|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Problem ze sterownikiem (silnik buuuczy)... |
Autor |
Wiadomość |
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
Marucha79 napisał/a: | Spokojnie, może na początek przydałby się dobra fotka lub skan płytki z obu stron. O ile dobrze pamiętam w 555 wystarczy podmienić jeden kondensator i opornik, ale nie znajac dokładnie struktury płytki i wartości elementów trudno cokolwiek podpowiedzieć. |
Plytka wyglada tak: http://www.skanowanie.com.pl/tmp/uklad.jpg
q |
|
|
|
|
Lisciasty
dyrektor
Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 404 Skąd: Okolice Wrocławia
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
Jakub Jewuła napisał/a: |
Bez przesady - ludzie robia sterowniki na LM555 i dzialaja.
Ten zreszta tez dziala. Nie jestem elektronikiem - nie umiem
ocenic przed zakupem czy uklad bedzie dziala idealnie.
Nie szkoda Ci czasu na takie odpowiedzi?
q |
Ale to nie był żaden sarkazm!
Mi osobiście o wiele łatwiej jest zrobić coś takiego na mikrokontrolerze,
niż na jakiś układach taktujących na których się nie znam!
Wystarczy sam kontroler ntp. AVR Atmela który ma w sobie już wszystko
co potrzebujesz, tylko go podczepić pod Twoją płytkę. Program jest
banalny i standardowy, można łatwo ściągnąć albo poprosić jakiegoś pasjonata
który to napisze w ciągu 3 minut.
Ja też chodziłem koło tego jak pies koło jeża ale po kilku próbach
przekonałem się że to jest naprawdę banalne, a żadnym tam elektronikiem nie jestem...
Jestem po liceum gdzie praktycznie nic nas z technikaliów nie uczyli,
a praktycznie po 2 tygodniach zgłębiania tematu sam sobie płytki rysuję, wytrawiam,
lutuję i montuję różne duperelki. Elektronika cyfrowa jest banalna w porównaniu
z analogową, na analogowej nie miałbym pojęcia jak taki temat w ogóle ruszyć.
Pzdr.
L. |
_________________ http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
Może najprosciej kupic inny sterownik?
Ten ukladzik jest troche za bardzo uproszczony,potrzeba tam jeszcze 2 diody przy potencometrze.
Jak robilem rower elektryczny to robilem sterownik na 555
Dobry schemat jest z firmy AVT jakby bylo potrzeba to podam link,numer lub zeskanuje.
A w ukladzie z tematu trzeba zmienic kondensator na mniejszy i wtedy kombinowac z potencjometrem.
Jakby co to sluze pomoca,ale najwczesniej w sobote( praca niestety) |
|
|
|
|
eAndre [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008
|
|
|
Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością, a sprawa wtórna to 555 nie wysteruje bez drivera przy 20kHz nawet jednym mosfetem a co mówić trzema i to połączonymi w równolegle. Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).
I jeszcze jedna uwaga, brak diody bocznikującej silnik, niestety powiększa "buczenie" silnika oraz pogarsza sprawność zwłaszcza przy małym wypełnieniu PWM - wtedy dioda pracuje najmocniej. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
eAndre napisał/a: | Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością |
Racja
eAndre napisał/a: | Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho). |
też racja,choc wystarczyłoby 16 kHz
Jak robiłem na 555 to małą czestotliwość dawałem,są mniejsze straty.
Wtedy sterowałem 3 FET'y |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Może najprosciej kupic inny sterownik?
Ten ukladzik jest troche za bardzo uproszczony,potrzeba tam jeszcze 2 diody przy potencometrze.
Jak robilem rower elektryczny to robilem sterownik na 555
Dobry schemat jest z firmy AVT jakby bylo potrzeba to podam link,numer lub zeskanuje.
A w ukladzie z tematu trzeba zmienic kondensator na mniejszy i wtedy kombinowac z potencjometrem.
Jakby co to sluze pomoca,ale najwczesniej w sobote( praca niestety) |
Co do kondensatora to juz wiem, zmmniejsze odrobine.
A co do diod przy potencjometrze to na elektrodzie
znalazlem uklad z diadami 1N4148 i takie dam.
q |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
eAndre napisał/a: | Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością, a sprawa wtórna to 555 nie wysteruje bez drivera przy 20kHz nawet jednym mosfetem a co mówić trzema i to połączonymi w równolegle. Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).
I jeszcze jedna uwaga, brak diody bocznikującej silnik, niestety powiększa "buczenie" silnika oraz pogarsza sprawność zwłaszcza przy małym wypełnieniu PWM - wtedy dioda pracuje najmocniej. |
Szybkie diody 16A/200V juz kupilem spodziewam sie jutro przesylki.
Zastanawiam sie czy "buczenia" nie wzmaga to, ze silnik pracowal
bez obciazenia?
Nic to - zrobie z ukladem co moge i wybiore sie testowac na wode -
pod obciazeniem moze silnik bedzie zachowywal sie inaczej...
Niestety nie mam wystarczajaco duzego "wiaderka" w domu
q |
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
Jakub Jewuła napisał/a: | eAndre napisał/a: | Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością, a sprawa wtórna to 555 nie wysteruje bez drivera przy 20kHz nawet jednym mosfetem a co mówić trzema i to połączonymi w równolegle. Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).
I jeszcze jedna uwaga, brak diody bocznikującej silnik, niestety powiększa "buczenie" silnika oraz pogarsza sprawność zwłaszcza przy małym wypełnieniu PWM - wtedy dioda pracuje najmocniej. |
Szybkie diody 16A/200V juz kupilem spodziewam sie jutro przesylki.
Zastanawiam sie czy "buczenia" nie wzmaga to, ze silnik pracowal
bez obciazenia?
Nic to - zrobie z ukladem co moge i wybiore sie testowac na wode -
pod obciazeniem moze silnik bedzie zachowywal sie inaczej...
Niestety nie mam wystarczajaco duzego "wiaderka" w domu
q |
Tranzystor MOSFET posiada przecież diodę bocznikującą silnik. |
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Może najprosciej kupic inny sterownik?
Ten ukladzik jest troche za bardzo uproszczony,potrzeba tam jeszcze 2 diody przy potencometrze.
Jak robilem rower elektryczny to robilem sterownik na 555
Dobry schemat jest z firmy AVT jakby bylo potrzeba to podam link,numer lub zeskanuje.
A w ukladzie z tematu trzeba zmienic kondensator na mniejszy i wtedy kombinowac z potencjometrem.
Jakby co to sluze pomoca,ale najwczesniej w sobote( praca niestety) |
Chętnie bym przejrzał ten przetestowany schemat. |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
Slawek napisał/a: | Jakub Jewuła napisał/a: | eAndre napisał/a: | Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością, a sprawa wtórna to 555 nie wysteruje bez drivera przy 20kHz nawet jednym mosfetem a co mówić trzema i to połączonymi w równolegle. Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).
I jeszcze jedna uwaga, brak diody bocznikującej silnik, niestety powiększa "buczenie" silnika oraz pogarsza sprawność zwłaszcza przy małym wypełnieniu PWM - wtedy dioda pracuje najmocniej. |
Szybkie diody 16A/200V juz kupilem spodziewam sie jutro przesylki.
Zastanawiam sie czy "buczenia" nie wzmaga to, ze silnik pracowal
bez obciazenia?
Nic to - zrobie z ukladem co moge i wybiore sie testowac na wode -
pod obciazeniem moze silnik bedzie zachowywal sie inaczej...
Niestety nie mam wystarczajaco duzego "wiaderka" w domu
q |
Tranzystor MOSFET posiada przecież diodę bocznikującą silnik. |
Tak, ale
Nie jestem elektronikiem wiec moge polegac tylko na tym co wyczytam -
z jakiegos powodu w ukladach z MOSFetami widze dodatkowe diody bocznikowe.
Nie wiem dlaczego - moze zeby ograniczyc grzanie tranzystora???
q |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
Slawek napisał/a: | Adam Wysokiński napisał/a: | Może najprosciej kupic inny sterownik?
Ten ukladzik jest troche za bardzo uproszczony,potrzeba tam jeszcze 2 diody przy potencometrze.
Jak robilem rower elektryczny to robilem sterownik na 555
Dobry schemat jest z firmy AVT jakby bylo potrzeba to podam link,numer lub zeskanuje.
A w ukladzie z tematu trzeba zmienic kondensator na mniejszy i wtedy kombinowac z potencjometrem.
Jakby co to sluze pomoca,ale najwczesniej w sobote( praca niestety) |
Chętnie bym przejrzał ten przetestowany schemat. |
Ja rowniez, umiesc go moze jesli to nie klopot gdzies w sieci...
q |
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
Lisciasty napisał/a: |
Mi osobiście o wiele łatwiej jest zrobić coś takiego na mikrokontrolerze,
niż na jakiś układach taktujących na których się nie znam!
L. |
Fachowcy odradzają budowy regulatorów na mikrokontrolerze, bo podobno może się zawiesić ..... |
|
|
|
|
eAndre [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008
|
|
|
Slawek napisał/a: |
Tranzystor MOSFET posiada przecież diodę bocznikującą silnik. |
nie ma takich pojedyńczych tranzystorów, mogą być tylko wyspecjalizowane układy, które mają w swojej strukturze wyjście do 2 zacisków silnika.
Dioda w mosfecie zabezpiecza strukturę mosfeta przed przepięciami i napięciem zwrotnym. |
|
|
|
|
Jakub Jewuła [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 10 Kwi, 2008
|
|
|
eAndre napisał/a: | Slawek napisał/a: |
Tranzystor MOSFET posiada przecież diodę bocznikującą silnik. |
nie ma takich pojedyńczych tranzystorów, mogą być tylko wyspecjalizowane układy, które mają w swojej strukturze wyjście do 2 zacisków silnika.
Dioda w mosfecie zabezpiecza strukturę mosfeta przed przepięciami i napięciem zwrotnym. |
Zasililem uklad z 24V, zmienilem kondensator na 10nF i jest ok.
Przy minimalnych obrotach jakich bede uzywal slychac delikatny
pisk, gdy podkrece pisk znika
Rownolegle z silnikiem dalem diode RURP820CC - po tym HEXFET przestal
sie grzac, zaczela dioda ale slabiej Docelowo dam trzy takie diody czyli 48A.
Dzieki!
q |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Czw 10 Kwi, 2008
|
|
|
Jakub Jewuła napisał/a: | [
Zastanawiam sie czy "buczenia" nie wzmaga to, ze silnik pracowal
bez obciazenia?
Nic to - zrobie z ukladem co moge i wybiore sie testowac na wode -
pod obciazeniem moze silnik bedzie zachowywal sie inaczej...
Niestety nie mam wystarczajaco duzego "wiaderka" w domu
q |
Jeżeli gdzieś masz, to chętnie zobaczył bym zdjęcie łódki. Gdzie ty tym pływasz w Krakowie?
Zastanawiam się też, dlaczego w szkole beniaminek blokował mi dostęp do tego wątku... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|