ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Problem ze sterownikiem (silnik buuuczy)...
Autor Wiadomość
Jakub Jewuła
[Usunięty]

Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008   

Marucha79 napisał/a:
Spokojnie, może na początek przydałby się dobra fotka lub skan płytki z obu stron. O ile dobrze pamiętam w 555 wystarczy podmienić jeden kondensator i opornik, ale nie znajac dokładnie struktury płytki i wartości elementów trudno cokolwiek podpowiedzieć.


Plytka wyglada tak: http://www.skanowanie.com.pl/tmp/uklad.jpg

q
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008   

Jakub Jewuła napisał/a:

Bez przesady - ludzie robia sterowniki na LM555 i dzialaja.
Ten zreszta tez dziala. Nie jestem elektronikiem - nie umiem
ocenic przed zakupem czy uklad bedzie dziala idealnie.

Nie szkoda Ci czasu na takie odpowiedzi?

q

Ale to nie był żaden sarkazm!
Mi osobiście o wiele łatwiej jest zrobić coś takiego na mikrokontrolerze,
niż na jakiś układach taktujących na których się nie znam!

Wystarczy sam kontroler ntp. AVR Atmela który ma w sobie już wszystko
co potrzebujesz, tylko go podczepić pod Twoją płytkę. Program jest
banalny i standardowy, można łatwo ściągnąć albo poprosić jakiegoś pasjonata
który to napisze w ciągu 3 minut.
Ja też chodziłem koło tego jak pies koło jeża ale po kilku próbach
przekonałem się że to jest naprawdę banalne, a żadnym tam elektronikiem nie jestem...
Jestem po liceum gdzie praktycznie nic nas z technikaliów nie uczyli,
a praktycznie po 2 tygodniach zgłębiania tematu sam sobie płytki rysuję, wytrawiam,
lutuję i montuję różne duperelki. Elektronika cyfrowa jest banalna w porównaniu
z analogową, na analogowej nie miałbym pojęcia jak taki temat w ogóle ruszyć.

Pzdr.
L.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008   

Może najprosciej kupic inny sterownik?
Ten ukladzik jest troche za bardzo uproszczony,potrzeba tam jeszcze 2 diody przy potencometrze.
Jak robilem rower elektryczny to robilem sterownik na 555
Dobry schemat jest z firmy AVT jakby bylo potrzeba to podam link,numer lub zeskanuje.
A w ukladzie z tematu trzeba zmienic kondensator na mniejszy i wtedy kombinowac z potencjometrem.
Jakby co to sluze pomoca,ale najwczesniej w sobote( praca niestety)
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Wto 08 Kwi, 2008   

Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością, a sprawa wtórna to 555 nie wysteruje bez drivera przy 20kHz nawet jednym mosfetem a co mówić trzema i to połączonymi w równolegle. Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).
I jeszcze jedna uwaga, brak diody bocznikującej silnik, niestety powiększa "buczenie" silnika oraz pogarsza sprawność zwłaszcza przy małym wypełnieniu PWM - wtedy dioda pracuje najmocniej.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

eAndre napisał/a:
Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością

Racja

eAndre napisał/a:
Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).

też racja,choc wystarczyłoby 16 kHz

Jak robiłem na 555 to małą czestotliwość dawałem,są mniejsze straty.
Wtedy sterowałem 3 FET'y
 
 
Jakub Jewuła
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

Adam Wysokiński napisał/a:
Może najprosciej kupic inny sterownik?
Ten ukladzik jest troche za bardzo uproszczony,potrzeba tam jeszcze 2 diody przy potencometrze.
Jak robilem rower elektryczny to robilem sterownik na 555
Dobry schemat jest z firmy AVT jakby bylo potrzeba to podam link,numer lub zeskanuje.
A w ukladzie z tematu trzeba zmienic kondensator na mniejszy i wtedy kombinowac z potencjometrem.
Jakby co to sluze pomoca,ale najwczesniej w sobote( praca niestety)


Co do kondensatora to juz wiem, zmmniejsze odrobine.

A co do diod przy potencjometrze to na elektrodzie
znalazlem uklad z diadami 1N4148 i takie dam.

q
 
 
Jakub Jewuła
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

eAndre napisał/a:
Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością, a sprawa wtórna to 555 nie wysteruje bez drivera przy 20kHz nawet jednym mosfetem a co mówić trzema i to połączonymi w równolegle. Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).
I jeszcze jedna uwaga, brak diody bocznikującej silnik, niestety powiększa "buczenie" silnika oraz pogarsza sprawność zwłaszcza przy małym wypełnieniu PWM - wtedy dioda pracuje najmocniej.


Szybkie diody 16A/200V juz kupilem spodziewam sie jutro przesylki.

Zastanawiam sie czy "buczenia" nie wzmaga to, ze silnik pracowal
bez obciazenia?

Nic to - zrobie z ukladem co moge i wybiore sie testowac na wode -
pod obciazeniem moze silnik bedzie zachowywal sie inaczej...
Niestety nie mam wystarczajaco duzego "wiaderka" w domu ;-)

q
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

Jakub Jewuła napisał/a:
eAndre napisał/a:
Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością, a sprawa wtórna to 555 nie wysteruje bez drivera przy 20kHz nawet jednym mosfetem a co mówić trzema i to połączonymi w równolegle. Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).
I jeszcze jedna uwaga, brak diody bocznikującej silnik, niestety powiększa "buczenie" silnika oraz pogarsza sprawność zwłaszcza przy małym wypełnieniu PWM - wtedy dioda pracuje najmocniej.


Szybkie diody 16A/200V juz kupilem spodziewam sie jutro przesylki.

Zastanawiam sie czy "buczenia" nie wzmaga to, ze silnik pracowal
bez obciazenia?

Nic to - zrobie z ukladem co moge i wybiore sie testowac na wode -
pod obciazeniem moze silnik bedzie zachowywal sie inaczej...
Niestety nie mam wystarczajaco duzego "wiaderka" w domu ;-)

q


Tranzystor MOSFET posiada przecież diodę bocznikującą silnik.
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

Adam Wysokiński napisał/a:
Może najprosciej kupic inny sterownik?
Ten ukladzik jest troche za bardzo uproszczony,potrzeba tam jeszcze 2 diody przy potencometrze.
Jak robilem rower elektryczny to robilem sterownik na 555
Dobry schemat jest z firmy AVT jakby bylo potrzeba to podam link,numer lub zeskanuje.
A w ukladzie z tematu trzeba zmienic kondensator na mniejszy i wtedy kombinowac z potencjometrem.
Jakby co to sluze pomoca,ale najwczesniej w sobote( praca niestety)


Chętnie bym przejrzał ten przetestowany schemat.
 
 
Jakub Jewuła
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

Slawek napisał/a:
Jakub Jewuła napisał/a:
eAndre napisał/a:
Jeśli to jest na 555, to po pierwsze układ można tak skonfigurować, żeby działał ze stałą częstotliwością, a sprawa wtórna to 555 nie wysteruje bez drivera przy 20kHz nawet jednym mosfetem a co mówić trzema i to połączonymi w równolegle. Obciążlność wyjścia 555 w wersji podstawowej to tylko 200mA, a to zdecydowanie za mało do wysterowania przy np. 20 kHz (wtedy jest cicho).
I jeszcze jedna uwaga, brak diody bocznikującej silnik, niestety powiększa "buczenie" silnika oraz pogarsza sprawność zwłaszcza przy małym wypełnieniu PWM - wtedy dioda pracuje najmocniej.


Szybkie diody 16A/200V juz kupilem spodziewam sie jutro przesylki.

Zastanawiam sie czy "buczenia" nie wzmaga to, ze silnik pracowal
bez obciazenia?

Nic to - zrobie z ukladem co moge i wybiore sie testowac na wode -
pod obciazeniem moze silnik bedzie zachowywal sie inaczej...
Niestety nie mam wystarczajaco duzego "wiaderka" w domu ;-)

q


Tranzystor MOSFET posiada przecież diodę bocznikującą silnik.


Tak, ale ;)
Nie jestem elektronikiem wiec moge polegac tylko na tym co wyczytam -
z jakiegos powodu w ukladach z MOSFetami widze dodatkowe diody bocznikowe.
Nie wiem dlaczego - moze zeby ograniczyc grzanie tranzystora???

q
 
 
Jakub Jewuła
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

Slawek napisał/a:
Adam Wysokiński napisał/a:
Może najprosciej kupic inny sterownik?
Ten ukladzik jest troche za bardzo uproszczony,potrzeba tam jeszcze 2 diody przy potencometrze.
Jak robilem rower elektryczny to robilem sterownik na 555
Dobry schemat jest z firmy AVT jakby bylo potrzeba to podam link,numer lub zeskanuje.
A w ukladzie z tematu trzeba zmienic kondensator na mniejszy i wtedy kombinowac z potencjometrem.
Jakby co to sluze pomoca,ale najwczesniej w sobote( praca niestety)


Chętnie bym przejrzał ten przetestowany schemat.


Ja rowniez, umiesc go moze jesli to nie klopot gdzies w sieci...

q
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

Lisciasty napisał/a:

Mi osobiście o wiele łatwiej jest zrobić coś takiego na mikrokontrolerze,
niż na jakiś układach taktujących na których się nie znam!

L.


Fachowcy odradzają budowy regulatorów na mikrokontrolerze, bo podobno może się zawiesić .....
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Kwi, 2008   

Slawek napisał/a:

Tranzystor MOSFET posiada przecież diodę bocznikującą silnik.

nie ma takich pojedyńczych tranzystorów, mogą być tylko wyspecjalizowane układy, które mają w swojej strukturze wyjście do 2 zacisków silnika.


Dioda w mosfecie zabezpiecza strukturę mosfeta przed przepięciami i napięciem zwrotnym.
 
 
Jakub Jewuła
[Usunięty]

Wysłany: Czw 10 Kwi, 2008   

eAndre napisał/a:
Slawek napisał/a:

Tranzystor MOSFET posiada przecież diodę bocznikującą silnik.

nie ma takich pojedyńczych tranzystorów, mogą być tylko wyspecjalizowane układy, które mają w swojej strukturze wyjście do 2 zacisków silnika.


Dioda w mosfecie zabezpiecza strukturę mosfeta przed przepięciami i napięciem zwrotnym.


Zasililem uklad z 24V, zmienilem kondensator na 10nF i jest ok.
Przy minimalnych obrotach jakich bede uzywal slychac delikatny
pisk, gdy podkrece pisk znika :)

Rownolegle z silnikiem dalem diode RURP820CC - po tym HEXFET przestal
sie grzac, zaczela dioda ale slabiej :) Docelowo dam trzy takie diody czyli 48A.

Dzieki!

q
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Czw 10 Kwi, 2008   

Jakub Jewuła napisał/a:
[
Zastanawiam sie czy "buczenia" nie wzmaga to, ze silnik pracowal
bez obciazenia?

Nic to - zrobie z ukladem co moge i wybiore sie testowac na wode -
pod obciazeniem moze silnik bedzie zachowywal sie inaczej...
Niestety nie mam wystarczajaco duzego "wiaderka" w domu ;-)

q


Jeżeli gdzieś masz, to chętnie zobaczył bym zdjęcie łódki. Gdzie ty tym pływasz w Krakowie?

Zastanawiam się też, dlaczego w szkole beniaminek blokował mi dostęp do tego wątku...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group