwać modułem bezpiecznikowym.
1. Główny obwód zasilający "48V"
2. Obwód urządzeń pokładowych "12v"
3. Oraz dodatkowy kill switch do całkowitego odcięcia softstartu
|
|
|
|
|
MaroX
początkujący
Dołączył: 13 Lip 2012 Posty: 44 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Czw 05 Cze, 2014
|
|
|
Dzisiaj moduł ładowania:
Wykonany z blachy aluminiowej odpowiedni profil będzie mocowany do ramy.
Zawiera 2X złącze zasilające do poszczególnych części baterii (6S8P+6S8P) - złącze zasilania komputerowe żeńskie, oraz złącze do balansowania - zwykłe VGA 15to pinowe |
|
|
|
|
Adamo
brygadzista
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 02 Cze 2014 Posty: 204 Skąd: podlaskie
|
Wysłany: Pią 06 Cze, 2014
|
|
|
Nice |
_________________ Co siejesz to zbierasz. |
|
|
|
|
JeromeBaldino
młodzik JeromeBaldino
Pomógł: 2 razy Dołączył: 10 Kwi 2014 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 06 Cze, 2014
|
|
|
Fajnie to wygląda. Zamierzasz ramę jakoś obudować? Po co to złącze komputerowe? |
|
|
|
|
MaroX
początkujący
Dołączył: 13 Lip 2012 Posty: 44 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pią 06 Cze, 2014
|
|
|
Dzięki,
Co do obudowy to tak jak napisałem wyżej: Osłony boczne będą wykonane z plexi oraz oklejone folią Kevlaropodobną. Coś w rodzaju kanapki - osłony mocowane do zaczepów montażowych na ramie. Istotną różnicą do konstrukcji spotykanych najczęściej będzie rozmiar osłon - większe niż zewnętrzny "obrys ramy" w taki sposób że patrząc z boku środkowa część ramy będzie niewidoczna. Dodatkowo pomiędzy płatami bocznymi umieszczę w górnej części nad rurą ramy panel w którym zamontuje termometr oraz cellogi. Jadąc na rowerze będziesz widział wskazania tych instrumentów w wąskim panelu. Dodatkowo w wystających częściach płatów zbliżonych do linii kół chciałem umieścić niewidoczne nadkola- chlapacze zrobione z kawałka cienkiego plastiku lub gumy i mocowane na śrubki do paneli bocznych lub "na ciasną uszczelkę" |
|
|
|
|
MaroX
początkujący
Dołączył: 13 Lip 2012 Posty: 44 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pią 06 Cze, 2014
|
|
|
Złącze komputerowe opisałem wyżej. Są tam wszystkie wyprowadzenia od modułów baterii. Będzie do niego podłączone kompatybilne gniazdo w dwóch konfiguracjach:
1. Jazda - kompatybilne gniazdo z celllogami
2. ładowanie - kompatybilne gniazdo z balancerami ładowarek.
Czyli jeśli będę ładował to otworze małą klapkę w osłonie bocznej, wypnę gniazdo cellogów i podłącze gniazdo ładowarek(balancerów). |
|
|
|
|
JeromeBaldino
młodzik JeromeBaldino
Pomógł: 2 razy Dołączył: 10 Kwi 2014 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 06 Cze, 2014
|
|
|
Fajny pomysł. Ja od siebie polecam dolutowanei dodatkowego zestawu przewodów do cell-loggerów aby nie trzeba było nic odłączać |
|
|
|
|
|