ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Aktywne zawieszenie regeneracyjne do samochodu elektrycznego
Autor Wiadomość
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
  Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   Aktywne zawieszenie regeneracyjne do samochodu elektrycznego

Cześć koleżanki i koledzy!

pracuję od pewnego czasu nad autorskim rozwiązaniem z zakresu Vibartion Energy Harvesting, w postaci aktywnego zawieszenia regeneracyjnego dla samochodów z napędem elektrycznym, które jest na etapie koncepcji i wymaga konsultacji, obliczeń, stworzenia wizualizacji 2D/3D, budowy prototypu i testów stacjonarnych oraz drogowych.

Koncepcja posiada rewolucyjny charakter i zasadniczo różni się od dotychczas znanych rozwiązań, w związku z tym do jego realizacji poszukuję osób zainteresowanych udziałem w projekcie:

- specjalistów z doświadczeniem w dziedzinie inżynierii mechanicznej drgań, inżynierii akustycznej oraz aktywnych zawieszeń samochodowych,
- elektroników/specjalistów w zakresie silników elektrycznych,
- fizyków doświadczalnych,
- programistów algorytmicznych systemów predykcyjnych,
- pracowników naukowych i konstruktorów ośrodków R&D,
- pasjonatów i samouków o powyższych kwalifikacjach.

Po weryfikacji założeń budowy i działania innowacji oraz po dokonaniu wstępnych obliczeń, projekt zostanie przedstawiony inwestorowi (zagraniczna firma działająca globalnie), który rozważa budowę samochodu elektrycznego i posiada zdolność wdrożenia produkcyjnego innowacyjnego zawieszenia.
Następnym etapem będzie złożenie wniosku o dotację do NCBiR, tak aby badania i testy odbywały się w Polsce.

Będę również wdzięczny za umożliwienie mi kontaktu z w/w specjalistami lub wskazanie osób, które mogą posiadać powyższe kwalifikacje.

Celem nawiązania kontaktu jest współpraca i udział partnerów (na zasadzie spółki) w projekcie, badaniach, budowie i wdrożeniu innowacyjnego, aktywnego zawieszenia regeneracyjnego (odzyskujacego energię drgań) dla samochodu z napędem elektrycznym.

Proszę o kontakt na priv lub na adres e-mail podany w moim profilu.

Z pozdrowieniami.
_________________
Z prądem ale pod prąd ;)
Ostatnio zmieniony przez Profess Sob 30 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 56
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   

Nad koncepcją odzysku energii z amortyzacji pojazdu myślałem jakiś czas temu. Sądzę, że prostym sposobem sprawdzenia potencjału takiego rozwiązania jest montaż w zwykłym, użytkowym samochodzie czujnika rejestrującego skok jednego koła. Naprostszym rozwiązaniem jest potencjometr między karoserią a wahaczem. Masa pojazdu znana, wartość skoku w czasie rejestrowana. Z tego już dość prosto da się wyprowadzić energię uzyskiwaną z amortyzacji. Idealnie było by, gdyby można wyeliminować całkowićie elementy sprężyste ( sprężyny, resory piórowe, itp.) i zawiesić pojazd np. tylko na selenoidzie. Ciekawy temat, ale zaczął bym od pomiarów potencjału energetycznego takiego zawieszenia.
Dla ciekawostki. Interesował mnie potencjał energii wiatru nad dachem mojego domu (mała działka, tylko w tym miejscu ewentualny wiatrak). Pomiar z 9 metrów nad poziomem gruntu, zbierany do arkusza kalkulacyjnego przez 1 rok. Średnia moc przy wiatraku 3 m średnicy = 50 watów.
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   

A to nie jest tak, że resor w pozycji 0 (auto stoi na asfalcie) posiada zerowy bilans energetyczny? Przecież dobicie amortyzatora poprzez nierówność zaraz za nierównością wymaga włożenia siły takiej samej tylko skierowanej na podniesienie pojazdu (a na pierwszy strzał przechowanej w sprężynie jako takim kondensatorze powiedzmy, który za dziurą trzeba ponownie naładować)? :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   

Odzysk energii z amortyzacji pogorszy amortyzację - chyba się nie mylę?
Trochę przypomina mi to pomysł odzyskiwania energii przez wiatrak zamontowany na dachu pojazdu.
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   

radasss napisał/a:
Nad koncepcją odzysku energii z amortyzacji pojazdu myślałem jakiś czas temu. Sądzę, że prostym sposobem sprawdzenia potencjału takiego rozwiązania jest montaż w zwykłym, użytkowym samochodzie czujnika rejestrującego skok jednego koła. Naprostszym rozwiązaniem jest potencjometr między karoserią a wahaczem. Masa pojazdu znana, wartość skoku w czasie rejestrowana. Z tego już dość prosto da się wyprowadzić energię uzyskiwaną z amortyzacji. Idealnie było by, gdyby można wyeliminować całkowićie elementy sprężyste ( sprężyny, resory piórowe, itp.) i zawiesić pojazd np. tylko na selenoidzie. Ciekawy temat, ale zaczął bym od pomiarów potencjału energetycznego takiego zawieszenia.
Dla ciekawostki. Interesował mnie potencjał energii wiatru nad dachem mojego domu (mała działka, tylko w tym miejscu ewentualny wiatrak). Pomiar z 9 metrów nad poziomem gruntu, zbierany do arkusza kalkulacyjnego przez 1 rok. Średnia moc przy wiatraku 3 m średnicy = 50 watów.


To dobry pomysł na obliczenie realnego skoku zawieszenia przy różnych prędkościach i nawierzchniach np. trasa lub jazda miejska, natomiast proste obliczenia potencjału dla klasycznego zawieszenia nie wiele tutaj dają, ponieważ moja koncepcja zasadniczo różni się od wszystkich znanych dotąd rozwiązań dlatego napisałem, że posiada rewolucyjny charakter.
Trudno byłoby policzyć straty różnego rodzaju, wynikające z konstrukcji zawieszenia ale po dokonaniu teoretycznych obliczeń odzysku i strat energii i wstępnych badaniach stacjonarnych można byłoby w ten sposób dość prosto policzyć realną sprawność zawieszenia.

I ciekawi mnie też ten pomysł zawieszenia "tylko na selenoidzie", możesz przybliżyć co dokładnie masz na myśli?
_________________
Z prądem ale pod prąd ;)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   

Nie do końca, amortyzatory się grzeją.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   

tas napisał/a:
A to nie jest tak, że resor w pozycji 0 (auto stoi na asfalcie) posiada zerowy bilans energetyczny? Przecież dobicie amortyzatora poprzez nierówność zaraz za nierównością wymaga włożenia siły takiej samej tylko skierowanej na podniesienie pojazdu (a na pierwszy strzał przechowanej w sprężynie jako takim kondensatorze powiedzmy, który za dziurą trzeba ponownie naładować)? :)


W klasycznym zawieszeniu w zasadzie tak jest choć nie do końca, energia kinetyczna ruchu amortyzatora i koła w górę jest rozpraszana w postaci ciepła, a sprężyna owszem akumuluje energię i ją oddaje przy ruchu koła w dół.
_________________
Z prądem ale pod prąd ;)
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   

Z tym zawieszeniem na solenoidzie to chyba chodzi o to żeby nadwozie było utrzymywane przez pole magnetyczne w miejscach amortyzatorów. Czyli nie było by chyba fizycznego połączenia między nadwoziem i podwoziem. W sumie trochę dziwne się wydaje ale mogło by być ciekawe ale pobierało by mnóstwo energii.
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 56
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Śro 27 Sty, 2016   

Profess napisał/a:
moja koncepcja zasadniczo różni się od wszystkich znanych dotąd rozwiązań

Rozumiem, że nie pogorszy się komfort, kręgosłup nie ucierpi :?:

Cewka umocowana do karoserii, wewnątrz ruchomy magnes mocowany do wahacza. Pracujący na "dziurach" magnes wytwarza w cewce SEM. Prąd z tego jest magazynowany ( np. w dużej pojemności kondensatorze) i odpowiednim sterownikiem oddawany z powrotem do cewki , która porusza magnesem. Taki prądnico-silnik liniowy. Można by też na zwykłym silniku, z przekładnią i ramieniem w postaci wahacza. To takie moje przemyślenia z dawnych czasów. Powinno to działać, jeśli bilans energetyczny byłby dodatni. Czyli energia z bujania nadwozia w dół była by większa niż potrzebna do bujnięcia w górę; zważyć należy, że energii do bujania nadaje główny silnik pojazdu, który wpada w przypadkowe nierówności drogi.
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 28 Sty, 2016   

Cytat:
[quote="radasss"]
Profess napisał/a:
moja koncepcja zasadniczo różni się od wszystkich znanych dotąd rozwiązań

Rozumiem, że nie pogorszy się komfort, kręgosłup nie ucierpi :?:

Wg. założeń zawieszenie ma być półaktywne/aktywne więc komfort się poprawi, zresztą nie tylko komfort ale teoretyczne założenia trzeba zweryfikować przynajmniej w postaci badań stacjonarnych.

Cytat:
Cewka umocowana do karoserii, wewnątrz ruchomy magnes mocowany do wahacza. Pracujący na "dziurach" magnes wytwarza w cewce SEM. Prąd z tego jest magazynowany ( np. w dużej pojemności kondensatorze) i odpowiednim sterownikiem oddawany z powrotem do cewki , która porusza magnesem. Taki prądnico-silnik liniowy. Można by też na zwykłym silniku, z przekładnią i ramieniem w postaci wahacza. To takie moje przemyślenia z dawnych czasów. Powinno to działać, jeśli bilans energetyczny byłby dodatni. Czyli energia z bujania nadwozia w dół była by większa niż potrzebna do bujnięcia w górę; zważyć należy, że energii do bujania nadaje główny silnik pojazdu, który wpada w przypadkowe nierówności drogi.

A jeśli to miałeś na myśli, to zgadza się miejsce amortyzatora zajmie generator liniowy, jednak nie będzie to "prądnico-silnik" ponieważ byłoby to rozwiązanie zbliżone do zawieszenia Bose, które powstało wiele lat temu i jak zauważył Mechano zawieszenie takie potrzebowałoby zasilania dużą ilością energii.
To nie jest rewolucyjne rozwiązanie ponieważ duży koszt wytworzenia i duża masa zawieszenia oraz brak przynajmniej samo zasilania (ilość energii do zasilania siłownika przewyższałaby ilość energii odzyskanej), nie bilansują się w żaden sposób i przegrywają konkurencję z rozwiązaniami typu smart (opartymi o generatory piezoelektryczne).
_________________
Z prądem ale pod prąd ;)
 
 
zinho 
początkujący


Dołączył: 29 Lis 2015
Posty: 6
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016   

http://moto.pl/MotoPL/1,8...rzyszlosci.html
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016   

"cztery amortyzatory potrafią wygenerować moc od 2 do 17 kW (2,7 - 22,8 KM). Można śmiało założyć, że na naszych drogach wyniki byłyby jeszcze bardziej imponujące."
haha :D Wreszcie te wszystkie dziury na naszych drogach do czegos by sie przydaly

A tak na serio to ty chyba nie szukasz tej klasy specjalistow do pracy za darmo co? :shock:
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 56
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016   

No to wreszcie mamy perpetuum mobile. 2 kW z czterech kół to mi jeszcze zrobi nadwyżkę na zasilenie radia w autku. Zrobię 1,95 kW ograniczenia mocy pobieranej przez silnik i jadę wiecznie napędzany ...... dziurami :mrgreen: :mrgreen: :shock: :shock:
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

qaz33 napisał/a:
"cztery amortyzatory potrafią wygenerować moc od 2 do 17 kW (2,7 - 22,8 KM). Można śmiało założyć, że na naszych drogach wyniki byłyby jeszcze bardziej imponujące."
haha :D Wreszcie te wszystkie dziury na naszych drogach do czegos by sie przydaly

A tak na serio to ty chyba nie szukasz tej klasy specjalistow do pracy za darmo co? :shock:


Jest napisane w pierwszym poście wyraźnie -"Celem nawiązania kontaktu jest współpraca i udział partnerów w projekcie" - udział partnerów oznacza udziałowców, wspólników i mam nadzieję, że nie muszę tłumaczyć jak działają spółki i skąd bierze się wynagrodzenie za pracę współpracowników.
Ale dla jasności poprawię opis pierwszego postu.
_________________
Z prądem ale pod prąd ;)
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

radasss napisał/a:
No to wreszcie mamy perpetuum mobile. 2 kW z czterech kół to mi jeszcze zrobi nadwyżkę na zasilenie radia w autku. Zrobię 1,95 kW ograniczenia mocy pobieranej przez silnik i jadę wiecznie napędzany ...... dziurami :mrgreen: :mrgreen: :shock: :shock:


Nie ma czegoś takiego jak perpetum mobile, prawo zachowania energii obowiązuje, choć w tym przypadku jest teoretyczna możliwość pracy napędu w nieskończoność, przy czym to jest tylko amortyzator, a nie całe zawieszenie, które jest przedmiotową koncepcją.

Natomiast nie śmiałbym się z tego amortyzatora Goldner i Zerigian wpadli równoczesnie na pomysł konstrukcji amortyzatora kilkanaście lat temu i opatentowali go, a następnie skomercjalizowali, ElecricTruck LLC kupili patent na wyłączność i odtąd słuch po nim zaginął.

Warto się zastanowić, po co ktoś kupił patent skoro go nie zastosował w swojej podstawowej działalności?
_________________
Z prądem ale pod prąd ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group