ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Lepsze od bocznika
Autor Wiadomość
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pon 12 Maj, 2008   Lepsze od bocznika

Witam, jakiś czas temu kupiłem bocznik 600A/60mV do pomiaru prądu silnika, mam też inne boczniki na mniejsze prądy. Ale policzmy 600A*60mV to mamy aż 36W strat.
Dla bocznika 60A i 60mV ( taki mam do skuterka) mamy 3,6W straty. A ponieważ każdy W się liczy w pojeździe, kupuje własnie inne przetworniki , działajace na efekcie halla. I Wam tez polecam : http://www.allegro.pl/ite..._wyprzedaz.html ten 200A pracuje w zakresie od -600A do +600A ( w zależności od kierunku przepływu pradu) , ten na 100A pracuje w zakresie +-300A, to jest okazja, cena takiego przetwornika w sklepie jest dużo wyższa. Zamówiłem jeden 200A ( do e-samochodzika) i 2 x 100A do innych pojazdów.

Pozdrawiam

Wiesiek
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 12 Maj, 2008   

Faktycznie cena jak na LEM bardzo niska, kiedyś szperałem za nimi i kosztowały
kilkaset zł. Ale pamiętaj że toto trzeba zasilić 15V, czyli trzeba skądś wziąć to napięcie,
czyli dochodzi koszt przetwornicy i dodatkowa zabawa. Czyli i tak te kilka watów Ci ucieknie,
nie wspominając o kosztach.

Fajna zabawka ale chyba prosty banalny bocznik za małe pieniądze jest bardziej praktyczny ;)

Pzdr.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pon 12 Maj, 2008   

Na allegro boczniki kosztuja ok 20-40zł. Zasilanie tego LEMa to żaden problem, pobór pradu znikomy.

Wiesiek
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 12 Maj, 2008   

Ja wiem że to żaden problem, ale problemem jest wygenerowanie stabilnych
15V w aucie, znaczy się to nie jest jakiś tam WIELKI problem, ale musisz
sklecić jakiś zasilacz specjalnie do tego LEM-a.
A taki zasilacz/stabilizator na pewno łyknie kilka watów, więc argument o oszczędności
prądu bierze w łeb ;)
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 12 Maj, 2008   

Stosowałem Przetwornice mocy 1 W
Do zasilania czujnika pewnie wystarczy
koszt to 10-20 zł
Dawałem jak trzeba separować galwanicznie
Mają w firmie Piekarz
Akurat nie takie napięcia,ale pewnie są w handlu inne
http://www.piekarz.pl/ind...offer&group=127
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 12 Maj, 2008   

Średnia oszczędna jazda pobiera chwilami prąd 100A, część zakresu z 60mV; przy boczniku 400A odłoży się na boczniku tylko 1,5W (słownie półtora wata); to jest symboliczna energia przy 8 kW.
Omija się też inne problemy (głównie finansowe).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 12 Maj, 2008   

Jak ktoś chce sobie pokombinować to niech ma przyjemność
Poza tym to nowoczesne rozwiązanie i pewnie ciut lżejsze
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 12 Maj, 2008   

Jasne, pomysł jest w dechę, ale ja mam w planie najpierw zrobić coś co jeździ,
a później dopracowywać szczegóły :]
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 13 Maj, 2008   Re: Lepsze od bocznika

rudzik6 napisał/a:
Witam, jakiś czas temu kupiłem bocznik 600A/60mV do pomiaru prądu silnika, mam też inne boczniki na mniejsze prądy. Ale policzmy 600A*60mV to mamy aż 36W strat.
Dla bocznika 60A i 60mV ( taki mam do skuterka) mamy 3,6W straty. A ponieważ każdy W się liczy w pojeździe, kupuje własnie inne przetworniki , działajace na efekcie halla. I Wam tez polecam : http://www.allegro.pl/ite..._wyprzedaz.html ten 200A pracuje w zakresie od -600A do +600A ( w zależności od kierunku przepływu pradu) , ten na 100A pracuje w zakresie +-300A, to jest okazja, cena takiego przetwornika w sklepie jest dużo wyższa. Zamówiłem jeden 200A ( do e-samochodzika) i 2 x 100A do innych pojazdów.

Pozdrawiam

Wiesiek



Nie lepiej jako bocznik wykorzystać główny kabel zasilający (ten na którym nie ma regulatora), wtedy nie ma dodatkowych strat na boczniku. Trzeba tylko odpowiednio dobrać skale na mikroamperomierzu, lub zrobić dzielnik z oporników.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 13 Maj, 2008   

Na kablu odkłada się taka sama moc, jak na boczniku (śmiesznie mała).
W samochodzie to jest około półtora wata przy poborze przez silnik ośmiu tysięcy wat, czyli równa zero.
A można pokazać różne bajery.
Najpierw trzeba pojeździć, a potem dopieścić ("Liściasty"ma rację).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Śro 14 Maj, 2008   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Na kablu odkłada się taka sama moc, jak na boczniku (śmiesznie mała).
W samochodzie to jest około półtora wata przy poborze przez silnik ośmiu tysięcy wat, czyli równa zero.
A można pokazać różne bajery.
Najpierw trzeba pojeździć, a potem dopieścić ("Liściasty"ma rację).


Przy 100A kabel powinien być przekroju 32m2, aby gęstość prądu była w granicach 3 A/m2.
Przy długości kabla prądowego 5m, straty mocy na kablu 26W.
Przy 200A straty to 104W, to nadal mało przy 8kW (1,3%).
Największe straty są i tak na zaciskach akumulatorów, samym akumulatorze i regulatorze no i w silniku.
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Śro 14 Maj, 2008   

Kablem o przekroju 32m2 można puścić cały prąd z Europy do Ameryki ;)

A gęstość 3A/m2 to ma chyba kabel z drewna ;P
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Śro 14 Maj, 2008   

Lisciasty napisał/a:
Kablem o przekroju 32m2 można puścić cały prąd z Europy do Ameryki ;)

A gęstość 3A/m2 to ma chyba kabel z drewna ;P


Miało być A/mm2 !!!
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Śro 14 Maj, 2008   

Wiem że miało, ale tak się chciałem ponabijać nieszkodliwie ;)

Zbyszek ma 25 mm2 przekrój i jeździ, przy 200A ma gęstość 8A/mm2.
3A/mm2 to jest asekuracja stosowana w przemyśle, w samochodzie nie ma większego sensu.

Przy 200A i przekroju 25 mm2 straty na 5m przewodu będą rzędu 136 W.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 14 Maj, 2008   

Zauważcie, jacy robimy się oszczędni.
Patrzymy na to, czy silnik ma sprawność 70%, czy też 90%, liczymy każdego wata, chociaż to są chwilowe obciążenia; a w spalinowych średnio w praktyce ponad 90% energii robi efekt cieplarniany, dużo o tym się mówi, a auta robią coraz cięższe.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group