ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Akumulator CTC 14-12 czyli jak zrobiłem z siebie głupka!
Autor Wiadomość
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 27 Kwi, 2008   Akumulator CTC 14-12 czyli jak zrobiłem z siebie głupka!

Mój pojazd ma już 3 lata, przejechane ok. 1300 km i dotychczas używane akumulatory niestety wykazują już objawy zużycia. Zasięg początkowy pojazdu wynosił ok. 20 km a obecnie spadł do 12-15 (w zależności od warunków i techniki jazdy). Uznałem więc, że pora na wymianę akumulatorów.
Dotychczas używałem żelowych SUNNYWAY typ SW 12120 (12V 12Ah).
Po dłuższym przeszukiwaniu netu zdecydowałem się na zakup 3 sztuk akumulatorów firmy CTM, model CTC 14-12. Są to akumulatory specjalnie przeznaczone do pracy cyklicznej o pojemności zwiększonej do 14 Ah. Wprawdzie dość drogie (prawie dwa razy droższe niż podobne akumulatory 12V 12Ah innych producentów) ale uznałem, że za jakość trzeba czasami zapłacić. Cena za sztukę 115zł co razem z kosztami przesyłki wyniosło 393,69 zł.
Akumulatory zamówiłem bezpośrednio w firmie CTM Polska, co gwarantowało, że będzie to towar nowy, wysokiej jakości, bezpośrednio od producenta.
Po otrzymaniu paczki z akumulatorami przystąpiłem niezwłocznie do ich instalacji, oczekując, że na tych akumulatorach zasięg mojego pojazdu powinien wzrosnąć do co najmniej 25 km (większa pojemność i konstrukcja przeznaczona do pojazdów elektrycznych) a może nawet -na co nieśmiało liczyłem- będzie większy.
Pierwsza jazda testowa... i okazuje się, że zasięg mojego pojazdu wynosi ok. 7 km!!!
Gorączkowe myślenie co zrobiłem źle. Może gdzieś jest zwarcie? A może uszkodził się wyświetlacz stanu naładowania? Może ładowarka padła i one od początku były już rozładowane?
No przecież nie jest możliwe, aby na NOWYCH akamulatorach pojazd jeździł dużo gorzej niż na mocno już wyeksploatowanych !!!!
Sprawdziłem wszystko co się dało i niestety nie znalazłem przyczyny.
Nie ma więc wyjścia i trzeba było zrobić test.

Opis testu:
Po całkowitym naładowaniu akumulatora mierzyłem napięcie wyjściowe a następnie podłączałem dwie 50 W, 12V, halogenowe żarówki (równolegle) w celu kontrolowanego rozładowania prądem ok. 100W. Mam silnik 36V 350W a więc jest podobne zużycie prądu. Co 5 minut mierzyłam napięcie na zaciskach akumulatora wpisując dane do tabeli.
Ten akumulator testowałem:



Do kontrolnych pomiarów użyłem akumulatora dotychczas używanego, czyli 3-letniego SUNNYWAY SW 12120:



Tak wyglądało moje "stanowisko pomiarowe":



A tak sam pomiar (widać dwie świecące się 50W żarówki):



A takie wartości uzyskałem:



a tutaj już w postaci graficznej:



Wnioski z testu? No cóż, nasuwają się same :twisted:
1) Akumulatory CTC 14-12 firmy CTM jeszcze przed pierwszym użyciem nadają się wyłącznie do tego, aby oddać je do składnicy złomu.
2) Produktu tak niskiej jakości jeszcze chyba nie spotkałem!
3) Na pewno nie nadają się do napędu pojazdów elektrycznych!!!


Mam nadzieję, że na moim kosztownym błędzie ktoś z Was się czegoś nauczy i zaoszczędzi sporo kasy.
Inna sprawa, że mój problem wymiany akumulatorów pozostaje dalej nierozwiązany :roll:

P.S. Mam do sprzedania 3 sztuki zupełnie nowych, znakomitych akumulatorów firmy CTM (wiodąca firma na rynku), model CTC 14-12. Akumulatory te zostały specjalnie zaprojektowane do napędu pojazdów elektrycznych i poza znacznie większą pojemnością charakteryzują się dużo większa ilością cykli. Jest to prawdziwy rarytas dla znawców i niepowtarzalna (mam nadzieję) okazja :cool:
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 27 Kwi, 2008   

Jeszcze napisz napięcia ładowania od czasu ładowania i prąd ładowania, bo przy złej ładowarce mogą wystąpić takie parametry.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 27 Kwi, 2008   

Niebawem przedstawię test akumulatorów VIPOW 14Ah i 17Ah wykonany taką samą metodą. Kupowałem oczywiście najtańsze aku, pierwsze jazdy próbne pod względem dystansu nie wypadły najlepiej. Myślę, że dobrze by było w jakiś sposób usystematyzować wiedzę o akumulatorach i w jednym miejscu gromadzić testy wykonane taką samą procedurą. Gdyby koledzy zakupujący jakiś nowy typ, model, rodzaj akumulatora wykonali "znormalizowany" test i zamieścili wyniki w jednym miejscu to wielu z nas oszczędziłoby to rozczarowań i kasy.
 
 
jaszczur
[Usunięty]

Wysłany: Nie 27 Kwi, 2008   

Pomysł bardzo mi się podoba.

A może te akumulatory należy kilkakrotnie naładować i rozładować (formowanie) aby uzyskały swoją znamionową pojemność? Myślę że warto spróbować.
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 27 Kwi, 2008   

Poproszę jeszcze kolegę Jakuba o podanie dokładnie jakimi żarówkami się posługiwał, to ważne jeżeli mamy mieć jednakowe warunki pomiarowe. Przymierzam się do YUASA seria NPC17-12, czy może ktoś z kolegów miał styczność z tym aku, może wykona i wrzuci test.
pozdrawiam wszystkich konstruktorów i sympatyków elektryczności
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Pon 28 Kwi, 2008   

Kiedyś ponad rok temu dyskutowałem na podobny temat. Doradzono mi tu na forum gdzie najlepiej kupować akumlatory, aby się nie "naciąć". No i kupiłem tak jak mi radzono u "coondoor" na allegro. Wziąłem 3 szt 14Ah poniżej 100 zł za sztukę. Były super. Jeżdżę już na nich ponad rok. Przez ponad 0.5 roku z pełnym kopytem wracałem z roboty na nich (mam 6.5 km w jedną stronę) Potem stosowałem metodę doładowywania co 6.5 km i tak jest do dzisiaj. Niedawno bardzo oszczędnie jadąc, byłem też w stanie zajechać i wrócić bez doładowywania. A więc ja radzę tego coondoor'a.
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 28 Kwi, 2008   

Przebadałem dzisiaj trzy akumulatory: 1szt 12V/14Ah i 2szt. 12V/20Ah i oto wyniki - dla mnie zaskakujące!!! Akumulatory były świeżo po ładowaniu. Postaram się jeszcze dzisiaj sprawdzić pozostałe 2szt 20Ah.
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
  Wysłany: Pon 28 Kwi, 2008   

wykres się nie pojawił, próbuję wstawić go jeszcze raz. Udało się.

wykresy rozładowania2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1491 raz(y) 145,61 KB

 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Pon 28 Kwi, 2008   

Drogi kolego Jakubie, proszę nie sprzedawaj akumulatorów, które nie trzymają parametrów, tylko rozpocznij reklamację. Powody są dwa. Pierwszy to taki, że producenci i sprzedający muszą nauczyć się sprzedawać dobry towar - każda bublowata sprzedana sztuka tylko ich w tym utwierdza i jak nabywca nie reklamuje to "się udało" i niestety psujemy im charaktery.
Drug powód to taki, że sprzedając te akumulatory stracisz z pewnością jakąś część swoich pieniędzy i na dodatek też sprzedaż bublowaty produkt, innemu "szczęśliwemu" nabywcy.
Dbajmy o jakość nabywanych produktów bo dzięki temu wszycy skorzystają na lepszej jakości towarów. Dotyczy to zwłaszcza teraz akumulatorów ołowiowych, których ceny są juiż zaporowe, a ołów ciągle drożeje.
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 29 Kwi, 2008   

Oto robocze wersje wykresów z badania akumulatora 3 i 4 12V/20Ah. Jutro postaram sie opracować wszystkie dane i przedstawić do rozważań. Gdzieś w poczcie mam kartę katalogową tych aku ( jak znajdę to załączę) ciekawe jak ma sie praktyka do teorii?

wykres rozładowania 3 i 4.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1471 raz(y) 112,52 KB

 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 29 Kwi, 2008   

Koniecznie trzeba napisać przy takich pomiarach: prąd rozładowania (chociaż początkowy i końcowy); napięcia ładowania z kilku ostatnich godzin ładowania, czas od naładowania.
Wystarczy, że ładowarka będzie od malutkiego akumulatora i nie doładuje.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 29 Kwi, 2008   

Odpowiadając na poprzednie pytania:
1) Ładowarka jakiej używam to typowa ładowarka do akumulatorów żelowych (impulsowa) 36V 1,6A 50W z automatycznym wyłącznikiem po naładowaniu. Oczywiście oba akumulatory ładowałem tą samą ładowarką chociaż nie jednocześnie. CTC ładowałem ok. pół godziny przed testem a SW ze 3 dni wcześniej.

2) Poniżej skan pudełka po żarówce:


3) Jakie jest końcowe napięcie ładowania nie wiem, muszę zmierzyć w wolnej chwili. Wtedy napiszę. Natomiast prąd rozładowania w przepadku obu akumulatorów był podobny- od ok. 8,5A na początku do ok. 6,5A pod koniec rozładowywania.

4) Ta informacja o tym, że mam do sprzedania akumulatory, to był tylko taki mój specyficzny, ponury żart. Jakoś mi się wydawało, że to będzie dla wszystkich jasne, sorry.
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 29 Kwi, 2008   

Po wypowiedzi Pana Zbyszka zbudowałem stanowisko do testowania aku, oto one
zastosowałem dwie żarówki NARVA 12V 50W schowane wewnątrz aluminiowego profila co by po nocy nie dawało po oczach i 24V wentylatorek(kilkanaście mA więc bez wpływu na pomiary). Do przemierzenia mam 8szt aku, zajmie mi to conajmniej osiem godzin pomiarów. Po opracowaniu wyników przedstawię całość.

DSCF0012.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 1442 raz(y) 136,88 KB

 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 30 Kwi, 2008   

Dostałem dzisiaj do przetestowania aku CTMa ctc14-12 (NOWY !!!)i nie mogłem się oprzeć, moje stanowisko testowe przeszło chrzest bojowy na tym aku. Mam nadzieje, ze wyniki pomogą koledze Jakubowi w reklamacji. Uważam, że należało by dotrzeć do karty katalogowej akumulatora i porównać wyniki bo moze okazać się, że te aku po prostu takie są.

Aku swieżo naładowane ładowarką impulsową 48V/200W ( oczywiście 4 szt.)

CTM ctc14-12.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1400 raz(y) 80,63 KB

 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 30 Kwi, 2008   

Cóż, z tego co widzę wykres rozładowania nie różni się wiele od mojego.
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group