Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Sprawdzony sterownik silnika DC |
Autor |
Wiadomość |
Arekk [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008 Sprawdzony sterownik silnika DC
|
|
|
Witam wszystkich konstruktorów pojazdów EV.
Każdy kto próbował sam zrobić sterownik silnika wie że nie jest to prosta sprawa.
Sam spaliłem garść tranzystorów więc wiem jak to wali po kieszeni.
Moje kłopoty skończyły się kiedy zrobiłem sterownik na bazie układu scalonego MC33035.
Jest to specjalizowany scalak do sterowania silnikami bezszczotkowymi DC ale równie dobrze steruje też silnikami szczotkowymi.
Właśnie taki silnik szczotkowy 36V 1000W siedzi w mojej "elektrynce" i odkąd steruje go tym układem nie wydaje już kasy na kolejne spalone MOSFETy.
Sterownik na bazie MC33035 jest prosty i ma bardzo szybkie zabezpieczenie prądowe, zapewnia wypełnienie 0-100% i może bezpośrednio sterować MOSFETami.
Jeżeli ktoś ma już dość smrodu spalonych tranzystorów to polecam.
Układ można kupić w TME chyba za 12zł.
Na razie załączam schemat aplikacyjny z serwisówki tego scalaka a jak będę miał chwile to zrysuję schemat z mojego sterownika.
MC33035.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 5754 raz(y) 89,38 KB |
|
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
Witam kolegę
Czyżby kolega był autorem tego cudka?
|
|
|
|
|
Arekk [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
Zgadza się |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
Świetnie, że kolega się ujawnił na forum, bardzo liczę na schemat tego kontrolera
Kolejny raz gratuluję ślicznego pojazdu |
|
|
|
|
Arekk [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
Udało mi się zrysować schemat więc zamieszczam. Układ pracuje poprawnie od 0 do 100% wypełnienia z popularną chińską manetką od skutera.
W przypadku zastosowania MOSFETów o małej pojemności bramki można pominąć driver i sterować prosto ze scalaka.
Tranzystory do drivera mogą być mniejsze (BC639, BC640) ja zastosowałem BD135 i 136 bo takie były pod ręką.
Rezystorem z gwiazdką ustawiamy wartość zabezpieczenia prądowego. Najlepiej wstawić w to miejsce potencjometr 1k i wyregulować.
Ilość MOSFETów pewnie można by było ograniczyć ale po doświadczeniach z poprzednim sterownikiem wolę dać zapas. Ustawiałem prąd silnika do 80A i nic się nie dzieje.
Ja sam sterownik zasilam z 12V z oddzielnego akumulatorka ale można dorobić stabilizator np. na diodzie zenera i zasilać wszystko z akumulatorów silnika.
sterownik.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 11594 raz(y) 88,75 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez Arekk Pią 10 Kwi, 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
Bardzo fajnie wykonana e-motorynka, gratulacje. Cieszę się że kolega zawitał na forum.
Myślisz, że taki kontroler pociągnąłby silnik 500W 24V zasilany z 36V? W/g moich obliczeń "na oko" taki silnik miałby wówczas 1000W.
A silnik chciałbym zastosowac do skutera (z którego wyjałbym silnik spalinowy. Masa skutera to około 60kg+30kg akumulatorów.
Jak z mocą w twojej motorynce przy mocy 1000W? |
|
|
|
|
Arekk [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
Dziękuję za słowa uznania i mam nadzieję że pojawią się kolejne "elektrynki" bo jest to fajny pojazd do przeróbki. |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
a co myslisz o moich przemysleniach? |
|
|
|
|
Arekk [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
Bez problemu da radę ja w tej chwili mam ustawiony prąd 60A więc to jest moc przełączana ok. 2kW.
Silnik ma prąd znamionowy 36,5A ale przy tym prądzie to rozpędza się słabo, szczególnie od 0 do 10-15km/h potem przyspiesza już lepiej.
Wygląda na to że jego moment obrotowy jest zależny nie tylko od prądu ale i od obrotów. Wydaje mi się że do skutera te 500W nawet podwojone to może
być za mało jeżeli ma się to jakoś rozpędzać no chyba że byłby to np. dobry silnik bezszczotkowy. |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Wrz, 2008
|
|
|
PLanuję pozostawić skrzynię biegów właśnie ze względu na przyspieszenie. Zauważyłem w rowerze z silnikiem 300W 24V podpiętym pod 36V bez biegów - ruszanie było ciezkie i przyspieszenie od zera wyraźnie meczyło silnik, natomiast od predkosci 20 do 40kmh rower rozpedzał sie bardzo żwawo |
|
|
|
|
Arekk [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008
|
|
|
No niestety te chińskie silniki nie mają najlepszych charakterystyk więc trzeba przewidzieć że będzie potrzebny większy silnik.
Sterownik tak jak mówiłem na pewno da radę a można go jeszcze rozbudować o kolejne MOSFETy i sterować kilka kW chociaż
w tej chwili myślę że może bezpiecznie przełączać ponad 100A. |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008
|
|
|
a skad masz projekt tego sterownika? |
|
|
|
|
7h7
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 150 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008
|
|
|
Bardzo fajna E-motorynka, super wykonanie, żałuje, że nie zdążyłem się przejechać
Scalak jest fajny chociaż A3932 ma więcej funkcji, obszerny opis aplikacji jest wielkim plusem i warto zwrócić uwagę na ten układ no i cena Ja za A3932 w TME zapłaciłem 80pln. |
|
|
|
|
Arekk [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008
|
|
|
Kolega polecił mi ten scalak. Zrobił na nim kilka sterowników do silników bezszczotkowych i szczotkowych na różne napięcia i moce.
Pozostała kwestia uproszczenia układu ponieważ nie jest potrzebna zmiana kierunku obrotów.
Zgłosiłem się do niego o pomoc jak już nie mogłem znieść smrodu kolejnych spalonych tranzystorów. Była to można powiedzieć ostatnia deska ratunku no i się udało. |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008
|
|
|
Hehe
|
|
|
|
|
|