|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Problem ze sterownikiem (silnik buuuczy)... |
Autor |
Wiadomość |
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008 Problem ze sterownikiem (silnik buuuczy)...
|
|
|
Witajcie!
Kupilem taki sterownik: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=335276929
Zasililem z niego silnik el. 12V do lodzi.
Niestety silnik zmienil sie w glosnik tzn buczy podczas pracy.
Szczegolnie jest to upierdliwe na niskich obrotach...
Nie wiem czy przypadkiem czestotliwosc impulsow zasilajacych nie
jest za mala? Mial moze ktos doswiadczenie z tym sterownikiem
i moze podpowiedziec gdzie rozwiazania?
Silnik zasilany z akumulatora pracuje prawie bezglosnie,
plywac z wiertarka za uchem to ja nie chce
Jakub |
|
|
|
|
Lisciasty
dyrektor
Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 404 Skąd: Okolice Wrocławia
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
Musisz spytać się kolesia jaką podał częstotliwość bo ze zdjęcia
raczej niewiele da się wyczytać zwłaszcza że niewiele widać...
Generalnie masz łódź w tropiki, buczenie będzie odstraszać krokodyle :]
Pzdr.
L. |
_________________ http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
Na pewno jest to wina za małej częstotliwości.
Niektóre silniki będą buczeć mniej inne bardziej.
Jakby była większa częstotliwość to piszczenie byłoby słychać.
Zeby nie było słychać musi być 15kHz lub więcej,tak jak w sterownikach fabrycznych.
Częstotliwość można bardzo łatwo zmienic wymieniając 1 czy 2 elementy.
Zwróc się do producenta jeżeli nie znasz się na tyle żeby poradzić sobie sam.
Pozdr. |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
Lisciasty napisał/a: | Musisz spytać się kolesia jaką podał częstotliwość bo ze zdjęcia
raczej niewiele da się wyczytać zwłaszcza że niewiele widać...
Pzdr.
L. |
Jak sie okazuje koles "nie kuma", a tylko handluje ;(
Poza za niska czestotliwoscia wydaje mi sie z tego co doczytalem,
ze brakuje taz diody wlaczonej rownolegle z silnikiem.
Mam racje?
q |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Na pewno jest to wina za małej częstotliwości.
Niektóre silniki będą buczeć mniej inne bardziej.
Jakby była większa częstotliwość to piszczenie byłoby słychać.
Zeby nie było słychać musi być 15kHz lub więcej,tak jak w sterownikach fabrycznych.
Częstotliwość można bardzo łatwo zmienic wymieniając 1 czy 2 elementy.
Zwróc się do producenta jeżeli nie znasz się na tyle żeby poradzić sobie sam.
Pozdr. |
Poszperam i zrobie to sam.
Pierwsza sprawa, ze potencjometr w komplecie jest zle
dobrany - cala regulacja odbywa sie moze na 1/5 obrotu.
Druga, ze pozwala zwolnic silnik az do zatrzymania,
co jak sadze nie jest zdrowe ani dla silnika ani sterownika
(zatrzymany silnik buczy basowo).
Przy zwiakszaniu obrotow silnik buczy coraz wyzej przechodzac
w gwizd, tak czy owak jest to wkurzajace...
Trzecia to poczytalem troche i widze, ze w innych ukladach
rownolegle do silnika laczona jest dioda. U mnie tez ma tak byc?
Tranzystory u mnie to trzy sztuki IRFZ48N - dane sa trzy nadmiarowo,
zeby sterownik nie grzal sie. Maksymalny prad jak planuje to
<> 35A, a przez 90% pracy nie bedzie przekraczal 15A...
Jakub |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
A może jest za słaby akumulator, gdy oddaje prąd, to może w nim napięcie mocno spada. Wówczas regultor pracuje na granicy 10V (włącza i odcina przepływ prądu); miernik na sam silnik.
Może być jeszcze kwestia połączeń i grubości przewodów. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | A może jest za słaby akumulator, gdy oddaje prąd, to może w nim napięcie mocno spada. Wówczas regultor pracuje na granicy 10V (włącza i odcina przepływ prądu); miernik na sam silnik.
Może być jeszcze kwestia połączeń i grubości przewodów. |
Akumulator jest ok, zreszta laczylem tez na 24V.
Przewody narazie sa cienkie - polaczylem wszystko "na pajaka"
przewodem 1.5m.kw. Ale silnik pracuje bez obciazenia wiec
raczej nie pobiera wiecej niz kilka A...
Moge jutro polaczyc wszystko docelowym przewodem 10mm.kw. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
Rozruch pobiera, a 1,5mm2 to zbyt mało (może jeszcze są skrętki).
Trzeba takie ewentualności wyeliminować. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
Ten "sterownik" nie ma raczej żadnych układów zabezpieczających,wiec nie ma znaczenie napięcie zasilające.
Jak na mój gust to tam jest scalak NE 555,bo on zwykle jest wykorzystywany w takich prostych sterowaniach PWM
Robiłem podobne układy i wydaje mi się ze pownno to być inaczej zrobione,potencjometr powinien mieć wykorzystane 3 wyprowadzenia.
Gubszy przewód raczej nic nie da,trzeba zmienic sterowanie tranzystorów |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008
|
|
|
Ale na ALLEGRO tego sprzedają wiele i to wygląda na ich produkcję. Wystarczy im reklamować problem, wymienią na układ wolny od wad. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Ten "sterownik" nie ma raczej żadnych układów zabezpieczających,wiec nie ma znaczenie napięcie zasilające.
Jak na mój gust to tam jest scalak NE 555,bo on zwykle jest wykorzystywany w takich prostych sterowaniach PWM
Robiłem podobne układy i wydaje mi się ze pownno to być inaczej zrobione,potencjometr powinien mieć wykorzystane 3 wyprowadzenia.
|
Hmm szukalem wczoraj roznych schematow opartych o ten uklad scalony -
w czesci rozwiazan wykorzystane sa trzy nozki potencjometry w czesci dwie
np: http://www.electronics-la...otor_light/038/
Co ciekawe w opisie tego ukladu autor pisze - jesli ci przeszkadza 1KHz dzwiek
mozesz go przesunac poza slyszalny zakres zmieniajac ...potencjometr.
Wydawalo mi sie, ze potencjometrem zmieniam wypelnienie impulsu,
a nie czestotliwosc...
Poszperam jeszcze a zaczne od podlaczenia diody DSEI 60-06A rownolegle
do silnika... Czy brak diody moze miec tu jakies znaczenie???
q |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Ale na ALLEGRO tego sprzedają wiele i to wygląda na ich produkcję. Wystarczy im reklamować problem, wymienią na układ wolny od wad. |
Masz na mysli sprzedawce? Niestety okazalo sie, ze on tylko handluje,
nie majac wiedzy na ten temat...
q |
|
|
|
|
Lisciasty
dyrektor
Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 404 Skąd: Okolice Wrocławia
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
Jakub Jewuła napisał/a: |
Co ciekawe w opisie tego ukladu autor pisze - jesli ci przeszkadza 1KHz dzwiek
mozesz go przesunac poza slyszalny zakres zmieniajac ...potencjometr.
Wydawalo mi sie, ze potencjometrem zmieniam wypelnienie impulsu,
a nie czestotliwosc...
Poszperam jeszcze a zaczne od podlaczenia diody DSEI 60-06A rownolegle
do silnika... Czy brak diody moze miec tu jakies znaczenie???
q |
To jest nauczka żeby nie kupować badziewia tylko albo coś porządnego albo
robić samemu :] Brak diody nie ma żadnego wpływu na dźwięk.
Można wypieprzyć ten układ scalony i wstawić mikrokontroler, znaleźć gotowy
program lub napisać samemu i powinno hulać.
Pzdr.
L. |
_________________ http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
[/quote]
To jest nauczka żeby nie kupować badziewia tylko albo coś porządnego albo
robić samemu :] Brak diody nie ma żadnego wpływu na dźwięk.
Można wypieprzyć ten układ scalony i wstawić mikrokontroler, znaleźć gotowy
program lub napisać samemu i powinno hulać.
L.[/quote]
A najlepiej sterowac silnikiem z laptopa przez USB
Bez przesady - ludzie robia sterowniki na LM555 i dzialaja.
Ten zreszta tez dziala. Nie jestem elektronikiem - nie umiem
ocenic przed zakupem czy uklad bedzie dziala idealnie.
Nie szkoda Ci czasu na takie odpowiedzi?
q |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
Spokojnie, może na początek przydałby się dobra fotka lub skan płytki z obu stron. O ile dobrze pamiętam w 555 wystarczy podmienić jeden kondensator i opornik, ale nie znajac dokładnie struktury płytki i wartości elementów trudno cokolwiek podpowiedzieć. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|