ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
E-BIKE CUBE ACID - MXUS 3000W
Autor Wiadomość
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   E-BIKE CUBE ACID - MXUS 3000W

Witajcie!

Projekt budowy mojego ebajka długo się przeciągał a w między czasie było dużo zmian.
Początkowo miał on powstać na silniku 9c 10x6 ale jeżdzący prototyp to nadal nie było to. Brakowało momentu a silnik był niepokojąco gorący po każdym przejeździe. Dodatkowo stary rower zastąpił używany Cube Acid.

Silnik:
W lutym padł pomysł grupowego zamówienia mxusów na forum endless-sphere. Swoją sztukę otrzymałem dopiero w połowie maja po wielu potyczkach z użytkownikiem Vampa.
Silnik dotarł z lekko skrzywioną obręczą ale kolega Hubert z naszego forum praktycznie wyeliminował bicie na obręczy :grin:
Jest to model MXUS 3000W 16x4T w obręczy PowerCircle 35mm

Akumulator:
Tutaj również było wiele koncepcji, na początku planowałem akumulator z ogniw li-ion z odzysku. Testy ogniw zajeły dobre kilka miesięcy lecz finalnie zdecydowałem się na inwestycję w nowe ogniwa o wyższej pojemności 2850mah.
Model LG MG1 o specyfikacji do 10A rozładowania na ogniwo.
Zbudowałem z nich akumulator 14s12p z wyłącznikiem po środku do rozdzielenia na 7s12p na czas ładowania. Ogniwa własnoręcznie zgrzewane przy użyciu niklowej taśmy 7mm*0.15.
Obie części są ładowane oddzielnie z balansowaniem w tym samym czasie na 2 kanałach ładowarki (po to jest wyłącznik pośrodku baterii - na czas ładowania).
Ładowanie odbywa się za pomocą jednego złącza dsub 37pin. Na każde złącze prądowe przypada 5 pinów. Teoretycznie powinno wytrzymać 25A ładowania. W praktyce ładowarka daje 17A. Kable sa leciutko ciepłe.
Ładowarka to model RayTronic c60 o mocy 1000W (na oba kanały) :cool:
Naładowanie całej baterii trwa około 3h przy maksymalnej mocy. Balansowanie odbywa się w trakcie ładowania. Ładuję do 4.1V na celę.
Z akumulatora najwięcej wyciągnąłem 27Ah (przy ładowaniu do 4.1V), sterownik nie odcinał, ogniwa nie spadały poniżej 3V. Przy ładowaniu do 4.2 powinno być około 10% więcej pojemności. Więc spora rezerwa jeszcze była.
W sumie akumulator ma dostępne jakieś 1,5kWh gdyby wyssać go do zera :mrgreen:

Zasięg: Jeżdze bez wspomagnia, zazwyczaj robiąc dziennie po 15km i po kilku dniach sumując. Przy ostatnim ładowaniu do 4.1V było to 94km. Średnie prędkości przejazdu to 38/40 km/h. Gdybym delikatniej operował manetką zasięg na pewno uległ by zwiększeniu.

Sterownik: Standardowy sterownik 45A na napięcie 48-84V link
Umieszczony w skrzynce nagrzewał się podczas upałów do 50stopni. Narazie nie modyfikowany.
Moc maksymalna to jakieś 2500W przy w pełni naładowanej baterii.

BMS: brak :cool: ładuję z balansowaniem a na manetce mam pomiar napięcia, cele nie rozjeżdzają się więc kontroluje tylko napięcie łączne. Wkrótce powinien w bajku zagościć watomierz na bluetooth z forum.

Hamulce: V-brake z przodu, tył brak - jedynie regenracyjny który o dziwo(w związku z wolnym nawinięciem silnika) działa bardzo skutecznie. Wyhamowuje do jakiś 10km/h resztę zatrzymuję przednim.

V-max: 52km/h według gps, licznika nie mam. Wystarczające do jazdy w mieście choć czasem chciało by się więcej. W przyszłości sprawę może załatwić OVS,FLUX (sabvoton) sterownika który zwiększy prędkość :twisted:

Skrzynka: projekt sietaza, była to chyba jedna z pierwszych jego skrzynek, ma kilka wad(system zamykania :roll: ) ale narazie spełnia swoją rolę.

Przewody: przy baterii 6mm2, sterownika standardowe z kawałkiem turnigy 4mm2 do wtyczki, fazowe standardowe - nie skracane

Zdjęcia z budowy:




Skrzynka w środku

Filmik, pierwsze testy na innym aku 13s
https://goo.gl/photos/NVvt99NtHbj96YGt6

Przymiarki przed klejeniem aku

Finalny projekt baterii

Bateria prawie zgrzana

Po zgrzaniu i z dolutowanymi kabelkami

Przymiarka już zgrzanej baterii jeszcze bez wyłącznika i nie oklejona

Pasuje jak ulał :mrgreen:
Bebechy po miesiącu jeżdżenia

Manetka z voltomierzem

Ładowarka z kablami do wtyczki

Zasilacze dell 41A@24V połączone szeregowo


Zdjęcie finalne:



Wszystkie opinie mile widziane :grin:
Ostatnio zmieniony przez atomek1000 Nie 17 Kwi, 2016, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Kostrzyno 
początkujący


Wiek: 52
Dołączył: 24 Lip 2015
Posty: 20
Skąd: Opole
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

Niepozorna maszyna :)
I jak jeździ? Dynamiczniej niż inne konstrukcje? Porównywałeś może z jakąś inną?
Podpytuję troszkę, bo sam jestem na czasie składania konstrukcji podobnego typu.
_________________
http://www.uni.opole.pl/
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

Jeździsz na pełnej manetce? Opisz jak się jeździ taką lekką maszyną.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

Kostrzyno napisał/a:
Niepozorna maszyna

Taki był cel :grin:

Przyspieszenie jest dobre, na światłach jestem pierwszy, potem z racji niskiego vmaxu skutery mnie wyprzedzają. Ale fizyki nie przeskoczymy, to jest tylko 2500W narazie, aczkolwiek w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy. Nieuważnego może na koło postawić :razz:

Mechano napisał/a:
Jeździsz na pełnej manetce? Opisz jak się jeździ taką lekką maszyną.


Tak, jest to pełna manetka. Wcześniej trochę na pół-pełnej jeździłem i tu dużych różnic nie ma. Przy długiej jeździe doskwiera jedynie faktura więc trzeba jakąś owijke dać.
Kciukowej nawet nie próbowałem po wielu opiniach, że kciuk boli albo wymyślanych patentach.

Zazwyczaj startuję powoli przekręcając manetkę aż się lekko już toczę by nogi już nie dotykały ziemi i wtedy ogień - pewność, że nie podrzuci na koło.

A rower sam w sobie przesadnie lekki nie jest, aku to jakieś 8.5kg. Silnik z obręczą pewnie 10kg. Choć sama rama tak samo jak przednie koło są bardzo lekkie. Zważę całość przy okazji.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

Z jakiego powodu wybrałeś li-iony?:)
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

-Lepsze dopasowanie kształtu do skrzynki
-Większa opłacalność
-Niższa waga
-Bezpieczeństwo

A w przyszłości mogę im dać sterownik nawet 80A bo narazie "voltage sag" to zaledwie 1.4V przy przyspieszaniu. Przy maks prędkości jak odpuszczę manetkę napięcie podnosi się o około 0.6V
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

Zgrabnie to upakowałeś w skrzynce :) Fajny silnik ma potencjał, będzie dużo szaleństwa :mrgreen:
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
tumich 
brygadzista



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: małopolska
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

Fajna konstrukcja. Mierzyłeś może temp ogniw przy takim obciążeniu? Są zimne czy lekko ciepłe? Który watomierz z forum na bluetooth miałeś na myśli?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

Ten watomierz http://forum.arbiter.pl/v...der=asc&start=0

Po skończeniu jazdy sprawdziłem ręką czy są ciepłe(da się pianke odchylić) i nie wyczułem, żeby były cieplejsze niż otoczenie.
Przy testach na ładowarce prąd ciągły 4A sprawiał, że pod koniec były w około temperaturze ciała. Minutowy test 10A dawał na oko ten sam wynik temperaturowy.
 
 
raymaxxx 
brygadzista


Pomógł: 6 razy
Wiek: 46
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 242
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 23 Sie, 2015   

Fajna maszynka atomek gratki :D

Hookworma masz 26x2,5 czy mniejszy? dlaczego zrezygnowałeś z tyłu z vbraka (czy może to nie jest obręcz 26?), na zdjęciach widziałem że był?
Co do regenera fakt - mi z 2806D hamuje mam wrażenie lepiej niż z przodu tarcza 203mm hydraulik, to jest też efekt tego że regen nie powoduje poślizgu koła coś jakby hamulec z ABS'em (przy poślizgu koło stoi i obciążenie silnika w roli prądnicy spadałoby do 0 i nie byłoby hamowania) dużo, dużo lepsze rozwiązanie niż zwieranie uzwojeń, druga sprawa hamowanie tyłem z regenera nie obciąża w ogóle przedniego zawieszenia (brak nurkowania) stąd pewnie też to wrażenie. Zastanawiam się nawet nad podpięciem regenera pod klamkę przedniego hamulca tylko boję się co może się stać na zakręcie na mokrej nawierzchni...

A co to za przygodę miała ta rama przy mocowaniu sztycy...? :D
_________________
jeżdżę na: bananator v1 RWD :D , RH2806D 3,2kW 60V15Ah Lipo 24" 26kg
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 23 Sie, 2015   

No i regeneracja hamowaniem działa 0-1 jest albo nie ma. Traci się możliwość delikatnego odhamowania i zamiast zwalniać to się żabkuje.
W mocnych bajkach to ludkowie się przyzwyczają - bo tak musi być, trudno, coś za coś.
Ale większości (zwykłych) ludzi to przeszkadza.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 23 Sie, 2015   

raymaxxx napisał/a:
Hookworma masz 26x2,5 czy mniejszy

Zwykły 2.5 - podobno realnie ma 2.3
raymaxxx napisał/a:
dlaczego zrezygnowałeś z tyłu z vbraka

Obręcz jest o szerokości 35mm, utrudnia to normalny montaż hamulca, pewnie da radę to wyregulować ale nie było jakoś potrzeby :P
raymaxxx napisał/a:
A co to za przygodę miała ta rama przy mocowaniu sztycy

Poprzedni właściciel spawał w tym miejscu :shock: ale wygląda na dobrze zrobione
tas napisał/a:
Ale większości (zwykłych) ludzi to przeszkadza.

Rzeczywiście zjawisko żabki nie jest mi obce ale przyzwyczaiłem się, że zamiast powoli przyhamowywać po prostu czekam do 15metrów przed światłami i regen załatwia sprawę.
Jednak i tak zazwyczaj moja trasa wygląda tak:

jedno przyhamowanie :mrgreen:
 
 
raymaxxx 
brygadzista


Pomógł: 6 razy
Wiek: 46
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 242
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 23 Sie, 2015   

2,3 to by mi wlazła, a możesz zmierzyć dokładnie suwmiarką szerokość i wysokość od obręczy? jak mocno ją pompujesz?

A NC jak bardzo Ci się grzał na obudowie? mi się udało rozgrzać obudowę silnika w najcieplejszym miejscu po 25km do 43st, nie mam pojęcia ile to chwilowo może dawać na uzwojeniu ale jazda tylko po asfalcie.
_________________
jeżdżę na: bananator v1 RWD :D , RH2806D 3,2kW 60V15Ah Lipo 24" 26kg
 
 
Kostrzyno 
początkujący


Wiek: 52
Dołączył: 24 Lip 2015
Posty: 20
Skąd: Opole
Wysłany: Śro 26 Sie, 2015   

Czy w Twoim rowerze musisz stosować ramie blokujące oś silnika? Czy wystarczą podkładki?
Docelowo będę mieć ramę pod rower elektryczny, ale na razie wkładam wszystko do zwykłego roweru i mam wątpliwości.
_________________
http://www.uni.opole.pl/
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 26 Sie, 2015   

Profilaktycznie mam aż dwa torque army. Nie sprawdzałem bez.
Od przykręcenia nie ruszyło się nic ani o milimetr po miesiącu - jakieś 500km.
Dla świętego spokoju polecam, koszt nie jest duży.

Dziś umieściłem czujnik temp w baterii(pod pianką). Po 46km temperatury:
-26.5 na zewnatrz
-30.5 na czujniku

Nie wiem jednak czy nie jest to kwestia samego sterownika który nagrzewa się do 45stopni bo w skrzynce nie ma żadnej wentylacji.

raymaxxx napisał/a:
A NC jak bardzo Ci się grzał na obudowie?

na 84v45a po 5-10minutowej jeździe i 5minutach postoju nie dało się utrzymać ręki na silniku :razz:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group